Bedrijfsinspectie II

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor hulsteins » ma nov 13, 2017 23:27

old school

dairy farmertjes die d'r eigen onmisbaar willen verklaren :?:

en waarom moeilijk doen als 't simpel ken , hè :?:

Persistentie is hoog erfelijk dus vooruitgang gaat zeer snel
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Henk » di nov 14, 2017 12:23

hulsteins schreef:slechts 1 lactatie
van 1100 dagen
met 28 liter gemiddeld (=30 800 ofwel landelijk gemiddelde)

en je ben spekkoper

(y) :yes: maar dan wel tussendoor 3 keer kalven uiteraard.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor teuntje93 » di nov 14, 2017 17:15

snap niet waarom iedereen zo graag korte lijsten heeft. Als je graag zoveel mogelijk kalveren wilt ok maar daar zit niet veel aan verdiend. Een MELKveehouder verdient het toch met MELK dus laat dan je MELKkoeien ook MELK geven en ga ze toch niet binnen 100 dgn al insemineren. Voordat je het weet heb je ze weer droog staan en dan geven ze geen MELK.
koe hoeft maar 1 vk-je te geven om zichzelf al te vervangen :idea:

de eenvoudigste manier om oudere koeien te krijgen met hogere levensproductie is langere lijsten maken. makkelijker kun je het niet maken. :!:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor poekske » di nov 14, 2017 17:40

Moet er wel nog melk uit de koeien komen na een jaar hé...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor teuntje93 » di nov 14, 2017 17:43

als je koeien niks meer geven zou ik eerst ff naar je voeding kijken! Een gewone holstein koe blijft echt wel melk geven hoor. Niet eindeloos maar 400-500 dagen gaat prima. Veel beter als lijsten van 300 dagen
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor poekske » di nov 14, 2017 18:24

:roll: vreemd dat sommigen dat wel doen terwijl andere in zelfde koppel en zelfde voeding dit niet doen en zicht vrolijk droogzetten
poekske

Berichtdoor Corjan » di nov 14, 2017 19:33

teuntje93 schreef:als je koeien niks meer geven zou ik eerst ff naar je voeding kijken! Een gewone holstein koe blijft echt wel melk geven hoor. Niet eindeloos maar 400-500 dagen gaat prima. Veel beter als lijsten van 300 dagen

Geef maar eens een voorbeeld :!: Niet alleen 1 koe maar een hele koppel :!: :wink:

Waar we het nu mee moeten doen is dat als je DIM over de 160 dagen gaan je elke 10 dagen 1 kg verliest op de koppel :!:

Dus iemand met 400 dagen de koeien aan de melk verliest 4 kg aan dag gemiddelde en met 500 dagen een 9 kg dag gemiddelde :!: Knap als je dan nog geld verdiend :wink:

En bij Hullie staan alle koeien inmiddels droog en vraagt zich Eigen af waar het mis gegaan is :!: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor JKvW » di nov 14, 2017 20:06

Corjan schreef:
teuntje93 schreef:als je koeien niks meer geven zou ik eerst ff naar je voeding kijken! Een gewone holstein koe blijft echt wel melk geven hoor. Niet eindeloos maar 400-500 dagen gaat prima. Veel beter als lijsten van 300 dagen

Geef maar eens een voorbeeld :!: Niet alleen 1 koe maar een hele koppel :!: :wink:

Waar we het nu mee moeten doen is dat als je DIM over de 160 dagen gaan je elke 10 dagen 1 kg verliest op de koppel :!:

Dus iemand met 400 dagen de koeien aan de melk verliest 4 kg aan dag gemiddelde en met 500 dagen een 9 kg dag gemiddelde :!: Knap als je dan nog geld verdiend :wink:

En bij Hullie staan alle koeien inmiddels droog en vraagt zich Eigen af waar het mis gegaan is :!: :mrgreen:
http://www.melkvee.nl/m/fokkerij/nieuws/8056/jos-knoef-noemt-tussenkalftijd--helemaal-niet-interessant-/

Toch niet de eerste de beste perenplukker volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor boer pieter » di nov 14, 2017 20:33

mijn veearts zegt het ook altijd ,omdat elke keer kalven een risico is ,zit op zich wel wat in maar bij mijn veestapel zetten ze zich al snel droog ,heb natuurlijk af en toe een die een paar rietjes nodig heeft en dan door de 150 200 dagen gaat (n) die worden hier te vet met alle gevolgen van dien in de volgende laktatie
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Talis » di nov 14, 2017 21:23

boer pieter schreef:mijn veearts zegt het ook altijd ,omdat elke keer kalven een risico is ,zit op zich wel wat in maar bij mijn veestapel zetten ze zich al snel droog ,heb natuurlijk af en toe een die een paar rietjes nodig heeft en dan door de 150 200 dagen gaat (n) die worden hier te vet met alle gevolgen van dien in de volgende laktatie

hier hetzelfde verhaal. nu ook koe 500 dagen aan de melk en dag of 60 drachtig. Gaf tot voor kort dik 30 kg melk nu dik 20.. Groeit als een malle. straks moddervet dan afkalven met alle gevolgen van dien. ieder moet het zelf weten. Maar ik wil graag ieder jaar een kalf.. Wordt de koe ook niet te vet en heb je weinig problemen met afkalven.
Talis

Berichtdoor Corjan » di nov 14, 2017 22:54

Zoals Knoef zijn er niet veel :no: (y) Ik doe het hem niet na :!: En niemand in NL :wink: .........Maar hij heft wel veel jongvee en kan meteen al selecteren. Die keuze heb ik dan alweer niet :cry:

En dan nog steeds de vraag zonder Q, zou hij meer melk kunnen afleveren met een korte tkt :?: Of maakt extra verkoop dat voor hem goed :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Niels » wo nov 15, 2017 07:23

Talis schreef:
boer pieter schreef:mijn veearts zegt het ook altijd ,omdat elke keer kalven een risico is ,zit op zich wel wat in maar bij mijn veestapel zetten ze zich al snel droog ,heb natuurlijk af en toe een die een paar rietjes nodig heeft en dan door de 150 200 dagen gaat (n) die worden hier te vet met alle gevolgen van dien in de volgende laktatie

hier hetzelfde verhaal. nu ook koe 500 dagen aan de melk en dag of 60 drachtig. Gaf tot voor kort dik 30 kg melk nu dik 20.. Groeit als een malle. straks moddervet dan afkalven met alle gevolgen van dien. ieder moet het zelf weten. Maar ik wil graag ieder jaar een kalf.. Wordt de koe ook niet te vet en heb je weinig problemen met afkalven.

Als je op tijd de handelaar belt heb je ook geen problemen en geld voor een nieuwe vaars :cheers:

En Pieter, jij gebruikt gewoon goede deense stieren, dus jou veestapel zet zich niet snel droog, dat doe jij met je management 8)
Niels

Berichtdoor boer pieter » wo nov 15, 2017 10:34

denk ik ook misschien moet ik harder voeren :roll: maar ja waar moet je dan met al dat voer heen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » wo nov 15, 2017 14:39

Simpel krachtvoer maken van je vruchten ipv ruwvoer...
poekske

Berichtdoor JKvW » wo nov 15, 2017 16:32

Corjan schreef:
En dan nog steeds de vraag zonder Q, zou hij meer melk kunnen afleveren met een korte tkt :?: Of maakt extra verkoop dat voor hem goed :?:

Verkijk je je niet op het belang van die liter meer melk? Het gaat toch uiteindelijk om de grammen vet & eiwit? Er zijn zat koeien die pas hun maximale grammen v+e per dag bereiken tussen 100 en 200 dagen in lactatie, of zelfs nog extremer. Als je die (te) snel drachtig maakt haal je niet het optimale eruit denk ik.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij