Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Henk » vr nov 24, 2017 13:58

Ik begrijp dat het jouw allemaal net effe te futuristisch in de oren klinkt... 8)
Snel drachtig...elk jaar een kalf...minder kalversterfte...een makkelijke koe en toch goed melk dr onder...
Dat is to much voor den doorwinterde raszuivere hf fokkert :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor king » za nov 25, 2017 00:05

hulsteins schreef:

Site van kenL ook effe doorgespit :lol: :lol:

nou weet ik gelijk ook weer waar Henk en King hun recent ingewonnen kennis vandaan hebben
king schreef:Altijd nog beter goed voorgezegd, dan slecht zelf verzonnen :idea: :roll:

vooral deze is :lol: :lol: https://www.k-l.nl/inteelt-in-perspectief
zulke onzin zouden ze gewoon moeten verbieden

Crossen hier (en volgens mij Henk ook) al zo'n 30 jaar en K&L bestaat pas sinds 1993, dus misschien ist wel juist andersom :roll: .
En die kennis is niet van recente datum, maar verkregen door jarenlange ervaring, ja ook met enkele missers er tussendoor.
voor ons waren dat vooral Jersey en Montbeliardes, beide passen ons gewoon niet.

En in die laatste link staat weinig onzin (verbieden is dus niet echt nodig), t wordt hoogstens hier en daar wat aangedikt, maar geef mij 1 site van een sperma verkoper waar dat niet zo is
Alleen procross is nix beter dan bv Fleck en NRB en/of BS, tis maar net wat je beter past en in ons geval is dat met de laatste 3 rassen, met een beetje Hf (voorlopig).

Strekking vant verhaal is natuurlijk dat inteelt zo onderhand een mega groot probleem wordt(is), door de ratrace van genomics (n), al wordt dat door de 'hoge heren' gebagatelliseerd
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor opelmanta » za nov 25, 2017 00:59

De Montbéliarde is meer een melkkoe dan de Fleckvie, verder staan er niet zo veel ware dingen tussen bij de Koole en Libregts.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » za nov 25, 2017 01:00

king schreef:Strekking vant verhaal is natuurlijk dat inteelt zo onderhand een mega groot probleem wordt(is), door de ratrace van genomics (n), al wordt dat door de 'hoge heren' gebagatelliseerd
Word geen naprater, dit is gewoon niet waar.
opelmanta

Berichtdoor Hvd » za nov 25, 2017 06:57

Ben ook geen fan van genomoics en zie liever meer nakomelingen maar mega groot probleem? Voor wie
Ik heb het geluk dat de oude eigenaar hier nog steeds komt en af en toe doen we ook een rondje brainstormen over de veestapel en conclusie is hij kan het ook niet meer volgen maar jongvee is goed geen erfelijke gebreken, 8 maanden per jaar worden ze buiten geboren en moet je het kalfje vangen en biest hoef je dan al niet meer te geven( behalve tweelingen gaat soms minder maar dat is natuurlijke selectie door de vos)
Daarna jongvee vanaf april naar buiten die 6 maanden zijn en gem kalflft 26 mnd
Voornaamste selectie bij koeien is celgetal/ontsteking om zodoende minder antibiotica te gebruiken
Na afmesten in weiland wegen ze dan 300 tot 400
Afkloppen op hout natuurlijk
Hvd

Berichtdoor Mellek » za nov 25, 2017 14:05

Inteelt is volgens mij meer een probleem bij het stapelen van dezelfde genen, maar bij inkruisen heb je dat niet, moet je alleen geen "kruislingstieren" reladon/mr. protein enz. gebruiken. Bij genomics word te weinig naar de moeder en voorgaande generaties gekeken, omdat stieren/koeien ook nog wel eens genen/eigenschappen van voorgaande generaties willen doorgeven die zij zelf niet bezitten.
Verder K&L, Xsires, ggi, CRV, en iedereen die iets met inkruisen wil verkopen zeggen toch dat ras van hun het beste is, terwijl ze achteraf gezien ook altijd genoeg slechte stieren op de kaart hebben staan, daarom doe ik liever van meerdere rassen/leveranciers alleen de beste (bewezen) stieren, dan is er ook nog eens keus genoeg, kun je zelfs een G4 G5 kruising maken met een ras dat er nog helemaal niet in zit 8)
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor king » za nov 25, 2017 19:13

opelmanta schreef:De Montbéliarde is meer een melkkoe dan de Fleckvie, verder staan er niet zo veel rare dingen tussen bij de Koole en Libregts.

Heb bovenstaande tekst maar even aangepast voor je, je had 1 letter verkeerd getypt :mrgreen:

Alleen 1e deel van de zin is een beetje uit de duim gezogen, gemiddeld zal het misschien wel kloppen, alleen het aanbod van Fleck is vele male groter en de toppers qua inet van beide rassen ontlopen elkaar niets. Bij Fleck 4 boven de 100 inet en in totaal 11 boven 0 en bij Monti 3 boven de 100 en 13 boven 0 (alles op RB-basis) oftewel een verwaarloosbaar verschil.

Tel daarbij op, betere karakter, bespiering(meeste) en volgens mij ook vbh en de keuze is voor ons snel gemaakt
king

Berichtdoor king » za nov 25, 2017 19:32

opelmanta schreef:
king schreef:Strekking vant verhaal is natuurlijk dat inteelt zo onderhand een mega groot probleem wordt(is), door de ratrace van genomics (n), al wordt dat door de 'hoge heren' gebagatelliseerd
Word geen naprater, dit is gewoon niet waar.

Oh, ben jij ook 1 van die hoge heren, wist ik niet :roll: , wordt t dan niet eens tijd om je naam te veranderen in Ampera, of nog luxer GTC, want dan is Manta ondertussen wel erg achterhaald :yes:

Maarre tis natuurlijk gewoon wel waar, kijk de vakbladen er maar eens op na, je ziet overal dezelfde stieren/afstammingen verschijnen en kijk de laatste pagina van Stierenpraat nog maar eens na over outcross.
En als je een beetje verstand heb van erfelijkheidsleer en redelijk denkvermogen, kan je eigenlijk tot geen andere conclusie komen, dan dat t nu al een probleem is en dat t met t genomics gebeuren er bepaald niet beter op wordt (n).

Maarre door iemand anders al eens aangekaart, wij hebben met ons gecross er geen last van, dus waar maak ik me eigenlijk druk om.

N.B. ik denk dat een hoop HFers in de toekomst nog wel eens heel blij kunnen worden met t feit dat Samen en Veecom hier in Nederland zitten, die zetten tenminste nog redelijk vaak stieren in met afwijkende bloedvoeringen (of importeren ze)
king

Berichtdoor opelmanta » zo nov 26, 2017 09:35

Waar zit bij jouw het probleem?

Niet bij de stier, die staat bij de Ki opstal.
Niet bij de koe, met een paringsprogramma kun je de inteelt wel beperken.
Niet bij het ras, dat is groot genoeg. Er komt altijd weer wat nieuws langs. Ook zonder Veecom en Ki-samen.

En je kunt je nog eens afvragen waar en wanneer inteelt een probleem wordt.
opelmanta

Berichtdoor marcelv » zo nov 26, 2017 09:39

opelmanta schreef:Waar zit bij jouw het probleem?

Niet bij het ras, dat is groot genoeg. Er komt altijd weer wat nieuws langs. Ook zonder Veecom en Ki-samen.

Dat jij het probleem niet ziet wil nog niet zeggen dat het niet bestaat :no:
marcelv

Berichtdoor wit » zo nov 26, 2017 10:37

marcelv schreef:
opelmanta schreef:Waar zit bij jouw het probleem?

Dat jij het probleem niet ziet wil nog niet zeggen dat het niet bestaat :no:

Dat jij het probleem ziet wil niet zeggen dat het bestaat.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor king » zo nov 26, 2017 12:29

opelmanta schreef:Niet bij het ras, dat is groot genoeg. Er komt altijd weer wat nieuws langs.

Vertel mij dan maar eens wat voor echt nieuws er de laatste jaren langsgekomen is :?:
En dan wel met minimaal een generatie of 4 (liefst 5 of meer) met stieren(die zelf ook echt outcross zijn) in de afstamming, die eigenlijk niemand heeft gebruikt.
king

Berichtdoor opelmanta » zo nov 26, 2017 13:21

Is dit over gebleven van het hele mega-probleem?
opelmanta

Berichtdoor JKvW » zo nov 26, 2017 13:55

king schreef:Vertel mij dan maar eens wat voor echt nieuws er de laatste jaren langsgekomen is :?:
En dan wel met minimaal een generatie of 4 (liefst 5 of meer) met stieren(die zelf ook echt outcross zijn) in de afstamming, die eigenlijk niemand heeft gebruikt.

Een stier uit minimaal vijf generaties outcross die niemand heeft gebruikt? :shock: Moet íe ook nog kunnen vliegen?
Dit is natuurlijk een vrijwel onmogelijke zoektocht. En ook nergens voor nodig: er zijn best veel goede stieren die elders veel gebruikt zijn (nu bijvoorbeeld Mogul, Sudan of Epic) maar hier slechts door een groepje fokkers/ liefhebbers benut zijn. Als deze weer verstandig als generatievader gebruikt worden in de fokprogramma's houd je genoeg variatie over. Het verstandig gebruiken mankeert er volgens mij nog wel eens aan: er komt een goede fokkoe met redelijk outcross afstamming bovendrijven en gelijk wordt ze volgestampt met Bookem, Shottle, Goldwyn en O-Man genen.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Robert » zo nov 26, 2017 14:04

Ook bij Monti, FLV, BS en SK rood komen geen stieren voor met vijf generaties onbekend.

Zo'n stier als Maik is een zeer prettige meevaller. Gibor in Duitsland een paar jaar geleden.
De USA stier Robust is dan weer net niet vreemd genoeg. Planet daarintegen wel.
Zou aardig zijn als elders zo'n stier boven water zou komen. Probleem is dat die stieren vaak zo laat worden herkent
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij