Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor MarcB » di sep 25, 2018 21:08

Henk schreef:
MarcB schreef:2 jaar terug dacht ik laat ik ook eens kruisen met een ander ras.

De meeste teleurstellingen ontstaan op deze manier denk ik. Gaan kruisen zonder plan of visie.
Wat was je motivatie om voor dit ras/deze stier te kiezen Marc :?:

Las er altijd veel over kruisen, maar ik ben geen fan fleckview of monti’s. Ik wou wel robuustere koeien maar geen dikbillen. Mijn hoofd inkomen is nog steeds melk. Iedere liter melk telt. Heb vroeger jerseys gemolken dus die ken ik heel goed. En dat vind geen goede kruising met Hf omdat je erg veel verschil krijgt. Daarom had ik bs gekozen omdat die qua grote en productie vergelijkbaar zijn. Maar de bs heeft iets meer body.
Daarom had 25 dosissen gekocht van die stier had er uiteindelijk 18 drachtig van. En heb er 10 vaarzen.
Vermoedelijk gaan ze eruit omdat het gewoon ellende is om te melken er is geen rust als er bs-kruisling in de melkstal staat.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor poekske » di sep 25, 2018 21:13

Ruwvoer teveel, en krachtvoer moet je kopen. Mss die 20% mais eens in ccm steken
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor king » di sep 25, 2018 21:41

MarcB schreef:
Henk schreef:
MarcB schreef:2 jaar terug dacht ik laat ik ook eens kruisen met een ander ras.

De meeste teleurstellingen ontstaan op deze manier denk ik. Gaan kruisen zonder plan of visie.
Wat was je motivatie om voor dit ras/deze stier te kiezen Marc :?:

Las er altijd veel over kruisen, maar ik ben geen fan fleckview of monti’s. Ik wou wel robuustere koeien maar geen dikbillen. Mijn hoofd inkomen is nog steeds melk. Iedere liter melk telt. Heb vroeger jerseys gemolken dus die ken ik heel goed. En dat vind geen goede kruising met Hf omdat je erg veel verschil krijgt. Daarom had ik bs gekozen omdat die qua grote en productie vergelijkbaar zijn. Maar de bs heeft iets meer body.
Daarom had 25 dosissen gekocht van die stier had er uiteindelijk 18 drachtig van. En heb er 10 vaarzen.
Vermoedelijk gaan ze eruit omdat het gewoon ellende is om te melken er is geen rust als er bs-kruisling in de melkstal staat.

Staan in mijn ogen 2 misvattingen in :roll: , 1: Fleckcrossen zijn geen dikbillen :no: , maar beesten met wat meer bespiering en BODY (q) , waar jij op zoek naar was. en 2: diezelfde Fleckcrosssies produceren echt niet minder :no: dan BScrossies, t hangt er maar net vanaf welke stieren je gebruikt :idea: .
En zoals al vaker vermeld: de verschillen tussen de rassen is kleiner, dan binnen een bepaald ras (q) . Bv de dikste BS zal bespierdere nakomelingen geven, dan de schraalste Fleck
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » wo sep 26, 2018 06:09

Ik ben het wel eens met Marc ik vind het ook nog steeds lastig heb van alles wel geprobeerd geen BS en fleck vind ik niks maar Jersey en RDM wel Jersey geeft veel variatie en zijn lastig met melken RDM valt mij ook tegen ze geven het snel op als ze drachtig zijn ook uiers is een ding fh viel ook tegen
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor auke » wo sep 26, 2018 21:38

BS kan erg verschillen in karakter ook tussen dochters van dezelfde stier.
Melk alles zonder beugel
Onkant uitmelken geen last van
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Talis » do sep 27, 2018 04:47

auke schreef:BS kan erg verschillen in karakter ook tussen dochters van dezelfde stier.
Melk alles zonder beugel

hier ook 6 aan de melk. allen vigor.. Moet zeggen dat ze met de jaren beter worden.. overigens gaat op de meesten blauw..
de spreiding bij kruisen is zo groot vind ik.
Talis

Berichtdoor Clown » do sep 27, 2018 09:29

Talis schreef:
auke schreef:BS kan erg verschillen in karakter ook tussen dochters van dezelfde stier.
Melk alles zonder beugel

hier ook 6 aan de melk. allen vigor.. Moet zeggen dat ze met de jaren beter worden.. overigens gaat op de meesten blauw..
de spreiding bij kruisen is zo groot vind ik.

Wij melken ook wel bs maar ik vindt dat ze super makkelijk kalven.
Het karakter is hier goed ze komen na 2 keer melken al zelf in de melkstal en er is er geen een die het melkstel afstamd
Maar wij gebruiken nu alleen fleckies omdat die meer vlees hebben
Ik vindt dat bs de laatste 10 jaar teveel in vlees zijn terug gefokt. Voor de rest een super ras.
Ik moet wel zeggen dat een hoge melkproduktie ons niks intereseert .
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor Erikjan » do sep 27, 2018 09:54

Clown schreef:Wij melken ook wel bs maar ik vindt dat ze super makkelijk kalven.
Het karakter is hier goed ze komen na 2 keer melken al zelf in de melkstal en er is er geen een die het melkstel afstamd
Maar wij gebruiken nu alleen fleckies omdat die meer vlees hebben
Ik vindt dat bs de laatste 10 jaar teveel in vlees zijn terug gefokt. Voor de rest een super ras.

Er zit nogal verschil in de Amerikaanse en Duitse Brown Swiss. De Duitsers kijken toch meer naar vlees.
Ik zou bij fleckvieh zeker letten op de gehalten en voldoende melk. Ook is 110 voor uier (voor mij) een minimum eis.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Henk » do sep 27, 2018 10:07

Clown schreef: Maar wij gebruiken nu alleen fleckies omdat die meer vlees hebben

"meatmodus aan" Vind ik bij de montbeliardes nog extremer. Veel bullen hebben onderhand de bouw van een HF maar dan met witte kop.
Heb zelf nog wat Embargo in het vat zitten. Gebruik ik op BWB koeien. Verwacht ik veel van :yes: Heb ook een mrij koe uit een halve BWB. Is gewoon zwartbont maar kei vierkant met enorm brede rug (y) en daar weer een Speckle uit en da's ook een prachtig bespierd ding :yes: "meatmodus uit"
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erikjan » do sep 27, 2018 10:54

Henk schreef:"meatmodus aan" Vind ik bij de montbeliardes nog extremer. Veel bullen hebben onderhand de bouw van een HF maar dan met witte kop.

http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_detail.pl? ... e=DATEN_FV
Veel Montbeliardes hebben een fokwaarde op Fleckviehbasis. De meeste komen niet boven de 80 voor bespiering.
Op een kale HF voegen ze dan niks meer toe dan een witte kop.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Mellek » do sep 27, 2018 15:44

Ik heb nu een stuk of 10 monties en 10 brown swissen aangemolken (kruisingen), maar ik denk dat de Brown Swiss toch wel de meest probleemloze koeien zijn, de Deens rood doen het op dat gebied ook goed maar daar zit vaak ook 25% brown swiss in :P
Sommige monties hebben ook nooit wat, maar sommige zijn wat logge beesten en hebben altijd wat met de klauwen.
De eerste brown swiss was trouwens een ramp die is als vaars gauw naar de slacht gegaan omdat ie niet de robot in wou en niet vreten mogelijk lebmaag ofzo, maar de 10 die er na kwamen, soms wat trappen met inmelken maar na een paar weken zie je die beesten nooit weer, ja met insemineren en afkalven.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor boer pieter » do sep 27, 2018 16:43

Daar zeg je wat na een paar weken zie je ze niet meer . maar als je ze een paar weken moet melken ben je ze ook wel zat . Als je met melkers werkt dan moet je geen schoppers hebben
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » do sep 27, 2018 17:17

Precies of een hf nooit pootje geeft...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor MarcB » vr sep 28, 2018 08:29

poekske schreef:Precies of een hf nooit pootje geeft...

Tuurlijk heb je die er ook bij, alleen de hele HF fokkerij (eigenlijk alle) is gericht op probleemloze koeien 1van de dingen die daar in mee speelt is karakter. Als ik gewoon 20-25 jaar terug kijk. Was Minstens een derde vaarzen was een probleem in die zin van moeilijk in de melkstal te krijgen, trappen. Nu als ik er 1 per jaar heb die moeilijk de melkstal in te krijgen is en misschien een 3tal welke wij de eerste paar keren een beugel nodig hebben op een 60tal vaarzen per jaar. De extremen zijn er over de jaren heen flink afgevlakt.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Mellek » vr sep 28, 2018 08:48

MarcB schreef:
poekske schreef:Precies of een hf nooit pootje geeft...

alleen de hele HF fokkerij (eigenlijk alle) is gericht op probleemloze koeien

Heb hier nog eens een Kylian 2 maanden de achterpootjes vastgebonden, beest bleef maar trappen op de robotarm. Ook nog eens een D Mason afgevoerd omdat die niet te handhaven was.
Kwa kruislingen, tuurlijk zit er wel eens een trappende Vigor tussen die ook nog slecht op de robot liep, nu ook een Fastrup nakomeling van die Vigor met precies dezelfde streken, en de andere 3 vigors en alle fastrups zijn gewoon rustig dus zeg maar waar het weg komt, maar ik denk dat de HF-fokkerij dan nog wel een beetje achterloopt. Heb ook wel van retro HF stieren Kapitein en EnormPP nakomelingen lopen grotendeels HF genetica van 40 jaar oud en die zijn ook zo mak als een lammetje.

@Boer Pieter, melk met een robot dus als ze niet meer mislukken en goed lopen en zonder problemen zie ik ze nooit weer.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij