Spermaprijzen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Spermaprijzen

Berichtdoor henk m » di feb 28, 2006 23:30

waarom is het sperma in newzealand en australie goedkoper van delta
dan in nederland terwijl het hier weg komt?
en ze kopen wel een ki verenig voor 22miljoen
wat ze officeel niet willen zeggen....
henk m

Beroep: koe boer

Berichtdoor aj-prins » wo maart 01, 2006 10:05

wat is het verschil dan?
misschien grotere afname in 1 keer?
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Hans van Bergen » wo maart 01, 2006 11:58

Dit heb ik vaker gehoord. In landen zonder qouta zijn de prijzen voor populair fokstiersperma 10 us $. Dat is nog maar de helft van wat men hier aan ons vraagt. Niet leuk van een coop. :?
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor frans » wo maart 01, 2006 14:49

Dit is een mooi onderwerp, hier zijn we nog niet over uitgepraat.
Het volgende: Je hebt het over verschillende tariefen in verschillende landen? Nou ik wil het hebben over verschillende tariefen tussen buren!!? Waarom krijgt mijn buurman het sperma van Delta goedkoper dan ik????????? Als je aangeeft dat je sperma wil kopen bij de concurent krijg je in 1 keer extra korting, ja het is zo ver gegaan dat hij nog extra gratis sperma kon krijgen...........dit schreef de verkoper dan ook niet op de bon?! Wat mooi om lid te zijn van een cooperatie!???
frans

Berichtdoor Corjan » wo maart 01, 2006 15:34

Semex stieren zijn wereldwijd makelijk te verkopen en kun je maar wat vragen. Wil HG sperma verkopen aan een noord amerikaanse veehouder, dan moet je hem dat letterlijk in de tank laten lullen :wink: . En zeker niet meer vragen dan de andere sperma boeren vragen voor een rietje :!: Wat de prijs in Holland doet zal ze een worst zijn.
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor aj-prins » wo maart 01, 2006 21:13

frans schreef:Dit is een mooi onderwerp, hier zijn we nog niet over uitgepraat.
Het volgende: Je hebt het over verschillende tariefen in verschillende landen? Nou ik wil het hebben over verschillende tariefen tussen buren!!? Waarom krijgt mijn buurman het sperma van Delta goedkoper dan ik????????? Als je aangeeft dat je sperma wil kopen bij de concurent krijg je in 1 keer extra korting, ja het is zo ver gegaan dat hij nog extra gratis sperma kon krijgen...........dit schreef de verkoper dan ook niet op de bon?! Wat mooi om lid te zijn van een cooperatie!???
moet jij het in het vervolg ook maar gaan zeggen frans :lol: het hoort niet natuurlijk
aj-prins

Berichtdoor Wapse » do maart 02, 2006 10:13

De reden dat het sperma in Nederland niet goedkoper is/kan is vanwege de NMA die daar een stokje voor steekt. De prijzen mogen niet onder kostprijs. Dit is ook de reden dat de gemaakte winst via andere wegen terugvloeit naar de veehouders (producten en diensten). Dit werd uitgelegd tijdens de ledenvergaderingen afgelopen februari.
Wapse

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Hans van Bergen » do maart 02, 2006 12:52

Dat lijkt me niet Wapse. De NMA let erop dat er voldoende aanbieders zijn. Niet op de prijzen. De kostprijs van een rietje is maar amper een euro. Er zijn stiern die een paar duizend rietjes per keer doen en dan is ie nog 25 cent per rietje. De rest betaal je voor het hele circus erom heen. Daarbij zijn het NRS en de inseminatoren kostendekkend. :? Kijk maar eens naar Kampen. Die hebben jarenlang financieel gezond gedraaid met stieren die nooit buiten hun gebied kwamen en die dus weinig inseminaties deden. Het vele geld wat ze ophalen met Taco hebben ze eigenlijk niet nodig. 8)
Hans van Bergen

Berichtdoor Wapse » do maart 02, 2006 13:47

De reden dat het niet mag van de NMA is omdat Delta dan teveel aan klantenbinding zou doen, hetgeen niet wordt geacepteerd. Delta mag dit niet omdat ze als marktleider klanten zouden binden wanneer spermaprijzen onder kostprijs(spermaprijs incl. circus) leveren, andere KI's kunnen dit wel doen.
Dat is ook de reden dat de gemaakte winst de laatste jaren via korting op infoproducten e.d. terugvloeit naar de veehouders. Denk je zelf ook niet dat als de NMA het wel goed had gevonden, Delta niet liever had gekozen om spermaprijzen zeer concurrerend in de markt te zetten met het oog op de concurenten?
Wapse

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor john verhaar » vr maart 03, 2006 02:54

Al die sperma verkopende mapmannen praten je een soort van emotionele waarde aan van hun stieren, en fokkerij in NL is nou eenmaal een emotioneel gebeuren. hier is het net zo iets al voer kopen als het aan de eisen voldoet is het de goedkoopste die leverd :!:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor teun » za maart 04, 2006 02:15

Het feit dat delta goedkoper in het buitenland levert is natuurlijk bijna crimineel te noemen. Als ik me niet vergis is die coop eigendom van de leden en die moeten daar dan een stokje voor steken. Wat natuurlijk toch niet lukt omdat de meeste nederlandse veehouders zich wel weer om laat lullen door die mapmannen.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor aj-prins » za maart 04, 2006 13:19

Hans van Bergen schreef: Het vele geld wat ze ophalen met Taco hebben ze eigenlijk niet nodig. 8)
je gunt ze niet veel :shock:
aj-prins

Berichtdoor Hans van Bergen » za maart 04, 2006 14:29

Ach kom AJ ik gun deze mensen alles. Hun organisatie is zou plat en eenvoudig dat ze het 24 jaar zonder een echte megaklapper financieel goed gedraaid hebben. Nu weten dus ook niet waar ze met al dat Tacogeld heenmoeten en willen ze ook vaarzen gaan inschrijven. Straks willen ze ook een vaarzenteststation, een buitenlandse vestiging etc. :D
Hans van Bergen

Berichtdoor henk m » zo maart 05, 2006 21:40

aj-prins schreef:wat is het verschil dan?
er zijn stieren die hier voor 23euro per dosis te koop zijn en de zelfde stier in NZ voor 16euro .
ik denk niet dat het met de hoeveelheid te maken heeft.
henk m

Beroep: koe boer

Berichtdoor Henk » zo maart 05, 2006 22:06

henk m schreef:
aj-prins schreef:wat is het verschil dan?
er zijn stieren die hier voor 23euro per dosis te koop zijn en de zelfde stier in NZ voor 16euro .
ik denk niet dat het met de hoeveelheid te maken heeft.

Is dat zo, naamgenoot? Als de zaadboer bij mij op de dam staat en ik bestel 60 rietjes heb ik zo 25-30% korting te pakken. Beetje onderhandelen en afspreken met die zaadmeneer dat je het écht niet verder verteld - en zeker niet op het een of andere forum :wink: - krijg je je stikstof het jaarrond ook nog voor nix in 't vat :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij