Spermaprijzen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Sander » zo maart 05, 2006 22:18

Henk schreef: Als de zaadboer bij mij op de dam staat

Cr-delta?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Corjan » ma maart 06, 2006 00:05

Henk schreef:
henk m schreef:
aj-prins schreef:wat is het verschil dan?
misschien grotere afname in 1 keer?
er zijn stieren die hier voor 23euro per dosis te koop zijn en de zelfde stier in NZ voor 16euro .
ik denk niet dat het met de hoeveelheid te maken heeft.

Is dat zo, naamgenoot? Als de zaadboer bij mij op de dam staat en ik bestel 60 rietjes heb ik zo 25-30% korting te pakken. Beetje onderhandelen en afspreken met die zaadmeneer dat je het écht niet verder verteld - en zeker niet op het een of andere forum :wink: - krijg je je stikstof het jaarrond ook nog voor nix in 't vat :idea:

Henk, ik beloof je dat ik echt niks zal door vertellen :lol:
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Hans van Bergen » ma maart 06, 2006 10:30

Alleen toghether levert toch gratis stikstof. Ik dacht dat Henk daar zo'n hekel aan had? :?
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » ma maart 06, 2006 13:16

Hans van Bergen schreef:Alleen toghether levert toch gratis stikstof. Ik dacht dat Henk daar zo'n hekel aan had? :?

Wie is in hemelsnaam 'together'????? :?:
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor aj-prins » ma maart 06, 2006 16:45

Hans van Bergen schreef:Ach kom AJ ik gun deze mensen alles. Hun organisatie is zou plat en eenvoudig dat ze het 24 jaar zonder een echte megaklapper financieel goed gedraaid hebben. Nu weten dus ook niet waar ze met al dat Tacogeld heenmoeten en willen ze ook vaarzen gaan inschrijven. Straks willen ze ook een vaarzenteststation, een buitenlandse vestiging etc. :D

denk dat ze dan nog eerst even een stier moeten afleveren die net zo goed verkoopt
aj-prins

Interesses: koei

Berichtdoor Cowboy » ma maart 06, 2006 23:33

Henk schreef:
Hans van Bergen schreef:Alleen toghether levert toch gratis stikstof. Ik dacht dat Henk daar zo'n hekel aan had? :?

Even naar het nederlands vertalen. :wink:
Leveren bij ons ook de stikdtof voor niks.
Cowboy

Berichtdoor Henk » di maart 07, 2006 06:38

Cowboy schreef:
Henk schreef:
Hans van Bergen schreef:Alleen toghether levert toch gratis stikstof. :?

Even naar het nederlands vertalen. :wink:
Leveren bij ons ook de stikdtof voor niks.

Ahaaa :idea: nee, ik had 'm echt niet door, ik zat waarschijnlijk nog te slapen achter m'n pc.
Maar ter duidelijkheid; ik heb inderdaad nix van 'together', ook de vloeibare N niet.
Henk

Berichtdoor aj-prins » di maart 07, 2006 16:33

SAMEN staan we sterk :lol:
aj-prins

Interesses: koei

Berichtdoor Henk » di maart 07, 2006 19:34

Together we 're strong!! :idea: ( ff voor onze overzeese manne)
Henk

Berichtdoor henk m » zo maart 12, 2006 10:30

Henk schreef:
henk m schreef:
aj-prins schreef:wat is het verschil dan?
misschien grotere afname in 1 keer?
er zijn stieren die hier voor 23euro per dosis te koop zijn en de zelfde stier in NZ voor 16euro .
ik denk niet dat het met de hoeveelheid te maken heeft.

Is dat zo, naamgenoot? Als de zaadboer bij mij op de dam staat en ik bestel 60 rietjes heb ik zo 25-30% korting te pakken. Beetje onderhandelen en afspreken met die zaadmeneer dat je het écht niet verder verteld - en zeker niet op het een of andere forum :wink: - krijg je je stikstof het jaarrond ook nog voor nix in 't vat :idea:
die korting kan iedereen wel krijgen. want waarom zou je niets tegen andere boeren zeggen ? want als je het bekent maakt wil iedereen korting en dan zakt de prijs want ze verdienen er nog zat aan! want waarom zou je
meer betalen dan een ander ?
henk m

Beroep: koe boer

Berichtdoor Henk » zo maart 12, 2006 12:06

Als ik met de een of andere zaadmeneer afspraken maakt kom ik die na, net zoals ik verwacht dat hij z'n belofte nakomt.
Het is tegenwoordig toch steeds meer ieder voor zich, en daar hoort ook het onderhandelen over prijzen en voorwaarden bij. Men wil gewoon graag verkopen en soms wil men wel 'ns dingen doen die eigenlijk niet uitkunnen (volgens hun :roll: )en zal men dit weer bij iemand anders terug willen verdienen; vaak bij iemand die niet onderhandelt en betaald wat er wordt gevraagd. En ja, die zijn er nog steeds, en noggus ja, ik ken iemand die zo vaak 'bij de bok gedaan is'; een hele goeie klos maar te goedgelovig. :idea:
Henk

Berichtdoor Henk » wo apr 05, 2006 19:26

R. Prins schreef:
De coop doet naast zaadverkoop nog meer. Bij de organisatie van een keuring zijn ze een goed sponsor. Hulde !!
Want een keuring is er niet alleen voor koeienliefhebbers. Je kunt ook nog gezellig kletsen met oude / verre bekenden.

Robert

Ik vind dat je zaken gescheiden moet houden. Als de een of andere zaaddonor een show wil sponsoren moet ie helemaal zelf weten. Maar dat moet geen reden zijn om het sponsorgeld via duurdere rietjes terug te krijgen. :idea:
Henk

Re: Spermaprijzen

Berichtdoor harm » di feb 05, 2013 22:40

Vond dit topic nog en zat hier de laatste tijd eens beetje over na te denken en meerdere merk ik in andere topic's. Had onlangs een gesprek met iemand die jarenlang alles insimineerde met blauw mooi lage spermaprijzen en goede kalverprijzen. Nu toch omdat het moeilijker werd om goede kalveren voor opfok te vinden en vaarzen om aan te kopen een gedeelte met fokstieren.

Maar goed fokkerijkosten gaan in 1x toch heel fors omhoog en de kalverprijzen dalen en de pech wil ook nog dat het grootste gedeelte stier is. Tsja en dan ga je toch wel eens denken van bij een goedkope stier van tegenwoordig die al 35 GULDEN kost ben je al 30 euro kwijt voor een dracht(want daarvoor insimineer je de koe uiteindelijk voor). Nu zag hij toch wel dat een heel aantal stieren die hem geadviseerd werden daar nog boven zaten. Ben wel benieuwd wat jullie als bovengrens van prijs van dracht zetten zelf zou ik denk spermaprijs van max 20 euro en zorgen dat je kosten voor een dracht niet meer bedragen dan 35 euro aan sperma gemiddeld. (kun je mooi stukje onderuit krijgen door aantal 5 euro stieren te verspuiten op slecht dragende koeien bijv. blauw of proefstieren)

Ben dan ook van mening dat fokkerij nog geen 5 % van je totale managment uitmaakt dus zeker iets is waarbij op de kosten gelet moet worden zie de bedrijfsvoering daar waar heel zuinig met de koeien omgegaan word maar zeker niet verpleegd ivm tijdgebrek worden toch de koeien oud worden.

Maar misschien is het ook wel helemaal niet belangrijk en mag je fundament van je veestapel wel 60 euro per dracht kosten? bedenk wel als je alles met blauw insemineert je dan 15 euro kwijt bent en je kalveren gemiddeld zo'n 100 euro meer opbrengen je directe inkomsten al 14500 meer zijn op een veestapel van 100 koeien en je dit dus kunt besteden aan aankoop van betere dieren.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Frans-Jan » di feb 05, 2013 23:00

Denk dat 10 euri de max zou moeten zijn als je alleen aan fokkerij doet voor je eigen bedrijf. Zelf wil ik nog wel eens een duurder rietje in m'n vat laten steken :oops: :oops: Vond dit terloops ook nog, http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -1165947W/
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor Harke Heidstra » di feb 05, 2013 23:16

Kun je volgens mij niet een bedrag op zetten wat een rietje zou mogen kosten. Een stier als O Man was aardig aan de prijs maar zijn dochters brengen die paar tientjes extra kosten in veelvoud weer terug in het laatje.
Veel mensen danken hun goede geweten aan hun slechte geheugen.
Harke Heidstra

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij