lijnenteelt of inteelt

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

lijnenteelt of inteelt

Berichtdoor aj-prins » zo apr 02, 2006 22:27

hoe staan jullie hiertegenover.wat is het?

ik zoek zelf het noodlot nog weleens op om een betere koe te fokken.lees je de verhalen van alle oude bekende fokkers dan paarden ze broers met zussen ,of neefjes weer met nichtjes om zo weer bij die ene superkoe te komen.
of moet je meer vers bloed invoeren zodat ze gezond worden van erfelijke gebrekken?
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Hans van Bergen » zo apr 02, 2006 23:18

bah!
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Gerrit » zo apr 02, 2006 23:37

We kennen het resultaat:
Celsius, Labelle, etc.
Hebben we echt meer van zulke nodig?
Als je gaat kijken hoe men het 80-100 yr terug deed, dan lees je altijd over de inteelt hoe het in goede results resulteerde, maar je leest nooit over de missers :?
'k Denk dat de kansen niet zo hoog
Gerrit

Berichtdoor Gerrit » zo apr 02, 2006 23:39

We kennen het resultaat:
Celsius, Labelle, etc.
Hebben we echt meer van zulke nodig?
Als je gaat kijken hoe men het 80-100 yr terug deed, dan lees je altijd over de inteelt hoe het in goede results resulteerde, maar je leest nooit over de missers :?
'k Denk dat de kansen niet zo hoog zijn, unless you're ready to take some distasters.
Je kansen zijn net zo goed als met 't testen van een syndicate bull
Gerrit

Berichtdoor BST » ma apr 03, 2006 04:04

Inteelt is niet per definitie slecht. Ik weet van geen enkele koe de afstamming hier dus er is een goede kans dat er hier en daar 'familieleden' met elkaar 'hokken'.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor harm » ma apr 03, 2006 13:47

Bij inteelt fok je gewoon zwakkere koeien. Je moet volgens mij min 5 generaties terug met inteelt en ja dan vallen er gewoon veel stieren af.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Henk » ma apr 03, 2006 14:55

Inteelt is gewoon een van de grootste gevaren die dreigt bij de HF. Maar dat moet toch geen reden zijn om inteelt goed te willen praten? Inteelt wordt dé doodsteek van de HF. Laat het zover niet komen!! :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Gerrit » ma apr 03, 2006 16:31

Als je lijnenteelt wilt doen moet je 2 (verschillende) heel sterk ingeteelde lijnen met elkaar kruizen, dat geeft max heterosis binnen een ras. Op die manier kan je het maximaal benutten, maar ik denk niet dat dat voor de gemiddelde boer weggelegd is. Want je zult met die 2 ingeteelde lijnen allerlei andere problemen krijgen.
Gerrit

Berichtdoor R. Prins » ma apr 03, 2006 18:24

Lijnenteelt is fokkerij !
Met fokkerij probeer je de beste genen over te houden. Het liefts ook nog fokzuiver.
Helaas valt dat niet mee omdat je veel eigenschappen niet kent maar die wellicht negatieve eigenschappen zullen ook fokzuiver worden.
Labelle en Celcius worden negatief beoordeeld door de collega's. Toch hebben ze beide kenmerkende dochters. Produceren willen ze, de benen zijn goed bruikbaar. Helaas fokken deze stieren ook smal en een spiertje minder.

Maar daar kun je als fokker wat aan doen. De combinatie met Lucky Leo lijkt goed.
Lucky Mike is Lucky Leo (ugela bell x nelhs) x Celcius (Bellman x Bell) De grootmoeder was een Jabot dochter (Cleitus x Bell). Verwonder je dus niet als je een smalle Lucky Mike krijgt.
Een ander voorbeeld is Lava (Ugela Bell x Cleitus x Bell) Lijnenteelt van Bell en Astronaut en Elevation. Door lijnenteelt is BL en CV in deze stier gekomen. oophs :twisted:
Zo zijn er nog veel stieren te noemen. Lijnenteelt wordt dus veel toegepast. Alleen lijkt het in Nederland nu veel te Bellen :lol: :wink:
Wellicht doet Jocko het zo goed omdat het een combinatie is van Besne Buck x Southwind(bell) x Secret. In verhouding veel vreemd bloed in de Nederlandse veestapel. :wink:

Wil je lijnenteelt toepassen dan moet je dus erg veel weten van je uitgangsmateriaal. Vroeger was dat met 30 koeien makkelijker als nu.
Echt iets voor een liefhebber :P

Veel succes

Robert
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor auke » ma apr 03, 2006 20:43

lijnenteelt en inteelt staan vlak bij elkkaar. als het goed gaat is het lijnenteelt, als het fout gaat heb je inteelt zi mijn veehouderij leraar vroeger
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Sander » ma apr 03, 2006 21:47

Met lijnenteelt is niet veel mis, als je maar weet wat je doet. Ik vind bloedlijnen zeer belangrijk, over het algemeen ga ik voor een zo outcross mogelijke paring. Maar eigen stieren laat ik rustig paren met familieleden. Nu gebeurt dat nog sporadisch, in de toekomst wat meer denk ik.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor aj-prins » di apr 04, 2006 16:20

ik denk dat lijnenteelt een betere oplossing is dan zomaar vers bloed toepassen.van lijnenteelt weet je wat dat bloed in jou stal doet en van vers bloed moet je maar afwachten.in canada voert 99 procent terug op elevation. :!: :!: de overige 1 procent is niet geregistreerd dus grote kans dat die ook van hem afstamt.en canada heeft niet voor niks zulke beste koeien
aj-prins

Interesses: koei

Berichtdoor R. Prins » wo apr 05, 2006 18:10

aj-prins schreef:ik denk dat lijnenteelt een betere oplossing is dan zomaar vers bloed toepassen.van lijnenteelt weet je wat dat bloed in jou stal doet en van vers bloed moet je maar afwachten.in canada voert 99 procent terug op elevation. :!: :!: de overige 1 procent is niet geregistreerd dus grote kans dat die ook van hem afstamt.en canada heeft niet voor niks zulke beste koeien

In het rode boek van het US stamboek staan de inteelt gegevens.Bekende stieren zoals Chief en Elevation hebben een vast aandeel in de HF fokkerij. In Canada is er een zeer grote inteelt. Hieronder een stukje van het Canadese stamboek:

In the Holstein breed, the bull with the highest “Relationship Value” is naturally Hanoverhill Starbuck at 20%. The next highest bulls include his sire, Elevation (18%),his sons Aerostar (19%), Raider (17%) and Astre (16%), as well as his grandsons Aeroline (17%) and Rudolph (16%). Other well-known sires that are closely related to the active population include Lindy at 16% and Storm, Mason, Lee, Lieutenant, Rubens, Prelude and Blackstar, who all have a “Relationship Value” of 15%.

In de USA is het niet veel beter. Kijk ook maar eens op de link van aipl.arsusda. Een gemiddelde inteelt van ruim 5%

Een outcross stier is Secret. Dit was ook een in/lijn teelt product met weinig verwantschap met de 'grote' stiervaders. Veel andere stieren ken ik niet of waren niet succesvol in de HF.

Prof. Bakels heeft in Duitsland sinds 1970 lijnenteelt opgezet. Hoe het is afgelopen weet ik niet. Hij fokte op levensduur. In Duitsland heb je nu het ALL project met fokkerij aandacht op levensduur. Of inteelt een rol speelt weet ik niet.
Ik heb wel een stuk gevonden van een studente, dier er wat over schrijft. Helaas vind ik het te dik om door te lezen. (109 pag)

Voor wie redelijk engels kan lezen of goed grafieken kan lezen

http://cgil.uoguelph.ca/PUB/Miglior/105.pdf
http://www.jerseycanada.com/reports/pdf ... st2005.pdf
http://www.cdn.ca/Articles/rvaluesholstein.pdf
http://www.aipl.arsusda.gov/reference/f ... eeding.htm

In het duits
http://orgprints.org/2021/01/2021-walte ... diplom.pdf
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor aj-prins » di apr 11, 2006 12:14