lijnenteelt of inteelt

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: lijnenteelt of inteelt

Berichtdoor Troost » vr okt 11, 2013 07:23

Marcel V schreef:Hier net het 2e vk gevangen van Outer Limit. Dit is een lijnengeteelde stier van Samen. Wat ik nu niet begrijp dat bij deze stier de verwantschapsgraad 6 % is en bij (veel) andere stieren is dit hoger ?

De verwantschapsgraad van een dier is de mate waarin een dier gemeenschappelijke genen heeft met een bepaalde populatie waarin dit dier gebruikt wordt.
Outer Limit is een lijngeteelde/ingeteelde stier, maar zijn genen zijn minder verwant aan de Nederlandse/Vlaamse zwartbonte holsteinpopulatie dan een stier die bijvoorbeeld een percentage van 10 procent heeft. Meer info op: https://www.crv4all.nl/over-crv/documen ... fdstukken/
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor Marcel V » vr okt 11, 2013 16:24

Ik heb ff gekeken maar ik kan maar 2 andere stieren vinden in mijn ketel die ook 6 % hebben nl Norwin en Palmo. De rest zit allemaal hoger. Dit betekend dat Deze 2 samen met Outer Limit dus outcross stieren zijn .
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Troost » vr okt 11, 2013 17:08

Marcel V schreef:Ik heb ff gekeken maar ik kan maar 2 andere stieren vinden in mijn ketel die ook 6 % hebben nl Norwin en Palmo. De rest zit allemaal hoger. Dit betekend dat Deze 2 samen met Outer Limit dus outcross stieren zijn .

:no: Voor outcross hanteert men bij holsteins de grens van 5% of minder (ten minste, zo staat het vermeld in het handboek waar ik m'n vorige reactie naar verwees). Dus zijn het net geen outcross stieren (op populatieniveau bekeken). Of deze drie stieren voor jouw veestapel/koeien outcross zijn, hangt af of je de voorvaders van deze stieren in het verleden veel gebruikt hebt.
Troost

Berichtdoor Marcel V » vr okt 11, 2013 17:23

Bedankt voor je reacties Troost, weet je ook hoe ik op outcross kan zoeken ? Ik kan bij CRV per stier de verwantschap vinden maar een overzicht of lijst zou wel handiger zijn.
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Robert » vr okt 11, 2013 18:12

van de oudere stieren wordt helemaal geen verwantschap gepubliceerd :no:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor hulsteins » vr okt 11, 2013 23:44

de verwantschapsgraad is altijd tov van een gegeven populatie
bij de crv-gegevens is dat ongetwijfeld tov de NL-populatie
tov de Canadese of de NZL-populatie kan je dan dus totaal andere cijfers vinden
Talent heeft lage verwantschapsgraad tov van de US , O-Man tov Canada (tot voor kort in ieder geval)
Volgens mij verandert dat cijfer ook nog : bijv GW had 10 jaar terug bij z'n eerste index een lagere verwantschap
met de Canadese populatie als nu .

De verwantschapsgraad gebruik je dus hoogop als voor-selectie , (quick-scan)
en dan nog moet je er vervolgens bij bedenken of die stier ook nieuw is tov jouw specifieke veestapel
dus eig van weinig tot geen belang voor individuele veehouder .
Is eig alleen interressant voor de verantwoordelijken van 't fokprogramma (ki) ,
om aan te tonen dat er nog wel enig verschil in inteelt is voor hun verschillende stiertjes .
Of evt zegt 't best wel iets voor díe schapen die al sinds jaar en dag trouw alle meestgebruikte stieren van de
grootste ki-coop gebruiken

inteelt of lijnenteelt of outcross bekijk je altijd per individuele paring
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor opelmanta » za okt 12, 2013 10:46

Verwantschapsgraad veranderd inderdaad, elke keer als een stier word gebruikt. Ook als er oudere koeien verdwijnen.
Het is eigenlijk meer van belang bij de volgende generatie. Bij deze paring houd je rekening met inteelt. Als je een outcross stier gebruikt dan heb je bij de volgende generatie wat een ruimere keuze aan stieren. Efi, Expected Future Inbreeding, word hier voor gebruikt in de VS dacht ik.
Het is ook maar relatief, als je zelf een compleet outcross dekstier aankoopt en je laat hem 2 jaar lopen dan is hij op je pinken niet meer outcross.
Was laatst ook een sperma verkoper die adverteerde met zijn pro-cross, die inteelt en verwantschapsgraad met opzet doormekaar haalde. Inteelt hoger dan 6% was verschrikkelijk en de verwantschapsgraad van veel stieren zit al boven de 10 %. Dit is misleiding.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Sander » zo okt 13, 2013 13:01

boter op hun hoofd hebben die gasten. jarenlang meuk verkopen en dan nu zeggen dat ze de oplossing hebben voor het resultaat van die meuk. gewoonweg omdat ze een andere weg inslaan om omzet te behouden. Je als organisatie te onderscheiden van een ander.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Troost » zo okt 13, 2013 16:23

Marcel V schreef:Bedankt voor je reacties Troost, weet je ook hoe ik op outcross kan zoeken ? Ik kan bij CRV per stier de verwantschap vinden maar een overzicht of lijst zou wel handiger zijn.

Graag gedaan. Weet niet hoe je op outcross kunt zoeken bij CRV. Volgens mijn is die mogelijkheid er niet.
Troost

Berichtdoor Robert » zo okt 13, 2013 18:56

Daar moet je een paringsprogramma voor gebruiken.
Het liefst één van een sperma aanbieder, zodat bij het einde van 't bezoek 't vat vol zit :mrgreen:
Om volgend jaar weer te komen en over tien jaar opnieuw :mrgreen: zonder dat de veestapel verbeterd is :lol: (y)
Robert

Berichtdoor harm » zo dec 29, 2013 16:06

harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Sander » zo dec 29, 2013 18:52

(y)
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » do maart 27, 2014 23:46

Afbeelding

De HF zijn flink bezig.
Kijk eens naar 'jonge' stieren ManOMan, Planet, Super, Shottle, Iota en Niagra
Robert

Berichtdoor hulsteins » vr maart 28, 2014 00:07

Robert schreef:De HF zijn flink bezig.
Kijk eens naar 'jonge' stieren ManOMan, Planet, Super, Shottle, Iota en Niagra

(y) (y) (y) , want van al je genoemde stieren staat de vader niet in 't lijstje :arrow: uitteelt dus

en met een beetje mazzel komt er dan ook , net als voor Blackstar , nooit een zoon van hun in deze lijst :arrow:
om de goede lijn vast te houden :roll: :wink: 8)
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Robert » vr maart 28, 2014 00:19

kijk eens naar de halfbroers :wink:

Super = Boliver x OMan

Shamrock Planet x Shottle

Als de namen niet op elkaar lijken, dan moet je niet de conclusie trekken dat het andere stambomen zijn 8)
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij