DU en werkelijke levensduur

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

DU en werkelijke levensduur

Berichtdoor R. Prins » ma apr 03, 2006 22:30

Wat vinden jullie van dhr. Van Velzen in de laatste Veeteelt.
Hij stelt zijn vraagtekens bij DU en levensduur.
Deze vragen stelde hij ook aan de rekenmeesters.

Denken jullie dat er een publiek antwoord komt :?:

Het is wel een duidelijk overzicht. Stieren met een lange levensduur in de praktijk staan er mooi weergegeven.

In de USA werken sommige KI's al heel lang met PL (productive life)
Toch lijkt dit een mislukking. De laatste cijfers zijn dramatisch :evil: De levensduur neem alleen maar af. :shock:
Kunnen de mannen aan de overkant van de grote plas het een en ander vertellen?

Robert
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor aj-prins » di apr 04, 2006 16:22

vind het een zeer interessant verhaal.ze moeten toch maar eens even het 1 en ander uitleggen want de du komt zo niet erg betrouwbaar uit de hoek zetten
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor teun » di apr 04, 2006 18:38

Er is al een paar jaar een schaalvergroting op gang die zijn weerga niet kent in de us. Er worden hier bedrijven gebouwd van meer dan 10 000 melkkoeien. Dit zijn er nog niet zo veel maar er is wel een 2 deling zichtbaar van of minder dan 200 vaak amish bedrijven of meer dan 1000 tot 4 a 5000 en zoals ik al zei enkele hele groten.
Vooral op de grotere bedrijven zie je een veel hoger cull rate dan op kleinere bedrijven soms wel tot 50 % per jaar. Omdat er netto een verschuiving is naar de grote bedrijven zie je de gemiddelde leeftijd zakken. Bovendien zijn de grote bedrijven degene met de meest betrouwbare cijfers dus ki verenigingen baseren hun cijfers vaak daarop wat denk ik zijn invloed heeft op de cijfers voor levensproductie.
Ik geloof niet dat dit verder met genetische kwaliteit te maken heeft.

Ik denk zelf dat koeien hier over het algemeen sterker zijn dan in nederland vooral als je ziet onder wat voor omstandigheden ze soms opgefokt worden.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor R. Prins » wo apr 05, 2006 16:38

Zijn er ook lezers uit Canada, Duitsland en Denemarken die iets kunnen zeggen over duurzaamheidindex en de ervaringen die jullie hebben op jullie bedrijf.

Uit het artikel van dhr. Van Velzen blijkt dat de DU (index) niet overeenkomt met de praktijk.

Ik ben erg nieuwsgierig

Robert
R. Prins
Moderator

Berichtdoor R. Prins » wo apr 05, 2006 17:01

teun schreef:Er is al een paar jaar een schaalvergroting op gang die zijn weerga niet kent in de us. Er worden hier bedrijven gebouwd van meer dan 10 000 melkkoeien. Dit zijn er nog niet zo veel maar er is wel een 2 deling zichtbaar van of minder dan 200 vaak amish bedrijven of meer dan 1000 tot 4 a 5000 en zoals ik al zei enkele hele groten.
Vooral op de grotere bedrijven zie je een veel hoger cull rate dan op kleinere bedrijven soms wel tot 50 % per jaar. Omdat er netto een verschuiving is naar de grote bedrijven zie je de gemiddelde leeftijd zakken. Bovendien zijn de grote bedrijven degene met de meest betrouwbare cijfers dus ki verenigingen baseren hun cijfers vaak daarop wat denk ik zijn invloed heeft op de cijfers voor levensproductie.

Ik denk zelf dat koeien hier over het algemeen sterker zijn dan in nederland vooral als je ziet onder wat voor omstandigheden ze soms opgefokt worden.

Beste Teun,
Als ik jouw verhaal zo lees dan is er in de US ook nog veel te winnen. Met een vervanging van 50% komen wij niet financieel rond. Als de omstandigheden zo'n grote invloed hebben, wat heeft een PL of DU index dan voor zin. Of nog erger: Wat heeft fokkerij dan voor zin!
Weet jij of er in de US ook een lijstje is van afvoeren voor de jaren na de eerste keer afkalven?

Ik heb gelezen dat met name de grote bedrijven een zeer slechte registratie hebben. Bijna 1/4 deel was niet correct geregistreerd. Als dit klopt dan zijn de grote bedrijven helemaal niet betrouwbaar. AltaAlta heeft daarop al gereageerd door zelf die controle te doen.
Ik snap best dat de kleine fok/show bedrijven met veel individuele aandacht geen betrouwbare bron zijn. Wellicht is de groep 100 tot 300 koeien wel betrouwbaar. :roll:

Wellicht kan het NRS ook reageren met fokwaarden omgerekend en fokwaaden in Nederland gerealiseerd. Kunt u ze onder elkaar zet en niet verweven in 1 index. :roll:
R. Prins
Moderator

Berichtdoor john verhaar » do apr 06, 2006 01:29

Robert maak je geen zorgen bedrijven met 50% vervanging blijven hier ook echt niet bestaan :!:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » do apr 06, 2006 16:46

in denemarken is 50% vervanging heel normaal een beetje deen zet al zijn jongvee aan en laat ze ook kalfen en dan doen ze oudere koeien weer weg maar ik merk nu wel dat het wat aan het verschuiven is ook omdat er nog al wat boeren zijn die jongvee afstoten zodat er wat meer vraag is naar drachtige vaarsen waar ze dan een goede prijs voor kunnen beuren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Karla » do apr 06, 2006 19:51

R. Prins schreef:Zijn er ook lezers uit Canada, Duitsland en Denemarken die iets kunnen zeggen over duurzaamheidindex en de ervaringen die jullie hebben op jullie bedrijf.

Ik ben erg nieuwsgierig

Robert

Ik begrijp het al. Longévité fonctionnelle zegt jou niks. :P
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Roelof » vr apr 07, 2006 08:02

DU is in cijfer dat ik al jaren niet vertrouwde. Ik heb wel gehoord dat het ook nog eens hoge productie stieren negatief ingewogen worden. REden daarvoor zou zijn is dat koeien uit hoge inet stieren hoger scoren voor LW en dat een boer die langer zou houden vanwege eigen prestatie. Ik kijk de laatste tijd veel meer naar Alta en de cijfers van werkelijke dochter afvoer. Voor de reden gebruik ik veel Darwin. In het eerste jaar na afkalven was 98% nog aanwezig. Misschien niet de laatste ext. maar ze blijven lopen en dat is belangerijk. Kan mij niet schelen wat de DU index dan zegt. Tijd dat de NRS mannetjes eens echte cijfers gebruiken waar de boer wat mee kan in plaast van een index die opgemaakt is uit 10 andere kenmerken. Blijven koeien lang lopen van een stier moet de DU omhoog.
Roelof

Berichtdoor R. Prins » vr apr 07, 2006 21:50

Karla schreef:
R. Prins schreef:Zijn er ook lezers uit Canada, Duitsland en Denemarken die iets kunnen zeggen over duurzaamheidindex en de ervaringen die jullie hebben op jullie bedrijf.

Ik ben erg nieuwsgierig

Robert

Beste Karla,
Wat begrijp jij wat mij niks zegt?
Bij voorbaat dank voor je antwoord :)
Robert
R. Prins
Moderator

Berichtdoor teun » vr apr 07, 2006 23:16

R. Prins schreef:
teun schreef:Er is al een paar jaar een schaalvergroting op gang die zijn weerga niet kent in de us. Er worden hier bedrijven gebouwd van meer dan 10 000 melkkoeien. Dit zijn er nog niet zo veel maar er is wel een 2 deling zichtbaar van of minder dan 200 vaak amish bedrijven of meer dan 1000 tot 4 a 5000 en zoals ik al zei enkele hele groten.

Beste Teun,
Als ik jouw verhaal zo lees dan is er in de US ook nog veel te winnen. Met een vervanging van 50% komen wij niet financieel rond. Als de omstandigheden zo'n grote invloed hebben, wat heeft een PL of DU index dan voor zin. Of nog erger: Wat heeft fokkerij dan voor zin!
Weet jij of er in de US ook een lijstje is van afvoeren voor de jaren na de eerste keer afkalven?

Ik heb gelezen dat met name de grote bedrijven een zeer slechte registratie hebben. Bijna 1/4 deel was niet correct geregistreerd. Als dit klopt dan zijn de grote bedrijven helemaal niet betrouwbaar. AltaAlta heeft daarop al gereageerd door zelf die controle te doen.
Ik snap best dat de kleine fok/show bedrijven met veel individuele aandacht geen betrouwbare bron zijn. Wellicht is de groep 100 tot 300 koeien wel betrouwbaar. :roll:

Wellicht kan het NRS ook reageren met fokwaarden omgerekend en fokwaaden in Nederland gerealiseerd. Kunt u ze onder elkaar zet en niet verweven in 1 index. :roll:

Robert,

1/4 deel niet correct geadministreerd dwz 3/4 deel dus wel goed. Geloof me veel beter zul je hier niet tegenkomen zeker niet bij kleinere bedrijven.
Wanneer je hier koeien gaat kopen valt het niet mee om vee te vinden waar ook maar iets van bekend is. Wanneer men weet of ze dracht zijn en wanneer ze voor het laatst gekalft hebben ben je al een heel eind.
Je staat er echt van te kijken hoeveel bedrijven er hier zijn die de papieren niet voor elkaar hebben.
Verder denk ik dat je de nederlandse situatie behoorlijk overschat. Wanneer een bedrijf net zo veel jongvee heeft als melkkoeien (en dat zijn er nog al wat denk ik) en je melkt alles aan dan heb je al een vervanging van 50 %.

30 % vervanging houdt in dat je op 100 melkkoeien 60 stuks jongvee hebt, misschien een paar meer voor als er een pink dood gaat.
Als je het daar in nederland mee kunt doen doe je het al niet gek denk ik.
Of ben ik al zo lang weg dat jullie ondertussen zoveel beter geworden zijn?? :wink:
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Gerrit » za apr 08, 2006 01:47

'k Werk regelmatig auctions van registred cattle, en wij controleren daar altijd de papieren van, en 't maakt geen zak uit of iemand 200 of 20 koeien heeft, er zijn er altijd een paar die niet helemaal kloppen; verkeerde foto of tekening op de reg. paper, en dan maakt de herdsize niet uit. Net als wat Teun zegt als je commercieel vee koopt dan mag je blij zijn als er fresh dates en breeding dates bij zitten.
Gerrit

Berichtdoor Corjan » za apr 08, 2006 20:16

Jammer dat DU niet meer zo betrouwbaar is :twisted: Niet dat ik er altijd rekening mee hield, maar toch. Dat Stadel goed uit de bus kwam verbaasd niemand denk ik, en heb van de week met een goed gevoel een eigengefokte Stadel stier in de LP groep gedaan, voor de terug komers of uitlopers. Dat Marker slecht uit de bus kwam verbaasd ook niemand denk ik, maar daar vraag ik mij wel eens af of dat door de gemiddelde krappe stal komt, en of ze het dan hier wel beter zouden doen. En omdat ik niet zo bang meer ben voor slechte benen, gebruik ik een stier als Louson ook gewoon, en neem ik aan dat zijn DU daardoor wat lager is.

Of productive live hier in Noord Amerika betrouwbaar is weet ik niet, als het goed is geeft het toch aan of ze wat langer blijven lopen. Stieren zoals Clover en Alves hebben een plus voor productive live, en wat mij dan opvalt is dat ze niet groot zijn met een wat nauwere voorhand. Is dit nu laatrijp of is het niet echt nodig dat je tussen de voorpoten door kan kruipen :?: In Alves heb ik wel vertouwen, en zit dus ook in mijn vat.
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Karla » ma apr 10, 2006 15:10

R. Prins schreef:
Karla schreef:

Ik ben erg nieuwsgierig

Robert

Beste Karla,
Wat begrijp jij wat mij niks zegt?
Bij voorbaat dank voor je antwoord :)
Robert

Het gaat erom dat jij hier op het forum allerlei vragen stelt waar je van een selecte groep antwoordt wilt hebben. (In dit geval de lezers uit Canada, Duitsland en Denemarken.) Als je de gebruikerslijst bekijkt zie dat dit forum bezocht wordt door mensen uit alle werelddelen. Ik weet wel dat je vrij bent om te vragen wat je wilt. Maar het staat iets vriendelijker als je iedereen de ruimte laat om te antwoorden. Die reacties van de "overzeese mannen/vrouwen", Denmarken e.d. komen toch wel. En wie weet hoor je dan ook nog wat uit een ander land.
Dit forum is namelijk bedoelt om ervaringen uit wisselen ongeacht waar je woont en werkt. Het valt mij sterk op dat je, ook ondere andere topics, steeds iederen om zijn ervaringen vraagt, maar over jou ervaringen horen we vrijwel niks. Hoe zit het eigenlijk met jouw ervaringen. :?: :lol:
Karla
Moderator

Berichtdoor Karla » ma apr 10, 2006 15:18

O, ja het ging over duurzaamheid.
Hier in Frankrijk heb de l'index de LGF. Dat is een index die iets zegt over de verbetering van de levensduur van de dochters, ongeacht hun produktieniveau.
Stieren met een goede LGF zijn o.a. Okendo, Patur Ad, Onduleux, Rikonvi en Medrignac.
Karla
Moderator

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij