DU en werkelijke levensduur

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: DU en werkelijke levensduur

Berichtdoor Robert » do nov 07, 2013 18:58

ik zat er niet direct op te wachten maar om 't gelijk de grond in te boren :wink:
Tis allicht beter als kalvervitaliteit 8) met een hogere erfelijkheid (lager kan namelijk niet :mrgreen: )
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » do nov 07, 2013 20:48

misschien ben ik de enige boer die hier last van heeft: maar hoe meer fokwaarden hoe minder ik er naar kijk. misschien is dat ook niet goed...
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » do nov 07, 2013 21:11

Stierenkaart wordt ik al jaren dol van :oops: Gaan eik linea rectum de papierbak in... :oops:
Paar keer per jaar als ik haffel rieten ga inslaan struin ik gewoon effe het web af :yes: of nog beter; effe vtf lezen, weet je weer meteen welke bul je moet hebben (y) :cheers:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Marcel V » do nov 07, 2013 21:20

Sander schreef:misschien ben ik de enige boer die hier last van heeft .

:no:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Berichtdoor Erik S. » do nov 07, 2013 21:49

Sander schreef:misschien ben ik de enige boer die hier last van heeft: maar hoe meer fokwaarden hoe minder ik er naar kijk. misschien is dat ook niet goed...

Valt me op dat het sowieso 'hip' is om zoveel mogelijk data te verzamelen en te analyseren etc. :roll:

Probeer hier eigenlijk steeds meer data te schrappen :oops:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor auke » vr nov 08, 2013 00:26

Better nogwat heten die indexen. Kunnen de die mensen die dat soort dingen bedenken niet ontslaan? Kan de spermaprijs ook naar beneden :oops:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor hulsteins » vr nov 08, 2013 00:35

Erik S. schreef:
Sander schreef:misschien ben ik de enige boer die hier last van heeft: maar hoe meer fokwaarden hoe minder ik er naar kijk. misschien is dat ook niet goed...

Valt me op dat het sowieso 'hip' is om zoveel mogelijk data te verzamelen en te analyseren etc. :roll:

Probeer hier eigenlijk steeds meer data te schrappen :oops:

yups hier ook al minstens 10 jaar

maar een jaar of 2 terug begon ik toch echt te twijfelen toen alhier op dit forum
iemand
vol overtuiging verkondigde dat de toekomst is aan 't volproppen van stallen met data-verzamelende electronica :yes: :roll:

maar dat was toen :cheers: :mrgreen:
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor willemk » di dec 31, 2013 20:47

Was na het melken effe een "vakblaadje" aan het lezen ( pools), kwam ik een artikel tegen van Jan nieuwenhuizen ( van de newhouse stieren), die had een gemiddelde levensproductie bij afvoer van 90.000 liter met mooie gehaltes erbij :yes: (y) Zou dit waar kunnen zijn :?:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Sander » di dec 31, 2013 21:02

nee
Sander

Berichtdoor Robert » di dec 31, 2013 21:08

Helaas zijn veel topcijfers verdwenen. Eerst uit VT en toen van de VT site.

Dit vond ik uit 2012
http://www.archief.veeteelt.nl/topcijfe ... -2011-2012

Wellicht is dit 't zelfde artikel
https://myjour.com/a/veeteelt/sneekers-stomen-op/
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor willemk » di dec 31, 2013 21:46

Ik denk inderdaad dat ze de levensproductie van die ene koe vertaalt hebben naar de veestapel :mrgreen: En die polen maar naar de spychiater met een groot minderwaardigheidscomplex :mrgreen: En wat hebben jullie in nederland toch goeie koeien :yes: Toch maar wat sperma bij Holland Genetics bestellen :no:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Sander » za maart 22, 2014 17:12

lees net nieuwe oogst. Gerben de Jong en Roel Veerkamp hebben weer uit hun duim lopen zuigen hoeveel melk een koe over 20 jaar wel niet gaat geven. Geef deze mensen aub een schoffel en een heel groot plantsoen en wat mij betreft ook een schaftkeet erbij. Doen ze in elk geval meer nuttig werk dan nu.
Sander

Berichtdoor Harke Heidstra » zo maart 23, 2014 13:34

Sander schreef:lees net nieuwe oogst. Gerben de Jong en Roel Veerkamp hebben weer uit hun duim lopen zuigen hoeveel melk een koe over 20 jaar wel niet gaat geven. Geef deze mensen aub een schoffel en een heel groot plantsoen en wat mij betreft ook een schaftkeet erbij. Doen ze in elk geval meer nuttig werk dan nu.

:D

Toch denk ik dat ze deels wel gelijk gaan krijgen. De levens-duur en productie per koe kan veel verder omhoog. De kosten van opfok zo ver mogelijk terugdringen en levensproductie en dus opbrengst per koe verhogen wordt de komende 20 jaar een van de grootste uitdaging voor de sector. Gelukkig gaan de koeien nu met genomics 60% sneller vooruit en hebben we nu ook better life gezondheid, better life efficiëntie (wat ook een domme benamingen, doe het of helemaal in het Engels of hou het Nederlands) EN binnenkort ook nog een fokwaarde levensproductie. :idea: Als je deze drie getalletjes maar in de gaten gaat houden komt het allemaal wel goed. :wink:
Veel mensen danken hun goede geweten aan hun slechte geheugen.
Harke Heidstra

Berichtdoor Sander » zo maart 23, 2014 21:02

gelijk krijgen of niet het zal me worst zijn. wat is het nut van zulke onderzoeken??? das net zo nuttig dat de rabobank de melkprijs voorspelt. laat al dat onderzoekvolk ander werk gaan zoeken, kost alleen maar geld en dient geen enkel nut.
Sander

Berichtdoor Marcel V » zo maart 23, 2014 21:26

Harke Heidstra schreef:
Sander schreef:lees net nieuwe oogst. Gerben de Jong en Roel Veerkamp hebben weer uit hun duim lopen zuigen hoeveel melk een koe over 20 jaar wel niet gaat geven. Geef deze mensen aub een schoffel en een heel groot plantsoen en wat mij betreft ook een schaftkeet erbij. Doen ze in elk geval meer nuttig werk dan nu.

:D

Toch denk ik dat ze deels wel gelijk gaan krijgen. De levens-duur en productie per koe kan veel verder omhoog. De kosten van opfok zo ver mogelijk terugdringen en levensproductie en dus opbrengst per koe verhogen wordt de komende 20 jaar een van de grootste uitdaging voor de sector. Gelukkig gaan de koeien nu met genomics 60% sneller vooruit en hebben we nu ook better life gezondheid, better life efficiëntie (wat ook een domme benamingen, doe het of helemaal in het Engels of hou het Nederlands) EN binnenkort ook nog een fokwaarde levensproductie. :idea: Als je deze drie getalletjes maar in de gaten gaat houden komt het allemaal wel goed. :wink:

Dus hoe meer indexen we hebben hoe hoger de levensproducties worden :shock: . Dat geloof je toch zeker zelf niet Harke. De laatste jaren zijn de levensproducties gestegen ondanks de indexen en niet dankzij. De stallen zijn sterk verbeterd en veel boeren zijn zuiniger op hun koeien geworden. Daar heeft de veeverbetering op sommige bedrijven een klein beetje aan bijgedragen . Veel bedrijven zijn gaan kruisen uit pure arrenmoede . Jarenlang HF gefokt en elk jaar zwakkere dieren op stal.
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij