Moderator: Moderators
R. Prins schreef:Zijn er ook lezers uit Canada, Duitsland en Denemarken die iets kunnen zeggen over duurzaamheidindex en de ervaringen die jullie hebben op jullie bedrijf.
Ik ben erg nieuwsgierig
Robert
R. Prins schreef:teun schreef:Er is al een paar jaar een schaalvergroting op gang die zijn weerga niet kent in de us. Er worden hier bedrijven gebouwd van meer dan 10 000 melkkoeien. Dit zijn er nog niet zo veel maar er is wel een 2 deling zichtbaar van of minder dan 200 vaak amish bedrijven of meer dan 1000 tot 4 a 5000 en zoals ik al zei enkele hele groten.
Vooral op de grotere bedrijven zie je een veel hoger cull rate dan op kleinere bedrijven soms wel tot 50 % per jaar. Omdat er netto een verschuiving is naar de grote bedrijven zie je de gemiddelde leeftijd zakken. Bovendien zijn de grote bedrijven degene met de meest betrouwbare cijfers dus ki verenigingen baseren hun cijfers vaak daarop wat denk ik zijn invloed heeft op de cijfers voor levensproductie.
Ik geloof niet dat dit verder met genetische kwaliteit te maken heeft.
Ik denk zelf dat koeien hier over het algemeen sterker zijn dan in nederland vooral als je ziet onder wat voor omstandigheden ze soms opgefokt worden.
Beste Teun,
Als ik jouw verhaal zo lees dan is er in de US ook nog veel te winnen. Met een vervanging van 50% komen wij niet financieel rond. Als de omstandigheden zo'n grote invloed hebben, wat heeft een PL of DU index dan voor zin. Of nog erger: Wat heeft fokkerij dan voor zin!
Weet jij of er in de US ook een lijstje is van afvoeren voor de jaren na de eerste keer afkalven?
Ik heb gelezen dat met name de grote bedrijven een zeer slechte registratie hebben. Bijna 1/4 deel was niet correct geregistreerd. Als dit klopt dan zijn de grote bedrijven helemaal niet betrouwbaar. AltaAlta heeft daarop al gereageerd door zelf die controle te doen.
Ik snap best dat de kleine fok/show bedrijven met veel individuele aandacht geen betrouwbare bron zijn. Wellicht is de groep 100 tot 300 koeien wel betrouwbaar.![]()
Wellicht kan het NRS ook reageren met fokwaarden omgerekend en fokwaaden in Nederland gerealiseerd. Kunt u ze onder elkaar zet en niet verweven in 1 index.
R. Prins schreef:Karla schreef:R. Prins schreef:Zijn er ook lezers uit Canada, Duitsland en Denemarken die iets kunnen zeggen over duurzaamheidindex en de ervaringen die jullie hebben op jullie bedrijf.
Ik ben erg nieuwsgierig
Robert
Ik begrijp het al. Longévité fonctionnelle zegt jou niks.
Beste Karla,
Wat begrijp jij wat mij niks zegt?
Bij voorbaat dank voor je antwoord
Robert
R. Prins schreef:Wat vinden jullie van dhr. Van Velzen in de laatste Veeteelt.
Hij stelt zijn vraagtekens bij DU en levensduur.
Deze vragen stelde hij ook aan de rekenmeesters.
Denken jullie dat er een publiek antwoord komt![]()
Het is wel een duidelijk overzicht. Stieren met een lange levensduur in de praktijk staan er mooi weergegeven.
In de USA werken sommige KI's al heel lang met PL (productive life)
Toch lijkt dit een mislukking. De laatste cijfers zijn dramatischDe levensduur neem alleen maar af.
![]()
Kunnen de mannen aan de overkant van de grote plas het een en ander vertellen?
Robert
Keer terug naar Koe en fokkerij
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten