Opfok van jongvee

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Opfok van jongvee

Berichtdoor peter » wo apr 05, 2006 15:44

Het gaat op dit forum voornamelijk over de koeien maar evenbelangrijk is de opfok van toekomstige koeien. Dus dacht, start ff een topic waar we ervaringen kunnen delen over rantsoen, afkalfleeftijd, huisvesting enz.
peter

Berichtdoor R. Prins » wo apr 05, 2006 16:30

In de Veeteelt heeft een paar jaar geleden goede artikelen gestaan over kalveropfok.
Hygiene en gezondheid zijn belangrijk.
Voeding: V.V.V. biest. Niet te lang melk, vroeg starten met krachtvoer, later hooi verstrekken. Na een half jaar liefts grof rondebalenhooi.
Bij weidegang veel stuctuur en niet te zwaar bemesten. Weidegang heeft het voordeel van vroege (long) worm besmetting. Ook leverbot komt meer voor de laatste jaren.

Opfok hoeft niet duur te zijn maar heeft wel aandacht nodig.
Over prijzen en kosten stond ook een stukje in de Veeteelt. Het uitbesteden van jongveeopfok en de kosten daarvan bij verschillende bedrijfstypen. Persoonlijk heb ik een hekel aan grote open frontstallen voor de kalveren. Het tocht er regelmatig. Iets kleiner en lager is efficenter. Kalveren produceren nog niet zoveel warmte dus waarom een zeer grote afvoer.
Ik vind het opvallend dat jongveeopfok zeer streekgebonden is. De jongveeopfok en jongveehuisvesting in Friesland is heel anders dan in Twente of Brabant.

Wellicht kunnen enkele Brabanders of Tukkers daarop reageren.

Hierbij nog enkele links

http://www.pv.wageningen-ur.nl/index.as ... 060065.asp

http://www.alpuro.nl/nieuwspers/archief ... 6&act=view

http://www.alpurobreeding.com/s/default.asp#

http://www.dierenkliniek-lichtenvoorde. ... -opfok.htm
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor Henk » do apr 06, 2006 05:54

R. Prins schreef:In de Veeteelt heeft een paar jaar geleden goede artikelen gestaan over kalveropfok.
Hygiene en gezondheid zijn belangrijk.
Voeding: V.V.V. biest. Niet te lang melk, vroeg starten met krachtvoer, later hooi verstrekken. Na een half jaar liefts grof rondebalenhooi.
Bij weidegang veel stuctuur en niet te zwaar bemesten. Weidegang heeft het voordeel van vroege (long) worm besmetting. Ook leverbot komt meer voor de laatste jaren.

Vind het 'n beetje ouwbollig advies. 't lijkt rechtstreeks uit de boekjes van 25 jaar geleden. Ook weidegang voor jongvee vind ik verspilling van mineralen, tenzij je percelen hebt waar je niet met de maaier kunt komen.

R. Prins schreef: Persoonlijk heb ik een hekel aan grote open frontstallen voor de kalveren. Het tocht er regelmatig. Iets kleiner en lager is efficenter. Kalveren produceren nog niet zoveel warmte dus waarom een zeer grote afvoer.
Ik vind het opvallend dat jongveeopfok zeer streekgebonden is. De jongveeopfok en jongveehuisvesting in Friesland is heel anders dan in Twente of Brabant.

Wellicht kunnen enkele Brabanders of Tukkers daarop reageren.

Voor kleinere kalveren deel ik je mening. Die hebben echt geen grote hangar nodig ivm gezondheid. Vanaf ca. 1 jaar gaat die vlieger niet meer op en heb je toch meer inhoud in je stal nodig.

Ben overigens zeer benieuw wat de verschillen zijn van jv-opfok en stalling tussen Friesland en andere provincies?
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor R. Prins » vr apr 07, 2006 19:39

Wellicht een oudbollig advies maar als het advies goed is dan moet je het niet veranderen.

Over de kalverhuisvesting en opfok nodig ik de lezers uit de lande eerst uit. Zo'n gevaarlijk onderwerp is het niet en de 151 deelnemers vind ik ook nog wat weinig. De lezers bijten niet.

Als er over een week nog geen reactie zijn dan ben ik weer aan de beurt. Vervolgens kan dit onderwerp dan wel verdwijnen
R. Prins
Moderator

Berichtdoor teun » vr apr 07, 2006 22:20

volgens mij hebben we het hier onlangs uitgebreid over gehad op een van de andere topics.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Gerrit » za apr 08, 2006 00:37

R. Prins schreef:Wellicht een oudbollig advies maar als het advies goed is dan moet je het niet veranderen.

Over de kalverhuisvesting en opfok nodig ik de lezers uit de lande eerst uit. Zo'n gevaarlijk onderwerp is het niet en de 151 deelnemers vind ik ook nog wat weinig. De lezers bijten niet.

Als er over een week nog geen reactie zijn dan ben ik weer aan de beurt. Vervolgens kan dit onderwerp dan wel verdwijnen

uit de lande??? ben jij in de 17e eeuw geboren of zo? betekend dat binnenland of buitenland, of is het met land of zonder land, jongvee in de land of uit de land?
Jongvee opfok heeft zijn eigen streek gebondenheid, en dat heeft een reden; verkaveling, beschikbaarheid gebouwen, klimaat, neerslag, personeel, beschikbaar voer etc etc.

('k Had 't idee dat men van mij iets verwachtte hier, dus nog 150 anderen to go)
Gerrit

Berichtdoor Henk » za apr 08, 2006 05:35

R. Prins schreef:Wellicht een oudbollig advies maar als het advies goed is dan moet je het niet veranderen.

Da's allemaal heel fijn maar je zei dat er grote verschillen waren inzake jongveehuisvesting en opfok tussen Friesland en andere provincies. :idea: Maar wát zijn die verschillen dan? Of weet je dat pas over 'n week of zo... :?:
En of er wel of niet 'n topic moet verdwijnen; nou, dat laat maar aan Trees over... :wink:
Henk

Berichtdoor wim van ginkel » za apr 08, 2006 20:48

hier hebben we de kalveren tot een half jaar allemaal buiten in hutten daarna in de ligboxenstal we geven ze kunstmelk en brok geen hooi maar de mix van de melkkoeien tot 1 jaar daarna een eigen mix van de derde en vierde sne met mais voor ons het perfekte systeem wel wat meer werk die hutten maar je vind geen betere kalver'stal'
wim van ginkel

Beroep: veehouder
Interesses: vrouwen voeding economie

Berichtdoor Corjan » za apr 08, 2006 22:09

Kalveren zitten hier nu nog tot bijna twee maanden in een hutje, die onder het dak van de openfront stal staan, en gaan dan in strohokken in de open frontstal. Maar met de drinkautomaat gaan ze nu meteen het strohok in. Aan de open kant komt nu een curtain, omdat het in de winter tekoud is. De kalveren krijgen zo snel mogelijk lucerne hooi met krachtvoer tot een leeftijd van 10 tot 12 maanden, en gaan dan naar een jongvee opfokker.
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Bernardo » zo apr 09, 2006 11:13

Wij hebben een nieuwe stal voor kalveren gebouwd, in 2000. Aan eene kant van de voergang afgesloten boxjes van 1.2m x 1.2m, aan de andere kant voerhekken (afmeetingen volgens leeftijd) in groepen van 12, en van 10. Stal 11 m breed met 4m voergang. kant hoogte van de stal 3m. 1m Space bording ventilatie van beide kante, en open nok.
Alles op stroo. zeer functionneel (word met de manitou uitgemest), veel lucht en licht.

Vanaf 8 maanden gaan ze naar een open front stal op stroo, en vanf 14 maanden de ligboxenstal, op rooster en matrassen, naast de melkkoeien.
Bernardo

Beroep: Landbouwer; Melkvee, vleesvee, akkerbouw

Berichtdoor R. Prins » zo apr 09, 2006 19:48

Zijn er ook minder geslaagde jongveestallen?
Of wat bevalt jullie minder goed?
R. Prins
Moderator

Berichtdoor Henk » zo apr 09, 2006 20:00

R. Prins schreef:Zijn er ook minder geslaagde jongveestallen?

Momenteel zit m'n jongvee vanaf ca.1 maand tot 18 maand oud in één ruimte. Dit bevalt slechter dan op m'n vorige bedrijf. Daar had ik stalling van 0-4 mnd, van 4 -10 mnd en 10-22 mnd, allemaal verschillende gebouwen.
Dat was destijds het grote voordeel als je maar bijbouwt; je kunt splitsen in leeftijden. Nou is het ook weer niet zo dat 't nu voor geen meter loopt of zo. We hadden aanloopproblemen maar de laatste maanden gaat 't top (ff afkloppen :? :!: )
Henk

Berichtdoor aj-prins » ma apr 10, 2006 14:30

R. Prins schreef:Zijn er ook minder geslaagde jongveestallen?

kan zeggen dat teveel lucht voor de jonge kalveren funest is.stekelig haar,longproblemen.een kalf doet het beter op een bedompte stal dan in een open luchtstal
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Karla » ma apr 10, 2006 14:39

Ik begrijp dat ik nog laaaaang niet aan de beurt ben om te reageren, maar omdat je eerdere reactie met je citaten uit de Veeteelt zo schools was, (werk je soms in het onderwijs?) wil ik toch graag even voordringen. En Gerrit hield zich ook al niet aan de regels . Dus hier iets over onze kalveropfok.
Vanaf de geboorte, totdat ze goed zelfstandig drinken in een iglo onder de (hoge) openfrontstal. Vroeger stonden iglo's op het erf, maar ze waaiden wel eens weg. (is niet zo leuk voor het kalf). Twee keer per dag koemelk en wat kalverbrok.
Daarna in het groepshok op stro. Daar zitten ze op leeftijd bijelkaar. Welke leeftijden, dat hangt van het aantal kalveren af. Ze krijgen tot 12 weken twee keer per dag koemelk, kalverbrok, hooi en water. Als ongeveer 15 weken zijn verhuizen ze naar de hellingstal.
De openfrontstal is erg hoog en open. Maar dat was al zo toen wij hier kwamen wonen. En het is financieel niet aantrekkelijk om te te veranderen omdat het geen problemen geeft.
De oudste groep zit aan de vooraan en jongsten achteraan. Als er erg hard waait /en of koud is zetten we er een paar strobalen voor. Werkt prima zo. Ons sterfte cijfer is 0.0% tot 0.01%
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Corjan » ma apr 10, 2006 18:25

:twisted: :twisted: :twisted: Sorry Robert dat ik al een reactie gegeven heb.
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij