Opfok van jongvee

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Opfok van jongvee

Berichtdoor koein » za aug 14, 2010 09:38

Hookwood Holsteins schreef:
Leanne schreef:Veearts controleerd hier op bijspenen bij het onthoornen en knipt ze indien nodig af!

ja hier ook, gewoon met de kromme schaar.

Hier ook... Laatst aant pinkjes verhuizen geweest loopt er toch eentje met flinke bijspenen :oops: Dus alsnog geknipt.. T gaat bij een slapend kalf toch makkelijker..
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor Henk » zo okt 31, 2010 09:29

koein schreef:
Hookwood Holsteins schreef:
Leanne schreef:Veearts controleerd hier op bijspenen bij het onthoornen en knipt ze indien nodig af!

ja hier ook, gewoon met de kromme schaar.

Hier ook... Laatst aant pinkjes verhuizen geweest loopt er toch eentje met flinke bijspenen :oops: Dus alsnog geknipt.. T gaat bij een slapend kalf toch makkelijker..

Asse nie in de weeg zitten maakt mij die bijspenen nie uit :no:
Sinds enkele jaren doet de veearts de kalfkes onthoornen en dan gaan er meteen de bijspeentjes af :yes:
Hep nochtans een vaars aan de melk die op een voor- en achterspeen een soort van bijspeentje had zitten, strak tegen ut uier aan :yes: Zaten wel vast aan de gewone speen dus die waren probably niet te zien as kelfke zijnde... :no:
Na enkele weken werden die bijspenen zwart en vielen ze dr af.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Johannes » zo okt 31, 2010 10:01

Doe er nooit wat aan, nu toch al 2 koeien gehad die met bijspeen aan het klooien waren :!: 1tje zelfs beetje ziek ervan :?
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor martin b » zo okt 31, 2010 11:57

Johannes schreef:Doe er nooit wat aan, nu toch al 2 koeien gehad die met bijspeen aan het klooien waren :!: 1tje zelfs beetje ziek ervan :?

Zeg johannes, Ik heb jaren geleden eens een artikel gelezen dat ze in Noorwegen met fokkerij rekening hielden met bijspenen. Bijspeen zouden later meer kans op mastitus hebben. Dus werd er gefokt met dieren die dat niet hadden. Zou dus in Noorwegen niet veel meer voorkomen :?: Moet ook niet veel van bijspenen hebben. Heb ook eens een Sunnyboy gehad, maar die had eigenlijk geen spenen maar trechers onder aan het uier. Aan een zulke trechter zat halverwege ook een opening :? Met geregeld prut (n) Hier nu zelden bijspenen meer
martin b

Berichtdoor Johannes » zo okt 31, 2010 17:07

@ Martin: bijspenen komen hier wel degelijk voor, zit idd in de index :idea:

Meestal is het zo dat een ras met een speciale index voor een kenmerk of extra nadruk op een kenmerk, dit niet zonder reden is :wink:
Johannes

Berichtdoor martin b » zo okt 31, 2010 20:14

Johannes schreef:@ Martin: bijspenen komen hier wel degelijk voor, zit idd in de index :idea:

Meestal is het zo dat een ras met een speciale index voor een kenmerk of extra nadruk op een kenmerk, dit niet zonder reden is :wink:

ok is dus duidelijk. :arrow: geen nrf hier op de veestapel :no:
martin b

Berichtdoor Johannes » zo okt 31, 2010 21:33

martin b schreef:
Johannes schreef:@ Martin: bijspenen komen hier wel degelijk voor, zit idd in de index :idea:

ok is dus duidelijk. :arrow: geen nrf hier op de veestapel :no:

:lol: Elk ras heeft wel wat :idea: Bepaalde rassen bijvoorbeeld iets voor levensduur, BS extra scherp op melksnelheid, Flekkies ook "nebenstrichen/euterreinheit" enz. enz. :wink:

Ander aardigheidje: NRF wordt als enige ras getest op het zogenaamde "garnalen gen", veroorzaakt een bepaalde smaakafwijking in de melk, echter; het gen komt wereldwijd voor :!: :wink:
Johannes

Berichtdoor JA » ma nov 01, 2010 08:48

Johannes schreef:Ander aardigheidje: NRF wordt als enige ras getest op het zogenaamde "garnalen gen", veroorzaakt een bepaalde smaakafwijking in de melk, echter; het gen komt wereldwijd voor :!: :wink:

In zweden werd me door een van Viking verteld dat O brolin dat Gen ook verspreidde, zal komende week eens even wat glaasjes brolinmelk drinken om te kijken of ik het kan proeven :wink:
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor ArnoH » vr maart 11, 2011 18:10

JA schreef:
Johannes schreef:Ander aardigheidje: NRF wordt als enige ras getest op het zogenaamde "garnalen gen", veroorzaakt een bepaalde smaakafwijking in de melk, echter; het gen komt wereldwijd voor :!: :wink:

In zweden werd me door een van Viking verteld dat O brolin dat Gen ook verspreidde, zal komende week eens even wat glaasjes brolinmelk drinken om te kijken of ik het kan proeven :wink:

Kans dat je het aantreft bij een van zijn dochters is slechts 25%
ArnoH

Berichtdoor Koenvd » vr maart 11, 2011 18:33

ArnoH schreef:
JA schreef:

Kans dat je het aantreft bij een van zijn dochters is slechts 25%

De moeder en de vader van het dier moeten het gen hebben, en dan is er een (kleine) kans dat het dier is "besmet", dat heeft een van Viking mij verteld.
Koenvd

Beroep: Zit op school
Interesses: Alles wat met koeien te maken heeft

Berichtdoor Marcel V » vr maart 11, 2011 20:35

Lijkt mij een goede reden om de stier per direct om te leggen. In het verleden is al genoeg gefokt met afwijkingen wat "niet zo erg was" (n)
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor teuntje93 » ma maart 28, 2011 09:44

voor school moeten we met bedrijfsanalyse een alternatief aan ons bedrijf geven. We hebben bedacht om de jongveeopfok te laten uitbesteden. Weet iemand soms waar je preciese gegeven kunt vinden over de opfokkosten te vinden van jongvee.
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Manotron » ma maart 28, 2011 19:32

hier wat getalletjes uit 2005
Manotron

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Strunkebroann

Berichtdoor teuntje93 » ma maart 28, 2011 19:39

Manotron schreef:hier wat getalletjes uit 2005

Dank u. Zeer bruikbaar :yes: (y) :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Henk » vr apr 29, 2011 11:29

Afbeelding

Dotje jongvee aan de vreet... :yes:

Afbeelding

Some whiteheads... :wink:

Afbeelding

van links naar rechts: kalver van: Sherlock, Trendsetter, Barricuda, Juleng, en Rai :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij