Fokken op ureum

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » zo apr 29, 2007 13:24

Hans van Bergen schreef:De verschillen zijn vrij groot dus ist WEL zinvol :idea: een koe voeltzich ook beter alst ureum laag is vlgd mij. Lever hoef minder te doen denk ik.
Hoorde laatst ook dat brown zwissen en montebejaardes veeeel beter scoren op dit punt 8)

Nou gooi je 2 dingen deur mekaar Hans :roll: Het is inderdaad zinvol om een laag ureum na te streven omdat dit - zoals gij al aangeeft - de gezondheid van de koe ten goede komt :idea:

Maar om met dit gegeven iets te doen op fockerijgebied... :roll: ik bedoel; ik melk allerlei rassen en kleuren maar kan redelijk mn ureum sturen net zoals iedereen da kan :!:

Momenteel, met vers gras, ca 45 kg/koe/dag he'k een ureum van 11 bij 4.40 vet en 3.43 eiwit :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kees van loon » zo apr 29, 2007 13:24

Van wie hoorde je dat? :lol: :lol: Van HENK en JACOBSEN zeker
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor Hans van Bergen » zo apr 29, 2007 13:30

Met hoeveel liter :?: :?: :?: Das dan wel belangrijk :idea: Bij mij doen ze 27 kg met 4.44 v en 3.80 :!: eiweis ureum varieerd tussen 22 en 27 Ze krijgen gewikkelde balen 2007 italiaans maar das al weer op.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » zo apr 29, 2007 13:37

Sorry, kan'k nie tegenop Hans :oops: :oops:
Wel he'k 3 ct kv kosten incl mineralen :idea: Heb int verleden wel vaker geprobeert duurder te voeren met als uitgangspunt een beter eiwit of meer liters, maar die vlieger gong nooit op bij mien koei... :(

Maar ja, gaven ze net zoveul as bij jouw, bleef ik met nóg meer gras zitten :roll: ................nu trouwens wel hendig, die kleine 100mtr graskuil die dr nog zit te gapen; een deel van mn wintervoorraad 2007-2008 he'k al bijeen, zonder in te kuilen dees jaar :lol:

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » zo apr 29, 2007 13:48

100 meter kuil da had ik vroeger ook altied en dan kon ik 60 koei inl jongvee een jaar van voeren :!: Gelukkig binde gij der wel blij mit. Waar ik op doel is als je ureum zo laag is geven de koei wel genoeg :shock: Het lijkt me van niet.

Verders ist logisch om te FOKKEN op ureum, je kunt immers alvast de extremen eruit gooien :!: er zijn immers vele duizenden stieren en als we daar eens de helft van weggooiden omdat ze veuls te hoog ureum hebben mist niemand ze.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Henk » zo apr 29, 2007 15:25

En da kan ik er juist niet uithalen :!: :? Mijn ureum correspondeert niet met mn eiwit en/of liters. Ik kan 9 ureum hebben, 24 of 35; er is totaal geen link dat de produktie dr door veranderd :!:

Kheb lang ago al eens aangegeven da'k met een ureum van 16 ooit mn hoogste eiwit haalde, terwijl dat dus theoretisch nie klopt :?
Kheb met een ureum van 27 ooit maar 3.34 eiwit gemolken :( en heb zelfs ooit een ureum van 35 gehad AS GEVOLG VAN EEN RANTSOENBEREKENING VAN EEN GROEN-GELE MAPMAN VROEGAH :!: :!:

Maar ut eiwit veranderde geen spat; de liters ok amper :( Wel ha'k in een week tijd een haffel koei kreupel :evil:

Ik denk daarom dat je met een laag ureum (15-20) het efficiëntste melkt :idea:

Henk

Berichtdoor auke » zo apr 29, 2007 15:33

ik snap het niet. Als het ureum bij mij onder de 24 komt zie ik dikke mest en minder liters in de tank. momenteel 4.30 en 3.47 bij ureum van 28. heb geprobeerd lager te gaan maar kostte me teveel melk.

vorig jaar zelfde melk en ureum maar met 3.68 eiwit

Hoe jij dan nog fatsoenlijk kunt melken met een ureum van 11 is voor mij een grote vraag :?:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Koets » zo apr 29, 2007 15:35

misschien heeft ut toch met de genetische verschillen te maken tussen jullie veestapels :idea: :roll:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Henk » zo apr 29, 2007 15:45

@ Auke; wát is in jouw ogen 'dikke mest' :?: Zelfs dáárover steggelde de mapmannen vroeger al :? De een zei dat ut er in een boogje af moes komme en de ander zei dat ie mos 'ploppen' en nummer drie zei: "as ze in de melkstal schijten moet je nergens veilig zijn"... :roll:
En int noordelijk weidegebied loopt alles met een zwarte kont rond en zijn ze jaarrond aan de diarree :(

Vlgs onze veearts is de mest goed én vooral 'super' verteerd :!:

Verder denk ik dat je met een gemengd rantsoen met een lager ureum kunt melken en hierbij op tmr, dat je weer wat kunt zakken :idea:

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » zo apr 29, 2007 15:57

Blijft de vraag wat is de average day produktion :?: Daar staat of valt alles mee :!: Komt er trouwes egt nooit een mapman naar je rantsoen kijke Henk :shock: :?:
Hans van Bergen

Berichtdoor Henk » zo apr 29, 2007 16:05

The ADP is 23.7 kg :idea:

Er komt wel ns een mapmanneke kijken hoor, da kunnen ze toch nie laten :wink: maar soms willen ze ut toch natellen wa'k allemaal ineenpruts en blijkt ut toch aardig in mekaar te zitten :idea:

Logisch, want een rantsoen maken ís nie moeilijk, ze dóen as of ut moeilijk is :!: :roll:

Henk

Berichtdoor Jacobsen » di mei 01, 2007 12:01

Oke maar een rantsoen voor een koppeltje koeikes die: veel melk, hoog eiwit laag ureum, lage veeartskosten moeten geven met lage krachtvoerkosten dan schiet jij te kort HENK :!: :!:

Heb al eerder gezegt dat voor jou koppel een rantsoen samenstellen makkelijker gedaan is dan voor een bovengenoemd bedrijf :!:

een mapman zoals jij ze beschrijft komt hier de dam niet op, maar dat betekend niet dat ze allemaal zo zijn :!: :idea:

ureum heeft wel degelijk link met eiwit en productie, maar tis wel mogelijk melk en eiwit hoog te houden en het ureum laag maar das een kunst :!:
Jacobsen

Beroep: Student
Interesses: ALLES ROND DE MELKVEEHOUDERIJ

Berichtdoor Vie » di mei 01, 2007 15:36

Hans van Bergen schreef: Verders ist logisch om te FOKKEN op ureum, je kunt immers alvast de extremen eruit gooien :!: er zijn immers vele duizenden stieren en als we daar eens de helft van weggooiden omdat ze veuls te hoog ureum hebben mist niemand ze.

Dus dan hebben we van die pakweg 4000 stieren er nog 2000 over, met goeie ureumvererving. Maarja, je moest ook op karakter fokken toch? Nog maar 1000 over, dan celgetal uiteraard, nog 500 stieren. Vruchtbaarheid, verrek nog 100 stieren over. Van die stieren vererven 50 stieren goeie uiers, nog 50 over dus. 35 hiervan hebben geen goeie gehalten, nog 15 over. Hiervan hebben er maar 4 goeie poten. Nog 4 over dus, van 2 stieren heb je al genoeg familie in de stal, dus nog 2 over. Die ene is negatief voor melk, nog 1 over dus. En laat die nou net 50 euro kosten...
Om een lang verhaal kort te maken, door op die kleine dingen te fokken, laat je andere dingen liggen. Dingen die ECHT belangrijk zijn als poten, uier, of in jullie geval gehalten. Daarom ben ik tegen op ureum fokken. Zorg eerst maar dat je voeding voor mekaar is.
Vie

Berichtdoor john verhaar » di mei 01, 2007 18:11

Helemaal juist Henk V maar men moet eerst allemaal is gemengd gaan voeren als elke hap die een koe eet hetzelfde is denk ik dat de verschillen al veel kleiner worden hier is het ureum heel konstant tussen 11 en 13 jaar rond als het daar buiten komt zakken of de liters of de mest word te dun :idea:
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Hans van Bergen » di mei 01, 2007 21:35

Onzin. Er zijn altijd boeren die blijven roepen dat we teveel kenmerken krijgen maar alle nieuwe kenmerken hebben toch hun nut :!: Het wordt allemaal wat mowilijk voor sommige maar dat went wel weer. Tuurlijk een echt goeie stier is der ok nie. Geen enkele stier is ideaal maar toch zijn vele te gebruiken.
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij