Productie eisen voor NRM

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Geen DPS grens voor dochter groupen!!

>
DPS grens moet er uit.
28
76%
>
DPS grens moet blijven
9
24%

Totaal aantal stemmen : 37

Productie eisen voor NRM

Berichtdoor Roelof » vr apr 28, 2006 08:53

Waarom zijn er productie eisen voor de NRM. Het gaat om de mooiste koe van nederland en als die nou wel of geen melk geeft dat maakt niet uit. Zelfde voor dochter groepen. Als die niet een plus heeft voor DPS mag die niet in de ring verschijnen. Wat een onzin. Iedereen weet dat stormatic een van de grote kans hebbers is voor de overwinning maar zal niet in de ring verschijnen vanwege en te lage DPS. Mijn stelling is dat het tijd is dat NRM mee gaat met de rest van de wereld en laat zien waar het om gaat. Mooie koeien. Boeren zijn slim genoeg tegenwoordig dat ze zelf de DPS wel in de gaten kunnen houden. Ik vindt dat het tekort doet aan de nederlandse veestapel om niet alle stieren een kans te geven voor beste dochter group.
Roelof

Berichtdoor aj-prins » vr apr 28, 2006 09:20

voor zover ik weet was dit jaren geleden wel het geval maar is het toen afgeschaft.wist niet dat ze het dit jaar weer introduceerden :cry: :cry:
jou stelling dat het om de mooiste koe gaat kan ik mee leven .andere keuringen in de wereld worden gedomineerd door de exterieurtoppers die dik negatief in de index staan.toch worden hieruit weer stieren gepromoot die bijna altijd tegenvallen en dan vooral in index voor de melk en gehalten..goed voorbeeld..8 jaar geleden geloof ik was ik in madison.zag daar acme star lily lopen die eerste werd(onterecht want astro sherry was mijn droomkoe) .alta had daar een stier van lopen..altagen lotto..een skychief uit een starbuck.dacht dat het wel wat kon worden.nou tis brandhout :!: totaal geen melk maar wel (veels)te groot voor mij.dus index is wel belangrijk maar voor zon keuring :?: tja...ze zullen daar hun beweegredenen wel weer voor hebben :wink:

misschien is er iemand die dat weet?
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Bram » vr apr 28, 2006 09:45

Dus CB Allen mag ook niet, dit kan toch niet, de grootste kanshebbers worden uitgeselecteerd. De NRM gaat om het exterieur, niet om de productie, dit is echt weer zo'n regel om zo min mogelijk buitenlandse stieren mee te laten doen. Dan hebben stieren van Delta weer meer kans. :(
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Henk » vr apr 28, 2006 13:23

Helemaal mee eens. De NRM is hobby en volksvermaak, en dat moet zo blijven. :idea: Al wat de KI's moeten doen is ervoor zorgen dat ze zelf de juiste stiermoeders uitzoeken. Wel blijft dan de vraag voor fanatieke keuringsboeren: wat is de beweegreden om mooie koeien boven produktie te stellen :?:. Niet om meer fokvee af te kunnen zetten want geen mens wil mooie vaarzen zonder melk. :idea:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » vr apr 28, 2006 15:01

Volgens mij hebben alle Canadese stieren een lage DPS :!: De gemiddelde produktie van de HF is hier in Canada ongeveer 9500 liter. Wat is eigenlijk de produktie van de HF in Holland, dat moet toch wel verschrikkelijk hoog zijn met al die hoge DPS stieren. :shock: :lol: :lol: :lol:
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Gerrit » vr apr 28, 2006 18:09

Ja, cr delta of HG of hoe ze zichzelf ook noemen weten gewoon dat ze 't onderspit moeten delven tegen de Canadese stieren. Ja, als je niet op een eerlijke manier kan winnen, dan doe je toch gewoon de regels aanpassen aan jezelf!
Gerrit

Berichtdoor frans » vr apr 28, 2006 18:39

Machtmisbruik en verder helemaal niks. Dat begrijpt toch iedereen!.....Natuurlijk maakt Stormatic en CB-Allen een grote, nee hele grote kans. En dan deze regel opnemen....... Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Belachlijk!!!!
frans

Berichtdoor R. Prins » vr apr 28, 2006 19:09

ik vind de productie eis wel goed.
Je (organisatie en fokkerijland) bent wel erg kortzichtig bezig met dochtergroepen van negatief verervende stieren. Wil je een beetje aansluiting houden met de praktijk dan stel je eisen aan de productievererving. Een groep koeien met veel maat, massa en goede uiers wordt toch weer bewonderd en vergeleken met goed producerende werkkoeien. De negatieve vererving blijkt later. Het heeft je wel 2 jaar opfokkosten gekost.
Daarij moet het toch mogelijk zijn voldoende goede dochtergroepen te laten zien van positief verervende dieren. Het is niet alleen show maar ook informatie welke op de NRM getoond wordt. In Nederland zijn altijd veel dochtergroepen getoond. Laten we dit maar zo houden. De publieke belangstelling voor dochtergroepen is altijd groot. Een stier als Grandprix is met name gebruikt door de dochtergroepen. Ook Ronald heeft geprofiteerd van zijn dochtergroep. Zo'n groep zie ik toch veel liever als een collectie (geprepareerde) showkoeien die geen melk geven. :mrgreen:
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor frans » vr apr 28, 2006 19:59

Nou Grandprix is een goed voorbeeld! Het enigste positieve is zijn DPS. Ik ken een boer die de zijkant uit zijn stal wil halen voor een betere ventilatie. Nu durft hij dat niet omdat hij bang is dat zijn laatste lichting vaarsen, waaronder 5 Grandprix, uit de stal wegwaaien. Ben erg benieuwd wat we te zien krijgen op de NRM. Met deze discussie vooraf betwijfel ik of we noch wel echt kunnen genieten.
frans

Berichtdoor aj-prins » vr apr 28, 2006 20:13

nu krijgen we dus lijsten bij de keuringskoeien die onvoorstelbaar hoog zijn zodat ze toch een positieve vererving hebben en mee mogen doen.hier zetten we stieren van in en voila.....het hele fokkerijgebeuren valt weer naar beneden :cry: .

vergeet niet dat het alleen om de dochtergroepen gaat.de echte keuringsfokkers(bons ,van dijk, van de ploeg enz) mogen nu ook niet heen met hun superbeste maar laag geindexeerde koeien.nu wint er iemand anders een keer de nrm. :roll:
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Corjan » vr apr 28, 2006 23:16

Wordt de NRM in Rusland gehouden dit jaar of zo :?: Wat een gelul, de buitenlandse bobo's moeten zeker een Hollandse dochter groep zien winnen. Met dat idee zou je toch kotsneigingen krijgen.
Let maar op, de Canadese stieren voeren bij de individuele keuring toch de boventoom, en kijk dan maar eens wat voor produktie er bij die koeien is :!: :!: :!:
Naar wat voor een niveau willen ze de NRM laten zakken :?: :?:
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Gerrit » vr apr 28, 2006 23:32

Corjan schreef:Wordt de NRM in Rusland gehouden dit jaar of zo :?: Wat een gelul, de buitenlandse bobo's moeten zeker een Hollandse dochter groep zien winnen. Met dat idee zou je toch kotsneigingen krijgen.
Let maar op, de Canadese stieren voeren bij de individuele keuring toch de boventoom, en kijk dan maar eens wat voor produktie er bij die koeien is :!: :!: :!:
Naar wat voor een niveau willen ze de NRM laten zakken :?: :?:

It's slowly turning into a dog and pony show for goats!!!
AJ, iedereen moet kunnen winnen? wat is dat voor onzin, 't gaat er niet om dat iedereen kan winnen, maar om de beste koe. We zitten toch niet meer op de kleuterschool dat iedereen een lintje krijgt, en het niet uitmaakt of je no.1 of no.20 bent?

'k zat er aan te denken om naar de nrm te gaan, maar 'k geloof dat 'k van 't najaar maar in Madison ga kijken, dan weet ik tenminste zeker dat ik goeie koeien te zien krijg, en geen geleuter of index!!!
Gerrit

Berichtdoor frans » za apr 29, 2006 08:54

Delta is met een afbraakproces bezig! Onze beste koeien mogen niet meer gezien worden en ze worden door het SAP ook nog een keer geadviseerd met: geen advies mogelijk. Te gek voor woorden.
frans

Berichtdoor danstg » za apr 29, 2006 09:35

bij een miss verkiezing wordt toch ook niet gekeken hoe de vader eruitziet?
danstg

Beroep: melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » za apr 29, 2006 11:07

Of wat de produktie is... :mrgreen:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij