Productie eisen voor NRM

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Geen DPS grens voor dochter groupen!!

>
DPS grens moet er uit.
28
76%
>
DPS grens moet blijven
9
24%

Totaal aantal stemmen : 37

Berichtdoor R. Prins » za apr 29, 2006 12:12

Bij mij weten wordt er geen competitie meer gehouden tussen de dochtergroepen. Er wordt presentatie gehouden. De politieke keuzes van de Nederlandse juryleden waren altijd al een ergenis voor het publiek. Ik ben het met de collega's eens dat er tegenvallende groepen zullen komen. Stieren zoals Grandprix, Laurenzo en wat nog meer aan fokstierdochters zal rondlopen moeten een hele beste groep neer zetten. Minimaal 87 pnt. De geluksfactor zorgt ervoor dat zo'n groep in elkaar te zetten is. Fokkerij heeft daar geen invloed op.
Als een dochtergroep wel goed is, met een negatieve vererving, gaan jullie de stier wel gebruiken :?:
Als je zeer goede, gezonde, vruchtbare en duurzame dochters kunt krijgen maar het eiwit daalt met 0.15% Gebruiken jullie deze stier dan? :roll: Stel je voor een melkvererving van -100 kg. of een eiwit van -0.25% of kiezen jullie voor de prijs € 4,50 / rietje. :wink: :cry:

Ik heb gelezen dat er ongeveer 29 dochtergroepen worden getoond. Dat vind ik een compliment. Daar moet toch genoeg keuze bij zijn. Laat die negatief verervende stieren maar thuis. :wink:
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor frans » za apr 29, 2006 12:33

Hebben jullie het allemaal door. Nu de Lucky Mike dochters nog net niet aan de melk zijn gaat Alta stunten met deze stier. !?
frans

Berichtdoor elevator » za apr 29, 2006 12:52

Corjan schreef:Wordt de NRM in Rusland gehouden dit jaar of zo :?: Wat een gelul, de buitenlandse bobo's moeten zeker een Hollandse dochter groep zien winnen. Met dat idee zou je toch kotsneigingen krijgen.
Let maar op, de Canadese stieren voeren bij de individuele keuring toch de boventoom, en kijk dan maar eens wat voor produktie er bij die koeien is :!: :!: :!:
Naar wat voor een niveau willen ze de NRM laten zakken :?: :?:

Wat betreft die bobo 's zit het wel goed ,de nederlandse ki's hebben het laatste half jaar 25 % meer sperma geexporteerd .
elevator

Berichtdoor elevator » za apr 29, 2006 12:54

frans schreef:Nou Grandprix is een goed voorbeeld! Het enigste positieve is zijn DPS. Ik ken een boer die de zijkant uit zijn stal wil halen voor een betere ventilatie. Nu durft hij dat niet omdat hij bang is dat zijn laatste lichting vaarsen, waaronder 5 Grandprix, uit de stal wegwaaien. Ben erg benieuwd wat we te zien krijgen op de NRM. Met deze discussie vooraf betwijfel ik of we noch wel echt kunnen genieten.

Van grandprix kunnen ze dus wel allemaal 87 punten dochters selecteren die ook nog eens goed produceren.
elevator

Berichtdoor R. Prins » za apr 29, 2006 13:59

Over show, exterieur verervers en Canada. (en negatief productie)
Als ik de lijst van exterieur verevers in Canada zie dan word ik niet gelukkig. Ik waardeer Starbuck (USA bloedlijn) en Aerostar. Rudolf heeft zijn sterke punten (levensduur) en zwakten (benen en eiwit).
Maar na die tijd zijn er weinig onderscheidende stieren meer geweest. Lee, Outside, Storm, Aeroline, Rubens RF, James, Igniter, Inquirer. Ze zijn niet meegevallen. Ze hebben zelfs op de goede bedrijven met veel liefhebberij voor fokkerij en paring, geen vooruitgang gebracht. Een enkele topper is er, maar al met al valt het (ook) resultaat tegen. Jammer maar helaas. Wellicht even een dipje, er zullen wel weer nieuwen komen.

Helaas heb ik over de huidige toppers in Canada ook veel twijfel. Het lijkt wel of de koeien in Canada niet groot en sterk genoeg zijn. De hoogte en diepte maatverervers staan in de exterieur top. Ondanks dat ze geen Celcius en andere Bell fokkerij hadden, hebben ze blijkbaar toch hoogtemaat nodig. Ook Blackstar komt vaak voor. Ik heb ze even op een rijtje gezet met totaal exterieur. Gebruiken jullie deze stieren :?: en waarom :?: Willen jullie dochters van deze stieren op de NRM zien :?:

BRAEDALE GOLDWYN....... 19 (zeer groot, wel gezonde koeien)
BOSS IRON ET.................. 18 (-500 kg melk, -0.12% eiwit, DU 109, 109 ext)
TO-MAR D-FORTUNE-ET..... 17 (Durham x Plushanski fokkerij)
CANYON-BREEZE ALLEN..... 17 (USA lijn met Blackstar en Rotate, 2300 dochters in NL, 8000 in Can)
INNWOOD TERRASON........ 17 (min voor melk, vet, eiwit en celgetal)
COMESTAR LHEROS........... 16 (zeer groot en celgetal)
WILCOXVIEW JASPER.........16 (volop Bell bloed)
FUSTEAD EMORY BLITZ....... 15 (zeer lage gehalten)
R. Prins
Moderator

Berichtdoor Corjan » za apr 29, 2006 17:51

elevator schreef:
Corjan schreef:Wordt de NRM in Rusland gehouden dit jaar of zo :?: Wat een gelul, de buitenlandse bobo's moeten zeker een Hollandse dochter groep zien winnen. Met dat idee zou je toch kotsneigingen krijgen.
Let maar op, de Canadese stieren voeren bij de individuele keuring toch de boventoom, en kijk dan maar eens wat voor produktie er bij die koeien is :!: :!: :!:
Naar wat voor een niveau willen ze de NRM laten zakken :?: :?:

Wat betreft die bobo 's zit het wel goed ,de nederlandse ki's hebben het laatste half jaar 25 % meer sperma geexporteerd .

Waar naar toe :?: Naar Timboektoe :?: Meestal betalen ze ook nog minder voor een rietje dan in NL :!: En als er hier in Canada meer verkocht wordt, komt dat vooral door een hele goede salesman :!:
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor harm » za apr 29, 2006 20:44

De productie eisen waren er bij de vorige nrm ook al.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor aj-prins » zo apr 30, 2006 14:26

harm schreef:De productie eisen waren er bij de vorige nrm ook al.

ja maar voor de individueele koe ook al?
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Corjan » zo apr 30, 2006 18:25

R. Prins schreef:Over show, exterieur verervers en Canada. (en negatief productie)
Als ik de lijst van exterieur verevers in Canada zie dan word ik niet gelukkig. Ik waardeer Starbuck (USA bloedlijn) en Aerostar. Rudolf heeft zijn sterke punten (levensduur) en zwakten (benen en eiwit).
Maar na die tijd zijn er weinig onderscheidende stieren meer geweest. Lee, Outside, Storm, Aeroline, Rubens RF, James, Igniter, Inquirer. Ze zijn niet meegevallen. Ze hebben zelfs op de goede bedrijven met veel liefhebberij voor fokkerij en paring, geen vooruitgang gebracht. Een enkele topper is er, maar al met al valt het (ook) resultaat tegen. Jammer maar helaas. Wellicht even een dipje, er zullen wel weer nieuwen komen.

Helaas heb ik over de huidige toppers in Canada ook veel twijfel. Het lijkt wel of de koeien in Canada niet groot en sterk genoeg zijn. De hoogte en diepte maatverervers staan in de exterieur top. Ondanks dat ze geen Celcius en andere Bell fokkerij hadden, hebben ze blijkbaar toch hoogtemaat nodig. Ook Blackstar komt vaak voor. Ik heb ze even op een rijtje gezet met totaal exterieur. Gebruiken jullie deze stieren :?: en waarom :?: Willen jullie dochters van deze stieren op de NRM zien :?:

BRAEDALE GOLDWYN....... 19 (zeer groot, wel gezonde koeien)
BOSS IRON ET.................. 18 (-500 kg melk, -0.12% eiwit, DU 109, 109 ext)
TO-MAR D-FORTUNE-ET..... 17 (Durham x Plushanski fokkerij)
CANYON-BREEZE ALLEN..... 17 (USA lijn met Blackstar en Rotate, 2300 dochters in NL, 8000 in Can)
INNWOOD TERRASON........ 17 (min voor melk, vet, eiwit en celgetal)
COMESTAR LHEROS........... 16 (zeer groot en celgetal)
WILCOXVIEW JASPER.........16 (volop Bell bloed)
FUSTEAD EMORY BLITZ....... 15 (zeer lage gehalten)

Kreeg een paar weken geleden het jaarraport van de melkcontrole binnen. Bij de top geen Hollandse genen, wel dochters uit R.Prins zijn opsommingen met producties tussen de 18000 en 22000 KG in 305 dagen :!: Allemaal lage indexen natuurlijk. Op de Royal Winter Fair ook al geen Hollandse genen gezien :cry: Wat is er eigenlijk terecht gekomen van de in verhouding kleine aantal rietjes die naar NL zijn gevlogen :?: Zijn daar keurings successen uit ontstaan :?: :lol: :lol: Alleen maar op melk,melk en nog eens melk fokken geeft volgens mij iets te scherpe dieren, voor mij is dat geen probleem want ik krijg een windsensor op mijn curtain :idea: En Canadese koeien niet groot genoeg :?: De laatste 3 vaarsjes die ik niet drachtig kon krijgen en verkocht heb, wogen 735 kg, jammer dat ik geen BST mag spuiten anders hadden ze nog ff lekker door kunnen groeien.
Corjan

Berichtdoor Weibf » zo apr 30, 2006 19:29

De laatste jaren was het toch zo dat een aantal nieuwe stieren werden gedemonstreerd. Van ouder fokstieren werd wel een competitie gehouden met een vakjury en publieksjury (die een aantal keer door lord lily liefhebbers is gedomineerd). Productie eisen moet HG alleen voor haar stieren toepassen. De organisator Cr-Delta zou dit niet moeten doen. Eigenlijk komen we weer terug op het punt belangenverstrengeling en dat de koppeling van fokkerij organisatie met stamboekorganisatie fout is geweest (komt op mij neer dat bv pon het kentekenregistratie van voertuigen zou bijhouden)
Weibf

Berichtdoor Sander » zo apr 30, 2006 22:42

Wat zijn nu precies de eisen die worden gesteld?

Ja R. Prins ik heb Allen gebruikt, helaas is die nu op. Heb nog een zoon ervan aangehouden. Ik vind het qua exterieur een hele aparte bol, bloedvoering idem dito. Koeien die goed inelkaar zitten daarbij komt de melk vanzelf. Gehalten is een aandachtspunt, zolang er een goede koefamilie met hoge gehalten voorzit, kan het wel wat lijden... Allen gaat nog wel stijgen voor zijn productiecijfers... Uit jouw lijstje vind ik fortune ook wel een leuke stier, alleen wordt zijn sperma niet geexporteerd.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor R. Prins » zo apr 30, 2006 23:04

Volgens mij een positieve DPS.

Corjan, ik heb voor eind mei een bezoek gepland naar mijn zus en zwager in Listowel (ON). Woon jij nog een beetje in de buurt?

Robert
R. Prins
Moderator

Berichtdoor Corjan » zo apr 30, 2006 23:13

R. Prins schreef:

Volgens mij een positieve DPS.

Corjan, ik heb voor eind mei een bezoek gepland naar mijn zus en zwager in Listowel (ON). Woon jij nog een beetje in de buurt?

Robert

Ja, ongeveer anderhalf uur zuid. Je ben natuurlijk van harte welkom. Alleen ik zit zelf tussen 12 en 24 mei in Holland 8)
Corjan

Berichtdoor R. Prins » zo apr 30, 2006 23:20

Corjan: Ja, ongeveer anderhalf uur zuid. Je ben natuurlijk van harte welkom. Alleen ik zit zelf tussen 12 en 24 mei in Holland

Het Forum wordt een uitwisselingsproject :lol: Als het even mogelijk dan kom ik bij jou aan.THX. 8) Kan ik andere Forumlezers ook informeren :wink: Je hoort of leest nog :!: :D
R. Prins
Moderator

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » zo apr 30, 2006 23:54

Productie-eisen voor de individuele keuring op de NRM is niks nieuws, die is er al een aantal jaren. En als koeien al niet aan die eisen kunnen voldoen, dan durf ik ze amper melkkoeien te noemen. Over de dochtergroepen ben ik het er helemaal mee eens dat iedereen een dochtergroep mag inzenden, ongeacht vererving.
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij