Productie eisen voor NRM

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Geen DPS grens voor dochter groupen!!

>
DPS grens moet er uit.
28
76%
>
DPS grens moet blijven
9
24%

Totaal aantal stemmen : 37

Berichtdoor Christel » vr mei 05, 2006 15:01

Willen jullie s.v.p. weer on-topic gaan?
Christel
Moderator

Beroep: Projectleider communicatie
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor R. Prins » za mei 06, 2006 09:38

Dag vervent voorstander van productie-eisen. Kijk eens naar de Poll :oops: :twisted: :mrgreen:
Lezers, druk eens op de Poll :lol: Bij de juiste keuze krijg je een beloning :wink:
R. Prins
Moderator

Beroep: praatjesmaker
Interesses: melkveehouderij, fokkerij

Berichtdoor R. Prins » do mei 11, 2006 22:30

De NRM komt er weer aan. Ik ben bij verscheidene shows in het buitenland geweest, maar nergens is het zo druk op een grote shows als in Nederland. Ook aan de sfeerfoto's te zien is er veelal ruimte op de tribunes buiten Nederland. Als ik het goed interperteer is Nederland een vrij fanatiek en 'open' fokkerij land. Alle stieren zijn hier vrij snel en eenvoudig te krijgen. Aangezien de deelnemers nog korte lijnen hebben met Nederland hoe ik dit niet uit te leggen. Wel heb ik wederom een vraag. (ik ben nogal nieuwgierig :oops: )
Hoe is het met de fokkerij liefhebberij buiten Nederland?
Is het een klein gesloten groepje? Is er brede belangstelling voor? Zijn er veeteeltstudieclubs of zijn de opleidingen exterieur breed bezocht?
Wat betaald een KI voor een jong stiertje?

Is dit een 'nationale' tic of hebben die Nederlanders teveel tijd voor fokkerij zaken.
R. Prins
Moderator

Berichtdoor kiwi farmer » vr mei 12, 2006 09:46

In Nieuw Zeeland is het dus echt helemaal niets. Bij de afgelopen locale show waren er twee inzenders met wat semex geweld (wel mooie koeien). Er is dus helemaal geen interesse in fokkerij hier, laat staan shows. het stamboek is zo'n beetje volledig gesponsord door Semex, heb zelf dan ook wat James' en top guns aan de melk, leuke beestjes, maar ze willen niet echt super melken, niet echt persistent. D'r is dus geen fokveestudieclub, want 99% van de boeren heeft hier bagger met al die geiten en daar wil zelfs nog geen hond naar kijken. Soms denk ik er werkelijk over om te verkassen naar een ander land, want ik mis de shows en alles er om heen.
LIC (CR delta van NZ, maar nog erger) betaalt geloof ik $600 voor een stiertje, moet die wel een hoge verwachte fokwaarde hebben, hoe kleiner het beestje, hoe hoger de breeding worth :( Sukkels
kiwi farmer

Berichtdoor Henk » vr mei 12, 2006 20:28

Maar in elk geval komen er groepen van Jorryn und Lightning op de NRM. :!:
Ik zou graag gaan kijken als ik tijd had maar had ik tijd had ik waarschijnlijk geen zin... :roll: Ben benieuwd wat de bevindingen zijn van de medeforum-ologen die het spel wél gaat aanschouwen. :idea: Trucjes die je met foto's kunt uithalen moeten nu boven water komen en de gel in de hanekam(toplijn) kun je er makkelijk met tuf uitwrijven als niemand kijkt... :wink:
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Karla » za mei 13, 2006 00:05

R. Prins schreef:De NRM komt er weer aan. Ik ben bij verscheidene shows in het buitenland geweest, maar nergens is het zo druk op een grote shows als in Nederland. Ook aan de sfeerfoto's te zien is er veelal ruimte op de tribunes buiten Nederland. Als ik het goed interperteer is Nederland een vrij fanatiek en 'open' fokkerij land. Alle stieren zijn hier vrij snel en eenvoudig te krijgen. Aangezien de deelnemers nog korte lijnen hebben met Nederland hoe ik dit niet uit te leggen. Wel heb ik wederom een vraag. (ik ben nogal nieuwgierig :oops: )
Hoe is het met de fokkerij liefhebberij buiten Nederland?
Is het een klein gesloten groepje? Is er brede belangstelling voor? Zijn er veeteeltstudieclubs of zijn de opleidingen exterieur breed bezocht?
Wat betaald een KI voor een jong stiertje?

Is dit een 'nationale' tic of hebben die Nederlanders teveel tijd voor fokkerij zaken.

Ik vind dat Frankrijk goed mee kan doen op internationaal gebied. Al mogen ze van mij wel wat meer exporteren zodat de prijzen hier wat kunnen zakken.
Fokkerij leeft hier wel. Maar dat is niet alleen bij HF. In de Mayenne lijken de vleesrassen populairder dan de melkrassen. Als het over de belangstelling op shows gaat.
Maar bijv. Cote d'Armor (Bretange) is een echt fokkerij departement, wat betreft Holsteins. Daar zit het neusje van de zalm van Frankrijk. Het westen is het melkgebied van Frankrijk dus hier vind je de meeste Holsteins en dus ook de fokkers.
Valt mij wel op dat de meeste Nederlanders hier fanatieke fokkers zijn.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Karla » za mei 13, 2006 00:08

Henk schreef:Ik zou graag gaan kijken als ik tijd had maar had ik tijd had ik waarschijnlijk geen zin... :roll: Ben benieuwd wat de bevindingen zijn van de medeforum-ologen die het spel wél gaat aanschouwen. :idea:

Ik ga niet. 8) Ik kom niet verder dan de plaatselijke koekeuring.
Lekker makkelijk.
We dachten erover om dit jaar ook maar eens mee te doen. Maar waarschijnlijk vinden ze onze dieren allemaal "te vet". Dus houden we thuis. Scheelt weer een hoop werk. :wink:
Karla
Moderator

Berichtdoor Henk » za mei 13, 2006 06:45

Karla schreef:Maar bijv. Cote d'Armor (Bretange) is een echt fokkerij departement, wat betreft Holsteins. Daar zit het neusje van de zalm van Frankrijk. Het westen is het melkgebied van Frankrijk dus hier vind je de meeste Holsteins en dus ook de fokkers.

Daar komt weer die eenkennige blik op fokkerij om de hoek kijken waar ik tijden terug in 'boer tot boer' over schreef en waar ik op onze site ook graag op hamer:er zijn méér fokkers; óók in Frankrijk, en ook in andere gebieden zit 't neusje van de zalm'.... :arrow: wat te denken van Lons-le-Saunier, waar de Jura Bétail show plaats vond? Een schitterend evenement waar hordes veehouders op af komen. :idea: Goed; de koeien hadden allemaal 'n witte kop maar dat is geen reden dat je dan geen fokker bent...
Henk

Berichtdoor Karla » za mei 13, 2006 16:46

Ik bedoel met het neusje van de zalm. Dat er in de Cote d'Armor relatief veel goede Holstein fokkers zitten. Frankrijk is een groot land met heeeel veel regionale rassen. De topfokkers van elk ras zitten vaak in de regio waar het ras van oorsprong wegkomt.
Over het algemeen is er hier veel belangstelling voor keuringen. Dit jaar komt er in ons Departement geen Hostein keuring omdat daar dus weinig publieke belangstelling voor is. Vaak is het een twwe-daags evenement met op de zondag de vleesbeesten. Dan zitten de tribunes stampvol. :cry:
Maar op de Spece in Rennes is de donderdag (holsteindag) altijd de drukste dag. :P
Karla
Moderator

Berichtdoor R. Prins » za mei 13, 2006 18:23

Henk schreef:
Karla schreef:Maar bijv. Cote d'Armor (Bretange) is een echt fokkerij departement, wat betreft Holsteins. Daar zit het neusje van de zalm van Frankrijk. Het westen is het melkgebied van Frankrijk dus hier vind je de meeste Holsteins en dus ook de fokkers.

Daar komt weer die eenkennige blik op fokkerij om de hoek kijken waar ik tijden terug in 'boer tot boer' over schreef en waar ik op onze site ook graag op hamer:er zijn méér fokkers; óók in Frankrijk, en ook in andere gebieden zit 't neusje van de zalm'.... :arrow: wat te denken van Lons-le-Saunier, waar de Jura Bétail show plaats vond? Een schitterend evenement waar hordes veehouders op af komen. :idea: Goed; de koeien hadden allemaal 'n witte kop maar dat is geen reden dat je dan geen fokker bent...

Kort lontje :lol: natuurlijk ga ik er van uit dat andere rassen ook goede fokkers hebben. Het leuke van fokkerij is dat je/ze in hun waarde en (eigen)wijsheid laat. Prachtig :D :P :D
R. Prins
Moderator

Berichtdoor Henk » di mei 23, 2006 20:17

Iemand enig idee wat 't symposium precies inhoudt op de NRM?
Kwam vanmiddag 'n vion-bobo mij vragen of ik interesse had daarin. :idea:
Henk

Berichtdoor Sander » wo mei 24, 2006 21:52

Had je makkelijker die Vion bobo ff kunnen vragen....
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » do mei 25, 2006 06:45

Ja weet ik wel, maar hij stak z'n kop om de deur terwijl ik midden in 'n gesprek zat met andere people. Hij zei: ik zie da ge volk het, kom morgu wel trug. Ik vroeg toch ff waar 't over ging, dus hij begon over z'n symposium. 't klonk me allemaal vrij stoffig en maatpakkerig in de oren en heb toen maar meteen gezegd dat 't 'mijn ding niet was'... :roll:
Henk

Berichtdoor aj-prins » do mei 25, 2006 09:33

Henk schreef:Ja weet ik wel, maar hij stak z'n kop om de deur terwijl ik midden in 'n gesprek zat met andere people. Hij zei: ik zie da ge volk het, kom morgu wel trug. Ik vroeg toch ff waar 't over ging, dus hij begon over z'n symposium. 't klonk me allemaal vrij stoffig en maatpakkerig in de oren en heb toen maar meteen gezegd dat 't 'mijn ding niet was'... :roll:

moet je het hem morgen maar weer vrage henk :wink: zolang het gratis is altijd doen :!:
aj-prins

Beroep: veehouder
Interesses: koei

Berichtdoor Henk » ma maart 17, 2008 20:48

Ik las erges dat de nrm dr weer aankwam en da je kos opgeven :yes:
Ik overweeg serieus om dit jaar es niet mee te doen 8) maar zijn er onder ons die wél meedoen, en wat zijn de eisen dit jaar, aangezien de ophef van toen... :?: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij