Verander nu het fokbeleid.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Verander nu het fokbeleid.

Berichtdoor aspergeteler1 » di mei 31, 2016 13:21

Bij ons wordt maar 10% met fokstieren geïnsemineerd, 40% met proefstieren en 50% van de kalveren is van de eigen stier. Hebben al jaren dit beleid en productie is de laatste 5 jaar gestegen van 8300 tot 8700 kg. Denk zelf dat het ook allemaal veel te veel geld kost en een hoop werk (n)
aspergeteler1

Re: Verander nu het fokbeleid.

Berichtdoor king » do jun 02, 2016 23:23

boer pieter schreef:ben gister even bij een boer geweest die zijn hele mooie hf bezetting heeft verkloot met fleck en montie en weet ik wel niet wat voor troep stieren (n) ging nu al die speknekken weer om ruilen voor vaarsen hf ,het zal voor sommige boeren wel goed uitpakken maar voor de meesten volgens mij niet ,fokdoel was nu weer hf

Wel laat, maar kan het toch niet laten om hier ff op te reageren.
Weet ondertussen wel, dat je crossen nix vindt :roll: en het belangrijkste waar het volgens mij bij jou om gaat is, die hosanna verhalen een beetje de kop in te drukken

Maar als jij beweert, dat is zijn 'hele mooie HF bezetting' heeft verkloot met 1 (of 2) generatie(s) crossen , twijfel ik nogal aan de kwaliteit van die hf bezetting, of hij moet wel de grootste baggerstieren gebruikt hebben die er zijn :?
Want als er 1 ideaal uitgangspunt is om te gaan crossen is het wel een op en top hf veestapel.
En dat ze er ff anders uit zien, ja dat klopt, je ziet idd geen ruggegraat, die 5cm boven de rest van de koe uitsteekt (q) en je kunt de ribben niet van 100 meter afstand tellen (om het even te chargeren :mrgreen: )
En als je dat liever ziet/ belangrijk vind, dan moet je idd niet gaan crossen
Maar als je je HF-bril afzet, zie je koeien die wat ronder zijn met wat meer vlees en geven gewoon ook een hoop melk uit prima werkbare uiers :idea:

En nogmaals, ik heb zo mijn twijfels bij iemand zijn fokkerijinzicht/kwaliteiten, als hij van een prima hf veestapel switcht naar crossen, en net zo makkelijk weer terug, door al zijn vee in te ruilen (n)
Zo begrijp ik die 'topfokkers' ook niet, die om de haverklap vee/embryo's aankopen om daar dan later weer prijzen mee te winnen of dure stieren te verkopen. Je bent in mijn ogen pas een echte fokker als je die zelf weet te fokken uit een veestapel die al jaren je eigendom is :idea:

En om nog even terug te komen op je laatste opmerking, ik denk juist, dat t voor de meeste boeren juist wel een goede stap zou zijn, zeker voor de bedrijven tot 10000L per koe (en dat zijn nog verreweg de meeste).
Je krijgt koeien met minder problemen met (bijna)vergelijkbare productie en soms nog wel beter ook :idea:
Alleen moet je je er wel eerst een beetje in verdiepen/ voor laten lichten :idea:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij