flopstieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: flopstieren

Berichtdoor HolsteinWierden » do jun 06, 2013 14:47

Ha Robert, mooi koppeltje koeien met een beste oude Blackjack, zie er veel Lava in terug!
HolsteinWierden

Berichtdoor teuntje93 » do jun 06, 2013 15:03

Robert schreef:Weer een oud topic boven aan. :P
't past wel niet helemaal bij 't topic maar van de meeste stieren hebben jullie nog nooit gehoord. :mrgreen:

Afgelopen week door de wei gelopen bij broer en neef. Hier maar in een album gezet met de vader eronder.
http://s1208.photobucket.com/user/veete ... sort=2&o=0

De stieren met A (nummer) zijn zelfgefokte dekstieren. Aangezien een groot deel van de pinken worden gedekt door 't bulletje komen er nogal wat nakomelingen van.
De stier van de buurman is ook es uitgebroken.
Paar jaar geleden heb ik de volle broer van Suarez gekocht. De stier heette Vermeer.
Verder kostte een gemiddeld rietje enkele jaren geleden geen 8 euro.
Toch ging 't mis met de proefbulletjes. Te veel spreiding, te veel uitval.
De laatste jaren veel meer fokstieren. Rood heeft ook z'n intree gedaan maar of dat nu (y) wordt ???

als ik jou broer en neef was zou ik meer de zelfgefokte dekstieren gaan gebruiken en minder van de ki. :yes: :idea: Vind de dieren met A over het algemeen beter als de ki-stieren.
Big Winner zag er overigens nie verkeerd uit :no: (y)
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Robert » do jun 06, 2013 16:02

hanskoeienliefhebber schreef:Nog niet alles bekeken. A(rjan) stieren lijken goed, Vermeer slechte poten en een hele beste Blackstorm

De A staat nog voor een veel klassiekere naam :lol:
Adelbert :!:

Dat krijg je als je 50 jaar geleden inspekteur ben geweest . Adelijk type
Robert

Berichtdoor Robert » do jun 06, 2013 16:12

teuntje93 schreef:als ik jou broer en neef was zou ik meer de zelfgefokte dekstieren gaan gebruiken en minder van de ki. :yes: :idea: Vind de dieren met A over het algemeen beter als de ki-stieren. Big Winner zag er overigens nie verkeerd uit :no: (y)

Nu komen er gemiddeld ook wat meer vaarskalveren van de pinkenstier dan van een KI stier.
Maar inderdaad twee à drie eigenstieren hebben het goed gaan. Adelbert 109 was een Mars Ulster (Lexus x Ugela Bell) uit een Pendinga Alibaba (Penstate x Sheik). Deze eigen stier gaf hele beste uiers waar we ook in latere generaties nog voordeel van hebben.
De andere is Adelbert 123 (Jocko x Hendrika FRC (F16 x Starbuck) x Zijden Ideal (Ideal x F16))
Dat zijn nu 4e / 5e kalfs koeien met veel F16 kwaliteiten.

Bij de pinken en kalveren nu een 10 tal Big Winner dochters lopen.

Overigens Truus = Truus Survival (Survivor x Ideal). Dat was de back-up voor Gjalt
Dacht eerst dat wordt nix maar nu de eersten voor de tweede keer hebben gekalfd breken ze.
Robert

Berichtdoor Henk » do jun 06, 2013 19:52

Robert schreef:
Nu komen er gemiddeld ook wat meer vaarskalveren van de pinkenstier dan van een KI stier.

ff een kleine zijsprong maar die ervaring hadden wij ook altijd :yes:
Komt dat omdat een pinkenstier de pinken in de vroege tocht dekt :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor gabbertien » vr jun 07, 2013 08:36

Robert schreef:
teuntje93 schreef:als ik jou broer en neef was zou ik meer de zelfgefokte dekstieren gaan gebruiken en minder van de ki. :yes: :idea: Vind de dieren met A over het algemeen beter als de ki-stieren. Big Winner zag er overigens nie verkeerd uit :no: (y)

Maar inderdaad twee à drie eigenstieren hebben het goed gaan. Adelbert 109 was een Mars Ulster (Lexus x Ugela Bell) uit een Pendinga Alibaba (Penstate x Sheik). Deze eigen stier gaf hele beste uiers waar we ook in latere generaties nog voordeel van hebben.
De andere is Adelbert 123 (Jocko x Hendrika FRC (F16 x Starbuck) x Zijden Ideal (Ideal x F16))
Dat zijn nu 4e / 5e kalfs koeien met veel F16 kwaliteiten.

Bij de pinken en kalveren nu een 10 tal Big Winner dochters lopen.

Overigens Truus = Truus Survival (Survivor x Ideal). Dat was de back-up voor Gjalt
Dacht eerst dat wordt nix maar nu de eersten voor de tweede keer hebben gekalfd breken ze.

Ik heb er een, vruchtbaarheid valt niet mee. Maar wel drachtig en hopen dat ze breken idd als tweedekalfs
gabbertien

Beroep: veehouder

Berichtdoor Robert » vr jun 07, 2013 09:03

gabbertien schreef:
Robert schreef:Overigens Truus = Truus Survival (Survivor x Ideal).

Ik heb er een, vruchtbaarheid valt niet mee. Maar wel drachtig en hopen dat ze breken idd als tweedekalfs

De vruchtbaarheid is wisselvallig bij 'ons'. De enkele erg vlot drachtig maar ook een enkeling heeft wat meer tijd nodig.
Er zijn nog enkele Truus kalveren/pinken onderweg. In totaal 9 dochters
Robert

Berichtdoor Erik S. » vr jun 07, 2013 11:52

Robert schreef:
gabbertien schreef:
Robert schreef:Overigens Truus = Truus Survival (Survivor x Ideal).

De vruchtbaarheid is wisselvallig bij 'ons'. De enkele erg vlot drachtig maar ook een enkeling heeft wat meer tijd nodig.

Jongen van KI vertelde me ook al dat onderweg boeren moeite hadden met pinken drachtig krijgen :?:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Wimk » vr jun 07, 2013 12:08

Erik S. schreef:
Robert schreef:
gabbertien schreef:

Jongen van KI vertelde me ook al dat onderweg boeren moeite hadden met pinken drachtig krijgen :?:

:yes: :yes:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » vr jun 07, 2013 13:31

Robert schreef:
hanskoeienliefhebber schreef:Nog niet alles bekeken. A(rjan) stieren lijken goed, Vermeer slechte poten en een hele beste Blackstorm

De A staat nog voor een veel klassiekere naam :lol:
Adelbert :!:

Dat krijg je als je 50 jaar geleden inspekteur ben geweest . Adelijk type

:oops:
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Jorina R » vr jun 07, 2013 23:32

Hier van de afgelopen meest tegenvallende stieren is toch wel destry! Melk er 3 van (destry x mundo, destry x fabian en destry x donald). Moeders hadden respectievelijk 100, 107, 102. Zelf hebben ze LW's van respectievelijk 89, 93, 78. Van 1 ben je zeker: ze geven amper melk. Enkel exterieur is fraai. (2x 86 punten en 1x 84 punten)

Afbeelding
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

Berichtdoor ArnoH » wo jun 12, 2013 14:03

Jorina R schreef:Hier van de afgelopen meest tegenvallende stieren is toch wel destry! Melk er 3 van (destry x mundo, destry x fabian en destry x donald). Moeders hadden respectievelijk 100, 107, 102. Zelf hebben ze LW's van respectievelijk 89, 93, 78. Van 1 ben je zeker: ze geven amper melk. Enkel exterieur is fraai. (2x 86 punten en 1x 84 punten)

Destry vind ik persoonlijk geen flopstier.
De genomics voorspelden een - voor kilo grammen melk, en dat is er dus bij jouw uitgekomen.
Is de stier dan niet verkeerd door jouw ingezet?
Hier thuis aantal dochters van bij het jongvee lopen (eerste moet nog geïnsemineerd worden).
Komen uit koeien die veel melk onder zich hebben met wat minder fraai exterieur.
ArnoH

Berichtdoor teuntje93 » wo jun 12, 2013 14:09

Destry = pure mietjesfokkerij
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor ArnoH » wo jun 12, 2013 14:13

teuntje93 schreef:Destry = pure mietjesfokkerij

Teuntje ziet ook weer een stier waar Goldwyn in de afstamming zit.
ArnoH

Berichtdoor Erikjan » wo jun 12, 2013 14:16

teuntje93 schreef:Destry = pure mietjesfokkerij

https://www.cr-delta.nl/modules/stierzo ... 625?base=R
fokwaarden voor voorhand, conditie, vleesindex en kruisliging zijn om te :cry: :cry: :| Grote kans op mietjes. Melk hoeft geen probleem te zijn.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij