Voor of tegen KI tegeover goede eigen stier aanhouden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » ma okt 23, 2006 22:50

Ja, brék me de bek nie los!!! :(
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » di okt 24, 2006 09:47

Lijkt me meer sprake van rommel die nodig ingeruild moet worden ivm te hoge reparatiekosten :!: :lol:
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Christel » di okt 24, 2006 10:07

on topic svp
Christel
Moderator

Beroep: Projectleider communicatie
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Sander » di okt 24, 2006 21:00

Christel schreef:on topic svp

heb jij hier tijd voor?? Dacht het niet! :P
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Xander » zo nov 05, 2006 17:28

Hans van Bergen schreef:
Kijk Henk en als je als dhz er nou wel heel veel proefstier sperma gebruikt en sperma van eigen stier dan ben je dus nog goedkoper uit dan een eigen stier en veel,veiliger. Zo'n rietje drukt je niet dood. Ook foktecnisch veiliger want je hebt meer spreiding en minder inteelt. Belangrijk is dat je geen fokwaarde denkt nodig te hebben. Insemineren van een koe die goed tochtig is stelt helemaal nix voor. Iemand die goed gezond zou zoch moeten schamen om daar iemand voor te laten komen.
In een andere reactie schrijf je : Ik vind het prima dat jullie de inseminatoren aan de gang houden. Kan ik ze ook bellen bij een moeilijk geval of als ik es weg ben
[/quote]
Antwoord:
Als je geen stier aanhoud hoe kan je dan sperma gebruiken van eigen stier?
Minder inteelt zou ik niet zo direct durven zeggen.
En het is een gave die niet iedereen heeft om goed te kunnen insemineren en trouwens er kunnen nog andere reden zijn waarom men geen dhz doet.
Niet alles loopt zoals je wil of zoals je voorzien had, maak er gewoon het beste van ...
Xander

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor grotehar » zo nov 12, 2006 06:10

Christel schreef:on topic svp

'Groeiende belangstelling voor natuurlijke dekking'

De interesse voor het gebruik van stieren voor natuur­lijke dekking neemt toe, volgens Wytze Nauta van het Louis Bolk Instituut (LBI). Inmiddels hebben zich zo’n vijftig veehouders aan­gesloten bij het netwerk Stier bij de Koe van het LBI.
Gisteren werd op het bedrijf van FH-fokker Frits Lozeman in Achterveld de eerste netwerkdag gehouden. Volgens Nauta krijgen steeds meer veehouders vertrou­wen in de natuurlijke dekking. Het past goed in de biologische gedachte en het systeem is ge­makkelijk en goedkoop, aldus Nauta. "Ook in de biologische sec­tor krijgen veehouders hun koei­en moeilijker drachtig met KI. Per inseminatie is er 50 tot 60 procent kans op een drachtigheid. Met na­tuurlijke dekking is het bevruch­tingspercentage 100 procent."
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor Hans van Bergen » zo nov 12, 2006 15:27

Kijk es 100% das veel. :lol: Dat lb instituut dat SPOORT toch niet. Om eigen sperma te winnen moet je ten minste even een stier hebben op je bedrijf. Inderdaad. :oops:
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor harm » ma nov 13, 2006 07:56

wat dom zeuren die lui. wij zitten altijd rond 1,3 ins bij koeien pinken iets minder maar geeft m`n opa alleen laatste dekkingen door en is het cijfer iets minder betrouwbaar.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor Henk » ma nov 13, 2006 10:22

Opa is wel de spil bij jullie, is'nt it harm :?: :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor harm » do nov 16, 2006 13:21

misschien
harm

Beroep: zzp'r

Re: Voor of tegen KI tegeover goede eigen stier aanhouden

Berichtdoor lloranganol » wo jul 18, 2012 14:18

Vind het risico van een eigen stier ook van belang. Heb vroeger op een kop gehangen, en moet zeggen dat ik dat maar één keer hoop mee te maken.

Maar snap wel dat het financieel aantrekkelijk is. Waarom niet goedkope stieren van 5 euro per rietje gebruiken. Die ook nog uit familie komt met hoog vet, hoge productie en mooie brede koeien?

Als ik dan lees dat er top genomicstieren uit koeien komen met nog geen 3% eiwit, dan vraag ik je toch. Scheelt je rond de 10 cent per liter melk, als je daar mee gaat fokken.

Een beetje zoekwerk heeft het opgeleverd, maar ben best bereid boeren te helpen de juiste stier voor de juiste prijs te vinden. Zowel zwartbont, als roodbont, en met roodbontfactor.
lloranganol

Berichtdoor Robert » do sep 15, 2016 15:12

Ik kwam laatst op een FH bedrijf die fokte via de fundament fokkerij. Veel eigen stieren, soms een stier 'van buiten' voor bloedverversing en benodigde kwaliteiten.

Van de oudste koeien werd een stierkalf aangehouden. Eerst wat pinken dekken en vervolgens sperma vangen. Kosten laag.
Ik heb er toch wel even raar rond gekeken. Ten eerste omdat de oudste koeien totaal niet op elkaar leken.
Daarbij de FH daar in de stal. Wat een lichte beessies. Wegen zo een paar honderd kilo minder dan de Holstein.
Productie gemiddeld ruim 7,5 duizend. 4.20% 3.45%

Onderstaande koe liep er ook rond. 8 jaar oud, niet lang geleden gekalfd. Qua hoogtemaat was 't maar een koetje.
Afgesloten lijst wel bijna 10.000 in 305 dagen 4.33% vet 3.43% eiwit. LW 122 Vader was een eigen stier.
Zeker efficient. (y)

Afbeelding
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor hulsteins » do sep 15, 2016 20:52

't was echt dik tijd om met deze doorintelerarij te stoppen

want met 't kleiner worden , 1,20 schat ik
stuur ze in de herfst maar dag en nacht 't land in , en probeer er dan maar eens knap een stel onder te hangen
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hindrik » do sep 15, 2016 23:10

Robert schreef:Ik kwam laatst op een FH bedrijf die fokte via de fundament fokkerij. Veel eigen stieren, soms een stier 'van buiten' voor bloedverversing en benodigde kwaliteiten.

Van de oudste koeien werd een stierkalf aangehouden. Eerst wat pinken dekken en vervolgens sperma vangen. Kosten laag.
Ik heb er toch wel even raar rond gekeken. Ten eerste omdat de oudste koeien totaal niet op elkaar leken.
Daarbij de FH daar in de stal. Wat een lichte beessies. Wegen zo een paar honderd kilo minder dan de Holstein.
Productie gemiddeld ruim 7,5 duizend. 4.20% 3.45%

Onderstaande koe liep er ook rond. 8 jaar oud, niet lang geleden gekalfd. Qua hoogtemaat was 't maar een koetje.
Afgesloten lijst wel bijna 10.000 in 305 dagen 4.33% vet 3.43% eiwit. LW 122 Vader was een eigen stier.
Zeker efficient. (y)

Afbeelding

Was dit :idea: mss zo gek nog niet :?:
viewtopic.php?f=5&t=6685&hilit=hindrik&start=390
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij