Voor of tegen KI tegeover goede eigen stier aanhouden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor macdonalds » za okt 14, 2006 22:27

gewoon in de melkstal insemineren, geen probleem.
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Henk » zo okt 15, 2006 06:41

Corjan schreef:
Henk schreef: Dhz-KI bij 'n gemiddeld koppel is 't zelfde als dhz-inkuilen bij 'n gemiddeld bedrijf; tis 'n aardige hobby maar je verdient er geen ruk mee :idea:

Ik denk dat in veel gevallen onzin is Henk. De inseminator wil dat beest pan klaar hebben staan. In mijn geval zou dat beest voor het eerst in zijn leven een halster ommoeten moet ik hem ergens vastbinden :evil: Mischien onder tussen alle hoeken van de stal gezien, zelf een beetje van die grote neus gaten gekregen :? Had ik ondertussen allang die koe al geinsemineerd kunnen hebben :wink:

Beetje primitief op die manier ja :? . Aangezien wij ze kunnen separeren tijdens 't melken staat 't beesje mooi klaar int voerhek als de dekman komt :idea: . In de hygiënesluis tijdens 't laarzen/stofjas aantrekken kan de beste man gelijktijdig op 't grote whiteboard kijken kijken wattie uit m'n keteltje moet pakken; naam stier, canister plús kleur van't rietje :!:
Hoe ins. jij ze dan Corjan? In de robot of zo :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor N Arends » zo okt 15, 2006 08:59

Ook wel nieuwsgierig hoe Mac het doet :?: . De enigste melkstal die ik me kan bedenken om met fatsoen een koe vast te zetten en om te zorgen dat ie recht blijf staan is de doorloopweidewagen. Als je het in een robot doet zal je toch moeten wachten. Of hij moet leeg zijn of de koe moet er toevallig in staan.Als je hem alsnog vangen moet jaag hem dan in ligbox.Kan je hem direkt vastzetten en insemineren. Desnoods een touw er achterlangs.
N Arends

Beroep: veehouder
Interesses: koeien fokkerij

Berichtdoor Corjan » zo okt 15, 2006 18:29

Ja Henk, ik denk dat het bij jou wel in orde is, maar dat het op veel bedrijven toch een beetje gaat zo als ik omschreven heb.

Zelf ins. ik de koeien niet in de box. Voor de grote koeien zijn mijn pootjes tekort :cry: En de kleine koetjes peren hem onder de schoftboom door :? Maar gelukkig heb ik een soort van trechter net voor de robot, doe ik een ketting om de one way gates en loopt de koe zich daar klem en dek ik haar daar :idea: Zijn het meerdere koeien kan ik daar een hek openen en zet ik ze vast aant voerhek. Dan sta ik tenminste op de zelfde hoogte, en hoef ik hoog uit alleen maar op mijn tenen te staan :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor auke » zo okt 15, 2006 20:56

Corjan schreef:
Zelf ins. ik de koeien niet in de box. Voor de grote koeien zijn mijn pootjes tekort :cry:

kratje bier mee ....... :oops:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Hans van Bergen » zo okt 15, 2006 23:01

Ik vind het prima dat jullie de inseminatoren aan de gang houden. :D Kan ik ze ook bellen bij een moeilijk geval of als ik es weg ben :!: 8)
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Karla » zo okt 15, 2006 23:11

Hans van Bergen schreef: Iemand die goed gezond zou zoch moeten schamen om daar iemand voor te laten komen.

:oops: :oops: :oops: Tja, hier nog steeds geen doe hetzelf KI.

Maar Hans, ik wil je even geruststellen voordat je gaat denken dat we wat mankeren. Het kan hier niet direct uit. Ik heb het laatst eens voor laten rekenen wat voor kosten we nog hadden als we over gaan op DHZ-KI. Dat liegt er niet om hier in la France.
Als we over gaan op DHZ-KI is het omdat koeien we die zondagmorgen na 7 uur tochtig zien, pas op maandag geinsemineerd worden. En omdat ze hier niet werken op feestdagen en uitgerekend dan is de hele meute tochtig :evil:
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor Rienk » do okt 19, 2006 20:53

ja, wij doen de melkkoeien ook met de KI. In de zomer loopt er een eigen stiertje bij de pinken. `s winters doen wij de pinken ook gewoon met de KI.. bevalt ons prima. tis altijd uit kijken met een stiertje. maar het bevalt ons prima zo.. wij laten nooit een stiertje 2 jaar achter elkaar dekken.
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

Berichtdoor Hans van Bergen » za okt 21, 2006 10:15

Karla schreef:
Hans van Bergen schreef: Iemand die goed gezond zou zoch moeten schamen om daar iemand voor te laten komen.

:oops: :oops: :oops: Tja, hier nog steeds geen doe hetzelf KI.

Maar Hans, ik wil je even geruststellen voordat je gaat denken dat we wat mankeren. Het kan hier niet direct uit. Ik heb het laatst eens voor laten rekenen wat voor kosten we nog hadden als we over gaan op DHZ-KI. Dat liegt er niet om hier in la France.
Als we over gaan op DHZ-KI is het omdat koeien we die zondagmorgen na 7 uur tochtig zien, pas op maandag geinsemineerd worden. En omdat ze hier niet werken op feestdagen en uitgerekend dan is de hele meute tochtig :evil:

Dat kan in NL ook goed nog steeds zijn. We hebben ook een tijd gehad dat je voor half 7 gebeld moest hebben. Een beetje rot als je zaterdagavond bent wesen stappen. Tot ik de tip kreeg dat je bij Samen gewoon tot half 9 kon bellen. Die hebben dus een tijdje alleen op zondag bij ons geinsemineerd. Zo een beetje in hun fokkerij gerold. Later hebben ze wel eens anderhalf jaar alle inseminaties gedaan, afhankelijk van het stieraanbod.
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » ma okt 23, 2006 22:20

Hans van Bergen schreef:
Dat kan in NL ook goed nog steeds zijn. We hebben ook een tijd gehad dat je voor half 7 gebeld moest hebben. Een beetje rot als je zaterdagavond bent wesen stappen. Tot ik de tip kreeg dat je bij Samen gewoon tot half 9 kon bellen. Die hebben dus een tijdje alleen op zondag bij ons geinsemineerd. Zo een beetje in hun fokkerij gerold. Later hebben ze wel eens anderhalf jaar alle inseminaties gedaan, afhankelijk van het stieraanbod.

Bij Delta kun je tot 9.00 uur bellen zondagochtend en dan komen ze nog dezelfde dag :idea:

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Berichtdoor Sander » ma okt 23, 2006 22:24

Is dat veranderd? Meende dat het altijd 8 uur was.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » ma okt 23, 2006 22:26

Ook goed, heb nog wat last van de jetlag... 8)

Henk

Berichtdoor Sander » ma okt 23, 2006 22:29

Heb geen man met rood hoofd voorbij zien lopen afgelopen week.... Naar je zin gehad?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » ma okt 23, 2006 22:40

Was tof man :D . Heb niet gedjogt overigens. Heb de eerste dag meteen al m'n knie verdraait met 'n pot voetbal :oops: :oops: .

Henk

Berichtdoor auke » ma okt 23, 2006 23:09

Henk schreef:Was tof man :D . Heb niet gedjogt overigens. Heb de eerste dag meteen al m'n knie verdraait met 'n pot voetbal :oops: :oops: .

laatst je enkel kapot, nu je poot verdraait. Henk je wordt een ouwe man 8)
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij