Voor of tegen KI tegeover goede eigen stier aanhouden

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Voor of tegen KI tegeover goede eigen stier aanhouden

Berichtdoor jos » do okt 05, 2006 20:59

met melkprijs en kalfprijs nu begin ik te twijfelen[/b]
jos

Beroep: landbouwer

Berichtdoor Henk » do okt 05, 2006 21:32

Tis da'k geen stier tussen m'n koei wil, anders zou'k 'n stier ipv KI toch hard overwegen :roll: . Kijk maar 'ns naar de resultaten van peter.'n eigen stier en ondanks dat zijn leven triple A en oeverloos fokstiergeleuter ontbeert heeft ie toch waarschijnlijk 't beste inkomen van ons allemaal :idea: terwijl sommigen onder ons hardop denken dat zonder aAa geen beest te fokken is... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Re: Voor of tegen KI tegeover goede eigen stier aanhouden

Berichtdoor peter » vr okt 06, 2006 16:56

jos schreef:met melkprijs nu begin ik te twijfelen[/b]

dus je geeft toe dat je al die jaren aan ki gedaan hebt zonder economische beredenering.

Henk schreef:Tis da'k geen stier tussen m'n koei wil, anders zou'k 'n stier ipv KI toch hard overwegen :roll: . Kijk maar 'ns naar de resultaten van peter.'n eigen stier en ondanks dat zijn leven triple A en oeverloos fokstiergeleuter ontbeert heeft ie toch waarschijnlijk 't beste inkomen van ons allemaal :idea: terwijl sommigen onder ons hardop denken dat zonder aAa geen beest te fokken is... :?

Nou henk ik denk dat de een stier bij de koe niet voor dat extra beetje winst zorgt.
Ik denk dat je gewoon een bels blauwe stier moet hebben met een andere goede holstein stier. De goede koeien waarvan je nagelacht wilt hebben doe je insemineren en dat maar een keer, daarna bij de stier. Al het ander vee gewoon de bels blauwe op.
peter

Berichtdoor Henk » vr okt 06, 2006 18:56

peter schreef:
Nou henk ik denk dat de een stier bij de koe niet voor dat extra beetje winst zorgt.

Je wilt niet weten zeker wat 'n gemiddelde boer aan fokkerijkosten kwiet is zeker :?: :roll:

Henk

Berichtdoor auke » vr okt 06, 2006 20:02

is wel veel werk 2 stieren. En niet geheel gevaarlijk. Een stier tussen de koeien zoekt ook de " stille" koeien op dus das een voordeel. Gelloof echt niet als je het goed doet dat je veestapel zoveel slechter wordt. Immers noordholland is toch groot geworden door te werken met eigen stieren. En denk erom dat die koeien die naar amerika zijn verkocht goed waren.
KI wil niet zeggen dat het dan automatisch goed komt' Heb wel eens iets gehoord over iemand die de fokkerij had uitbesteed en bijna geen gewicht en melk onder zn koeien had
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor peter » vr okt 06, 2006 20:56

Henk schreef:
peter schreef:

Je wilt niet weten zeker wat 'n gemiddelde boer aan fokkerijkosten kwiet is zeker :?: :roll:

ooh ja ik weet wel dat veel boeren veel kwijt zijn aan nutteloze dingen maar ik heb eens bij een boer stage gelopen met 80 koeien die echt prachtige beesten heeft met veel productie eronder die maar 1500 euro per jaar kwijt was. Deze doet niet mee met sap op triple aAa of iets dergelijks. De kosten waren alleen voor sperma want insemineren deed hij zelf. Dus op zijn manier denk ik dat het wel meevalt met de kosten. Ooh ja hij kocht ook alleen sperma onder de 12 euro.
peter

Berichtdoor Henk » vr okt 06, 2006 22:01

Da vin'k nou 'n kromme redenering peter en hoort al helemaal niet thuis bij zo'n cijferboer als gij :? . De tijd die hij per jaar kwijt is aan insemineren kan ie niet in iets anders steken :idea: Wat ik meegekregen heb van doehetzelvers is dat ze stiekum veel tijd kwijt zijn. Ze hebben de routine niet van 'n inseminator die wellicht 't honderdvoudige doet per jaar. Ook viel me op bij sommige dhz-ers dat ze constant tussen die koeien zaten te klooien; naar hartelust opzuiveren want de techniek kenden ze toch; constant met die lange want in the ass om te kijken of ze toch écht wel goed tochtig is :roll: . Uiteraard doen de dhz-ers hier opt forum dit allemaal niet maar de 3 die ik meegemaakt heb hadden d'r ook uitermate hobby in om wat exclusief spul te verspuiten wat vaak meer dant viervoudige van die 12 euro bedroeg :shock: Die liggen daar niet 'n beetje proefstiersperma te verspuiten :idea:

Henk

Berichtdoor macdonalds » vr okt 13, 2006 22:13

noordholland is groot geworden op melkproductie gebied doordat er vraag was naar zuivel, naar melk omdat steden zoals amsterdam, haarlem etc door vde zogenaamde melkslijters bediend werden. verder waren de veen weiden veel meer geschikt om gras te verbouwen dan de keuter gronden in drente of on de achterhoek. heeft geen argument voor of tegen een eigen stier.
we came on different ships, but we now all in the same sinking boat
macdonalds

Beroep: dairy, crop, hog and poultry farmer

Berichtdoor Henk » za okt 14, 2006 05:47

macdonalds schreef:noordholland is groot geworden op melkproductie gebied doordat er vraag was naar zuivel, naar melk omdat steden zoals amsterdam, haarlem etc door vde zogenaamde melkslijters bediend werden. verder waren de veen weiden veel meer geschikt om gras te verbouwen dan de keuter gronden in drente of on de achterhoek.

Dus kwam dat eigenlijk mooi uit dan, dat die shitveen bij de citys lag. Wat anders moet je met dergelijke grond dan weiland houden en koetjes opjagen :idea: . Dan doe mij maar die keutergronden uit Drenthe; kun je tenminste ook de ploeg d'r nog 'ns inzetten mocht dit nodig zijn :D . Heb overigens eens gelezen dat de kostprijs van veenboeren enkele centen hoger ligt dan het gemiddelde op keutergronden, alleen al vanwege die gehandicapte grondsoort 8)

Henk

Berichtdoor Hans van Bergen » za okt 14, 2006 08:32

Henk schreef:Da vin'k nou 'n kromme redenering peter en hoort al helemaal niet thuis bij zo'n cijferboer als gij :? . De tijd die hij per jaar kwijt is aan insemineren kan ie niet in iets anders steken :idea: Wat ik meegekregen heb van doehetzelvers is dat ze stiekum veel tijd kwijt zijn. Ze hebben de routine niet van 'n inseminator die wellicht 't honderdvoudige doet per jaar. Ook viel me op bij sommige dhz-ers dat ze constant tussen die koeien zaten te klooien; naar hartelust opzuiveren want de techniek kenden ze toch; constant met die lange want in the ass om te kijken of ze toch écht wel goed tochtig is :roll: . Uiteraard doen de dhz-ers hier opt forum dit allemaal niet maar de 3 die ik meegemaakt heb hadden d'r ook uitermate hobby in om wat exclusief spul te verspuiten wat vaak meer dant viervoudige van die 12 euro bedroeg :shock: Die liggen daar niet 'n beetje proefstiersperma te verspuiten :idea:

Kijk Henk en als je als dhz er nou wel heel veel proefstier sperma gebruikt en sperma van eigen stier dan ben je dus nog goedkoper uit dan een eigen stier en veel,veiliger. Zo'n rietje drukt je niet dood. Ook foktecnisch veiliger want je hebt meer spreiding en minder inteelt. Belangrijk is dat je geen fokwaarde denkt nodig te hebben. Insemineren van een koe die goed tochtig is stelt helemaal nix voor. Iemand die goed gezond zou zoch moeten schamen om daar iemand voor te laten komen.
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » za okt 14, 2006 10:21

Hans van Bergen schreef:
dhz .............. veel proefstier sperma ............... sperma van eigen stier ............. goedkoper ................veiliger.................niet dood................ meer spreiding..............minder inteelt............. Insemineren stelt nix voor..................... Iemand die goed gezond zou zoch moeten schamen om daar iemand voor te laten komen.

Juist bij veehouders die 'n eigen stier hebben valt me de uniformiteit op van 't koppel. Maar de gevaren die u noemt mbt eigen stier weerhouden mij van i.d bij de melkkoeien. Tot zover je zinnige mededelingen :roll: .
Je laatste regel slaat werkelijk als 'n l#l op 'n drumstel. Inseminators hebben ervaring en zijn vakmensen en daarom voel ik me totaal niet geroepen om hun daarin te verbeteren :? . Dhz-KI bij 'n gemiddeld koppel is 't zelfde als dhz-inkuilen bij 'n gemiddeld bedrijf; tis 'n aardige hobby maar je verdient er geen ruk mee :idea:

Henk

Berichtdoor Wim R » za okt 14, 2006 12:38

Het is niet alleen om er iets aan te verdienen. Hier in Z Vlaanderen komt de KI maar een keer per dag nl in de middag. Hier zit veel te veel tijd tussen.Doe je aan DHZ KI kun je zelf bepalen wanneer je insemineerd.
Als je een dhz en vruchtbaarheids cursus hebt gehad en je de koeien wel eens opvoeld dan weet je wat je moet voelen als een koe toch tochtig is en dit niet goed laat zien.

Een dekstier bij de koeien is een goede zaak voor de vruchtbaarheid, maar over de veiligheid heb ik mijn twijfels.
Bij mij komt er geen bij.
Voor de resultaten van een eigen stier te beoordelen van productie en exterieur zit veel te veel tijd tussen de eerste drachtigheden en de vaarzen die er uit geboren worden. Valt hij tegen dan ben je weer een aantal jaren verder. Niet dat KI stieren altijd meevallen maar hier zijn bij de fokstieren al wel wat resultaten ( als ze kloppen ) van beschikbaar.
Voor de kosten zal KI wel wat duurder uitvallen maar dan moet je maar hopen dat deze zich terug betalen door de extra productie.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor elevator » za okt 14, 2006 15:51

Hans van Bergen schreef:
Henk schreef:Da vin'k nou 'n kromme redenering peter en hoort al helemaal niet thuis bij zo'n cijferboer als gij :? . De tijd die hij per jaar kwijt is aan insemineren kan ie niet in iets anders steken :idea: Wat ik meegekregen heb van doehetzelvers is dat ze stiekum veel tijd kwijt zijn. Ze hebben de routine niet van 'n inseminator die wellicht 't honderdvoudige doet per jaar. Ook viel me op bij sommige dhz-ers dat ze constant tussen die koeien zaten te klooien; naar hartelust opzuiveren want de techniek kenden ze toch; constant met die lange want in the ass om te kijken of ze toch écht wel goed tochtig is :roll: . Uiteraard doen de dhz-ers hier opt forum dit allemaal niet maar de 3 die ik meegemaakt heb hadden d'r ook uitermate hobby in om wat exclusief spul te verspuiten wat vaak meer dant viervoudige van die 12 euro bedroeg :shock: Die liggen daar niet 'n beetje proefstiersperma te verspuiten :idea:

Kijk Henk en als je als dhz er nou wel heel veel proefstier sperma gebruikt en sperma van eigen stier dan ben je dus nog goedkoper uit dan een eigen stier en veel,veiliger. Zo'n rietje drukt je niet dood. Ook foktecnisch veiliger want je hebt meer spreiding en minder inteelt. Belangrijk is dat je geen fokwaarde denkt nodig te hebben. Insemineren van een koe die goed tochtig is stelt helemaal nix voor. Iemand die goed gezond zou zoch moeten schamen om daar iemand voor te laten komen.

Nou Hans , tweederde van alle koeien in Nederland worden geinsemineert door inseminators , moeten zoveel mensen zich schamen dan ? :oops: :oops: :oops:

Sommige mensen hebben er gevoel voor en dan is insemineren inderdaad niet zo moeilijk .
elevator

Berichtdoor Corjan » za okt 14, 2006 17:11

Henk schreef: Dhz-KI bij 'n gemiddeld koppel is 't zelfde als dhz-inkuilen bij 'n gemiddeld bedrijf; tis 'n aardige hobby maar je verdient er geen ruk mee :idea:

Ik denk dat in veel gevallen onzin is Henk. De inseminator wil dat beest pan klaar hebben staan. In mijn geval zou dat beest voor het eerst in zijn leven een halster ommoeten moet ik hem ergens vastbinden :evil: Mischien onder tussen alle hoeken van de stal gezien, zelf een beetje van die grote neus gaten gekregen :? Had ik ondertussen allang die koe al geinsemineerd kunnen hebben :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor auke » za okt 14, 2006 20:22

Corjan schreef:
Henk schreef: Dhz-KI bij 'n gemiddeld koppel is 't zelfde als dhz-inkuilen bij 'n gemiddeld bedrijf; tis 'n aardige hobby maar je verdient er geen ruk mee :idea:

Ik denk dat in veel gevallen onzin is Henk. De inseminator wil dat beest pan klaar hebben staan. In mijn geval zou dat beest voor het eerst in zijn leven een halster ommoeten moet ik hem ergens vastbinden :evil: Mischien onder tussen alle hoeken van de stal gezien, zelf een beetje van die grote neus gaten gekregen :? Had ik ondertussen allang die koe al geinsemineerd kunnen hebben :wink:

niet iedereen heeft een robot Corjan. Vanuit de melkstal zet ik de koe meteen vast dus das weinig moeite.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij