Delta fokkerij mist duidelijke richting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Delta fokkerij mist duidelijke richting

Berichtdoor Sander » zo nov 18, 2007 14:05

Het lijkt erop dat Delta met alle winden meewaait. Alsof men geen lering heeft getrokken van de inet fokkerij. Kijkende in het supplement van Delta, zie je achterin stiermoeders staan waar je als liefhebber en praktiserend veehouder koude rillingen van krijgt. De vraag begint de rijzen, welke koe streeft men na? Het vaderbeeld is beter dan jaren geleden, toen er nog met regelmaat proefstieren aantraden als stiervader. Enige opmerking die je nu daarbij nog kunt plaatsen is diversiteit en onderscheiden in de markt. In tegenstelling tot de stiervaders, zijn de stiermoeders behoorlijk in niveau gezakt. Het begint er haast op te lijken dat alles wat vier poten heeft stiermoeder kan worden, van een evenwichtig beeld is geen sprake. Stiermoeders met 78 punten voor frame, 80 en 81 benen, 81 uier, niets is te gek. Je begint automatisch te twijfelen aan het nut van bedrijfsinspectie. Bij navraag krijg je het antwoord dat 85 punten geen heilig getal is, en dat de desbetreffende stiermoeders zich weten te onderscheiden van de koppel. Op een bedrijf met 77 punten gemiddeld voor benen bezit een koe met 81 benen beter beenwerk dan op een bedrijf met gemiddeld 83 voor benen. Stiermoeders zijn in het echt beter dan op papier doet vermoeden. Logische vraag die dan volgt: ziet de inspecteur het dan niet goed? Jawel die zien het wel goed, maar inspectie is en blijft een momentopname, een vaars kan immers zich niet goed tonen. En hoe zit het dan met de stiermoeders op Delta testbedrijven? Die worden immers elke maand gekeurd. Tja vrij moeilijk om daar een antwoord op te verzinnen dus grijpt de voorzitter maar in om de inmiddels roodaanlopende inspecteur in de zaal niet verder te frustreren en diens nekharen weer kunnen gaan liggen….

De bijdragen en daarbij de cijfers van elke proefstier in het supplement, doen mij maar 1 richting opwijzen, inet heeft plaats gemaakt voor fitnesskenmerken. Men slaat veel te ver door. Exterieur verliest teveel aandacht. Stiermoeders van wie het exterieur ver beneden de deadline zit, hebben het geluk dat ze boven de koppel uitsteken en dus toch nog een goede fokwaarde mee krijgen. En zo heb je in theorie een beste proefstier, maar in de praktijk blijkt ’t later toch ietsje tegen te vallen. Ach wat maakt het uit, zolang je maar genoeg test, zit er altijd wel wat tussen. Het lijkt erop dat zolang het boerengeld binnen de coöperatie nog flink voorradig is, deze geldsmijterij nog lang zal voortduren. Het wordt tijd om deze onzin uit te bannen door duidelijke lijnen uit te zetten in het fokkerijbeleid en daar aan vast te houden. En laat die lijnen uitzetten door praktiserende veehouders met oog voor de koe, en verban de theoretici uit Arnhem.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor pieterv » zo nov 18, 2007 14:36

De fokkerijrichting gaat al langer de verkeerde richting uit! I-net fokkerij is al lang niet zo belangrijk als een duurzame fokkerij! Stieren bij Delta gaan veel te vlug op en af de kaart! 2 jaar na de uitdraai van een kaart zijn 3/4 van de stieren alweer vervangen door andere! Rede, ze starten goed, alles valt tegen, exterieur en productie en ze zakken weg onder 0!
Als ik het mij goed herinner heeft Delta momenteel 60 O-man-zonen die ze aan het testen zijn! 60! Wat een belachelijk hoog aantal!
Als er een stier ingezet wort als proefstier dan dient de familie toch minstens 3 generatie's goed te scoren op Exterieur en dergelijke! 1 koe met 85 punten kan een Lucky Shot geweest zijn. Daarvoor moeten der zeker nog enkele generatie's dieren voorzitten die meer as 86 punten scoren.
Toen ik hier nog Delta-klant was en meedeed aan SAP werd er ook enkel Inet x Inet-fokkerij gedaan! Gevolg daarvan is een veestapel die lang niet duurzaam is!
Als voorbeeld geef ik hier de combinatie die Jorina R hier gisteren neerzette; (Jorina, dit is echt niet aanvallend bedoeld voor je maar tis 't eerste dat me nu te binnen schiet) Spencer x Lucky Mike. Spencer op plaats 1 na de uitdraai van het SAP voor deze Lucky Mike-dochter. Toystory op plaats 2. 2 stieren die erg scherp fokken. Lucky Mike fokt ook niet al te breed. Op 't einde van de rit heb je een kapstok aan de melk ipv een koe! Voorbeeld van combinatie bij mij waren de Lucky-mike x Sierra's. Of Gradnprix en December x Sierra's. Heb je weinig koe over!
Nu, ik ben geleerd om een Ki zijn zin te laten doen! Ik zoek nu zelf de stieren uit die me aanstaan! Als ik een proefstier gebruik dan komt deze uit een familie die zich bewezen heeft en enkele generatie's heel erg goed scoort op gebied van exterieur en productie!
Ik ben het al langer niet meer eens met de fokkerijkoers van Delta! Maar veel te veel mensen kijken nog door een paardenbril en kennen enkel en alleen 1 KI-station. Jammer. Ik heb nu opnieuw wat Olympic in het vat laten drukken voor enkele pinken. Volgend jaar komt der waarschijnlijk opnieuw een stier van Delta in't vat. Als deze dochter's dan opnieuw een flop worden dan is't hier volledig gedaan met de Delta-stieren. 't Gebruik van SEMEX-stieren staat hier ook op 0 momenteel. Te grote koeien en te weinig gehalte's!
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor jonge boer » zo nov 18, 2007 14:37

ik wil er best over mee praten, maar dat is niet slim. Mijn vader heeft laatst op een vergadering gehoord dat als je zo over cooperaties blijft zeuren alle forums straks weg zijn. want die worden door cooperaties gemaakt. Maar ja zelf weten.
jonge boer

Berichtdoor Sander » zo nov 18, 2007 14:47

@ jonge boer: :lol: wat een onzin
Sander

Berichtdoor jonge boer » zo nov 18, 2007 14:48

dan niet.
jonge boer

Berichtdoor pieterv » zo nov 18, 2007 14:48

Dat vondt ik ook maar een rare reactie! Hiermee geef je duidelijk aan dat je meestapt met de coops en der bang van bent! :?
pieterv

Berichtdoor jonge boer » zo nov 18, 2007 14:50

vind gewoon dat je niet altijd delta hoeft af te zeiken terwijl ze ook wel voor goede dingen zorgen, daarmee zeg ik niet dat ik het helemaal met delta eens ben.
jonge boer

Berichtdoor pieterv » zo nov 18, 2007 14:52

Noem eens op?!
pieterv

Berichtdoor Jorina R » zo nov 18, 2007 14:54

Kan je nu niet zelf kiezen bij het sap welke fokkersbeleid je neemt? Wat zwaarder en wat minder zwaar meetelt?

Persoonlijk ben ik niet zo’n voorstander van 1 KI. Ik zou later liefst zoveel mogelijk verschillende KI willen gebruiken. Maar de stieren moeten mij wel aanstaan natuurlijk.
Jorina R

Beroep: Student
Interesses: koeien

Berichtdoor jonge boer » zo nov 18, 2007 14:55

ze bieden een groot, betaalbaar pakket stieren aan (zeg niet dat alles goed is). Naast service dingen en ook bijv. een stierenzoekpagina.
jonge boer

Berichtdoor Sander » zo nov 18, 2007 15:02

jonge boer schreef:vind gewoon dat je niet altijd delta hoeft af te zeiken terwijl ze ook wel voor goede dingen zorgen

Tuurlijk doet delta ook prima dingen, maar daarom mag je nog wel kritisch zijn! En las je niet met mij eens bent, hoor ik graag argumenten, mijn mening is absoluut niet heilig hoor. Geef gewoon aan hoe ik er tegen aan kijk.
Sander

Berichtdoor jonge boer » zo nov 18, 2007 15:09

Nou ik houd in ieder geval van WWS had die stierlegendes goed beantwoord en heb gewonnen :D :D :D een leuk schilderijtje voor aan de muur.
jonge boer

Berichtdoor Mark P » zo nov 18, 2007 15:09

jonge boer schreef:ze bieden een groot, betaalbaar pakket stieren aan (zeg niet dat alles goed is). Naast service dingen en ook bijv. een stierenzoekpagina.

Ja stierzoekpagina moeten ze ook wel hebben ze zijn ook het stamboek lijkt me nogal logische.
Mark P

Interesses: Melkvee, muziek

Berichtdoor Robert » zo nov 18, 2007 15:46

Wat ontwikkelt het topic zich weer voorspoedig :evil:
Op dit forum mag iedereen zijn mening geven. Ik heb nog nooit van VT iets vernomen dat niet mag. Hulde. :P
Verdienstelijk zal wel zijn niet alleen kritiek te leveren (lekker makkelijk). Advies en alternatieven worden meer gewaardeerd.
Dus kom maar op. :P
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Niek Arends » zo nov 18, 2007 16:01

jonge boer schreef:Nou ik houd in ieder geval van WWS had die stierlegendes goed beantwoord en heb gewonnen :D :D :D een leuk schilderijtje voor aan de muur.

Gefeliciteerd en Rienk ook gefeliciteerd :cheers:
Niek Arends

Beroep: Boer in ruste . Gleuvenvuller
Interesses: fokkerij koeien

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij