Delta fokkerij mist duidelijke richting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Delta fokkerij mist duidelijke richting

Berichtdoor bertus » wo maart 27, 2013 02:19

Sjaakie10 schreef:Als je wat minder aan die gratis koffie had zitten te lurken en wat beter had opgelet dan had je kunnen zien dat er wel een moeder-dochter combinatie aanwezig was. Er liep namelijk een mooie Cricket-dochter uit de Onedin. Houd je toch eens aan de feiten voordat je kritisch gaat reageren. Maar dat schijnt altijd moeilijk voor jouw te zijn.
Jammer dat je niet op het andere bedrijf bent geweest. Daar had je met je eigen ogen kunnen zien dat je met Genomic-stieren ook hele goede koeien kunt fokken. Een gemiste kans........

kan zonder genomicstieren ook. :yes:
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

Berichtdoor Sander » wo maart 27, 2013 09:22

Sjaakie10 schreef:Als je wat minder aan die gratis koffie had zitten te lurken en wat beter had opgelet dan had je kunnen zien dat er wel een moeder-dochter combinatie aanwezig was. Er liep namelijk een mooie Cricket-dochter uit de Onedin. Houd je toch eens aan de feiten voordat je kritisch gaat reageren. Maar dat schijnt altijd moeilijk voor jouw te zijn.
Jammer dat je niet op het andere bedrijf bent geweest. Daar had je met je eigen ogen kunnen zien dat je met Genomic-stieren ook hele goede koeien kunt fokken. Een gemiste kans........

ik weet niet wie sjakie is, misschien even voorstellen in daarvor bestemde topic. mijn planning liep gister wat in de war daardoor niet in zwiggelte geweest, maar die hadden paar jaar terug met veebeoordelen ook al goede dieren dus dat zal wel niet veranderen neem ik aan door genomics. ik ervaar mijn mening ook helemaal niet als kritiek, ik vind het mooi dat crv zulke dingen organiseert. maar ik heb dan liever wat meer aandacht voor koeien met dochters en aan de hand daarvan beoordelen wat een stier kan en hoe sap werkt. nu liep er dan toevallig een moeder met een cricket dochter, was me niet opgevallen trouwens. en verder misschien tip voor andere keer om de gegevens op papier te hebben, vind ik zelf wel handig. ook van alle andere dieren op bedrijf, vind ik wel interessant.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor kistemaker » wo maart 27, 2013 12:00

Sander schreef:

ik weet niet wie sjakie is, misschien even voorstellen in daarvor bestemde topic. mijn planning liep gister wat in de war daardoor niet in zwiggelte geweest, maar die hadden paar jaar terug met veebeoordelen ook al goede dieren dus dat zal wel niet veranderen neem ik aan door genomics. ik ervaar mijn mening ook helemaal niet als kritiek, ik vind het mooi dat crv zulke dingen organiseert. maar ik heb dan liever wat meer aandacht voor koeien met dochters en aan de hand daarvan beoordelen wat een stier kan en hoe sap werkt. nu liep er dan toevallig een moeder met een cricket dochter, was me niet opgevallen trouwens. en verder misschien tip voor andere keer om de gegevens op papier te hebben, vind ik zelf wel handig. ook van alle andere dieren op bedrijf, vind ik wel interessant.

Ik vind dat Sander een goed punt heeft.... alleen mooie koeien is fijn maar door moeder dochter combinaties te hebben kun je het beter zien... ook vind ik dat sjaakie een beetje overdrijft door te zeggen dat Sander commentaar geeft... ik geloof dat dit forum er toch is om je mening te geven... ik geloof dat Sander dit gedaan heeft zonder iets of iemand echt te beledigen (y) kan Sjakie nog een voorbeeld aan nemen :!:
kistemaker

Beroep: student

Berichtdoor Robert » do nov 13, 2014 18:17

Jaap schreef:Ik deel de 'inteeltzorg', maar dan alleen op KI-niveau.
Ik kan met niet voorstellen dat er op bedrijfsniveau inteelt dreigt met bijvoorbeeld O Man. Volgens mij zijn er maar enkele veehouders die O Manzonen niet kunnen inzetten omdat ze O Man zelf al zo veel hebben gebruikt.
Voor KI's ligt dat wat anders, maar ik zou nu zelf als veehouder niet bang zijn om de betere O Man zonen (dus met melk, én gezondheid én goede uiers) volop in te zetten.

Kom ik deze opmerking tegen van aug 2010.
Nog veranderd van mening?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » ma dec 01, 2014 11:44

jaap moet eerst het bestuur vragen denk ik wat ie mag opschrijven :wink:

las in crv magazine een verhaal over quatro patrick. moeder lijkt prima koe (y) . afstamming ook niet raar (y) , maar dan zetten ze er weer de meest gebruikte stier erop. ik kan dat maar niet snappen. en dan lees ik ook nog: dankzij de stamboom van zijn moeder zorgt patrick ook nog voor variatie in bloedvoering (outcross), gezien de invloed die atlantic de komende jaren zal krijgen.
Wie was ook alweer de vader? oh ja atlantic. :| :|
Sander

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Erikjan » ma dec 01, 2014 13:10

Sander schreef:jaap moet eerst het bestuur vragen denk ik wat ie mag opschrijven :wink:

las in crv magazine een verhaal over quatro patrick. moeder lijkt prima koe (y) . afstamming ook niet raar (y) , maar dan zetten ze er weer de meest gebruikte stier erop. ik kan dat maar niet snappen. en dan lees ik ook nog: dankzij de stamboom van zijn moeder zorgt patrick ook nog voor variatie in bloedvoering (outcross), gezien de invloed die atlantic de komende jaren zal krijgen.

https://www.crv4all.nl/shop/nl/sire/Zwa ... %2BPatrick

De hele HF topfokkerij is toch één grote inteeltsoep aan het worden. Goede outcross stieren zijn toch nauwelijks te vinden.
Patrick lijkt mij een prima stier.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: fokkerij, grasland, management

Berichtdoor pieterv » ma dec 01, 2014 13:19

Maar ook veel te duur!!!! Betrouwbaarheid van 65% en 24€. :cry:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Robert » ma dec 01, 2014 13:39

Als jullie rechtsonder kijken dan zie je een verwachtsschapsgraad van 11%
Nu heeft bijna elke stier dat, wat al duidelijk maakt dat er een duidelijke richting is in fokbeleid.
Inteelt

Kijk ik nu bij de jonge bulletjes dan zie ik Perennial. Die heeft maar 8% verwantschapsgraad
Maar dan wel weer voorzien van BY :roll: https://apps.crv4all.nl/modules/stierzo ... 0926209585
Wat ik weer niet zie staan https://www.crv4all.nl/shop/nl/sire/Zwa ... BPerennial (n)
Robert

Berichtdoor Troost » ma dec 01, 2014 14:15

Sander schreef:las in crv magazine een verhaal over quatro patrick. moeder lijkt prima koe (y) . afstamming ook niet raar (y) , maar dan zetten ze er weer de meest gebruikte stier erop. ik kan dat maar niet snappen. en dan lees ik ook nog: dankzij de stamboom van zijn moeder zorgt patrick ook nog voor variatie in bloedvoering (outcross), gezien de invloed die atlantic de komende jaren zal krijgen.

Moeder is een Onedin x Win 395. Twee stieren die zelf de nodige nakomelingen hebben en beide afstammen van Art Acres Cleitus Tex B. Uit deze koefamilie zijn ook stieren ingezet als Paramount (halfbroer van Onedin), Sparta (vader van Canvas), Roppa, Butembo, Lindberg, Refiner en Twist. Om dan de term outcross te gebruiken, lijkt mij om het maar netjes te zeggen "niet correct". Verwantschapsgraad van Patrick is met 11 procent niet laag. Overige cijfers lijken niet verkeerd trouwens.
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor coen dp » do apr 23, 2015 13:33

coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor ArnoH » ma apr 27, 2015 00:50

https://global.crv4all.com/sires/halloffame/Kian

Kwam dit tegen, een lijst van hall of fame stieren bij crv. (Link ik naar kian)
Zal er in de toekomst nog een stier in hall of fame verschijnen?

Wellicht Paramount, maar deze good-old is (al) van de kaart af.

Opmerking: niet iedere stier uit de hall of fame kan (hier) op veel waardering rekenen.
"Gp en olympic gaven vaak leuke vaarzen, maar als 3-kalfs zijn ze op en zijn suprise-dochters beter"
Uitspraak van een inspecteur van de crv een aantal jaren terug.
ArnoH

Berichtdoor G.U. » do mei 07, 2015 10:13

Sapreclame..? Maar kleinzoon*kleindochter is toch hetzelfde als neef*nicht?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Robert » do mei 07, 2015 11:01

Een proefstier en nog geeneens de meest ingeteelde of het meeste verwantschap met de populatie

Afbeelding

Alle OMan zonen zoals Impuls, Legend geen probleem. Goldwyn zonen, geen probleem. Shottle zonen, geen probleem
Danillo (Goldwyn x OMan), miniem probleem. Ondertussen allemaal dezelfde stieren.
Tel eens de koeien die geen BW Marshall, Ramos, Jocko, Goldwyn, Shottle, OMan in de afstamming. Geen probleem
Tel eens de koeien die twee van bovengenoemde niet 2 keer in de afstamming heeft. Geen probleem

Behalve bij de veehouders die de nu en straks de nazaten moeten melken en in de benen houden. :oops: wel probleem
't crossen gaat nog wel even door en geef ze eens ongelijk. Met zulke wetenschappers / kenners, heb je geen vijand meer nodig.
Wetenschappelijk paringsprogramma's geen probleem
Robert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij