Proefstieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Proefstieren

Berichtdoor Vie » wo nov 21, 2007 04:09

Waarop letten jullie bij het kopen van proefstieren vooral op?

Hebben 6 drachtigheden van een interessante proefstier, volgens de semexkerel de beste die hij in de laatste 2 jaar verkocht heeft.

Afbeelding

Voor mij telt vooral de vader mee, aantal punten van de moeder(s)85+ moet t wezen, verwachtingswaarde voor feet en legs moet hoog zijn,

Ik heb de lange link maar ff verwijderd want die link was erg onhandig.
Ik denk de Henk V ook wel de mogelijkheid en handigheid heeft om zo'n fototje te plaatsen.
Robert
Vie

Berichtdoor dimitri » wo nov 21, 2007 07:06

wij hebben ook een proefstier van goldyn gebruikt,hij komt van vrv en noemt mercado (al drie drachten),alsook sunclass een rode
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor Niek Arends » wo nov 21, 2007 08:42

Hey Henkie V grappig linkje en zo lekker kort ook :oops:
Niek Arends

Beroep: Boer in ruste . Gleuvenvuller
Interesses: fokkerij koeien

Berichtdoor Koets » wo nov 21, 2007 10:44

Breadale Baler Twine??? :lol: Een strotouwtje in de afstamming :lol: :lol:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Hans van Bergen » wo nov 21, 2007 10:48

Hebben die moeders geen melk gegeven :?: :?: :shock:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Robert » wo nov 21, 2007 11:05

Henk ketelbrinkie, :P
Wat verwacht jij van Goldwyn, (groot, klein, lang, kort, breed, smal, ..)
Ken jij Lautelma Igniter? . . Zo ja in wat voor omstandigheden heeft zijn geproduceerd?
Wat heeft Igniter aan dochters gegeven (groot, klein, breed, smal, levensduur..)
Wat heeft Emerson aan dochters gegeven (groot, klein, breed, smal, levensduur en spreiding..)
Wat zijn de kenmerken van de Comestar Lauri familie (groot, klein, breed, smal, levensduur, ....)

Wat voor koeien heb je nu en wat wil je (groter, kleiner, breder, smaller, levensduur en spreiding)

Hans, tis het een of het ander. Als je nieuwsgierig bent naar de productie dan kun je op http://www.holstein.ca/english/index.asp kijken
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Zanti » wo nov 21, 2007 11:08

COMESTAR LS LOGICAL *RC

http://www.cdn.ca/query/detail_pedigree.php?breed=HO&country=CAN&sex=M&regnum=102482565

Deze proefstier gebruiken ik nu, ik heb er zes rietjes van.
Ik vind dit een interessante proefstier komt uit een goede familie waar talloze fokstieren uit gekomen zijn.
Zanti

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien en voer

Berichtdoor jurjen » wo nov 21, 2007 11:40

alta pegasus
red sunrise (samen)
luiten stan (toekomst)
dit zijn ze en donderdag weer een nieuwe uitzoeken bij alta
Die van alta gaan als 3e ins op de koeien
jurjen

Beroep: prutsboer
Interesses: vee mach. grasland

Berichtdoor Dolph » wo nov 21, 2007 12:42

jurjen schreef:https://www.cr-delta.nl/nl/stierzoeken/interbull_result.jsp?lng=nl#
https://www.cr-delta.nl/nl/stierzoeken/ ... esult.jsp#
https://www.cr-delta.nl/nl/stierzoeken/ ... esult.jsp#

dit zijn ze en donderdag weer een nieuwe uitzoeken bij alta
Die van alta gaan als 3e ins op de koeien

De linken werken niet, in ieder geval niet bij mij... :roll:
Dolph

Beroep: Melkveehouder
Interesses: ja

Berichtdoor Rienk » wo nov 21, 2007 13:06

gebruiken weinig proefstieren van cr-delta. zit vaak niet veel soeps bij vind in. gebruiken nu Taslin en Salvador vooral. Taslin = Talent * Aslynn 96 ptn.. Salvador is een Ramos zoon.. Salvador komt van Veecom en Taslin van Aberekin..
Forza FC GRONINGEN :!: :!: :!:

WMS = Building a BETTER cow
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

Berichtdoor Benny Leferink » wo nov 21, 2007 13:13

gebruik ook Taslin
Jotan rode proefstier van Jordan uit de August fam
Mr. Pete is een mr sam uit windy knoll promis
Logical is een Talent uit laurie sheik fam
Benny Leferink

Berichtdoor jonge boer » wo nov 21, 2007 15:52

Zijn zoveel zogenaamd goede stieren met nog geen fokwaarde,
ik vond wat een semex man hier zei wel wat goldwyn*titanic*ultimate veel kwaliteit en ultimate geeft genoeg capiciteit voor de komende 10 generaties :lol: . Maar die Taslin is ook wel goed, familie heeft al heel wat fokstieren gebracht. Rampage is toch ook nog gewoon wachtstier?
jonge boer

Berichtdoor Hans van Bergen » wo nov 21, 2007 16:11

Ja goed dat je er over begint :!: Eindelijk weer es een foto van Rampage in de HI. Schuin van voren. en nog duidelijk te zien dat ie nie goed is :no:
Nee ramp had het te druk gehad om ff op de foto te gaan :lol: :lol: Alle mensen wat een onzin. Toch wordt dit een topstier :idea: Kijk es naar de reportage van Kite rf. Gruwelijk mundige slechte stier op werkelijk alle fronten. Prod can -493 +1.2 -0.4. Ext cijfers krijgen we niet te lezen nou dan weten we het wel :idea: Een blik op de foto van de stier geeft aan dat de fotoshoppers alle middelen uit de kast hebben moeten halen om er een toplijn op te plakken. We hebben het er al es over gehad. Die stier is broodmager extreem plat van boven en zit dus krom inelkaar. Toch is ie exelent ingeschreven en heeft ie medailes :lol: Ook zijn duurzaamheid is slecht.Er zijn in al die jaren 200.000 doses verkocht. Toch zijn er in canada 705 koei int stamboek :lol: en in de vs 3812. :roll: Kortom 1 grote fantasie schijnwereld die dus niet ophoudt als de stier een extreem slechte fokwaarde krijgt maar gewoon doorgaat :shock: Met rampage zal het net zo gaan. :!: Ondertussen staat er een volle broer bij genoversis die me iets meer aanstaat. Tsjeemig zou ik er bijna weer intrappen in die familie :oops:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Vie » wo nov 21, 2007 16:13

Robert P schreef:Henk ketelbrinkie, :P
Wat verwacht jij van Goldwyn, (groot, klein, lang, kort, breed, smal, ..)
Ken jij Lautelma Igniter? . . Zo ja in wat voor omstandigheden heeft zijn geproduceerd?
Wat heeft Igniter aan dochters gegeven (groot, klein, breed, smal, levensduur..)
Wat heeft Emerson aan dochters gegeven (groot, klein, breed, smal, levensduur en spreiding..)
Wat zijn de kenmerken van de Comestar Lauri familie (groot, klein, breed, smal, levensduur, ....)

Wat voor koeien heb je nu en wat wil je (groter, kleiner, breder, smaller, levensduur en spreiding)

Hans, tis het een of het ander. Als je nieuwsgierig bent naar de productie dan kun je op http://www.holstein.ca/english/index.asp kijken

Ho ho robert

als je zo diep ga graven hebbie tijd teveel :wink:
Goldwyn heb ik zelf nog geen dochters van aan de melk,maar zn proof bevalt me wel. igniter 4 dochters van, die heel goed bevallen, emerson net zo.

Voor melk kun je ook op t levensnr klikken, krijg je de gegevens van mam, incl melk
Vie

Berichtdoor Robert » wo nov 21, 2007 19:29

Waarschijnlijk wordt het een topstier Henk maar ik ben nogal kritisch t.o.v. proefstieren. Volgens mij (Hans van Bergen is ook zo'n pluizer) kun je toch het e.e.a. voorspellen op basis van de afstamming. T zijn natuurlijk slechts praatjes. Net als de weermannen die het weer over 1 week kunnen voorspellen. maar ja. Tis hobby :P

Van Goldwyn is nog niet zo erg veel bekend. Ze schijnen het heel goed te doen op latere leeftijd. Als ik het jongvee zie dan zijn ze hoog op de benen en in verhouding smal. Met veel Chief Mark in de afstamming hou ik rekening met zachte klauwen en beste uiers.

De moeder Lautelma was nr 1 of 2 index koe van Canada. Een gigantische productie. Zij is tevens moeder van een VG 89 Titanic dochter (de huidig nr. 1 indexlijst) en een 87 pnt Titanic dochter. Nu heb ik in het algemeen zeer weinig vertrouwen in top-index koeien. Top index koeien worden commercieel goed uitgebuit maar dragen zelden bij tot veeverbetering. Daarbij is Comestar een echte handelsstal die goed weet dat handel en fokkerij sterk verschillen. Overigens is Igniter heel veel gebruikt op Comestar,

Igniter (Juror x Mascot) heeft het in NL nog niet zo super gedaan. Semex NL was ook zo verstandig door deze tijdelijke topstier en zijn volle broer beperkt te promoten. Grote, zware, diepgeribte koeien met fraaie uiers. De benen niet het sterkste punt. Gehalten waren zeer matig en laatrijpheid mag je niet verwachten bij deze stier.

Emerson was een stier die zeer wisselvallig fokte. De levensduur de vele dochters schoot ernstig te kort. Vruchtbaarheid sterk negatief en type, frame, conditie en benen teleurstellend t.o.v. de moeders (sperma was zeer duur)

Comestar Lausan Black is de moeder van Stormatic. De Comestar fokkerij staat gemiddeld niet bekend om zijn zware koeien. Fijnheid, beste uiers, arm bespierd, droge benen, moeite met de gehalten.

Volgens mij is het niet zo moeilijk om kenmerken van deze proefstier te voorspellen. Groot, arm bespierd, in verhouding smal met zeer goede uiers en droge benen waarbij de hardheid van de klauwen te wensen over laat. alleen als Goldwyn de gehalten doorgeeft krijg je goede gehalten anders vrees ik voor een (sterk) negatieve gehalten vererving. Tis wel wat anders dan de veel geprezen O-man :P
Helaas doe de canada holstein sait het nu niet anders had ik ff verder geplozen.

http://www.fermelorka.com/en/ficheFamille.php?famille=5

http://www.comestar.qc.ca/lausanblack.html
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij