eigen stier

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: eigen stier

Berichtdoor boer pieter » do feb 23, 2017 21:56

net of dat het belangrijkste is in het leven :mrgreen: maar wat is genoeg ik heb het best kan er goed van leven watwil een mens nog meer de laatste jas heeft geen zakken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » do feb 23, 2017 22:27

Marcel V schreef:
hulsteins schreef:
gaan d'r nou eerst maar eens van uit dat er over 't algemeen zo'n 80 % in de 1e 2e of 3e lijst is

Ik neem aan dat je bedoeld "is verdwenen"
Dat is tuurlijk wel kip en ei verhaal. Ik denk nl dat veel vroegtijdige afvoer gevolg is van indexfokkerij=fokken op 1e lijst waardoor je alleen vroegrijpe dieren krijgt die veel melk geven , niet uitgroeien, lastig drachtig worden , snel opbranden :yes:
Kijk maar es naar de Genomicstieren die je tegenwoordig krijgt aangeboden , + in melk , +vet , +eiwit en niet zo'n beetje ook. Het zal mij zeer verbazen als dit soort koeien sterk genoeg zal zijn om meer dan 1 lijst te maken :?

Nee , ik bedoel dat als je op je mc uitslag kijkt dat er bij de eerste 80 % een 1 een 2 of een 3 staat
(er zijn mensen die niet uitsluitend gefocust zijn op uitval % !)

en dat de dochters van genomicstieren niet méér dan 1 lijst maken :roll: :lol: :lol:
belachelijk wah ?

die bulletjes zijn niet slechter omdat ze ze gegenonomikt hebben , tis dezelfde meuk als voorheen

en beweren dat de genomicfokwaarden dramatisch slecht zijn en dan in dezelfde adem beweren dat
ze echt zo véél geven dat ze dat niet méér dan 1 lactatie volhouden , dat houdt ook geen stand
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hindrik » do feb 23, 2017 23:20

Sander schreef:klopt toch ook :wink:

Wij hebben hier een cabaretier genaamd Lytse Teake.
Die zou zo'n opmerking waarderen met; r r r r rrrrotzak :mrgreen:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor john verhaar » vr feb 24, 2017 02:08

boer pieter schreef:net of dat het belangrijkste is in het leven :mrgreen: maar wat is genoeg ik heb het best kan er goed van leven watwil een mens nog meer de laatste jas heeft geen zakken

Dat is gweldig voor jou Pieter,maar jij bent dan ook onderweg om te stoppen en dan denk je en reken je waarschijnlijk net ff ander dan iemand die nog volgas vooruit wil wij zijn nog maar 20 jaar hier aan het boeren en ik ben nog maar 52 :wink: en ik hoop zeker dat ik de piek in mij carjere nog niet bereikt heb :wink:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor pieterv » vr feb 24, 2017 11:24

pieterv schreef:Deze mss koetje voor stiermoeder??

1636 dgn / 54 827kgm / 4,22vet / 3,4eiwit / tkt 369 dgn / cel 87 over 5 lactaties
Laatste lijst: 305 dgn / 14 848kgm / 4,09vet / 3,3 eiwit

Foto is van vorig jaar net voor kalven.

Afbeelding

Voor de non-believers...
Vorige week gekalfd van een mixed twin, nageboorte der af en op vandaag reeds 57kgm/dag. :cheers:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Henk » vr feb 24, 2017 11:43

john verhaar schreef:
boer pieter schreef:wat een onzin als ze niks mankeren waarom zou je zo,n beesje dan weg doen, kan in de tweede laktatie zo maar eens 10 of meer geven

Jullie klagen dan ook altijd over teveel $$$$ maken daar in DK :mrgreen:

Aangezien John denk 1 van de degenen is die weet hoe ie money moet maken, kunnen we dus de opfokkosten van een vervangende vaars recht rekenen, alhoewel er in ons land altijd behoorlijk spastisch over cullen wordt gedaan...

Verschil zal 'm mss zitten in het feit dat bij John elke liter extra meteen kassa is :cheers:
Terwijl hier in NL grond, ammoniak, fosfaat ed die extra liters dwarsboomt... :|
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » vr feb 24, 2017 16:42

Ja Henk maar met een vaars van 8000 kg loop je toch wel het risico dat ze in de 2e lijst 9000 kg geef en in de 3e zou ze wel es 10.000 kunnen geven. Een kalf/ pink daarentegen geeft toch al snel 0 kg. Issut je slechtse en heppie der teveel kun je em proberen te verkopen voort leven. Verder issut een totale non discussie (n)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » vr feb 24, 2017 16:59

Vind ik ook Hans (y)
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor sivert » di feb 28, 2017 08:44

Vandaag voor het eerst 2 vaarzen van een eigen stier die beide over de 40 geven. De ene zit op 40.0 en de andere op 41.4 .Dat is van deze stier (Jorik x Laurenzo) tevens 100 % , we hebben er maar 2 van. De stier heeft destijds zijn nek gebroken toen hij over het hek wilde.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » di feb 28, 2017 09:31

genoeg kracht in de vaarzen? wat zat er voor de laurenzo?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor sivert » di feb 28, 2017 10:41

Sander schreef:genoeg kracht in de vaarzen? wat zat er voor de laurenzo?

De vaarzen hebben genoeg kracht. Ik verwacht wel lage gehaltes. De Laurenzo heeft in iets meer dan 3 lijsten (de koe stierf direct aan het begin van de 4e lijst) 47.000 kg melk gegeven. De eerste lijst was direct al bijna 11.000 kg melk, wel met lage gehaltes (stiermoederonwaardig 8) . De afstamming is Laurenzo * Dustin * Bingo * Jabot * Botermijn 647 * Felix * Schmidt * Wilsondale Virginian Apache * Burger Zeppelin 5 * Constant * Jans. Voor de Jans zijn het verder allemaal eigen stieren, dat loopt door 1947. De Constant was onze eerste koe die meer dan 40 kg melk gaf. Uit deze lijn hebben we zeer veel nafok gekregen, de Felix heeft door oud te worden behoorlijk wat vaarskalveren op de wereld gezet en het zijn meest toch goede koeien gebleken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor pieterv » za maart 04, 2017 12:52

pieterv schreef:Deze mss koetje voor stiermoeder??

1636 dgn / 54 827kgm / 4,22vet / 3,4eiwit / tkt 369 dgn / cel 87 over 5 lactaties
Laatste lijst: 305 dgn / 14 848kgm / 4,09vet / 3,3 eiwit

Foto is van vorig jaar net voor kalven.

Afbeelding

Ok, ik zit er niet mee om de discussie weer te laten opwakkeren. Koe is goed op dreef en geeft alweer een hele bult melk elke dag...
Laat me nu maar horen welke stier der op moet... Enige wat er beter moet zijn de gehaltes. Voor de rest niks. Ze is aAa 651 gecodeerd.

Laat de suggesties maar komen.
Ik heb nog Maik en Cosmo in de ketel ook.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Roderick » za maart 04, 2017 14:18

Murphy 615
Hier super beste pinken van. (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Roderick » za maart 04, 2017 14:28

Malki 165
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Sander » za maart 04, 2017 15:03

kian
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij