eigen stier

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: eigen stier

Berichtdoor G.U. » wo sep 20, 2017 10:48

Keihard op zn kop meppen wordt ie alleen maar kwaaier van...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor JG ten Kate » wo sep 20, 2017 10:59

Sander schreef:volgende keer breng ik hem bij ten kate of boer pieter (y)

.

Je hoeft hem niet naar mij te brengen. Ik wil geen stieren ouder dan een nuka op mijn bedrijf . Ben nog niet levensmoe.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien

Berichtdoor boer pieter » wo sep 20, 2017 11:45

ach het is allemaal wat , maar als jij van plan was om een stier van 2 jaar te verkopen, dan was er eerst niks mee aan de hand ,maar ja als ie dan in een keer op een vreemde wagen moet en met vreemde mensen kan ie wel eens wat nukkig worden ,als ie dan in een stal komt met wat jonge meiden ,kan ie ook zo maar weer blij worden :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Troost » wo sep 20, 2017 11:59

G.U. schreef:Keihard op zn kop meppen wordt ie alleen maar kwaaier van...

Wijlen Cor, die kon lezen en schrijven met zijn (dek)bullen, leerde mij dat als je een stier een tik geeft om te corrigeren, je dit alleen op de horens of hoornstompen moet doen met een ijzeren pijp. En als een bul dol is, moet je er bij weg blijven. Eerst laten uitrazen daarna zijn ze een stuk makker. Maar goed, uit eigen ervaring weet ik dat de situatie zich daar niet altijd voor leent...
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor poekske » wo sep 20, 2017 13:22

Lees hier dat sommige mensen zich superman wanen ofwel levensmoe zijn...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Sander » wo sep 20, 2017 17:42

boer pieter schreef:ach het is allemaal wat , maar als jij van plan was om een stier van 2 jaar te verkopen, dan was er eerst niks mee aan de hand ,maar ja als ie dan in een keer op een vreemde wagen moet en met vreemde mensen kan ie wel eens wat nukkig worden ,als ie dan in een stal komt met wat jonge meiden ,kan ie ook zo maar weer blij worden :yes:

of niet. ik wil geen gedonder bij klanten. wat hier de dam af gaat naar andere boeren moet goed zijn, punt.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » wo sep 20, 2017 17:44

JG ten Kate schreef:
Je hoeft hem niet naar mij te brengen. Ik wil geen stieren ouder dan een nuka op mijn bedrijf . Ben nog niet levensmoe.

maar wel mij erop wijzen dat het raar is om deze stier te slachten. tja ik zal het wel niet snappen.
Sander

Berichtdoor Sander » wo sep 20, 2017 17:47

Troost schreef:Wijlen Cor, die kon lezen en schrijven met zijn (dek)bullen, leerde mij dat als je een stier een tik geeft om te corrigeren, je dit alleen op de horens of hoornstompen moet doen met een ijzeren pijp. En als een bul dol is, moet je er bij weg blijven. Eerst laten uitrazen daarna zijn ze een stuk makker. Maar goed, uit eigen ervaring weet ik dat de situatie zich daar niet altijd voor leent...

ja daar sla je dan, bovenop de hoornstompen. stier was niet dol. stier wist precies wat ie deed. was altijd al een slimme stier. en die wordt niet opeens dom. streken blijft die houden, maak je mij niet anders wijs. wordt alleen maar erger. moet je gewoon niet willen.

verbaas me er werkelijk over dat hier nog personen zijn die zulk gedrag van stieren prima vinden. maar zelf dan weer geen stieren hebben :lol:
Sander

Berichtdoor boer pieter » wo sep 20, 2017 18:43

ik heb heel veel met eigen stieren gewerkt in nl en hier ook, zelf ook een paar jaar gewoon een tussen de koeien gehad dus weet echt wel waar ik het over heb , :? de reden dat ik nu geen stier meer tussen de koeien heb is dat mijn dochters en vrouw me niet meer willen helpen in de stal als er een stier bij loopt :mrgreen: ook met vreemd personeel moet je oppassen ,maar zal de laatste wezen om te zeggen dat een stier niet gevaarlijk kan zijn
boer pieter

Berichtdoor JG ten Kate » wo sep 20, 2017 19:27

Sander schreef:
JG ten Kate schreef:

maar wel mij erop wijzen dat het raar is om deze stier te slachten. tja ik zal het wel niet snappen.

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik sowieso niet snap dat mensen met een eigen stier werken en bewust zoveel risico willen lopen.
Heel veel boeren die ik ken met een eigen stier hebben al wel eens een ongeluk met de stier gehad.
JG ten Kate

Interesses: Koeien

Berichtdoor bekapper » wo sep 20, 2017 20:05

Enkel een neusring indoen en niet de stier leren waarom die in is, kun je evengoed geen indoen.
bekapper

Berichtdoor poekske » wo sep 20, 2017 21:18

stieren zitten best in zon klein rietje in een stikstofvat :yes: ofwel upsidedown in 4 gezaagd aan een haak in de frigo :oops:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor sivert » wo sep 20, 2017 21:26

Sander heeft helemaal gelijk met de enkele reis van de stier naar het slachthuis, dat is iets waar een weldenkend mens niet over in discussie hoeft te gaan. Zelf ben ik ook al een keer bijna gepakt door een stier wat afgezien van schaafplekken aan arm en been (net op tijd weg gesprongen) goed is afgelopen en dan wordt je wel even weer met de neus op de feiten gedrukt. De opa van een tante van mij is vroeger ook door een stier verongelukt en als die tante dan de stier ziet is het ook altijd "pas toch op!"
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » do sep 21, 2017 07:55

die voorbeelden kennen we allemaal wel sivert is nog geen reden om geen stier meer te hebben ,ik weet niet hoe het in nl is nu maar hier zijn veel met een stier ,vooral grotere bedrijven 2 keer ins dan in de groep met de stier ,maar je moet goed oppassen
boer pieter

Berichtdoor Hans van Bergen » do sep 21, 2017 09:58

ik heb het al eens vergeleken met een jongen. Stel je komt hangjongeren of zo tegen van 12 of van 14 en die willen je slaan of schoppen. Schrik ik niet echt van :no: Doet heus niet meer pijn als een meid van 14 die je een optatert geef. Denk ik :? Ik wordt ook niet bang van jongens van 16 17 of 18. Bij 20 zijn sommigen al groter en sterker dan ik en een flinke trap zou mij wel eens een melkbeurt moeten doen overslaan. Vanaf 24 jaar zijn de meeste jongens prima in staat om mij in korte tijd arbeids ongeschikt te maken of dood te slaan. Bij stieren issut net zo. Tot 15 maanden zijn ze precies net zo gevaarlijk als vrouwelijk jongvee. Daarna tot 17 maanden isser nog weinig aan de hand. Ook bij de dames zitten wel es bitches. Vanaf 20 maanden ga je opletten en wordt het tijd voor de slager. Tot 17-18 maanden kun je dus volkomen veilig stieren hebben. Zo kijk ik ertegenaan. Sommigen zijn makkelijk en kunnen best bij de koeien. Maar ook rustiegen kunnen snel veranderen. Zeg maar eens tegen een boer dat Campina een intrieste hobbyclub is, Fendts meer doormidden bij de dealer staan dan opt veld of dat Friezen 10 jaar achterlopen en binnen 3 micro seconden vind er een ontploffing plaats. De no 1 fout is dat men een stier gaat afmesten om ff wat meer kilo's te pakken. De tijd gaat voor een boer heel snel want immers altijd druk en voor je het weet is de stier alweer 27 maanden, 165cm 1000 kg en dan ben je te laat. Vind ik.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij