Brachyspina erfelijk gebruik leidt tot verwerpen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Henk » ma aug 18, 2008 15:05

Was mar om te lachen he, Hans... :P
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma aug 18, 2008 16:05

Henk schreef:Was mar om te lachen he, Hans... :P

Hans neemt alles zooo serieus....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor freek barlo » di aug 19, 2008 10:16

Henk heeft hier wel weer een gevoelige snaar geraakt. Ik zou als ik jullie was en het HF ras toch nog zou willen omarmen alle stieren met een bekend erfelijk defect weigeren om te gebruiken. Van de spermaleveranciers moet je gewoon eisen dat dergelijke stieren van de kaart worden gehaald. Zolang dat niet gebeurd moet je van geen enkele stier van zo'n leverancier sperma gebruiken. Je zult zien dat dat effect heeft, zo dwing je hen om uit een bredere basis te gaan putten en alleen dat kan het ras nog redden. Heeft iemand trouwens een idee hoeveel financiele schade cvm heeft veroorzaakt? Toch adverteren gerenomeerde clubs nog steeds met deze stieren. Je koopt immers toch ook geen nieuwe trekker waarvan je weet dat de motor door een fabricagefout niet goed is?
freek barlo

Beroep: veehouder

Berichtdoor Rienk » di aug 19, 2008 10:46

freek barlo schreef: Je koopt immers toch ook geen nieuwe trekker waarvan je weet dat de motor door een fabricagefout niet goed is?

dom voorbeeld freek... voorbeeld: Survivor cv.. super bolle.. omdat hij cv KAN vererven moet je hier gewoon rekening meehouden. en als je hem dan goed & gericht gebruikt gebeurd je niet veel hoor..
Forza FC GRONINGEN :!: :!: :!:

WMS = Building a BETTER cow
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

Berichtdoor freek barlo » di aug 19, 2008 11:11

@ Rienk; Ik geloof niet dat jij het begintijdperk van cvm hebt meegemaakt. Je moet gewoon conseqent blijven en de fokkerijorganisaties dwingen om met andere stieren te komen.
freek barlo

Berichtdoor Erik S. » di aug 19, 2008 11:23

freek barlo schreef:Henk heeft hier wel weer een gevoelige snaar geraakt. Ik zou als ik jullie was en het HF ras toch nog zou willen omarmen alle stieren met een bekend erfelijk defect weigeren om te gebruiken. Van de spermaleveranciers moet je gewoon eisen dat dergelijke stieren van de kaart worden gehaald. Zolang dat niet gebeurd moet je van geen enkele stier van zo'n leverancier sperma gebruiken. Je zult zien dat dat effect heeft, zo dwing je hen om uit een bredere basis te gaan putten en alleen dat kan het ras nog redden. Heeft iemand trouwens een idee hoeveel financiele schade cvm heeft veroorzaakt? Toch adverteren gerenomeerde clubs nog steeds met deze stieren. Je koopt immers toch ook geen nieuwe trekker waarvan je weet dat de motor door een fabricagefout niet goed is?

ben het helemaal met je eens, echter geloof niet dat het in de praktijk zo gaat werken
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di aug 19, 2008 11:28

Rienk schreef:
freek barlo schreef: Je koopt immers toch ook geen nieuwe trekker waarvan je weet dat de motor door een fabricagefout niet goed is?

dom voorbeeld freek... voorbeeld: Survivor cv.. super bolle.. omdat hij cv KAN vererven moet je hier gewoon rekening meehouden. en als je hem dan goed & gericht gebruikt gebeurd je niet veel hoor..

I agree ten dele Rienk, maar zonder dr bij na te denken plof je dr een stier op met BLAD verleden of zit je met een drachtigheid wat dan tóch die Brachyspina in zit... :?
Al met al fok je binnen een ras steeds zwakkere dieren doordat er allerlei gebreken binnen het ras zitten :!:
Daarom zijn crossie's ook veel sterker as raszuiver spul...:yes:

Henk

Berichtdoor jonge boer » di aug 19, 2008 11:56

cv proefstieren worden niet meer ingezet dus je kan nu gerust nog even een paar cv stieren gebruiken als je dat wil. daarnaast zijn er de laatste tijd weinig topstieren met cv geweest, alleen Durham.
jonge boer

Berichtdoor pieterv » di aug 19, 2008 11:59

En Jesther dan? :shock:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Hans van Bergen » di aug 19, 2008 14:22

Crossies zijn veel sterker. Helaas blijft het bij roepen en nimmer onder bouwd met cijfers. Ook andere rassen hebben hun problemen. Mry had de doorzakuiers. Brown swiss had en heeft het Weaversyndroom. En ok de andere rassen kunne vanalles hebben maar de registratie in dat soort landen stalt weinig voor dus wanneer weten we het :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » di aug 19, 2008 15:16

Hans van Bergen schreef:Crossies zijn veel sterker. Helaas blijft het bij roepen en nimmer onder bouwd met cijfers.

Zit es niet te zaniken van Bergen... :x
Dr wordt al jaren onderbouwd dat het zo is, ook door mij...:yes:
Maarja, as iemand iets niet wíl zien, daar doede nxx tegen...:no:

Henk

Berichtdoor freek barlo » di aug 19, 2008 15:39

Wat reageer je toch gepikeerd Hans v. B. Kom ik met een goed voorstel om jouw HF ras in stand te houden, is het nog niet goed. Doorzakuiers heb ik hier ook van Kian, Luxemburg, Jorryn en Jocko gehad, da's op zich geen erfelijk defect. Weavers kwam voor bij BS in Amerika en werd wel terdege geregistreerd, bovendien is Amerika nog steeds de bakermat van de HF, dus als je twijfelt aan de registratie daar, moet je ook met HF oppassen. dan nog een kleine geschiedenisles; Weavers is gerelateerd aan Twentse Verlamming. Deze aandoening is er bij de MRIJ uitgehaald door het weren van dragers in het fokprogramma destijds.
freek barlo

Berichtdoor elevator » di aug 19, 2008 19:20

Als je een paringsprogramma als bijv . SAP gebruikt kun je elke stier gebruiken met een gebrek , een nakomeling word er niet slechter van.

Daarom moet een KI vereniging elke stier aanbieden , en kan een veehouder zelf beslissen welke te gebruiken.

Alle nieuwe HF proefstieren worden getest op deze gebreken dus er komen er niet meer nieuwe stieren bij .
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor Hans van Bergen » di aug 19, 2008 20:16

Tja Henk ik woon niet in China wah :!: Simpelweg ik zeg dat het zo is accepteer ik dus niet. Ik sta nogal wat anders in de fokkerij wereld blijkbaar as gij. Een glimmende folder met dito praatjes doet niks bij mij. Kijk jij doet niet aan melkcontrole en exterieurkeuring dus how on earth zou ik conclusies kunnen trekken op jouw bedrijf :?: Omdat er ms koeien zijn die lang meegaan :?: Dat zal wel maar hebben ze in die tijd ook wat gegeven :?: En hun gehaltes :?:
Heb hier ook een stadel x beverlake nick lopen. Is ook foutloos en beresterk en probleemloos maar ja rustig aa in de melk. As iknie in de melkcontrole zat leefde ik ook in de waan dat dit een superkoe was.
Gister bij rubdvee beoordelen nog een Sierra x Lucky Chief gezien die 4 x gekalfd had en alleen in de 1e lijst kr8voer at. In de 2e lijst durfde ze nie meer in de kr8voerbox en at ze alleen wat aant voerhek. Toch een schitterende grote lange melkkoe. Al die lulverhalen als zou een HF nie zonder kr8voer pilletjes en poedertjes kunnen kunnen dus ook in de prullenbak.

Dat er de laatste tijd zoveel genettische defecten gevonden worden bij HF heeft natuurlijk alles te maken met de superieure registratie waar vanalles uit blijkt. :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Johannes » di aug 19, 2008 20:47

Benk benieuwd wat er aan het voerhek lag, en in de melkstal :idea:
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij