Twee stromingen, 1 koe

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Twee stromingen, 1 koe

Berichtdoor Sander » zo okt 12, 2008 16:28

In de topics “delta fokkerij mist duidelijke richting” en in “world ag expo” dreef de discussie wat af naar voor soort koe wenselijk is en wat we graag willen zien. Hier liepen de meningen wat over uiteen, daarom een nieuwe topic voor verdere discussie.

In mijn ogen bestaat er maar 1 koe, een koe die volledig in balans is en daarom probleemloos makkelijk haar productie aan kan. Want we willen immers maar 1 ding, dikke melk leveren van gezonde duurzame koeien.

Het vreemde is dat dit soort koeien nog steeds worden ondergewaardeerd in de fokkerij. De stiermoeders moeten nog steeds voldoen aan allerlei voorwaarden die men mooi vind, maar eigenlijk in strijd zijn met de zoektocht naar de bovenstaande omschreven koe. Want mooi staat nog steeds niet unaniem voor een uitgebalanceerde duurzame koe.

Goed, hoe ziet die koe er dan uit? Een koe met voldoende capaciteit, ribwelving en wigvorm, een welgevormd breed kruis, waaronder een goed aangehecht uier voldoende ruimte heeft. Benen die recht onder de koe staan en waar ze goed op stapt. Hoogtemaat is niet boeiend. Voldoende productief met goede gehalten.

Let wel ik praat hier over de gemiddelde koe, waar de commerciële veehouder baat bij heeft. Maar ipv in te spelen op de behoeften van de commerciële veehouder leeft de fokkerijheerschappij nog steeds in hun eigen wereldje. Zie Madison waar grote scherpe koeien nog steeds de dienst uit maken. Leuk voor een grupstal, ongeschikt voor grote koppels in ligboxenstal.

Het werd al genoemd in een andere topic, er is sprake van twee stromingen in de fokkerij. Namelijk ten eerste de koe voor keuringen, fokkerijdoeleinden en ten tweede de no-nonsense koe voor de commerciële melkveehouder. Een terechte constatering. Maar je kunt je afvragen waarom er twee stromingen bestaan. Wat is het nut van de eerste stroming als de praktijk een andere koe verlangt? Waarom wordt er genetisch amper uit de tweede stroming geput?

De eerste stroming is hot, en daarmee lucratief voor de handel. Waarom hot? Vicieuze cirkel van het waarderen van de verkeerde koe en de daaraan gekoppelde handel. Hoe verleggen wij deze cirkel van de eerste naar de tweede stroming? Ik denk door het verplichten van de bedrijfsinspectie en melkcontrole, dieren mogen pas gespoeld worden vanaf hun vierde lactatie, verbod op testbedrijven en een kloonverbod. De bedrijfsinspectie moet op de schop, men moet koe uit tweede stroming als voorbeeld stellen, hoogtemaat uit het onderdeel frame halen, robuustheid afschaffen, koeien elke lactatie overpunten. Voor productie alle lactaties meewegen. Inspectie door onafhankelijke inspecteurs. Melkcontrole in eigen beheer verbieden.

Schiet maar raak!
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Re: Twee stromingen, 1 koe

Berichtdoor Arno » zo okt 12, 2008 16:53

Jij gaat r met een hoop van die regeltjes al van uit dat t mensen iets interreseerd ,daar ga je al skeef.
Dr word in Ned. druk gespeculeerd over t verdwijnen vh quotum systeem ,ik ken je garanderen dat as dat gebeurt er een enorme verschuiving van interesses gaat plaatsvinden ,door de geringe en geremde groei issur in Ned. nou eenmaal veel interesse voor fokkerij.
Alles waar 'verplicht' voor staat zou ik zowieso enorm van gaan stuiteren en dr dan juist nog harder tegenan gaan trappen :wink: :lol:
Maar je heb gedeeltelijk gelijk ,ware t nie dat de keus dr gerust wel is op t moment ,snuiters as JB en Rienk heben een heel andere stierkeuze as jouw en al zeker as mij.
Maar nogmaals ,de hele discussie vink altijd wat overtrokken omdat fokkerij maar een heeeeeeel klein gedeelte toevoegt of afneemt van bedrijfsresultaat.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Johannes » zo okt 12, 2008 17:08

Prima topic :!:
Melkkontrole doen de meesten al, wat ik in Noorwegen erg goed vind is dat je alles wat er met een koe gebeurd moet opschrijven/invoeren in een systeem: dat levert ontzettend veel info op die je kan gebruiken voor de fokkerij, en analyses(y)
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Corjan » zo okt 12, 2008 19:20

Van mij mogen er wel 10 stroomingen zijn :idea: :yes: ....Issur meer keus bij wat je past :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor MelkboerLuc » zo okt 12, 2008 19:42

Sander, hoewel ik je vraag heel goed begrijp vind ik het jammer dat je vraag een aantal topics doorkruist.
Ik heb er een aantal aangeduid, maar er zijn er veel meer.
Willen jullie dan eens duidelijkheid verschaffen, willen jullie de discussie verder voeren in de verschillende topics, of wil je de discussie hier concentreren in dit nieuwe topic???
Mij allemaal best hoor, maar om je eigen vraagstelling te gebruiken, ook op het forum hoeven er geen twee stromingen te bestaan.
Dus als jullie allen hier willen verder doen, nogmaals, geen probleem, maar wil dan aub zo consequent zijn om in de andere topics geen antwoorden doorheen te haspelen.
Bijvoorbeeld, aangezien je vraag alhier bijna allesomvattend is zou volgens mij het topic onafhankelijk moeten gesloten worden (niet verwijderd uiteraard) en dan doen we er hier over verder.

Geef maar aan, hier op forum of via PB

Sander schreef:In de topics “delta fokkerij mist duidelijke richting” en in “world ag expo” dreef de discussie wat af naar voor soort koe wenselijk is en wat we graag willen zien. Hier liepen de meningen wat over uiteen, daarom een nieuwe topic voor verdere discussie.

In mijn ogen bestaat er maar 1 koe, een koe die volledig in balans is en daarom probleemloos makkelijk haar productie aan kan. Want we willen immers maar 1 ding, dikke melk leveren van gezonde duurzame koeien.

Zie topic :"verschillen in KI verenigingen"

Het vreemde is dat dit soort koeien nog steeds worden ondergewaardeerd in de fokkerij. De stiermoeders moeten nog steeds voldoen aan allerlei voorwaarden die men mooi vind, maar eigenlijk in strijd zijn met de zoektocht naar de bovenstaande omschreven koe. Want mooi staat nog steeds niet unaniem voor een uitgebalanceerde duurzame koe.

Goed, hoe ziet die koe er dan uit? Een koe met voldoende capaciteit, ribwelving en wigvorm, een welgevormd breed kruis, waaronder een goed aangehecht uier voldoende ruimte heeft. Benen die recht onder de koe staan en waar ze goed op stapt. Hoogtemaat is niet boeiend. Voldoende productief met goede gehalten.
Zie topic :"interessante stiermoeders"

Let wel ik praat hier over de gemiddelde koe, waar de commerciële veehouder baat bij heeft. Maar ipv in te spelen op de behoeften van de commerciële veehouder leeft de fokkerijheerschappij nog steeds in hun eigen wereldje. Zie Madison waar grote scherpe koeien nog steeds de dienst uit maken. Leuk voor een grupstal, ongeschikt voor grote koppels in ligboxenstal.

Het werd al genoemd in een andere topic, er is sprake van twee stromingen in de fokkerij. Namelijk ten eerste de koe voor keuringen, fokkerijdoeleinden en ten tweede de no-nonsense koe voor de commerciële melkveehouder. Een terechte constatering. Maar je kunt je afvragen waarom er twee stromingen bestaan. Wat is het nut van de eerste stroming als de praktijk een andere koe verlangt? Waarom wordt er genetisch amper uit de tweede stroming geput?
Zie topic :"Delta mist een duidelijke richting

De eerste stroming is hot, en daarmee lucratief voor de handel. Waarom hot? Vicieuze cirkel van het waarderen van de verkeerde koe en de daaraan gekoppelde handel. Hoe verleggen wij deze cirkel van de eerste naar de tweede stroming? Ik denk door het verplichten van de bedrijfsinspectie en melkcontrole, dieren mogen pas gespoeld worden vanaf hun vierde lactatie, verbod op testbedrijven en een kloonverbod. De bedrijfsinspectie moet op de schop, men moet koe uit tweede stroming als voorbeeld stellen, hoogtemaat uit het onderdeel frame halen, robuustheid afschaffen, koeien elke lactatie overpunten. Voor productie alle lactaties meewegen. Inspectie door onafhankelijke inspecteurs. Melkcontrole in eigen beheer verbieden.
Zie topic :"onafhankelijk"

Schiet maar raak!
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Vie » zo okt 12, 2008 20:40

Allemaal leuk geneuzel maar er zijn twee stromingen koeien omdat er voor twee stromingen MARKT is. :idea:
Vie

Berichtdoor Rienk » zo okt 12, 2008 21:07

inderdaad henk vievit..

ben het met je eens sander.. Natuurlijk zou er maar 1 koe/true type moeten zijn... maar goed.. wie bepaalt wat voor type koe dat is?? en kan iedereen zich vinden in die true type? nooit dat red je niet.. bijv. henk. die z`n true type is een koe van 1.40 met 7000.kg melk en 3.60 eiwit..
nou ik kan je verzekeren dat is mijn true type niet hoor!!.. daarom mag van mij ook best een koe 1.55 zijn. ZOLANG ze maar in balans in... dat is het hele verhaal..
Forza FC GRONINGEN :!: :!: :!:

WMS = Building a BETTER cow
Rienk

Beroep: Melkveehouder en WMS Paringsadviseur
Interesses: Alles wat met de melkveehouderij te maken heeft

Berichtdoor John V » zo okt 12, 2008 22:05

Bij ieder afzonderlijk bedrijf past een ideale koe.Ik denk dat dit afhankelijk is van het milieu op dat bedrijf.Wat voor huisvesting is er aanwezig,hoe voer je,fokkerij.Er zal vanzelf een natuurlijke selectie optreden van koeien die onder die omstandigheden de nodige resultaten behalen die de boer verlangd.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat voor elk bedrijf een afzonderlijk true type zal zijn.Pas je stierkeuze dus aan,aan jou eigen bedrijf wat de meeste al doen.Er is immers aanbod genoeg aan diverse stieren.
Maar waarom kunnen de showkoeien geen dikke melk produceren en geen lange levensduur hebben?
Beste mooie koeien melken die ook nogeens aan jou productie eisen voldoen,wie wil dit nou niet.
Er zal in mijn ogen dus nooit een verlegging plaats vinden van 1e naar 2e stroming.En uit de 2e stroming kun je volgens mij best heel wat stiermoeders vinden.Hoe vaak kom je wel niet een stiermoeder tegen met een alg.voorkomen van 83,84 of 85 punten die van een commercieel bedrijf afkomt?Iedereen zou toch graag een stiermoeder op zijn bedrijf willen hebben en daar trots op zijn en dan hopen om ook een graantje mee te kunnen pikken qua geld.
Het zou volgens mij ook veels teveel geld en tijd kosten om de stromingen te verleggen.
Net wat Henk V zegt,er is voor beide een markt.
John V

Beroep: Boertje
Interesses: fokkerij,sport

Berichtdoor Johannes » zo okt 12, 2008 23:07

Munchen Grub heeft alweer een tijdje twee stiermoederprogramma's: Linie I en Linie II. Linie I is gebaseerd op selectie via diermodel, linie II obv prestatie, de probleemvrije 100 tonners bij wijze van spreken.
Het geeft de veehouder keuzevrijheid, en verminderd kans op onvoorziene complicaties vanwege de snelle generatiefokkerij (y)
http://www.fleckvieh.de/FVWelt/FVW_92/grub-13-15.pdf
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Sander » zo okt 12, 2008 23:34

Luc je maakt er weer druk om niets. Dit onderwerp is juist een apart verhaal. Namelijk over de twee stromingen en of dat gewenst is, ja of nee. Hier is dan de plek om daar over te discussieren. Niet in de topic van Delta mist richting!

Onafhankelijk gaat over onafhankelijkheid van het nederlands stamboek (CRV), heeft niets met de stromingen te maken.

Interessante stiermoeders gaat over wie er nog gegadigden weet om stiermoeder te worden.

Kortom ik dacht van ik help je ff, doordat deze discussie in meerdere topics liep, om de discussie centraal te krijgen. Begin je nog weer te mekkeren (n)
Sander

Berichtdoor Sander » zo okt 12, 2008 23:40

John V schreef:Hoe vaak kom je wel niet een stiermoeder tegen met een alg.voorkomen van 83,84 of 85 punten die van een commercieel bedrijf afkomt?

83, 84 of 85 punten is te weinig voor stiermoeder. Als deze koe werkelijk zo goed is dat ze stiermoederwaardig is, klopt de huidige methode van inspectie dus niet. Maw koe wordt afgestraft op ext, terwijl dit het ext is wat we zoeken, immers deze koe produceert probleemloos etc
Sander

Berichtdoor Sander » zo okt 12, 2008 23:46

Henk V schreef:Allemaal leuk geneuzel maar er zijn twee stromingen koeien omdat er voor twee stromingen MARKT is. :idea:

Klopt, maar ik denk dat in de toekomst stroming 1 de doodsteek wordt voor stroming 2.
Sander

Berichtdoor MelkboerLuc » zo okt 12, 2008 23:55

Sander schreef:Kortom ik dacht van ik help je ff, doordat deze discussie in meerdere topics liep, om de discussie centraal te krijgen. Begin je nog weer te mekkeren (n)

Precies, en zo heb ik ook mijn vraag gesteld: wil je er hier (centraal) over discussieren of in die andere topics.

Maar aub niet in de 2
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Hans van Bergen » ma okt 13, 2008 15:37

Ik ga met Corjan dees keer. Ze moeten maar doen ze moeten maar zien. Hoe meer aanbieders hoe meer keus. Behalve natuurlijk Rampage met straks een 40.000 dochters is er natuurlijk ook Talent als nakomeling van Madison dieren. Heb ik ok koe van en gebruik ik zonen van. Waarom :?: Superuiers en OUTCROSS :!: :!: Een groot voordeel van deze heel andere wereld is dat ze heel andere stieren gebruiken :idea: Ook boeken de Madisonners resultaten. De Talent uiers ZIJN gewoon super. Talents HEBBEN een schitterende bovenlijn en sterke lendenen. Dit is zeer belangrijk omdat onze koei steeds platter worden met alle negatieve vruchtbaarheids problemen van dien :!: Handig een stelletje van die doorgeslagen freaks :!: Gewone KI's hadden dit nooit klaargekregen.

Ik gebruik graag proefstieren uit moeders die op keuringen hebben gelopen. Is toch een garantie voor een goed exterieur. Is nie een vaars die er 1 keer ff goed voorstond maar een vaars of koe die door velen is gezien en er vaker goed bijstond (y) :yes: Is voor mij een kwaliteits kenmerk. Kan mij dan ff minder schelen ofda ze 1e was of voorlaatste. Heb liever 1 uit de 8erhoed met hoog eiwit ala andersom.

Voorbeelden zijn Sabino red Sunrise en Southland Jelle. Beide zullen op de stierenkaart komen. Sunrise als vlotmelkende melkstier en Jelle als pinkenstier met gehaltes. Dat ze goed exterieur hebben is minder verassend as je bedenkt dat de grootmoeder van sunrise Europees kampioen was met heel veel melk en hoog eiwit. Ik denk de hoogste eiwit van een kampioen in Europa OOIT. de moeder van Jelle is de bekende Southland Belle. Ook vaak getoond en algemeen reserve kampioen geweest.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Koeienboer Jannes » ma okt 13, 2008 15:45

Sander schreef:
John V schreef:Hoe vaak kom je wel niet een stiermoeder tegen met een alg.voorkomen van 83,84 of 85 punten die van een commercieel bedrijf afkomt?

83, 84 of 85 punten is te weinig voor stiermoeder. Als deze koe werkelijk zo goed is dat ze stiermoederwaardig is, klopt de huidige methode van inspectie dus niet. Maw koe wordt afgestraft op ext, terwijl dit het ext is wat we zoeken, immers deze koe produceert probleemloos etc

Stel dat ie koe een tientonner/honderdtonner is, dan heeft ze toch iets meer als andere koeien. Ze heeft 'iets of niets' waardoor ze langer op bedrijf kon blijven.
Koeienboer Jannes

Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij