Twee stromingen, 1 koe

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Twee stromingen, 1 koe

Berichtdoor Bram » wo okt 15, 2008 11:03

Ben het er niet mee eens dat 85 punten te weinig is; ben het er wel mee eens dat manier van inspecteren niet altijd klopt. Nu een bijna 10-jarige koe, met 't uier nog boven de hak. Kreeg als vaars maar 80 punten maar is m.i. qua exterieur stiermoederwaardig :yes: Gewoon klein dier, maar keihard en verder nooit omkijken naar (y)
KI's moeten veel meer inzetten op koeien die hebben laten zien dat ze goed zijn :idea: Fokje, Geertje, Truus, de moeder van Niveau,....
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor teun » wo okt 15, 2008 19:02

Bram, bedoel je nu dat ze stieren moeten testen van koeien die zich bewezen hebben en 10 jaar oud zijn en waarvan je dus zeker weet dat ze goed zijn? Bram toch dan gaat je snelle generatie interval naar de kl...
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arno » wo okt 15, 2008 22:34

teun schreef:Bram, bedoel je nu dat ze stieren moeten testen van koeien die zich bewezen hebben en 10 jaar oud zijn en waarvan je dus zeker weet dat ze goed zijn? Bram toch dan gaat je snelle generatie interval naar de kl...

Sooo :?: Wat is t grote voordeel v.e snelle generatie interval asje gegarandeerde duurzaamheid r tegenover ken zetten :?: :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Bram » wo okt 15, 2008 22:49

Een kort generatieinterval heeft nog nooit geld opgeleverd :no:

- pinken / vaarzen als stiermoeders (n)
- proefstieren als stiervader (n)
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor teun » do okt 16, 2008 01:23

Arno schreef:
teun schreef:Bram, bedoel je nu dat ze stieren moeten testen van koeien die zich bewezen hebben en 10 jaar oud zijn en waarvan je dus zeker weet dat ze goed zijn? Bram toch dan gaat je snelle generatie interval naar de kl...

Sooo :?: Wat is t grote voordeel v.e snelle generatie interval asje gegarandeerde duurzaamheid r tegenover ken zetten :?: :?:

uhh dat was sarcastisch bedoelt Arno, ik had in nl 6 jr terug nog vollop topsen, ken royals en een enkele paclamar astronaut en m e Tony aan de melk. Nu gebruik ik ook alleen stieren met minstens 90 en als het kan een hogere betrouwbaarheid in de index.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Vie » do okt 16, 2008 02:24

Juistem (y) :yes: Een duurzame stiermoeder heeft haar laatste lactatie ook ongeveer 2-4 jaar geleden afgerond voordat ze bullmama werd, dus dat interval is nog kort genoeg :idea:
Vie

Berichtdoor Arno » do okt 16, 2008 03:30

teun schreef:[

uhh dat was sarcastisch bedoelt Arno, ik had in nl 6 jr terug nog vollop topsen, ken royals en een enkele paclamar astronaut en m e Tony aan de melk. Nu gebruik ik ook alleen stieren met minstens 90 en als het kan een hogere betrouwbaarheid in de index.

ok :oops: :oops: :wink: (y)
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Robert » wo okt 05, 2016 15:46

Een passend topic kon ik niet vinden.

Zag de jaarcijfers 2015-16.
Bij zwartbont 3.09 jr 305 dgn 8.867 kg 4,26% 3,48% 378kgv 309kge
Bij roodbont . 3.10 jr 305 dgn 8.093 kg 4,46% 3,58% 361kgv 290kge

Als ik dit zo zie dan kunnen er nog heel veel stromingen komen :?
't valt mij zwaar tegen.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor hulsteins » wo okt 05, 2016 20:01

dollars zijn ook gewoon overal méér dan op
en dan kom je op 'n gegeven moment op 't punt dat
zelfs de bezuinigingen die geld gaan kosten , als oplossing gezien gaan worden :?

:arrow:
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor ArnoH » do okt 06, 2016 21:05

Johannes schreef:Munchen Grub heeft alweer een tijdje twee stiermoederprogramma's: Linie I en Linie II. Linie I is gebaseerd op selectie via diermodel, linie II obv prestatie, de probleemvrije 100 tonners bij wijze van spreken.
Het geeft de veehouder keuzevrijheid, en verminderd kans op onvoorziene complicaties vanwege de snelle generatiefokkerij (y)
http://www.fleckvieh.de/FVWelt/FVW_92/grub-13-15.pdf

De linie regeling is er bij Hf ook,
Oa. Kampen en samen voor de praktijk.
Oa. Ai-Total voor de hippie generatie interval.
ArnoH

Berichtdoor ArnoH » do okt 06, 2016 21:13

Sander schreef:Interessante stiermoeders gaat over wie er nog gegadigden weet om stiermoeder te worden.

Voor de een is de Europees/Madisons kampioen de maatstaf (linie 1) voor Stiermoeder, voor de ander een bewezen Nederlandse koe (grashoek nordika / Johanna 19 (moeder westroad) (linie 2).
ArnoH

Berichtdoor Henk » vr okt 07, 2016 12:42

Heb dacht es ooit es gelezen dat Madison 1 grote freakshow is die niks meer met de praktijk te maken heeft.
Nu las ik ook dat er 'n vtf-er heen is, maar wss niet voor de freaks maar meer voor de spicy ribbetjes 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij