graaskoeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

graaskoeien

Berichtdoor zwan01 » zo apr 26, 2009 12:22

In de nieuwe Veeteelt geeft Bert Philipsen aan dat de "moderne" Holsteinkoe niet geschikt is voor weidegang. Dus moet er een aparte "foklijn"komen voor graaskoeien: kleinere robuustere dieren die tegen een bedrijfsvoering op basis van weidegang (met wisselende omstandigheden qua weer en grassamenstelling) bestand zijn. Ik zie hier wel wat in!
zwan01

Beroep: docent veehouderij
Interesses: totale vakgebied veehouderij

Re: graaskoeien

Berichtdoor melker » zo apr 26, 2009 12:31

Ik heb het op het kruisling-forum al meermalen aangegeven dat de extreme hf koe totaal ongeschikt is voor puur weiden. De wat bespierdere hf kan beter tegen een stootje de Bs, jersey en flv nog beter. In landen als NZ, Austr. en GB worden veel heen en weer kruisingen gedaan met jersey en hf, die stieren kun je hier ook wel krijgen. Voor onder nl- omstandigheden zie ik in NL meer in heen en weer kruisen tussen hf en bs, heb daar zelf goede resultaten mee.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Johannes » zo apr 26, 2009 12:53

Ja. en in Ierland is men tevreden over NRF :idea: maar ook MRY :idea: en nog wel wat FH :idea: Ook leuke (eko) koe is de dairy shorthorn :idea: Hebben we nog de Ayershire :idea: en Guernsey :idea:
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Jaap » wo mei 06, 2009 20:53

Melker/ Johannes,

zouden het juist de meer bespierde koeien zijn die geschikt zijn voor 100 % weidegang? Als je naar N.Zeeland kijkt, zijn het juist de extreme melkkoeien (jersey's en kleine melktypische HF) waar successen mee behaald worden. Juist niet de zware dieren, die zetten immer gras voornamelijk om in vlees.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Sander » wo mei 06, 2009 21:33

Die bert philipsen moet het mooi bij grasland houden en zich niet met fokkerij bemoeien, heeft ie geen kaas van gegeten als ik het artikel zo lees. :no:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Gerben77 » wo mei 06, 2009 22:16

of ie nauw wel of geen verstand van fokkerij heeft maakt me geen zak uit.........

Vond het een interresant artikel........

Eigenlijk zei hij meer van : Of je kiest bewust voor een graaskoe..............en je kijkt niet naar koe, maar hoe kan ik van m'n gras zo efficient mogelijk melk krijgen.

Of kijk ik naar de koe.............hoe krijg ik daar zoveel mogelijk en efficient mogelijk melk uit.

En vervolgens kies het systeem wat bij jouw het beste past.

@ Jaap .zou het type graaskoe, afhankelijk zijn van beschikbaarheid van goede afzetmogelijjkheden vlees.......hoeveelheid neerslag mm per seizoen, draagkracht bodem. ..........

@ melker........hoe starten de meeste bs-kruislingen op ? veel melk in het begin........of slow starter en steeds stijgend ?
Probleem met HF .....te hoge drang in het begin van de lactatie om veel melk te produceren :arrow: dus veel energie nodig die de dieren niet alleen uit gras kunnen halen.(lukt wel maar bijvoorbeeld bij een beetje regen vallen ze om energietekort).
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor melker » wo mei 06, 2009 22:28

Jaap, dat is inderdaad waar, in NZ en Engeland kleinere efficiente melkkoetjes, ik heb daar ook hier wel goede resultaten mee, maar door de jersey invloed ongunstige vet/eiwit verhouding, wat in het huidige quoterings tijdperk ongunstig uitpakt. Dan de slachtwaarde van dit soort koeien, paar jaar terug ben ik nog in NZ geweest bij een slachter, voor 50 euro slachten ze daar een koe. Of een koe dan 170 kg of 300 kg geslacht is maakt dan niet zoveel uit brengt altijd nog wat op. Dan de kalveren al kruis je al dat jersey spul met belgen dan nog brengen ze relatief kleine kalveren, met iets anders kruisen is geen optie want brengt hier niets op. Kortom vee omzet zomaar 2 cent per liter lager, vet/ eiwit verhouding kost ook zomaar 2 cent, dan moeten ze al 4 cent efficienter produceren en heb je nog niets verdiend. Als ze in Nederland hetzelfde deden als in Denemarken, iedere minimaal 50% jersey voor 2/3 koe tellen zou ook nederland nog wel eens vol jerseys kunnen komen. Dan kom je bij de wat robuustere koe, je mag per hectare ongeveer 2 koeien houden zodat je eigenlijk altijd ruwvoer zat hebt, kun je dus net zo goed zwaardere koeien hebben die duurdere kalveren brengen en een gunstiger vet/eiwit verhouding. De Alpen rassen hebben het overleven onder hardere omstandigheden gewoon meer in de genen zitten, maar ik sluit niet uit dat hier en daar nog wat hfen zijn die dat ook kunnen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Johannes » wo mei 06, 2009 22:41

Jaap schreef:Melker/ Johannes,

zouden het juist de meer bespierde koeien zijn die geschikt zijn voor 100 % weidegang? Als je naar N.Zeeland kijkt, zijn het juist de extreme melkkoeien (jersey's en kleine melktypische HF) waar successen mee behaald worden. Juist niet de zware dieren, die zetten immer gras voornamelijk om in vlees.

Ze houden daar 3 koeien per ha (of meer), denk dat je dat met FLV niet lukt :idea: (is ook biologische wet: hoe kleiner het dier hoe hoger de theoretische productie, vergelijk: olifant, koe, geit, konijn, cavia, worm, bacterie :idea: ) Mag je maar 2/HA houden (zoals melker zei) kan ik me voorstellen dat je met een groter bespierder dier beter af bent :yes: Speelt misschien ook wel huisvestingskosten doorheen: NZ 0. NL: gigantisch bedrag per dierplaats :idea: .
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Schoonvelde » do mei 07, 2009 13:17

Johannes schreef:
Jaap schreef:Melker/ Johannes,

Volgens mij heeft het ook te maken met het vertrappen waarom met voor een lichte koe kies in NZ. Dat zijn dan ook systemen met echt 100% weidegang, dat kennen we hier niet.
Verder maakt omzet en aanwas een groot verschil denk ik. In veel landen buiten de EU is er maar amper vraag naar afgemolken melkkoeien, doordat er veel beef koeien in die landen zijn. In de EU is een gebrek aan rundvlees en zijn er wel slagerijen met afzet in de regio. Goede afgemolken melkkoeien brengen momenteel zelfs meer op dan export vaarzen of 1e klas melkkoeien. Momenteel selecteren wij ook sterk in de veestapel vee voor de fokkerij verkopen doen we nu even niet. Vorige week 8 koeien weggedaan. 7 met 50 a 100% fleckvieh bloed en 1 hf, ze brachten netto meer dan 7000 euro op. Ik denk dat verschil te groot is om juist op hele lichte koeien te gaan fokken in nederland.
Inderdaad, ben het met melker eens, als je jersey voor 2/3 koe zou mogen rekenen dan kregen jersey hier in een quotumvrij tijdperk veel kansen.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor auke » do mei 07, 2009 13:42

tzijn merendeel flekkies die wggegaan schijn schoonvelde, toch te weinig melk?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Schoonvelde » do mei 07, 2009 15:27

tobbert schreef:@ schoonvelde
exportvaarzen en goeie melkkoeien, brengen ook nu nog min. 1200 eurie op.
Das toch nog 200/300 euro meer als een goeie slachtkoe. (q) :idea:

Nou voor 1200 moet je echt het neusje van de zalm verkopen. Die bewaar ik liever voor mezelf voor als de melkprijs weer omhoog gaat.
Betreffende Auke, we hebben dit jaar 90 fleckvieh crossies aangemolken. Daar zitten ook echt wel een paar slechten tussen. Gemiddeld geven ze bij ons echter meer dan de hf vaarzen. Zou overigens wel kunnen dat de crossies het in onze volle stal beter doen dan in een stal waar het quotum nog gekocht moet worden voor maximale benutting van de input.
Ik bedoel ook meer op de vraag van Jaap. Zowel een jersey crossie of dubbeldoel x hf crossie kunnen zich beter handhaven op zuiver gras. Ik denk dat het verschil in opbrengst voor kalf en slachtkoe het verschil maakt tussen de keuze in nieuwzeeland en europa.
In ierland zie je bijvoorbeeld ook dat mrij, fleckvieh, monti en noorsrood het goed doen. Bij jersey geven de veehouders toch teveel o&a weg.
Schoonvelde

Berichtdoor Schoonvelde » do mei 07, 2009 16:09

tobbert schreef:Sorry Schoonvelde....1200 euro is voor nette courante vaarzen, maar zeker niet het neusje van de zalm. :no:
Ik verkoop ook mijn minste vaarzen :yes: .....zeker niet de beste. :no:
Neusje van de zalm is al gauw 1500-2000 euro. 8)

Zo'n opmerking van jouw over geslachte fleckies, en exportvaarzen loopt dan al gauw mank. :roll:

Nette courante verkoop ik ook niet, alleen wat me niet aanstaat gaat weg.
Je maakt wel even een vergissing. Hoeveel verkoop je? Stel je fokt in een stabiele situatie 25% op. Je bent 20% nodig voor vervanging dus 5% over voor de verkoop. Deze verkochte koeien leveren ten opzichte van slacht een plus van 500 op.
Bij dubbeldoel kun je kiezen om je onderste 25% weg te doen die een plus van minimaal 300 euro opleveren.
Dus 5% x 500 of 25% x 300
De dubbeldoel strategie bevalt bij ons tot nu toe prima, alle koeien die me tegenstaan kunnen direct weg. Hierdoor beperk je je tot melken en voeren in een zeer robuust systeem. We hebben nu met 200 koeien met 8500 liter en 3.6 eiwit minder werk met 1 vak + inmiddels gepensioneerde vader dan 10 jaar terug
Destijds haddend we 140 koeien , 2 vak en 9000 liter met 3.4 eiwit.
Schoonvelde

Berichtdoor jonge boer » do mei 07, 2009 17:06

in Ierland zijn veel bedrijven met van die Nieuw Zeelandse koeien maar bijv. bally boy holsteins lukt het ook met nakomelingen van 'show'stieren als gibson en lyster. Stond laatst ook es een australisch bedrijf in HI die juist wel op inhoud fokte en stieren als Lheros en Terrason inzet en goede dochters van bijv. Ultimate had.
jonge boer

Berichtdoor impactdairy » vr mei 08, 2009 11:16

Ja, dit wordt weer de zelfde discussie en ik herhaal het dus maar weer.
De moderne Holstein koe is helemaal nergens geschikt voor... Water komt wel uit de kraan en het is slechtste ras ter wereld in gehaltes, benen, ziektegevallen, vruchtbaarheid en levensduur :yes:
Lijkt me dus inderdaad niet bepaald ideaal voor weidegang.
De Holsteinkoe is kampioen in hoogtemaat, melkplas en de showring.
Fok- en managementdoel: 5% vet, 4% eiwit, genetisch hoornloos, 450-500kg koe, vruchtbaar en duurzaam, winst.
impactdairy

Beroep: Melkveehouder en Geneticsimporteur
Interesses: veeverbetering, volleybal, tennis

Berichtdoor Wijde Blik » vr mei 08, 2009 15:42

Zie hier om me heen toch volle weiden met mooie zwart/rood bonte "graas"koeien,
zullen toch niet alleen water geven en waarschijnlijk meer dan 1 kalfje :shock: :!:
Hier in de omgeving(OV) vele 100.000kg en ook 10tonners :yes:
Wijde Blik

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij