CRV-USA

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: CRV-USA

Berichtdoor Henk » wo mei 20, 2009 09:18

Geen idee... :no: Het licht inzake dees beleid is bij mich allang uut...
Als er zoveel weelde is binnen CRV/Delta dat men tijd en geld heeft voor dergelijke spielerei, maak dan in eerste plaats de spermaprijzen es significant goedkoper :!: :!:
Tis toch van de zotte dat veehouders uut Verweggistan naar ons een lange neus kenne maken omdat ze ONZE stieren goedkoper in de ketel kunnen hebben dan de leden zelf :?: (n) (n)
Kian en consorten staan hier verdomme om de hoek te foepen op 'n nepbul, terwijl hunnie aftreksel rond de kerk soms ut dubbele kost dan dat ut met ut vliegtuug naar de andere kant van de wereldbol mot :!: (n) (n) (n) (n) (n)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » wo mei 20, 2009 09:52

Moeite om stieren te fokken die aanslaan :?: Totaal geen feeling met de markt :?: Welke mapman heeft der weer tegen jouw aan lopen zeveren. :?: Hoe komen ze dan aan al die miljonairs :?: Crv gebruikt vaak hele rare stieren maar da komp ook wel omda hun leden eiwitnodig hebben. En daarin zijn ze wereldmarktleider dat zul je direct moeten toegeven. Geen enkele andere KI ter wereld zal zoveel positief verervende eiwit stieren aan kunnen bieden. Ms een bs of jersey ki ff daargelaten. Uberhaubt is crv 1 van de grootste ki's ter wereld.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo mei 20, 2009 10:06

Erik schreef:Meneer Hookwood: Je meent toch niet wat je net hier boven geschreven hebt of wel. Wat denk jij nu zelf. Wij gaan ze gewoon direkt vermarkten. En als die stieren een gigantische drama worden dan gaan we gewoon weer nieuwe stieren aanbieden. Dat gaat werken tot dat de fokwaarde's van de eerste stieren bekent zijn. Want als ik het goed heb dan krijgen ook deze genomic geteste stieren een fokwaarde als ze eenmaal 100 dochters aan de melk hebben. Ik zie het al voor me. Je koopt een nieuwe auto van het merk "ford" Het ding staat onafgebroken in de garage. Komt de verkoper bij je en zegt over 3 jaar smeer ik je gewoon weer een nieuwe auto aan want die is vast beter dan deze. Dat zou nog wel eens op klappen uit kunnen lopen. Of snap ik het gewoon niet meer. Iemand een idee!!

Ik meen het inderdaad. Je kunt de genomics fokwaarden niet vergelijken met een verwachtingswaarde die gebaseerd is op de helft van de fokwaarde van de moeder en de helft van de vader. De betrouwbaarheid van de verwachtingswaarde is gewoon veel te laag waardoor de kans op tegenvallers veel te groot is. Je bekijkt het dus veel te negatief. Betrouwbaarheid van de genomicsfokwaarden ligt voor de verschillende onderdelen wat verschillend, maar ligt meen ik nu boven de 60%. Met het groter worden van de donorpopulatie waarop de merkerfokwaarden worden getoetst stijgt de betrouwbaarheid nog steeds. Ook de amerikaanse KI's zijn al volop aan de slag met jonge merkergeteste stieren die gewoon in de markt gezet worden als waren het fokstieren met een gerealiseerde fokwaarde. Ook in Nederland is er interesse voor dit soort stieren. Als er nieuwe InSire-stieren beschikbaar zijn, dan zijn de meeste interessante stieren binnen een dag weg.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hans van Bergen » wo mei 20, 2009 10:42

1 dag :shock: Maar punt is JR mensen zoals jij en ik weten dit allemaal niet. Het zijn nieuwe technieken en wij horen het allemaal aan. Weten doen we er niks van. Ik wek liever met mijn eigen methode. Bestudeer de informatie van de proefstieren. Van de melklijsten trek ik een paar duizend liter af. Van het exterieur een aantal punten. Ik kijk naar de rest van de familie en als er nog wat staat waarvan ik zeg dat zou op mijn stal een goei koei zijn dat volgt het groene licht.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Erik » wo mei 20, 2009 17:33

Kom op zeg,

Hier de echte informatie:

Voor genomics tijdperk:

Fokwaarde proefstier was 50% moeder 50% vader. (45-55% betrouwbaar 1 op 8 stieren werden weer opnieuw vermarkt, waarvan 1/20 ook daadwerkelijk goed was.

Genomic tijdperk:

vader+moeder+genomics. Afstammings index 45-55% betouwbaar + 20% genomics er bij. Het probleem is dat die eerste 50% afstammings index nooit betrouwbaar is geweest vanwege gekloot met cijfers en speciale behandeling van de spoel koeien. Nu doet iedereen als of genomic geteste proef stier bijna net zo betrouwbaar is als een fokstier. Vergeet het maar. Wat er uit genomics bij komt is heel betrouwbaar maar die afstammings index is nog steeds 100% nat vinger werk. En als er 500 dochter aan de melk komen die zeggen dat die genomic index niet goed was dan gaat die ook omlaag. Met genomics moet er nog een hoop leer geld betaald worden.
Erik

Beroep: Veehouder
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo mei 20, 2009 17:44

De tijd zal het wel leren Erik. Maar ik heb er wel vertrouwen in en jij niet en daar kunnen we nog uren over doordiscussiëren. De markt in de VS is er in ieder geval rijp voor en hier nog niet. Maar die tijd gaat nog wel komen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Bertel » za mei 23, 2009 12:35

Als het aan Genomic selection gelegen had, zou O-Man nooit vermarkt zijn.
Een gezond iemand heeft 1000 wensen
Een ziek iemand maar 1.
Bertel

Beroep: Student melkveehouderij
Interesses: melkvee

Berichtdoor Robert » za mei 23, 2009 14:47

ik heb gehoord dat O Man met de huidige kennis wel ingezet zou worden.

Het is een heel avontuur om op basis van Genomics te beginnen. Als ik de top 1000 TPI er bij pak dan staan daar 950 genomic geteste stieren in en 50 stieren met een fokwaarde op basis van dochters. De komende jaren krijgen wij 950 fokstieren die beter zijn dan de huidige top 50 !! Dat is nogal wat.

Maar de USA melkveebedrijven houden dus wel van een gokje. :wink: ze hebben vast geld over :wink: of kiezen voor zekerheid :P :P :P
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Schoonvelde » za mei 23, 2009 19:45

Robert P schreef:ik heb gehoord dat O Man met de huidige kennis wel ingezet zou worden.

Het is een heel avontuur om op basis van Genomics te beginnen. Als ik de top 1000 TPI er bij pak dan staan daar 950 genomic geteste stieren in en 50 stieren met een fokwaarde op basis van dochters. De komende jaren krijgen wij 950 fokstieren die beter zijn dan de huidige top 50 !! Dat is nogal wat.

Maar de USA melkveebedrijven houden dus wel van een gokje. :wink: ze hebben vast geld over :wink: of kiezen voor zekerheid :P :P :P

In noorwegen is veel kennis over genomics. Veel kennis is hier opgekocht/vergaard door het vele oliegeld dat ze hebben en dit in kennis economie investeren. De meeste verwachtingen over genomics zijn ook basis van deze onderzoeken gebaseerd. Volgens hen kun je met genomics vooral productie voorspellen en bespiering. Voor productie gaat de betrouwbaarheid met 9% :!: omhoog. Wat dat betreft zou genomics veel kunnen betekenen voor de dubbeldoel rassen, hier is vooral vooruitgang in de productie gewenst.
Voor gezondheidskenmerken is het allemaal nog afwachten volgens de noren, ze verwachten er niet teveel van. Inderdaad Robert, het zou wel een wonder zijn als er nu ineens 950 stieren zijn die beter zijn dan de huidige top 100.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor boer pieter » zo mei 24, 2009 09:30

hier heb je genvic en dat word best wel veel gebruikt hoor ik de stieren zijn niet niet duurder dan de fok stieren
http://www.vikinggenetics.com/dk/sdm/genVikPLUS.pdf
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor silvio78 » di jun 09, 2009 21:50

als dat genomics zo goed is????
Waarom hebben de boeren in nieuw zeeland (die genomics geteste stieren hebben ingezet) dan hun geld terug gekregen omdat het niet bleek te werken.... dit land heeft dezelfde techniek gebruikt als crv... de ki's die nu helemaal over gaan op dit systeem. o.a crv en viking genetics Gaan in de nabije toekomst veel geld verspillen van de boeren!!! :shock: deze techniek moet eerst nog een jaar of 10 door ontwikkeld worden. bewezen koe families, waar je verschillende generaties op terug kunt kijken is voor mij nog steeds, meer betrouwbaar dan een test in het dna. in de top 1000 van usa staat o-man niet bij de eerste 320 stieren. dat betekend dat we nu binnen nu en 3 jaar 300 stieren moeten krijgen die beter zijn als o-man. dat gaat dus niet.... je kunt niet sneller als je al op topsnelhied draait...
silvio78

Beroep: ZO VEEL MOGELIJK VERDIENEN MET ZO MIN MOGELIJK WERK
Interesses: VROUWEN EN KOEIEN

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di jun 09, 2009 22:33

silvio78 schreef:als dat genomics zo goed is????
Waarom hebben de boeren in nieuw zeeland (die genomics geteste stieren hebben ingezet) dan hun geld terug gekregen omdat het niet bleek te werken....

Als je goed had opgelet bleek dat het daar in Nieuw Zeeland wel klopte bij de Jerseys en de Kiwi-cross. Bij HF zat er dus te veel afwijking in. Dit heeft met name te maken met de donorpopulatie waarop de fokwaarden worden gebaseerd en het feit dat ze daar dus feitelijk te vroeg met het vermarkten zijn begonnen waarbij de betrouwbaarheid dus nog te wensen over liet.

Bij CRV wordt er gewerkt met een eigen donorpopulatie die momenteel bestaat uit gegevens van 4200 fokstieren. Daar komen telkens weer nieuwe fokstieren bij en met het groter worden van die donorpopulatie wordt de betrouwbaarheid hoger. De techniek is dus hetzelfde als in die men overal gebruikt, maar de gegevensset waarop de merkerfokwaarden worden gebaseerd is voor elke organisatie weer anders.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Mario » wo jun 10, 2009 04:37

Wat ik begrijp gaat CRV-USA genomic geteste (jonge) stieren aanbieden, die je kan bestellen via Internet. Zo klein mogelijk verkoop orgaan.
Sperma is een gebruiks artikel. Alleen de prijs telt hier tegenwoordig. Belangrijk is dat die koe weer drachtig wordt, en elke KI organisatie in de wereld kan bieden wat jij nodig hebt. (Zelfs CRV!). Prijzen liggen hier gemiddeld tussen de $4 en $5 per rietje. Trouwens een heel dotje (NL) vehouders gebruikt hier sperma van KI Samen. Veel riete voor een klein prijsje. Denk dat het klopt dat rond de kerk bij KI Samen het sperma 3x duurder is dan dat ze het hier in de VS aanbieden.
Mario

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien

Berichtdoor BST » ma jun 22, 2009 04:44

'K vind het wel een goed initatief van CRV. Nederlandse sperma vermarkten hier is moeilijk door de dollarkoers. Door alleen in de VS staande genomics stieren te verkopen kan met een relatief lage investering hopelijk een redelijk marktaandeel verworven worden. Grote melkveebedrijven kijken vooral naar de $$$$ en iets minder naar al die nummertjes die ervoor staan. Bovendien doen veel melkveebedrijven hier niet aan afstamming registratie. Dus als je de vaarzen over 3 jaar niet bevallen, dan is het vaak moeilijk om een stier aan te wijzen die daar schuldig aan is. CRV zal nog wel z'n best moeten doen om een goed verkoop-apparaat op te zetten.
Liberalism: The triumph of emotions over common sense.
BST

Beroep: Herdsman
Interesses: Koeien, heel veel koeien

Berichtdoor Henk » ma jun 22, 2009 10:01

Stef Booijink schreef:'K vind het wel een goed initatief van CRV.

Zal best wel ja maar wat schieten we dr in het land van oorsprong dr mee op; Nederland :idea: :?:
Al wat ik wil is tjeape bullen in mn ketel :yes:
Maar ik voorspel dat de bullen in eigen land alleen maar duurder worden om ze tegen 'n prikkie te kenne verkwanselen in de steets (n) (n)

Ach, we hebben één groot voordeel; je ken CRV hendig links laten liggen wa... 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij