NVO cq GES

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

NVO cq GES

Berichtdoor Sander » di jul 14, 2009 22:22

Ik las in de Nieuwe Oogst dat Henk Prins van KI Kampen uit de NVO is gestapt. Tevens heeft KI Kampen haar lidmaatschap opgezegd. Op de site van NVO kan ik hierover niks vinden. Toen Gerard Scheepens op stapte eind vorig jaar, werd net gedaan of hij de rotte appel was en dat toen alles weer oke was in het bestuur. Tis dus een groot zooitje kan ik hierbij concluderen? Wat zijn de exacte redenen? Hoe gaan we nu verder? Der is vast wel iemand die daar antwoord op heeft.

Toch?

:?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Re: NVO

Berichtdoor dieterv » di jul 14, 2009 22:32

Tis één CRV-onderonsje geworden, ben dan ook helemaal niet tevreden met de gang van zaken... :x
http://www.crossbreeding.be blijft in ontwikkeling
dieterv

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » di jul 14, 2009 22:43

bron agd.nl

De Nederlandse Veeverbeterings Organisatie (NVO) is weer een bestuurslid armer.

Dit heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt. Aanleiding voor het opstappen van bestuurder Henk Prins is nu eens niet de onvrede over de opstelling van dominante speler CRV. Nu is het andersom. Prins stapt op vanwege de volgens hem grensoverschrijdende kritiek van de kleine fokkerij-organisaties op CRV.

Door het vertrek van Prins zit de NVO momenteel met twee vacatures. De andere vacature ontstond vorig jaar door het opstappen van Gerard Schepens. Hij vertegenwoordigde het Fries Hollands Rundvee Stamboek. De resterende vier bestuurders in de NVO zitten er namens CRV (3 bestuurders) en de gezamenlijke melkcontrole-organisaties.

========================================================================================
Namens wie zat Henk Prins daar dan? Wat is grensoverschrijdende kritiek? Waarom dan opstappen? Waarom opzeggen lidmaatschap KI Kampen?

Gerard Scheepens vertegenwoordigde het FHRS? En KI Samen dan? Wat heeft Scheepens van doen met FHRS? Waarom zit de voorzitter van FHRS daar niet in de NVO :?

Snap der geen hout van. :no:
Sander

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di jul 14, 2009 22:59

dieterv schreef:Tis één CRV-onderonsje geworden, ben dan ook helemaal niet tevreden met de gang van zaken... :x

Dat is juist niet de reden van Henk Prins om op te stappen:

De jarenlange hetze van een aantal vrije KI-organisaties tegen CRV was voor KI Kampen-voorzitter Henk Prins reden om uit het bestuur van de Nederlandse Veeverbeteringsorganisatie (NVO) te stappen.

Enkele vrije organisaties zowel ki- als melkcontrolebedrijven, stonden al sinds de start van NVO in 1998 met hun opvattingen lijnrecht tegenover die van de veeverbeteringscoöperatie CRV. 'Zij vonden het nodig om hun onderlinge conflicten via het NVO uit te spelen', vertelt Prins. 'Dit gebeurde, zowel in woord als geschrift, niet altijd even netjes. Zo betichtten zij CRV niet alleen van list en bedrog, ook werd regelmatig gescholden. Dat hoort niet.'

Deze langdurige confrontatie begon Prins tegen te staan. Hij wilde deze vrije organisaties dan ook niet meer vertegenwoordigen binnen het NVO-bestuur. Daarbij speelde in mindere mate dat zij een compleet ander standpunt innamen dan Prins. Voor hem reden om uit het bestuur te stappen.

Bron: http://nieuweoogst.nu/news_article/deta ... stap_prins
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hans van Bergen » wo jul 15, 2009 09:59

CRV is tuuk de verkoper van Kampen rietjes int buutenland dus tja. Kampen is erg afhankelijk van CRV. Verders is crv tuuk overal bij bertrokken sinds de fusies dus zowel stamboek als b.i. als melkcontrole etc etc en dus zalt best zo wesen dat de nvo vergadering gebruikt wordt om zaken aan de orde te stellen die niet geagendeerd zijn.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Sander » wo jul 22, 2009 21:25

men vindt nvo niet erg boeiend geloof ik :no:
Sander

Berichtdoor Bastian » wo jul 22, 2009 21:35

Wat de NVO betreft wordt het eens tijd dat het commercieel belang van tafel wordt geschoven en dat er eens mensen in het bestuur komen die verstand hebben van fokkerij en die weten wat voor behoefte er is aan fokwaarden. Bijvoorbeeld het introduceren van 1 wereldwijde index, TPI is een hele mooie. Geen gedonder meer met omrekeningen, en voor iedereen te begrijpen. Dat arie Hamoen zegt dat achteruierbreedte een waardeloos kenmerk is, is natuurlijk de reinste onzin. breedte in het achteruier is vaak een stukje levensduur, immers het uier kan zich in de breedte ontwikkelen en niet in de diepte. Ik zou ook graag een fokwaarde zien van kwaliteit beenwerk, (plat bot, droog in de hak, of grof bot en voos in de hak). Maar duidelijk is wel dat er iets zal moeten gebeuren aan het systeem van de NVO.
Bastian

Beroep: Student HAS
Interesses: Fokkerij, ondernemersschap

Berichtdoor Roderick » wo jul 22, 2009 21:51

HE-LE-MAAL mee eens. :yes: :yes: (y) (y) 8)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor paluca » do jul 23, 2009 08:49

helemaal mee eens naar een werelwijde index. maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken er trekken teveel commerciele handjes aan de touwtjes met eigen belang. en dat die Hamoen het snapt weten we allang hij is zon klein dictatortje met trouwe volgelingen haha. punt is dat als dat kenmerk wordt ingevoerd alle stieren van hun onderruit gaan.
ik zlef kijk al helemaal niet meer naar die ned indexen. gebruik de candese. daar staan veel goede kenmerken in en is ook nog gemakkelijk te lezen en je kunt het ook nog verder uitdiepen door het open karakter van hun gegevens.
http://www.dedorreholsteins.nl is geheel vernieuwd en doorlinken naar complete afstammingen en meer dan 300.000 bezoekers. regelmatig beste vaarzen te koop van beste afstammingen en samenwerking gezocht : http://www.genhotel.nl/fokbedrijf/dedorre
paluca

Beroep: afgekeurd
Interesses: koeien

Berichtdoor Henk » do jul 23, 2009 10:08

paluca schreef:helemaal mee eens naar een werelwijde index. maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken er trekken teveel commerciele handjes aan de touwtjes met eigen belang.

Zou idd errug tof zijn als er één soort index komt maar paluca geeft al precies aan waarom dat NIET gaat gebeuren.
Trek die paralel maar gerust door richting diervoederindustrie;ook zij werken met dezelfde'"produkten" maar berekenen het allemaal anders met hun eigen getalletjes, kreten en ander wazig geneuzel (n)
Is slim van hunnie want op die manier kenne ze juist hún produkt de hemel inprijzen omdat niemand nog snapt waar ze 't over hebben.

Het is bij allen verkooptactiek om juist hun produkten (voeders, sperma, etc..) te kunnen verkopen met daarbij hún eigen praatje :idea:
Juist dat eigen praatje is zó in 'n jasje gegoten dat wanneer het van hun afkomt, "toevallig" het beste lijkt...

Preken voor eigen parochie heet zoiets, isn't it...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Bertel » do jul 23, 2009 10:30

wereldwijd dezelfde index zou volgens mij niet werken. De milieu-omstandigheden zijn anders. Een stier die in bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland met een heel ander milieu het goed doet, hoeft het niet goed te doen in Nederland. Ook is ieders fokdoel weer anders. Zo wordt in Noorwegen juist het vlees weer gewaardeerd.
Zo geeft Stilist in Nederland een plus van 0,18 in het eiwit terwijl die in Ierland (graassysteem) juist een verlaging geeft.

Maar ik ben er wel mee eens dat het mogelijk zou kunnen zijn dat er toch een betere vergelijking komt. Een omrekenaar op internet waarbij je je eigen index maakt zou wel leuk zijn. Gewoon aangeven wat je zelf belangrijk vindt. Ook wereldwijd dezelfde standaarddeviatie gebruiken zou gemakkelijker zijn.

Kijk boeren die veelal met gras werken kunnen het best naar landen kijken waarbij ze dit ook doen (bijvoorbeeld Ierland). Een veehouder met een hoge melkproductie en veel mais en hoogwaardige grondstoffen zoals graan kan het best naar een land als Zweden kijken.
Een gezond iemand heeft 1000 wensen
Een ziek iemand maar 1.
Bertel

Beroep: Student melkveehouderij
Interesses: melkvee

Berichtdoor Henk » do jul 23, 2009 11:29

Bertel schreef:wereldwijd dezelfde index zou volgens mij niet werken. De milieu-omstandigheden zijn anders. Een stier die in bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland met een heel ander milieu het goed doet, hoeft het niet goed te doen in Nederland. Ook is ieders fokdoel weer anders. Zo wordt in Noorwegen juist het vlees weer gewaardeerd.
Zo geeft Stilist in Nederland een plus van 0,18 in het eiwit terwijl die in Ierland (graassysteem) juist een verlaging geeft.

Maar ik ben er wel mee eens dat het mogelijk zou kunnen zijn dat er toch een betere vergelijking komt. Een omrekenaar op internet waarbij je je eigen index maakt zou wel leuk zijn. Gewoon aangeven wat je zelf belangrijk vindt. Ook wereldwijd dezelfde standaarddeviatie gebruiken zou gemakkelijker zijn.

Kijk boeren die veelal met gras werken kunnen het best naar landen kijken waarbij ze dit ook doen (bijvoorbeeld Ierland). Een veehouder met een hoge melkproductie en veel mais en hoogwaardige grondstoffen zoals graan kan het best naar een land als Zweden kijken.

Index is aanleg voor produktie en exterieuer. Daar moet je bedrijfsvoering en invloeden buiten houden vinnik.
Anders ist hek helemáál van dn dam (n)
- index voor graasbedrijven
- index voor maisbedrijven
- index voor warme landen
- index voor poor managers

etc etc.........dan ist eind helemaal zoek ajje dat gaat doen :idea:

Henk

Berichtdoor Bertel » do jul 23, 2009 13:06

het wordt er niet makkelijker op. Mee eens. Das wel beetje nadeeltje ja.
Een gezond iemand heeft 1000 wensen
Een ziek iemand maar 1.
Bertel

Beroep: Student melkveehouderij
Interesses: melkvee

Berichtdoor Henk » do jul 23, 2009 14:07

Bertel schreef:het wordt er niet makkelijker op. Mee eens. Das wel beetje nadeeltje ja.

Euhm nie helemaal mee eens Bertel....
Trek de paralel zoals ik zei door naar het voer. Het voer is niet anders; ze benaderen het alleen allemaal anders.
Geldt voor de stieren ook in feite Bertel
Ik gebruik al decenia stieren die op papier nul komma nxx voorstellen en tóch denk ik da'k duurzamer vee heb dan de gemiddelde veehouder.

Tis krek zoals ik bij 'koe en voer' al zo duk zeg; tis allemaal nie zo moeilijk, ze spiegelen je voor dat het moeilijk is maar 'n bietje ondernemer kijkt daar doorheen ast goed is :idea:

Henk

Berichtdoor martin b » do jul 23, 2009 14:59

Henk schreef:
Bertel schreef:het wordt er niet makkelijker op. Mee eens. Das wel beetje nadeeltje ja.

Euhm nie helemaal mee eens Bertel....
Trek de paralel zoals ik zei door naar het voer. Het voer is niet anders; ze benaderen het alleen allemaal anders.
Geldt voor de stieren ook in feite Bertel
Ik gebruik al decenia stieren die op papier nul komma nxx voorstellen en tóch denk ik da'k duurzamer vee heb dan de gemiddelde veehouder.

Tis krek zoals ik bij 'koe en voer' al zo duk zeg; tis allemaal nie zo moeilijk, ze spiegelen je voor dat het moeilijk is maar 'n bietje ondernemer kijkt daar doorheen ast goed is :idea:

Hoe duurzaam is je veestapel henk, waaraan meet jij dat, Hier is de gem leeftijd bij afkalven 4.04 jr en bij het rollend jaar gem 5.00. Levensproductie bij afvoer over afgelopen jaar 33.558/koe
martin b

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij