NVO cq GES

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: NVO cq GES

Berichtdoor G.U. » vr okt 06, 2017 11:21

Ach, hier hebben we maar 1 stamboek. In dld heeft elke ki zn eigen stamboek. En dat hele stamboek is helemaal niet eens zo spannend. Het ges die de fokwaarden berekenen des te meer. En daar zitten de andere ki's al in. Alle commerciele belangen uit het ges halen is een beter idee. Maar wie moet er dan rekenen? Wur? Zouden die meer verstand van koeien hebben? :roll:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Robert » vr okt 06, 2017 11:26

Die 'wie' jij je afvraagt is 't stamboek.

De EU zit stamboeken als boeren afvaardiging van boerenbelang zonder winst doelstelling
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Erikjan » vr okt 06, 2017 11:27

marcelv schreef:Daar denkt de rechter dus duidelijk anders over :yes:

Op de Veeteeltsite staat het volgende (voor zover dit onafhankelijk is)

De uitspraak betekent dat de RVO binnen zes weken het verzoek van KI Samen in behandeling moet nemen waarin de ki-organisatie vraagt om een motivering van waarom volgens de RVO het stamboek van CRV u.a. aan de erkenningsvoorwaarden voldoet. KI Samen deed dat verzoek in april 2016, maar de RVO stelde destijds dat KI Samen geen partij, of in juridische termen ‘geen belanghebbende’, was bij het wel of niet verstrekken van de stamboekerkenning aan CRV. KI Samen vocht dat besluit aan omdat het vindt dat het wel een belanghebbende is.

Dit houdt in dat de klacht van KI Samen bij RVO in behandeling moet worden genomen. Inhoudelijk is er nog niks gezegd over de klacht.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Robert » vr okt 06, 2017 11:54

dat was al duidelijk maar ik was wel benieuwd naar je reactie om mijn vraag/ vragen
Robert

Berichtdoor Erikjan » vr okt 06, 2017 12:03

Robert schreef:dat was al duidelijk maar ik was wel benieuwd naar je reactie om mijn vraag/ vragen.

Nu is mijn vraag voor Erikjan:
staan de fokwaarden ten dienste van de boer of zijn ze gemaakt voor de KI's ?
Beide in gelijke mate kan niet.

Zijn de gegevens van het stamboek er als eerste voor de leden of zijn ze er voor marktpartijen ?

boer en leden. Ik denk dat dit geen discussie is.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor marcelv » vr okt 06, 2017 12:27

Erikjan schreef:
marcelv schreef:Daar denkt de rechter dus duidelijk anders over :yes:

Op de Veeteeltsite staat het volgende (voor zover dit onafhankelijk is)

De uitspraak betekent dat de RVO binnen zes weken het verzoek van KI Samen in behandeling moet nemen waarin de ki-organisatie vraagt om een motivering van waarom volgens de RVO het stamboek van CRV u.a. aan de erkenningsvoorwaarden voldoet. KI Samen deed dat verzoek in april 2016, maar de RVO stelde destijds dat KI Samen geen partij, of in juridische termen ‘geen belanghebbende’, was bij het wel of niet verstrekken van de stamboekerkenning aan CRV. KI Samen vocht dat besluit aan omdat het vindt dat het wel een belanghebbende is.

Dit houdt in dat de klacht van KI Samen bij RVO in behandeling moet worden genomen. Inhoudelijk is er nog niks gezegd over de klacht.

Je kunt jezelf dom houden of gewoon de uitspraak lezen Erikjan :yes:
marcelv

Berichtdoor Robert » vr okt 06, 2017 14:52

Ik lees het op dezelfde manier als Erikjan al gaat de uitspraak volgens mij iets verder.
Als eerste wordt Ki Samen erkent als partij.
Maar de heren achten een vermenging van zaken niet onaannemelijk, zodat de erkenning van stamboek en fokwaardenberekening mogelijke niet voldoet en niet uitgevoerd mag worden.

Nu heeft met name RVO 6 weken te tijd om te antwoorden want RVO verleent de erkenning.
Maar CRV zal vele vragen en bewijzen van scheiding aan moeten leveren.
Al met al lastig zat.

Aan de andere kant houdt het GES op te bestaan en zal het Stamboek (de intentie is dat 'de boeren' zijn) verantwoordelijkheid moeten nemen. De EU stelt dat fokwaarden er voor de veehouders zijn.
Kunnen twee problemen in één keer opgelost worden (y)

Het vreemde is dat het GES twee weken geleden nog een nieuwe NVI formule heeft aangenomen. Net als een nieuwe fokwaarde LVD. Als 'de boeren' het voor het zeggen hadden gehad dan is mijn inschatting dat de nieuwe NVI en LVD fokwaarde er anders zou uitzien als straks gepubliceerd. Er is namelijk nogal wat handel geweest vanuit de KI's, met aanpassingen. Daarbij zijn er nu al fouten in de nieuwe LVD fokwaarde bekend, die eenvoudig (maar niet gewenst door KI's) te voorkomen waren.
Zo zie je maar weer dat de handel met de fokwaarden op de loop is gegaan :?
Robert

Berichtdoor Hans van Bergen » vr okt 06, 2017 16:43

Aldus Gerard Scheepens. En wat hebben 'de boeren' bij Gerard bv te zeggen?? Ok niks. Enerzijds hebben de Thogethers wel een punt. Anderzijds intresseert het 99% van de boeren geen ene reet en daar nog niet de helft van en worden 'de boeren ' horendol van dat eeuwig durende gezever vanuit Grashoek. Ga lekker procederen maar val de clientele er aub niet mee lastig. Wat de meeste boeren hebben al schrik as die Samenbus erweer aan komt. Is vaak weer ff anderhalf uur lang CRV afkraken. (n) (n) (n) (n)

En als ze nou es

10% van al die zevertijd in zouden zetten om fatsoenlijke stieren te zoeken zouden ze makkelijk kunnen ver3 voudigen. En als we dan uitgezanikt zijn over CRV dan nog ff die ellende van aAa over je heen. (n) (n) (n) (n) (n)

Dit type klachten bereiken mij vaak :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Robert » vr okt 06, 2017 17:25

Hans van Bergen schreef:Aldus Gerard Scheepens.

:?: :?:
ik heb de man helemaal niet gesproken :lol: wat ben je toch een Afbeelding(duimzuiger)

Wij krijgen elke keer die ellende van jou te lezen :? menig VTF-er is al weg omdat ze 't niet meer aan kunnen zien
Dat type klacht bereiken mij 8)
Robert

Berichtdoor Hans van Bergen » vr okt 06, 2017 17:32

Wie dan :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » vr okt 06, 2017 17:35

Onderzoek naar voeder coefficientie. Daar intresseren d eboeren zich voor. Maar ja daar lees je op vtf niks over :no: Want we hebben niemand die we daarover kunnen napraten :idea:
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » vr okt 06, 2017 17:40

mmm Aaa gast wassut zekers? weer zon onafhankleijke opinie
Hans van Bergen

Berichtdoor Robert » vr okt 06, 2017 17:57

blijf jij maar duimzuigen :lol: en gissen :lol:

meestal begint 't bij vragen, luisteren en niet schreeuwen :wink:
Robert

Berichtdoor Sander » vr okt 06, 2017 21:27

jullie kunnen zo in het ges bestuur. sollicitatie niet eens nodig schat ik zo in.

GAAP
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » vr okt 06, 2017 22:13

Hans van Bergen schreef:Onderzoek naar voeder coefficientie. Daar intresseren d eboeren zich voor. Maar ja daar lees je op vtf niks over :no: Want we hebben niemand die we daarover kunnen napraten :idea:

Gert Roelofs
20 sep 2017

voor groei is fokken op voerefficientie de beste weg. echter voor fokken op melk (koeien/geiten/zeugen) en eieren moet gefokt worden op voeropname. In het begin van de produktieperiode is voeropname beperkend voor gezondheid en produktie. Met fokken op voerefficientie fok je op veel produktie met lage voeropnamecapaciteit. Uiteindelijk zal deze fokkerijmethode leiden tot te kleine dieren, die onvoldoende doorgroeien, zichzelf teveel 'weggeven' en moeilijk piekproduktie kunnen volhouden. De zeugenhouderij en leghennenhouderij heeft het fokken op voerefficientie omgezet in zowel fokken op produktie als het fokken op hoge voeropnamecapaciteit in de start van de produktie. Mijn idee: fok bij melkvee op opnamecapaciteit en laat de verbetering van voerefficientie het gevolg zijn van de verhoogde melkproduktie

Compleet geknipt en geplakt vanaf http://veeteelt.nl/fokkerij/nieuws/fokk ... erijwereld, ik vind het geen rare redenatie. Weer eens wat een andere gedachte.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij