Internationale expansie C R V

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Internationale expansie C R V

Berichtdoor G.U. » wo nov 16, 2016 09:47

De Roodte schreef:
Erikjan schreef:
Hans van Bergen schreef:Dat hele registreren is al een zinlose bezigheid en als je dan ook nog je bb insminaties laat registreren maak je toch wel een denkfout. Inseminatoren doen het logisch maar de 44.7% dhz ers zullen toch wel eerst ff nadenken wat ze allemaal aan stamboek kosten maken :idea:

Hier worden de ins. met Belg ook niet geregistreerd.

Hoe gaat dat met de afnemer van je bb kalveren? Die neemt er genoegen mee als je hem zegt dat 't een bb is? Je kunt 't soms niet heel goed zien aan het kalf.

Juist andersom. Handelaren kijken niet naar wat er op de schets staat maar kijken naar het kalf. En als er bb bloed in zit zie je dat snel genoeg
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor melker » wo nov 16, 2016 11:45

Dat hele registreren is dure hobby zonder meerwaarde. Op mijn zoek tocht naar courante melkkoeien zoek je liefst courant vee dat niet te veel verwend is. Heb uiteindelijk partij zuivere HF gekocht waarmee ik het hele stieren topic wel kan vullen, brawler, mister Sam, dure Semex stieren allemaal exterieur stieren. Al mijn vooroordelen zijn maar weer eens bevestigd, ze missen kracht, eerste 10 zijn al afgevoerd en er gaan binnenkort nog 10 weg. De eerder gekochte deense crossies zijn veel sterker, zonder stamboek en geven meer melk. Die export markt veranderd straks in rap tempo tot import markt ter vervanging van nederlands melkvee. Belg kalven zijn de enige met meerwaarde, gewicht icm kleur en type zijn veel belangrijker dan registratie :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Troost » wo nov 16, 2016 12:00

Kwam dat Semex-spul toevallig bij een bedrijfsbeëindiging uit Nieuw Weerdinge vandaan?
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor melker » wo nov 16, 2016 13:20

:yes:
melker

Berichtdoor Troost » wo nov 16, 2016 13:53

Lopen er "hier" ook vijf van dat bedrijf. Als drachtige pink gekocht. Waren niet de duurste (de laatste van het bedrijf), maar geen sterk vee. Eigen jongvee is beter gebouwd.
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor opelmanta » wo nov 16, 2016 18:01

melker schreef: :yes:
:roll: Dan is er iets goed mis. Een koe die van de klei naar het zand verhuist geeft nooit geen melk weer. Jij doet het andersom.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Sander » wo nov 16, 2016 18:16

durf het bijna niet te vragen :oops: maar kunnen de nakomelingen van de stier die hier weg komt de concurrentie aan met leeftijdsgenoten melker?
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo nov 16, 2016 19:20

melker schreef:Dat hele registreren is dure hobby zonder meerwaarde. Op mijn zoek tocht naar courante melkkoeien zoek je liefst courant vee dat niet te veel verwend is. Heb uiteindelijk partij zuivere HF gekocht waarmee ik het hele stieren topic wel kan vullen, brawler, mister Sam, dure Semex stieren allemaal exterieur stieren. Al mijn vooroordelen zijn maar weer eens bevestigd, ze missen kracht, eerste 10 zijn al afgevoerd en er gaan binnenkort nog 10 weg. De eerder gekochte deense crossies zijn veel sterker, zonder stamboek en geven meer melk. Die export markt veranderd straks in rap tempo tot import markt ter vervanging van nederlands melkvee. Belg kalven zijn de enige met meerwaarde, gewicht icm kleur en type zijn veel belangrijker dan registratie :yes:

Wat ik niet snap dat jij dat soort koeien hebt gekocht. Ik hoor van commerciele melkveehouders van over de hele wereld dat het type HF wat jij hierboven beschrijft nou net niet is wat ze willen. Men zoekt juist naar een moderate size cow, dus wat kleiner, die efficient is en die probleemloos is. Dus meer focus op managementtools in de fokkerij zoals meer nadruk op fokwaarden voor bijvoorbeeld voerefficiëntie en klauwgezondheid. Afgelopen week op de GES dag waren de inleiders, Erik Meuleman van Schep Holsteins, Alex Borst van Koepon en René de Jong van Vero JES Holsteins het daar ook aardig overeens. Erik Meuleman was daarin nog het meest concreet. Bij Schep hebben ze drie soorten koeien voor wat betreft de stierkeuze: een heel klein koppeltje van een stuk of 10 voor de hobby waar ze mee naar de show willen. Daarnaast een grote ploeg koeien die moeten zorgen voor de volgende generatie melkkoeien, hierbij wordt een minder grote wat rondere koe nagestreefd waarbij het uier best iets losser/royaler mag want in die strak aangehechte uiers kan minder melk. Als laatste is er de ploeg voor de BBW.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor melker » wo nov 16, 2016 20:05

Ze hebben helemaal gelijk, beweer ik zelf ook stuk of 5 koeien waar je zelf een stier van zou willen hebben met iets speciaals insemineren en de rest gewoon massa. Dus 1 of 2 uniforme stieren is voldoende en 70 % onder de belgen. De aangekochte koeien waren niet duur, kon gelijk om de fleckies ruilen en het afkalf gat dichten. In nieuwe stal is alles heel ruim dus dachten we dat beetje hf koe daar wel kon aarden, waren in NieuwWeerdinge veel krapper boxjes gewend en nooit buiten geweest. De helft doet het goed, poten en uiers geen problenen maar bij het omjagen zijn het de laatsten die overeind komen en alles kraakt :( Meesten zijn inmiddels dragend van bs stier Vigor, of van belg Mandarin maar zeker geen hf :no: Hoef ook nooit weer aan te kopen, staan 200 drachtige kruislingen klaar om,melkveestapel te versterken :)
melker

Berichtdoor melker » wo nov 16, 2016 20:17

Sander schreef:durf het bijna niet te vragen :oops: maar kunnen de nakomelingen van de stier die hier weg komt de concurrentie aan met leeftijdsgenoten melker?

:yes: kalveren komen uit kruislingmoeders, dus voldoende kracht en jou stier was niet extreme HF, tenminste bracht nog 1700 voor de dood op.
melker

Berichtdoor Guus J » wo nov 16, 2016 21:57

Hans van Bergen schreef:Dat hele registreren is al een zinlose bezigheid en als je dan ook nog je bb insminaties laat registreren maak je toch wel een denkfout. Inseminatoren doen het logisch maar de 44.7% dhz ers zullen toch wel eerst ff nadenken wat ze allemaal aan stamboek kosten maken :idea:

en hoe komen we dan nog aan die door jou zo geprezien 'ciefers' over klauwgezondheid ed?
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Sander » wo nov 16, 2016 22:28

melker schreef:
Sander schreef:durf het bijna niet te vragen :oops: maar kunnen de nakomelingen van de stier die hier weg komt de concurrentie aan met leeftijdsgenoten melker?

:yes: kalveren komen uit kruislingmoeders, dus voldoende kracht en jou stier was niet extreme HF, tenminste bracht nog 1700 voor de dood op.

zo dat helpt. wat was de kg prijs toen? stieren willen wel groeien denk ik op melkveerantsoen?
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 17, 2016 10:52

Das nie zo slim van de Scheppers dan. Beter gewoon alle koeien hetzelfde van het massa type. Daar hebben ze dan weer geheel gelijk. Maar ook een ronde kleinere koe mag best een superuier hebben. Is altijd beter.
Guz ciefers is geen woord wah das dan weer cijfers. Waar crv die cijfers vandaan tovert is toch niet mijn probleem? Heet ik Hans v Noort? Nee toch! Daarnaast heb ik heel veel eigen stier koeien so berekenen van fokwaardes is sowiezo een hopelose missie.
Optimisme is het belangrijkste kapitaal van een ondernemer
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 17, 2016 10:54

@Melkert zullen best prima koeien geweest zijn maar vragen wel specifieke benadering. 2 weken voor en 3 weken na kalven op stro. camg shots en infusen pijnstillers etc etc
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » do nov 17, 2016 10:56

:no: No Sanderman een goeie stier die tussen 500 mk's loopt die wordt alleen maar magerder. Afmesten van dit soort stieren :roll: enfin vraag maar aan Henk hoe vaak hij nog aan zijn stier denkt. En op enig moment ben je aan de beurt :idea:
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij