Stelling over O Man

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Stelling over O Man

Berichtdoor freek essink » di jan 19, 2010 19:54

Stelling: O Man had eigenlijk nooit geboren mogen worden, het was voor de HF populatie beter geweest dat in plaats van één topper 10 mindere stieren waren gepromoveerd tot fokstier met diverse bloedvoeringen.
freek essink

Re: Stelling over O Man

Berichtdoor Roderick » di jan 19, 2010 20:09

Tis voor de NL veehoudederij, totaal geen toegevoegde waarde, omdat het ook weer dik Bell bloed is......wat we al zoveel in NL hebben. :yes: (n)

Hep hier ook weer flink getwijfelt, omdat het leek dat ik iets supers aant missen was. :oops:
Ondertussen hek veel O-man nakomelingen gezien, en ook van zonen...........en ik laat hem maar eens mooi aan me voorbij gaan. :yes:
Het zijn totaal mijn koeien niet :no: ........dikke ronde proppen, met totaal geen kwaliteit in uier en body. :no:

Ik pak dan liever een Virzil, Samuelo of Scoobu Duu, waar ik meer levensduur inzie, dan in de O-man's.

De tijd zal het leren.
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor jochem » di jan 19, 2010 20:19

Apsoluut niet mee eens!
O-man is een super stier die gewoon goede ''Boerenkoeien'' geeft zoals ze dat noemen.
Ik hou wel van koeien die een spiertje extra hebben en wat ronder type hebben.
dat show en extreem melk type moet ik niet zo.
Alleen is het erg jammer dat deze stier zoooo veeeeel als stiervader is gebruik en wordt gebruikt.
maar ook daar zullen uiteindelijk de beste van overblijven.
jochem

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Veefokkerij en alles er om heen.

Berichtdoor Wimk » di jan 19, 2010 20:21

jochem schreef:Apsoluut niet mee eens!
O-man is een super stier die gewoon goede ''Boerenkoeien'' geeft zoals ze dat noemen.
Ik hou wel van koeien die een spiertje extra hebben en wat ronder type hebben.
dat show en extreem melk type moet ik niet zo.
Alleen is het erg jammer dat deze stier zoooo veeeeel als stiervader is gebruik en wordt gebruikt.
maar ook daar zullen uiteindelijk de beste van overblijven.

Dus je bent het wel met Roderick eens maar jij streeft een ander type koe na, juist dat type wat Roderick niet wil hebben. :yes:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor Corjan » di jan 19, 2010 20:24

Nu 6 dochters van mun eigen gefokte O-Man zoon an de melk (y) (y) (y) (y) Hak achteraf alles wel mee kenne dekken :idea: :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Roderick » di jan 19, 2010 20:28

Ook zo'n dooddoener "boerenkoeien"...net alsof der ook bakkerskoeien zijn, of timmermans koeien. :roll:

DE ideale koe heeft melktype EN kracht....DAIRYSTRENGHT :idea:
Dat betekend, diepe voorhand, diepe gewelfde middenhand, breed licht hellend kruis, poten midden onder het kruis, en paralel van achter, genoeg breedte in de voorhand, maar wel scherp op de schouder....fijn van vel, en droog van bot.

O-mans zijn halve vleeskoeien, met vlezige uiers, en tonnetje ronde ribben. (n)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Corjan » di jan 19, 2010 20:40

Roderick schreef:

:shock: jemig wat overdrijf je :? En wat is daar mis mee :?: :roll: En hoe zien jou koeien er uit :?: Hebben die de cocaine look :?:
Corjan

Berichtdoor Bastian » di jan 19, 2010 21:04

Triple aAa gedachte: combineer melktype met rond type... Dus snap niet wat je probleem is met O-man, idd jammer van de domme beslissingen van ki clubs om hem te massaal in te zetten.
Bastian

Beroep: Student HAS
Interesses: Fokkerij, ondernemersschap

Berichtdoor dieterv » di jan 19, 2010 21:24

Volgens mij heeft Oman het holsteinras van de mietjesondergang gered :!: :wink: , is gewoon HET type dier waar men moet naar streven :!: langleefbaar, goede secundaire kenmerken en VEEL melk :!:
KI-organisaties maken momenteel idd de fout om nu ook nog eens zijn zonen en dochters TE veel als stiervader/moeder in te zetten :!: Inteeltproblemen in het HF-ras zullen de komende jaren meer en meer naar de oppervlakte komen, daar mag je zeker van zijn :idea:
Besluit: Niet akkoord, Oman moest geboren worden :mrgreen:
http://www.crossbreeding.be blijft in ontwikkeling
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor jan b » di jan 19, 2010 21:45

Heb zelf nog geen O man bloed in de stal. Ga wel zijn zonen veelvuldig gebruiken. Vind trouwens ook die witte spikkels geweldig.
Denk dat we de eerste jaren zo'n stier niet meer kunnen verwachten, met al die Goldwyn zonen die eraan komen. :wink:
jan b

Berichtdoor Corjan » di jan 19, 2010 21:49

ja oman en al zijn zonen zijn allemaal van die witte krengen :shock: Rody zal ut wel moties vinden :yes:
Corjan

Berichtdoor Sander » wo jan 20, 2010 00:39

freek essink schreef:Stelling: O Man had eigenlijk nooit geboren mogen worden, het was voor de HF populatie beter geweest dat in plaats van één topper 10 mindere stieren waren gepromoveerd tot fokstier met diverse bloedvoeringen.

Oneens. Oman is een uitstekende stier die veel zaken kan verbeteren maar ook aandachtspunten heeft. Hij is alleen wel veel te veel ingezet als stiervader omdat bedrijven verblind zijn door commercie.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor john verhaar » wo jan 20, 2010 02:33

Roderick schreef:Ook zo'n dooddoener "boerenkoeien"...net alsof der ook bakkerskoeien zijn, of timmermans koeien. :roll:

DE ideale koe heeft melktype EN kracht....DAIRYSTRENGHT :idea:
Dat betekend, diepe voorhand, diepe gewelfde middenhand, breed licht hellend kruis, poten midden onder het kruis, en paralel van achter, genoeg breedte in de voorhand, maar wel scherp op de schouder....fijn van vel, en droog van bot.

Rody pas vertelde ik je dat je mengwagens moest gaan verkopen,als dat nie wil kan je zo naar Semex en de heledag deze onzin op de boer gaan verkopen veel succes :mrgreen:

Deze onzin is jou jaren lang in het hoofd geprint en nu geloof je het zelf ook nog :yes:

Kijk is naar het Semex stieren aanbod zullen er veel bij zijn die volgens jou goed zijn (n) maar die hele Canuckse prut is hier in de VS al genadeloos door de maand gevallen kijk maar eens naar DPR en PL (n)

Vergelijk ook eens het Amerikaanse onderzoek naar levenduur met die van Semex,staan gewoon haaks op mekaar van hoe een koe er uit moet zien met maar 1 reden COMMERCIE :!: :!: :!:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor teun » wo jan 20, 2010 06:17

Kijk, ben ik het een keer helemaal met je eens John. We gebruiken hier eigenlijk alleen maar abs maar o man is daar de uitzondering op. We hebben er nou een kleine 50 van lopen. Ideale ligboxstalkoeien.
Ipv van te kijken wat mooi is, gewoon kijken wat werkt en dat doen o-man's.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Vie » wo jan 20, 2010 07:16

Oman of een van zn zonen past goed op een hoop koeien hier (y)
Vie

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij