phpBB3 StylesPlantillas Web

ervaring met kruislingen - deel 5

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: ervaring met kruislingen - deel 5

Berichtdoor Schoonvelde » 14 maart 2010 11:50

melker schreef:15000 kg en O+A op niveau? Dan mogen ze elk jaar wel een tweeling belg stierkalveren brengen. Voordat je 3 van zulke koeien op rij hebt staan heb je al heel wat mietjes opgeruimd, voor laten we zeggen gem 300 euro of nog minder.

Ik heb zelf bij PON mogen werken en veel geleerd. Ook geleerd dat je door veel investeren en keihard uitselecteren een goede hf veestapel kunt overhouden.
Overigens Alex, vorig jaar hebben wij bij de EDF het voorrecht gehad om de EDF cijfers met jullie koepon bedrijf te vergelijken. De koeien die je hier laat zien zijn superbest, de cijfers erachter niet,jullie kunnen voor 30 cent niet produceren! Hier gaat het echter wel om wanneer je met koeien melken een beste boterham wilt verdienen.
Hier ben ik het met Arno eens, ik ben ook gek op cijfers. Ik zie maar weinig bedrijven die pretenderen top cijfers te hebben daadwerkelijk ook top cijfers hebben.
Naar aanleiding van Arno zijn cross tour, je gaf aan dat een veehouder beste kruislingen had lopen. Dit doordat hij goed combineerde. Blijkbaar is dus enige kijk op koeien en stieren, (of een consultant die dit heeft) ook niet overbodig als je gaat kruisen . In Nederland vind ik Walter Bosgoed uit Denekamp nog steeds een goed voorbeeld van een veehouder die door kennis van koeien op een heel eenvoudige manier ( 1 a 2 stieren per ras , hf x j x br sw) een heel beste veestapel heeft gefokt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor freek essink » 14 maart 2010 13:23

Alex schreef:Afbeelding

Afbeelding

Nooit meer kruisen. Gewoon goede hf stieren gebruiken. 3 koeien met een spiertje meer die gem. meer dan 15000 liter melk produceren in 305 dagen. Super gehaltes en koeien die 100% zullen zorgen dat je O&A super hoog blijft.

Weg met die rotzooi

Alsof je de hele stal vol hebt staan met deze koeien, ik ben het wel met Henk eens dat je hoe dan ook altijd een beste stierkeus moet maken en dat is bij crossen zeker niet eenvoudig omdat je met meerdere rassen werkt. Je moet het wel in de vingers hebben. Maar als ik hier zo kijk hoe gemakkelijk de crossbeesten produceren zonder toe te geven op vruchtbaarheid, zou ik dat geen rotzooi noemen. Zeker niet als ik dat vergelijk met het recente verleden toen er nog al eens een koe met ab voorkomen tegen de vlakte ging of simpel weg niet drachtig wilde worden. Binnenkort gaan er nog 3 guste vaarzen weg alle drie zuiver hf omdat ze na vele ins gust bleven, terwijl op een enkeling na de crossvaarzen na 1 ins drachtig bleken met een gem hogere lw. Je kunt zeggen wat je wil, maar de echte crossers op dit topic hebben ervaring met beide en de tegenstanders van crossen missen dat. Er zijn nog altijd meer mensen die beginnen met crossen dan stoppen met crossen. Er komen nu regelmatig mensen kijken hier en ze zijn het allemaal zat dat het niet meer lekker loopt dat zegt toch veel. Daar zitten boeren bij met dik 10.000 kg/koe maar ook boeren die de kostprijs behoorlijk gedrukt hebben en er achter zijn gekomen dat een hf veestapel dan niet meer bij ze past. Verder praat ik niemand wat aan , ik heb ook geen enkel commercieel belang daarbij. Ik laat de koeien zien en noem de cijfers en laat de keus aan de boer over om al dan niet te gaan crossen, maar de meesten zeggen gelijk te gaan beginnen.
freek essink

Berichtdoor Sander » 14 maart 2010 13:35

hf koeien moet je goed verzorgen, niet besparen op voerkosten. Dat HF koeien bij jou zomaar tegen de vlakte gaan, zegt mij nul komma nul over het ras HF, meer over dhr Essink zelf. Het is prima dat crossen bij je past, maar het valt mij wat op dat je het vaak hebt over vaarzen. Hoe oud zijn je oudste crossers?

Laatst een avond gehad met Henk S en Alex B, goede ondernemers met heldere visie (y) Wat me trouwens opviel dat de plaatjes van cross vaarzen/koeien ook zo gepimpt zijn als die van HF. Had plaatjes verwacht a la veecom, koeien met hun poten in de stront 8) Kwam trouwens ook een vaars voorbij van Freek E, moet nog zien hoe oud die gaat worden. Misschien kan het plaatje hier getoond worden?? Zou leuk zijn.
WAARSCHUWING: Welstandscommissie Drents Plateau brengt uw gezondheid ernstige schade toe
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor dieterv » 14 maart 2010 13:46

Proficiat Alex :!: 3 hele goeie koeien :yes: , maar je hebt het hier wel na heel streng selecteren over 3 toppers van het HF ras (die een prijskamp winnen :arrow: WAUW :roll: ). Kheb ook al veel crossbreeds op promofolders gezien die je zonder schaamte der naast mag zetten :!:
Hier lopen ook enkele superholsteinvaarzen, erg tevreden van (y) maar kheb hier ook spul lopen die ik maar ROTZOOI vind :!: Rotzooi heb je binnen alle rassen (q)
Dus kruislingen voor ROTZOOI verwijten vind ik HEEL kort door de bocht (n)
Het aardbeiseizoen op volle toeren!!! :yes: :arrow: courgettes komen eraan
DE site over kruisen met melkvee: http://home.euphonynet.be/crossbreeding wordt -> http://www.crossbreeding.be
dieterv

Beroep: melkvee, vleesvee, aardbeien, courgettes, peterselie
Interesses: Melkveefokkerij, genetica... holstein, brown swiss, SRB, enz....

Berichtdoor Alex » 14 maart 2010 14:44

Het woordje rotzooi is om reacties uit te lokken, en dat werkt prima zo te zien. :wink: Er zijn alternatieven. Een ding die ik vaak niet snap is heel simpel. Waarom willen mensen die aan het inkruisen zijn wel veel betalen voor een monti/ fleck/ srb stier en als er dan weer een hf stier op moet een of andere rot stier gebruiken. Als iedereen nou is consequent beste holstein stieren zou gebruiken zou de gem. hf veestapel er heel anders uit zien. Ik nodig iedereen van harte uit om een keer te komen kijken. Slechte stieren zijn altijd te duur. Maar mijn fokkerij visie is dat ik een veestapel wil bouwen die tegen iedereen kan concureren qua saldo. Ik heb nog meer koeien die dit niveau aan kunnen anders. En over hoe veel hf mietjes ik weg moet doen. Wel niet zo veel. Ons uitval lig het ene jaar net onder de 20% en het andere jaar er net boven. De rest verkoop ik aan andere veehouders die steeds terug komen vanwege kwaliteit. Dat hoop ik tenminste. Zo lang er nog steeds hf stieren gebruikt worden die onder de 100 scoren vooor dochtervruchtbaarheid is het probleem nog steeds niet groot genoeg. Ik ben al bijna 4 jaar daar helemaal vrij van. Als iedereen dit zou doen waren er een hoop problemen minder.
Alex

Beroep: Liefhebber
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Alex » 14 maart 2010 14:50

Over onze kost prijs is een het ander te zeggen. Wij werken voledig met betaalde krachten. Wij verzorgen veel excursies en rondleidingen. Als elke boer nou eens eerlijk zou rekenen wat hij zelf kost, en de uren die zijn vrouw/kinderen/buurjonge/opa werkte, dan kunner er weinig nog onder 30 cent produceren. Heel simpel. ONze grootste kosten post is arbeid.
Alex

Beroep: Liefhebber
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Corjan » 14 maart 2010 15:20

En dat is ook een voorbeeld van crossen MINDER betaalde arbeid kg melluk :yes:
BLAF
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » 14 maart 2010 16:54

Wimk schreef:Arno welke cros heb je zoal gezien, verklaar je eens nader over de positieve en negatieve kanten van wat je gezien hebt.

hf x monty x swedish x danish met hier en daar wat jersey ,bs ,shorthorn etc etc.

positive: sterke beessies (y) ,sommige molken (y) ,1 bedrijf was erg indrukwekkend qua veekwaliteit (y) maar was ook al 15 jaar op t zelfde formaat dus is niezzo moeilijk dan.
goeje gehaltes allemaal (y) (y) gemiddelde produktie ook nie slecht :no:

negative: teveel mislukkelingen (vetkleppen ,hele slechte uiers ,geen melluk) ,vrije hoge cullrates ,1 bedrijf was in staat om wat melkvee te verkopen (y) maar de totale nr's klopten bij alledrie gewoonweg niet dus toch meer afval asdazze wouwwe doen geloven.

Dus nogmaals ,ik da er wel wat mee door :yes: maar ben nonnie helemaal klaar om crossies heilig te laten verklaren :wink: .
:D :hakkellen : :D :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » 14 maart 2010 18:20

Ja das natuurlijk waar ook, als je wat anders doet dan HF, mellukput, mengwagen etc dan kloppen de cijfers nie meer en ben je een lieg beest :wink: :lol: :lol:
BLAF
Corjan

Berichtdoor Arno » 14 maart 2010 18:30

Nope ,isniewaar zeedjee :no: ,maar asje 50% conception hep ,meer jv as mellukkoeien hep ,niet heel hard groeit en je verkoopt geen beessies voor melkvee doeleinden kennik nie anders as concluderen dajje veel beessies culled :idea: .
Wassur ook 1tje die zei dattie $50 an veearts kosten per maand hat ,maar in de 2 uur dawwe dr waren was de vet er ook an t werruk :shock: dus ja vaak trek ik genoemde cijfers in twijfel.
:D :hakkellen : :D :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Corjan » 14 maart 2010 18:41

Doet natuurlijk pijn als je hoord dat er mensen zijn die ut beter doen :mrgreen:
BLAF
Corjan

Berichtdoor freek essink » 14 maart 2010 19:05

Sander schreef:hf koeien moet je goed verzorgen, niet besparen op voerkosten. Dat HF koeien bij jou zomaar tegen de vlakte gaan, zegt mij nul komma nul over het ras HF, meer over dhr Essink zelf. Het is prima dat crossen bij je past, maar het valt mij wat op dat je het vaak hebt over vaarzen. Hoe oud zijn je oudste crossers?

Laatst een avond gehad met Henk S en Alex B, goede ondernemers met heldere visie (y) Wat me trouwens opviel dat de plaatjes van cross vaarzen/koeien ook zo gepimpt zijn als die van HF. Had plaatjes verwacht a la veecom, koeien met hun poten in de stront 8) Kwam trouwens ook een vaars voorbij van Freek E, moet nog zien hoe oud die gaat worden. Misschien kan het plaatje hier getoond worden?? Zou leuk zijn.

Dus is het klip en klaar onder bep. managementomstandigheden vallen hf's af terwijl crossies blijven lopen. Wie is er dan het slechtst de hf, de crosskoe of de boer? De oudste srb zijn derdekalfs en hebben geen gezondheidsproblemen gehad van alle crossies nog 0.0 uierontsteking en gem meer productie dan zuiver hf. Je kunt mijn kwaliteiten betwisten, maar dan ben ik erg benieuwd hoe goed crosskoeien het bij jou wel zouden doen. Neem de proef eens op de som zou ik zeggen en misschien kun je in de toekomst nog wat op de arbeidskosten besparen. Hoe dan ook hier geven crossvaarzen met gemak tussen de 8 en 10.000 kg al zou ik een slechte boer zijn, dan is het toch een hele prestatie van die dieren.
freek essink

Berichtdoor Roderick » 14 maart 2010 19:41

Als je geen goed management kunt of wil geven......waarom fok je dan met HF. :?: :?:
Was 20 jaar geleden al bekend, dat HF het meeste kg V/E geeft van alle rassen, maar dat ze ook een goed management nodig hebben, das nix nieuws. :no: :no:
Als je dan dat management niet kunt of wil bieden.....moet je het ras niet de schuld geven, maar jezelf. :yes:
Als je denkt dat je met crossies onder goed management betere productieresultaten haalt als met HF, moet ik hartelijk lachen.
Een ras wat 100 jaar gefokt is op productie, zou voorbijgemolken worden door een half vleesras. :lol: :lol:
Er zijn ook genoeg voorbeelden mvan HF veestapels, die een lage cull, en goed bevruchtingsresultaten hebben, icm hoge productie.
Tis een samenspel van fokkerij, en management. :yes:
Deze week: CHILLEN en veel pleuris opruimen
Roderick

Beroep: uitmelker
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Sander » 14 maart 2010 20:40

freek melk meer dan genoeg beesten met jersey bloed erin om een idee te hebben van kruisen. en de oudsten zijn bij jou 3e kalfs. das dus van generatie 1. We praten over 5 jaar wel eens weer. Denk dat je beeld dan iets realistischer is als nu. Nu is het de hemel, mogleijk sta je dan gewoon weer met beide benen op de grond.
WAARSCHUWING: Welstandscommissie Drents Plateau brengt uw gezondheid ernstige schade toe
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor freek essink » 14 maart 2010 21:00

Roderick schreef:Als je geen goed management kunt of wil geven......waarom fok je dan met HF. :?: :?:
Was 20 jaar geleden al bekend, dat HF het meeste kg V/E geeft van alle rassen, maar dat ze ook een goed management nodig hebben, das nix nieuws. :no: :no:
Als je dan dat management niet kunt of wil bieden.....moet je het ras niet de schuld geven, maar jezelf. :yes:
Als je denkt dat je met crossies onder goed management betere productieresultaten haalt als met HF, moet ik hartelijk lachen.
Een ras wat 100 jaar gefokt is op productie, zou voorbijgemolken worden door een half vleesras. :lol: :lol:
Er zijn ook genoeg voorbeelden mvan HF veestapels, die een lage cull, en goed bevruchtingsresultaten hebben, icm hoge productie.
Tis een samenspel van fokkerij, en management. :yes:

Ik heb voor mijzelf een streep getrokken en ben het gaan vertikken om koeien zomaar propyleen of een één of ander geel pasta te geven, weidegang moest ook met regenachtige dagen doorgaan, hormonen gingen in de wilg. Maar ik ben wel steeds een goed rantsoen blijven voeren en pas goed op de droge koeien. Maar onder geen enkel beding geef ik extra geld uit om de koeien te verwennen. Past de koe zich niet aan mij aan dan is dat pech voor haar, maar door de komende grillen in de markt zul je toch stevig aan de kosten moeten werken. Zo is dat bij 9 van de 10 boeren maar het is begrijpelijk dat als hf fokkerij een hobby is je daar moeilijk in kunt schikken. Voor mij komt arbeidsgemak ook op een hoger plan omdat ik naast de boerderij regelmatig veel tijd steek in de brandweer en het belangrijkste mijn gezin, ik neem ook nogal wat huishoudelijke taken op mij, wat voor veel boeren misschien niet erg sexy klinkt maar een verrijking des levens is. Ondanks dat melk ik zonder vreemde arbeid 8 ton. Voordat hf lovers vallen over het management; de conditiescore is leidraad voor de krachtvoergift en niet de productie en dat gaat nu eenmaal met crosskoeien beter bij gelijkblijvende productie.
freek essink

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij