melker schreef:15000 kg en O+A op niveau? Dan mogen ze elk jaar wel een tweeling belg stierkalveren brengen. Voordat je 3 van zulke koeien op rij hebt staan heb je al heel wat mietjes opgeruimd, voor laten we zeggen gem 300 euro of nog minder.
Ik heb zelf bij PON mogen werken en veel geleerd. Ook geleerd dat je door veel investeren en keihard uitselecteren een goede hf veestapel kunt overhouden.
Overigens Alex, vorig jaar hebben wij bij de EDF het voorrecht gehad om de EDF cijfers met jullie koepon bedrijf te vergelijken. De koeien die je hier laat zien zijn superbest, de cijfers erachter niet,jullie kunnen voor 30 cent niet produceren! Hier gaat het echter wel om wanneer je met koeien melken een beste boterham wilt verdienen.
Hier ben ik het met Arno eens, ik ben ook gek op cijfers. Ik zie maar weinig bedrijven die pretenderen top cijfers te hebben daadwerkelijk ook top cijfers hebben.
Naar aanleiding van Arno zijn cross tour, je gaf aan dat een veehouder beste kruislingen had lopen. Dit doordat hij goed combineerde. Blijkbaar is dus enige kijk op koeien en stieren, (of een consultant die dit heeft) ook niet overbodig als je gaat kruisen . In Nederland vind ik Walter Bosgoed uit Denekamp nog steeds een goed voorbeeld van een veehouder die door kennis van koeien op een heel eenvoudige manier ( 1 a 2 stieren per ras , hf x j x br sw) een heel beste veestapel heeft gefokt.

Wat me trouwens opviel dat de plaatjes van cross vaarzen/koeien ook zo gepimpt zijn als die van HF. Had plaatjes verwacht a la veecom, koeien met hun poten in de stront
, maar je hebt het hier wel na heel streng selecteren over 3 toppers van het HF ras (die een prijskamp winnen