SAP

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 25, 2007 22:36

Als je een KI beoordeeld ga je niet op de man spelen maar kijk je naar wat ze gespresteerd hebben.
Wat betreft de VRV kan ik me geen enkele stier voor de geest halen die ook maar iets voostelde en ook maar 1 micromilimeter boven de veestapel uitstak. Maar als ik me vergis word ik graag gecorrigeerd.
Naar ik meende is Luc bestuurder van de VRV en dat hij dan toch sperma van andere ki's betrekt doet me veel deugd :D Dat bewijst een open mind. Tuurlijk probeer je je club te ondersteunen maar don't overdo it. Ik bedoel delta gebruikt zelf ook sperma van anderen. :!:

Sap werkt alleen met fokwaardes. Als je er stieren instopt met lagere indexen komen ze er dus niet meer uit :!: Ze worden niet geadviseerd omdat hun fokwaardes te laag zijn :!: Sap leest die kleurenfolders niet :!:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor MelkboerLuc » wo apr 25, 2007 23:04

Even corrigeren, inderdaad.
Wanneer wij hier in Vlaanderen spreken over VRV stieren, dan hebben wij het gemakshalve over stieren die vermarkt worden door VRV.
De laatste jaren is dat bijna volledig ofwel afkomstig uit Nederland, ofwel samen getest met Nederland.
Jij en ik (Ollanders en Belsen) gebruiken gewoon dezelfde stieren.

Veel vroeger was er een eigen fokprogramma dat bestond uit een 25-tal stieren dacht ik (we waren dan ook niet zo verschikkelijk rijk om veel stieren aan te kopen) en dat heeft inderdaad niet zoveel voorgebracht, zo om het jaar een toppertje, en dat is ook redelijk normaal dacht ik.(Knappere jongens weten wel wat namen maar nu kom ik er niet zo op).

Ja, en ik durf wel eens over de prikkeldraad kijken naar het gras van de buren.
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor Geert » do apr 26, 2007 07:59

Verschil met NL is dat op onze stierenkaart in Vlaanderen naast Delta ook Genes Diffusion stieren staan( Jesther,Orcival, Rocko,Peinzer boy,Royaume).Dit zorgt ervoor dat onze stierenkaart aantrekkelijker is dan de kaart bij jullie.
Geert

Beroep: Veehouder
Interesses: Holstein

Berichtdoor Hans van Bergen » do apr 26, 2007 08:48

Tja das waar Geert :D Maar hoe lang is da dan al dat vrv geen eigen stieren meer heeft :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Geert » do apr 26, 2007 11:19

Hans van Bergen schreef:Tja das waar Geert :D Maar hoe lang is da dan al dat vrv geen eigen stieren meer heeft :?:
Het eigen fokprogramma van VRV destijds is stopgezet na de fusie VRV en CR-Delta.Wel jaar was dit nu ook weer?Luc heeft dan ook gelijk als hij spreekt over onze stierenkaart omdat VRV als regio deel uit maakt van CRV.De proef- en fokstieren van VRV werden opgeslorpt,meest bekende voorbeelden waren Leliehove Jabon en Darion.
Geert

Beroep: Veehouder
Interesses: Holstein

Berichtdoor Wapse » do jun 21, 2007 12:40

Eddy schreef:Omdat ze als vaars nog niet de koeien zijn die ze twee jaar later wel zijn.

Praktijk voorbeeld thuis: Een Comestar Lee, beste koe die een klein beetje breedte mist voor een oudere koe.
Als vaars: F 83 U 82 B 80
Als vierde kalfs: F 88 T 88 U 89 B 90

Als je SAP gebruikt welke stieren stieren komen dan naar boven? Waarschijnlijk benenstieren en op frames mag ingeleverd worden, terwijl dit nu haar "kritische" punt word.

De kwaliteit die zij als vaars had is niet gezien en word ook niet meegenomen met het SAP

Eddy, het SAP gebruikt nauwelijks de totaal scores voor Frame, uier, benen of totaal exterieur, maar werkt meer met de onderbalkkenmerken.
Jou suggestie over wat voor stier geadviseerd zou gaan worden gaat dus iets te krap door de bocht. Als de koe als vaars ook al breedte mist heb je grote kans dat het wel degelijk mee wordt genomen in het advies.

Verder is het natuurlijk helemaal waar dat het SAP de 'kwaliteit die zij als vaars had' niet ziet en er zullen vast meer koeien zijn die dusdanig uitgroeien dat het advies wellicht niet toereikend is, maar zag jij die kwaliteit wel toen ze werd ingeschreven?
Wapse

Berichtdoor Eddy » do jun 21, 2007 12:44

@ Wapse

Als vaars miste ze die breedte niet

De cijfers uit de bovenbalk komen niet uit de lucht vallen. Daar is ook een onderbalk voor nodig.

Nee, ik zie ook niet altijd de kwaliteiten. maar probeer me wel in materie middels veebeoordeelavonden te verdiepen waardoor ik wel meer kijk op krijg. Waardoor ik later betere beslissingen kan maken
Eddy

Interesses: http://www.facebook.com/pages/Melkveebedrijf-Lindeshoeve/319560278201863?ref=hl

Berichtdoor Wapse » do jun 21, 2007 12:54

Eddy schreef:De cijfers uit de bovenbalk komen niet uit de lucht vallen. Daar is ook een onderbalk voor nodig.

Wat probeer je hiermee te zeggen Eddy?
Wapse

Berichtdoor Eddy » do jun 21, 2007 12:57

Als een koe slechte cijfers heeft in de onderbalk krijgt ze nooit veel punten in de bovenbalk
Eddy

Interesses: http://www.facebook.com/pages/Melkveebedrijf-Lindeshoeve/319560278201863?ref=hl

Berichtdoor Wapse » do jun 21, 2007 13:15

Helemaal mee eens, maar ik blijf erbij dat jou SAP verhaal te kort door de bocht gaat.
Verder ben ik van mening dat er met de keuringsuitslag van vaarzen een prima paringsadvies kan worden verkregen.
Wapse

Berichtdoor Eddy » do jun 21, 2007 13:21

Okay, dat is jou mening.

Ben het gedeeltelijk met je eens. Met het gemiddelde leeftijd wat we in nederland hebben kan dat wel. Wil je meer dan wordt het een ander verhaal.
Eddy

Berichtdoor Wapse » do jun 21, 2007 13:23

Graag meer!
Wapse

Berichtdoor elevator » do jun 21, 2007 16:23

Eddy schreef:Okay, dat is jou mening.

Ben het gedeeltelijk met je eens. Met het gemiddelde leeftijd wat we in nederland hebben kan dat wel. Wil je meer dan wordt het een ander verhaal.

Dit schrijft het NRS over de levensduur van de nederlandse koeien :

Levensduur en levensproductie van Nederlandse koeien stijgt snel

Nederlandse koeien worden steeds ouder, blijven langer op het bedrijf en produceren meer tijdens hun leven. Dat blijkt uit de jaarstatistieken van NRS.

Nederlandse koeien blijven 42 dagen langer op het bedrijf ten opzichte van vorig jaar (tabel 1 bijlage). De gemiddelde levensduur, die al sinds het jaar 2000 in de lift zit, bedraagt daarmee nu 2109 dagen.
Met het ouder worden van de Nederlandse koeien steeg hun gemiddelde levensproductie sneller dan ooit. De levensproductie bedraagt nu 28.845 kg melk, 1273 kg vet en 1009 kg eiwit. Ten opzichte van vorig jaar betekent dat een stijging van meer dan 1100 kg melk, waarbij de eiwitproductie voor het eerst boven de 1000 kg uitkomt.
Nederland behoort met deze cijfers internationaal tot de absolute top voor levensduur en levensproductie.
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor Eddy » do jun 21, 2007 17:12

Maar wil je op dat gemiddelde blijven? Of wil je je onderscheiden en boven dat gemiddelde uitkomen?
Eddy

Berichtdoor Hans van Bergen » do jun 21, 2007 20:29

Wapse begrijp het nie. Sap gaat uit van de 82 p koe en gooit de info dat de koe inm exelent is geworden gewoon weg :!:
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij