SAP

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

SAP

Berichtdoor Bram » vr nov 10, 2006 18:07

Onder het topic "ervaringen met kruislingen" werden een aantal opmerkingen geplaatst over het SAP. Dit heb ik hierbij even apart gezet. (Christel)

Dolph; Waarom ik weinig vertrouwen in het SAP heb komt omdat de combinatie op basis van cijfers gemaakt wordt, en al zou het moeten zijn dat de cijfers een foto van de koe in cijfers zijn, is dit mijns inziens niet helemaal waar.
Bijvoorbeeld; het feit dat het SAP de positie van de draaiers niet meeneemt in een advies, de positie van de draaiers is naar mijn mening een essentieel punt met betrekking tot de levensduur van de koe. Een koe met de draaiers achterin zal steeds slechter overeind komen naarmate ze ouder wordt. Aangezien er geen score is voor de draaiers kan hier niet op geselecteerd worden, de kracht van een koe wordt dus met SAP eigenlijk in volgende generatie niet beter.
Een voorbeeld: Wij hebben een Slogan lopen met 77 voor Frame, met draaiers bijna achter de koe, de koe heeft super celgetal. SAP-advies zou dus bv. Superior zijn. Maar uit aAa code blijkt dat Superior de positie van de draaiers niet verbeterd, code 6 bijna achteraan. De nakomeling zal dus op het punt van de afvoerreden van deze koe niet beter gaan scoren, met als gevolg dat de evt. Superior dochter ook niet oud wordt.
Ik heb ook problemen met het feit dat met SAP alleen delta-stieren meedraaien, terwijl ik vindt dat de Delta-kaart erg weinig kwaliteit bevat, het is bijna alleen maar inkruising op Mascot en Cleitus. Ook zijn gezondheidskenmerken gemiddeld genomen niet hoog.
Compensatie-paring is op een aantal kenmerken misschien wel effectief zoals bv. compensatie op speenlengte. Maar compensatie van alle kenmerken zonder aandacht voor bouw van de koe, kan mijns inziens niet lijden tot nakomelingen die beter zijn dat hun moeder.
Ik wil er ook op wijzen dat andere KI's ook goede misschien wel betere op de kaart hebben staan, deze genen gebruik je met SAP eigenlijk niet. Je zult bv. stieren als Starleader en Talent missen, terwijl het toch stieren zijn die veel aan de veestapel kunnen toevoegen.
Bram

Beroep: Dierenarts
Interesses: Fokkerij, diergezondheid

Berichtdoor Wapse » vr nov 10, 2006 20:43

Bram schreef:
Ik wil er ook op wijzen dat andere KI's ook goede misschien wel betere op de kaart hebben staan, deze genen gebruik je met SAP eigenlijk niet. Je zult bv. stieren als Starleader en Talent missen, terwijl het toch stieren zijn die veel aan de veestapel kunnen toevoegen.

Dit is volstrekte onzin, je kunt in SAP elke stier mee laten draaien die je wenst.
Wapse

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor N Arends » vr nov 10, 2006 20:59

Dit is volstrekte onzin, je kunt in SAP elke stier mee laten draaien die je wenst.[/quote]

Dat is nieuw voor mij :!: toen wij nog met het SAP deden werden de stieren van andere verenigingen nooit geadviseerd. :evil:
Allemaal de beste wensen voor 2007.
N Arends

Beroep: veehouder
Interesses: koeien fokkerij

Berichtdoor Bram » vr nov 10, 2006 21:17

Voor mij is dat ook nieuws, ik heb altijd gehoord dat bij SAP alleen Delta stieren werden geadviseerd.
Bram

Berichtdoor Henk » vr nov 10, 2006 21:23

Bram schreef:Voor mij is dat ook nieuws, ik heb altijd gehoord dat bij SAP alleen Delta stieren werden geadviseerd.

Zou'k 'n slechte zaak vinden als dat zo was. 'n beetje modern én slim paringsprogramma moet redeneren: de klant is koning :!:
'n tevreden veehouder dient men te prevaleren boven snel financieel gewin. Is de veehouder tevreden leidt dat automatisch uiteindelijk naar dat financieel gewin :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

Wekelijks een nieuwe blog over Boer Zoekt Vrouw op http://www.hofvanpostel.com/blog.html
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hobbyist » vr nov 10, 2006 22:16

Je kunt een standaard pakket van HG-stieren laten draaien, maar je kunt ook een heel eigen pakket samenstellen met inderdaad ook stieren van welke KI dan ook!

Bram schreef:Dolph; Waarom ik weinig vertrouwen in het SAP heb komt omdat de combinatie op basis van cijfers gemaakt wordt, en al zou het moeten zijn dat de cijfers een foto van de koe in cijfers zijn, is dit mijns inziens niet helemaal waar.
Bijvoorbeeld; het feit dat het SAP de positie van de draaiers niet meeneemt in een advies, de positie van de draaiers is naar mijn mening een essentieel punt met betrekking tot de levensduur van de koe. Een koe met de draaiers achterin zal steeds slechter overeind komen naarmate ze ouder wordt. Aangezien er geen score is voor de draaiers kan hier niet op geselecteerd worden, de kracht van een koe wordt dus met SAP eigenlijk in volgende generatie niet beter.
Een voorbeeld: Wij hebben een Slogan lopen met 77 voor Frame, met draaiers bijna achter de koe, de koe heeft super celgetal. SAP-advies zou dus bv. Superior zijn. Maar uit aAa code blijkt dat Superior de positie van de draaiers niet verbeterd, code 6 bijna achteraan. De nakomeling zal dus op het punt van de afvoerreden van deze koe niet beter gaan scoren, met als gevolg dat de evt. Superior dochter ook niet oud wordt.
Ik heb ook problemen met het feit dat met SAP alleen delta-stieren meedraaien, terwijl ik vindt dat de Delta-kaart erg weinig kwaliteit bevat, het is bijna alleen maar inkruising op Mascot en Cleitus. Ook zijn gezondheidskenmerken gemiddeld genomen niet hoog.
Compensatie-paring is op een aantal kenmerken misschien wel effectief zoals bv. compensatie op speenlengte. Maar compensatie van alle kenmerken zonder aandacht voor bouw van de koe, kan mijns inziens niet lijden tot nakomelingen die beter zijn dat hun moeder.

1) ...hang nou niet alles op aan de positie van de draaier!
2) Waarom zou Superior dan uit het SAP als advies komen?. Als je niet van die stier gecharmeerd bent, dan laat je 'm toch niet meedraaien?
2) Inkruising op Mascot en Cleitus? Welke dan wel niet? Dat moet wel wat generatietjes terug zijn!
hobbyist

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Mark W » vr nov 10, 2006 22:22

Maar in de praktijk worden de Delta stieren dan vaker geadviseerd daarom moet je bij deze stieren het percentage op bijv. 10 zetten. Dit weet ik uit ons SAP verleden. Nu 3 jaar 3a bevalt beter.
Mark W

Beroep: melkveehouder
Interesses: Voetbal, uitgaan

Berichtdoor hobbyist » vr nov 10, 2006 22:25

Mark W schreef:Maar in de praktijk worden de Delta stieren dan vaker geadviseerd daarom moet je bij deze stieren het percentage op bijv. 10 zetten. Dit weet ik uit ons SAP verleden. Nu 3 jaar 3a bevalt beter.

Waren de HG stieren dan misschien beter passend bij je fokdoel en werden ze daarom beter geadviseerd? :)

3 jaar aAa? Dan heb je dus nét je eerste vaarzen aan de melk als 't goed is. Waaruit blijkt dan dat het een stuk beter is? Je bent blijkbaar wel erg overtuigd van 't succes!
hobbyist

Berichtdoor Mark W » vr nov 10, 2006 22:32

Ik zei beter en niet een stuk beter maar de vaarzen zitten naar mijn mening beter in elkaar. Ze ogen iets minder melktypisch (delta melktypisch) dus niet meer die smalle beestjes op hoge benen. Alles is beter in verhouding en ze geven makkelijker. Voor het nieuwe punt robuustheid zullen ze beter scoren verwacht ik. Verder is het nog moeilijk met cijfers hard te maken. Daarvoor werken we nog te kort met 3a
Mark W

Beroep: melkveehouder
Interesses: Voetbal, uitgaan

Berichtdoor hobbyist » vr nov 10, 2006 22:45

hobbyist schreef:
3 jaar aAa? Dan heb je dus nét je eerste vaarzen aan de melk als 't goed is. Waaruit blijkt dan dat het een stuk beter is? Je bent blijkbaar wel erg overtuigd van 't succes!

...nee OK, dan snap je m'n bovenstaande opmerking!
hobbyist

Berichtdoor Bram » vr nov 10, 2006 23:03

Hobbyist; Ik denk dat de positie van de draaier erg belangrijk is. Wij hebben paar jaar terug veel Slogan gebruikt, toen scoorde hij nog goed voor beenwerk, en eiwit is natuurlijk ook goed. Nu 4 dochters aan de melk (gehad). Deze koeien hebben stuk voor stuk de draaiers achterin, en ook problemen met opstaan. Er loopt nu een 2e kalfs Slogan, draaiers zo ver achterin, kan bijna niet verder, toen ze droog stond van 2e kalf elke keer op kont zitten en vreselijk slecht overeind komen, nu ook nog slecht. Zulke koeien gaan bij ons weg, we gaan de stal niet aanpassen aan de koeien, maar de koeien moeten zich aanpassen aan de stal. Hiermee wil ik niet zeggen dat wij te krappe boxen hebben, veel grotere koeien komen zonder moeite overeind.
Dit voorjaar ook een Sloganvaars naar Rusland verkocht, was 3 maand drachtig en ging al op kont zitten, ook weer hetzelfde probleem draaiers helemaal achterin. Ik wil koeien die oud kunnen worden, zonder problemen, en als ik kijk naar onze oudere koeien zitten de draaiers bijna allemaal redelijk centraal.

Superior past qua compensatie op keuringskenmerken goed op deze koe,
maar qua kracht en robuustheid niet, ik zeg niet dat ik Superior mee zou laten draaien, maar als je de hele kaart mee laat draaien weet ik zeker dat Superior bij de eerste 3 zou staan.

Inkruisen op Mascot en Cleitus en voeg Celsius ook maar toe, geen gezondheidscracks:
Zomaar een paar voorbeelden:
Paramount; Jocko * Fatal * Jabot (Cleitus) * Mascot * Cleitus
Canvas; Sparta (Marty * Mascot) * Celsius * Fari Wayne * Cleitus
Win 395; Patron * Winchester * Mascot * Cleitus
Fortune; Russel ( :arrow: Jabot :arrow: Cleitus) * Ronald * Celsius
Penotti; Webster (Celsius) * Ronald * Celsius
Superior; Lucky Leo * Celsius
Grandprix; Lord Lily * Mascot
Louson; Addison * Jabot (Cleitus)
En zo kan ik nog wel even doorgaan, er zijn op kaart van Delta bijna geen stieren zonder Celsius, Mascot of Cleitus bloed. En dan zeggen ze bij delta dat bij SAP de inteeltcoefficient onder bep. waarde blijft, zal best maar ik vind het veel te hoog.
Ik ben blij dat we met Talent, Starleader en Boss Iron een paar stieren zonder Celsius, Mascot of Cleitus bloed in het vat hebben.
Bram

Berichtdoor auke » vr nov 10, 2006 23:14

welke talent heb je het over? als ik zoek bij cr delta krijg ik tig stieren die talkent heten. Ben je niet bang voor boss iron met zn omgekeerde vet eiwit vererving en ? eiwit wordt steeds duurder
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Bram » vr nov 10, 2006 23:19

Ladino Park Talent RF van Semex, Vet-eiwit verhouding Boss Iron is idd. nadeel, maar ik vind de stier te goed om hierom te laten staan. Super duurzaamheid, door hogere duurzaamheid hogere post omzet en aanwas door verkoop vaarzen, vaarzen worden in de toekomst ook steeds duurder. :D ,denk ik.
Bram

Berichtdoor N Arends » vr nov 10, 2006 23:34

Bram schreef: vaarzen worden in de toekomst ook steeds duurder. :D ,denk ik.

Dacht ik ook wel :!: :lol:
Allemaal de beste wensen voor 2007.
N Arends

Beroep: veehouder
Interesses: koeien fokkerij

Berichtdoor auke » za nov 11, 2006 00:00

duurzaamheid van Talent is 65 procent. dus grotendeels op afstamming berekend ipv werkelijke cijfers. Pas als dat in de 80 procent zit is het een bruikbaar cijfer.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij