Nieuwe indexdraai

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Nieuwe indexdraai

Berichtdoor ArnoH » di aug 17, 2010 11:59

Net de nieuwe indexdraai bekeken.

Binnenkort nog even snel rietjes van Impuls inslaan.
Geen niewe stieren op de (top)stieren op de kaart verwacht ik.

Sunrise bovenaan in genetic lijst;
wilde van deze stier vorig jaar al wat rietjes hebben maar daar deed CRV toen moeilijk over.
ArnoH

Re: Nieuwe indexdraai

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di aug 17, 2010 13:40

ArnoH schreef:Net de nieuwe indexdraai bekeken.

Binnenkort nog even snel rietjes van Impuls inslaan.
Geen niewe stieren op de (top)stieren op de kaart verwacht ik.

Sunrise bovenaan in genetic lijst;
wilde van deze stier vorig jaar al wat rietjes hebben maar daar deed CRV toen moeilijk over.

Ik heb al een Sunrise in het hok....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Tiemen » di aug 17, 2010 15:32

Wageningen Meint (O-Man x Lucky Leo)? Denk uit Ben Korevaar z'n koeien, staan nu bij de Hoeksema's in Westergeest. Aalshorst Pleasure (Talent x Merton) bij roodbont? Hoogste stijger zo te zien. Samen met nieuwe Lowlands Klimmer (Taco x Pablo) wat alternatief bloed voor roodbont. Beukenhof Ideal helaas door het ijs gegaan... Ook Fidelity flinke tik om de oren gehad maar nog wel top.
Tiemen

Berichtdoor Robert » di aug 17, 2010 17:20

Wat mij opvalt dat er geen één beter is dan OMan. Alles wat bij hem in de buurt komt is een afgeleide van de oude, droogstaande bull. Ook de verwachtingswaarde van de jonge bullen vallen mij niet mee. 'k had gemiddeld toch een hoger niveau en veel meer bloedspreiding verwacht.

Ik blijf het vreemd vinden dat de gen-informatie in de fokwaarde met dochters is verwerkt. Of het nu positief of negatief is, ut maakt mij niet uit maar op dezelfde basis vergelijken lijkt mij een principale (uitgangs) basis.
Verder opvallend dat er concurrenten door de coop zijn geanalyseerd. OMan, Shogun, Shottle, Mascol hebben ze vast even nagetrokken. :roll: dan ook publiceren............... Vreemd dat het GES dit niet als voorwaarde heeft gesteld. De wetenschappers, rekenmeesters en controleurs hebben tot dusverre nog geen sterke indruk achtergelaten, terwijl zij toch verantwoordelijk zijn.

Ach ja, als er weinig nieuws is dan zeur je wat :? :wink: Maar gelukkig staat mijn PB en email open voor commentaar van aangesprokenen :lol:

ps.
Leuk dat Jeroen, zie topic bedrijfseconomie en uitgebreide reportage in VT een van de beste jonge Win 395 stieren heeft gefokt.
Als dat nu eens een aardige nabetaling wordt (y)
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor JA » di aug 17, 2010 17:51

hier het afgelopen voorjaar een klimmer en een meint weggedaan omdat ze niet drachtig wilden :lol: trouwens nog wel stuk of wat drachten onderweg van w. meint. Verder blijven we mooi eight en mascol gebruiken (y)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor Wijde Blik » di aug 17, 2010 22:57

Vind dat er veels te veel gepraat wordt over de gen.geteste stieren.In een zeer recent verleden werden stieren met zulke betrouwbaarheden(60%)niet eens gepubliceerd.Zie bij de echte geteste stieren ook informatie over de genomics staan( + of-) wat voegt dat toe , getest is toch getest?

Verder zie ik dat m'n Oman selectie het aardig doet ; AltaRoss,Improver,Legend,Bogart en Cricket doen het prima.
Verder blijf ik Survivor , Stol Joc en voor de liefhebberij Damion gebruiken.
Al voorzichtig wat Gilette Jordan gebruikt ,trouwens maar 1 tje drachtig, vanuit Canada komen nog wat meer Goldwyn zonen denk da'k nog maar even afwacht.
Wijde Blik

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Frans V » di aug 17, 2010 23:25

Robert schreef:Vreemd dat het GES dit niet als voorwaarde heeft gesteld. De wetenschappers, rekenmeesters en controleurs hebben tot dusverre nog geen sterke indruk achtergelaten, terwijl zij toch verantwoordelijk zijn.

Het zou eerder vreemd zijn als het GES CRV zou gaan tegenspreken, het GES bestaat immers uit oa CRV :?
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor jan b » do aug 19, 2010 09:49

Wat vinden jullie van deze, http://www.ki-samen.nl/index2.php?id=4& ... 0428390956

Volgens Samen beste dochters, maar omdat de afstamming in de index is meegenomen - 1000 l melk

Kan dat kloppen, Robert?

Als je niet naar het melk kijkt, super beste stier :yes:
jan b

Berichtdoor gabbertien » do aug 19, 2010 10:25

wat zegt een negatieve melkvererving nog met een moeder die meer dan 165.000 kg melk gegeven heeft en er nog steeds best uitziet?

gewoon kopen, mischien niet vanwege eiwit :mrgreen:
gabbertien

Beroep: veehouder

Berichtdoor Robert » do aug 19, 2010 10:28

De stier heeft natuurlijk een slechte uitgangssituatie. Titanic heeft zijn naam eer aan gedaan. Met een fokwaarde van 607 kg -0,30%vet -0,19% eiwit -20INET ben je op de bodem van het indexlijstje.
De moeder van Teus is van een eigen stier. Daar weten rekenmeesters niks van en kunnen er ook niks mee. Zij zijn van de grote getallen en individuele fokkers zijn rare hobbyisten. Een soort dat vergelijkbaar is met groentetuinhouders :wink: Je bent er druk mee maar verdient er niks mee. Alleen grote Har weet het nog recht te rekenen :wink: :lol:
De eigen stier heeft Do-Oc als vader (-633 kg melk) en Marlin als grootvader (-1963 kg) melk. Dan komt de moeder Geertje wel op in index van -1000 kg melk of nog minder. Het zou mij niks verbazen. Als de dochters van Geertje ook geen bovengemiddelde koeien lijken dan heb je daar ook geen gemak van.
Wat dat betreft hebben Teus en Gjalt grote overeenkomsten. Er zullen goede koeien van komen maar de index is zwaar ruk. Er komen dieren van die te weinig melk geven maar wel andere kwaliteiten hebben. Je moet zo'n stier gewoon met beleid gebruiken. Soms heb je er een passende koe voor.
Robert

Berichtdoor jan b » do aug 19, 2010 14:26

gabbertien schreef:wat zegt een negatieve melkvererving nog met een moeder die meer dan 165.000 kg melk gegeven heeft en er nog steeds best uitziet?

gewoon kopen, mischien niet vanwege eiwit :mrgreen:

eerste vaarzen +0,18 eiwit :yes:
jan b

Berichtdoor jan b » do aug 19, 2010 14:29

Robert bedankt voor je verhaal.

Wat ik onthoud is dat Teus koeien zal brengen zonder index, maar waar je wel geld kan mee verdienen.
jan b

Berichtdoor Sander » do aug 19, 2010 20:34

onze eerste teus is zonder een druppel melk te geven met een grijper in zo'n vrachtauto geladen :?

maar was samenloop van omstandigheden :roll:
Sander

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Robert » do aug 19, 2010 21:20

Ik zou het iets anders willen zeggen Jan.
Teus geeft vast koeien waarmee je aardig kunt fokken.
Robert

Berichtdoor Sander » do aug 19, 2010 21:27

zag die advertentie van semex met die 3 goldwyn zonen. de middelste is een draak en die onderste vink ook nie bijzonder :?

oman produceert niet meer, nu niet nooit niet. dus mijn hoop dat ie op zijn 20e sperma ging leveren voor een normale prijs is dus ook vervlogen

shogun uit productie, het is ook altijd wat met die toppers bij samen :?

verder een shottlezoon van theo van vliet in italie (y)
Sander

Beroep: Melkveehouder

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij