Nieuwe indexdraai

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe indexdraai

Berichtdoor sivert » do dec 08, 2016 15:26

Bocelli staat ook nog bij de hoogste stieren, de Bocelli van ons is (netjes volgens de fokwaarden van de 1e naar de 2e lijst) in de 2e lijst ook behoorlijk bijgetrokken. Er zit nu een Belg in, maar als die de volgende lactatie ook weer zo'n progressie maakt gaat er een zwartbonte in. Wat ik me bij Danno wel afvraag is hoe die zich zullen ontwikkelen, Bookem zakt wel van de 1e naar de 3e lijst in productiefokwaarde en heeft ook een slechte fokwaarde voor laatrijpheid. Ik hoop niet dat het een 2e soort Bellwood fokkerij wordt, dat zou jammer zijn.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » do dec 08, 2016 16:48

gewoon geduld
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor gabbertien » do dec 08, 2016 19:20

Met 117 benen zou jij m ook allang gebruikt moeten hebben ofniet :mrgreen:

ik vond en vind m te duur
gabbertien

Beroep: veehouder

Berichtdoor opelmanta » vr dec 09, 2016 06:41

Zit 7 punten bijdrage genomics in de Danno laatrijpheid. Is niet erg, met flexibele afname plicht kun je beter vroegrijpe koeien hebben.
Het is wat vloeken maar maak vroegrijpheid maar positief. Kun je makkelijker heen en weer bij lage melkprijzen en de grillen van de cooperation. Echt oud worden ze gemiddeld toch al niet.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Robert » vr dec 09, 2016 11:44

Volgens mij wordt de doelstelling om af te kalven op 16 maand. Nog iet volgroeid maar wat geeft 't, nog vroegrijper en snellere jeugdgroei, geslachtsrijpheid kun je met één prikje opwekken. Melk is wit en inruilen gaat snel. Voor dat je 't weet is er een nieuwe dip in de melkprijs. Het is een doorgaand proces dus vooral niet kijken naar levensduur of dagen in productie. Opfok is al betaald. Een keer kalven is genoeg want de kosten van droogstand zijn hoger dan opbrengsten van 't kalf. De vleesprijs bepaald het afvoermoment. Eén lange lijst en dik weg.

Ik heb aardig wat Danno's als pink gezien. Eerst maar eens aan de melk laten komen en een tweede lijst laten maken.
Tegen die tijd is de spermaprijs prettig gezakt en heb je wellicht een koe die te snel melkt.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 09, 2016 12:14

:roll: De meeste veehouders wachten nergens op. Zij wachten al 10.000 jaar op een fatsoenlijke benenstier en tada hier istie dan. Snelle melkers zijn die er nog :?: Talentino misschien. Met 90 msh zul je zeer selectief te werk moeten gaan. Los daarvan ben ik ervan overtuigd dat ie invloed gaat krijgen. Immers stel hij zakt 10 punten benen en 1000 kg melk :?: Pezies dan is het nog een aardige stier die beter is dan de meuk en de troep die hier veelal op de site voorbij komt. Los van de msh
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Robert » vr dec 09, 2016 12:53

jij bent overtuigd, menig andere heeft geduld en laat zich nog overtuigen.
De ms is natuurlijk een puntje van aandacht. De +7 voor laatrijpheid ook. Verder is t.o.v. zijn verwachting al aardig gezakt in het eiwit %
Zijn vader Bookem lijkt de stier met veel invloed wereldwijd. Zal ik wel een neuzelaar zijn maar ik wordt nog niet gelukkig van zijn dochters.
Robert

Berichtdoor Sander » vr dec 09, 2016 22:04

Hans van Bergen schreef::Pezies dan is het nog een aardige stier die beter is dan de meuk en de troep die hier veelal op de site voorbij komt.

zoals
Sander

Berichtdoor hulsteins » vr dec 09, 2016 22:24

effe in de dekstier te koop topics kijken mss ?
alive and kicking
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor gabbertien » za dec 10, 2016 15:13

ik ga even lekker lopen zeuren; maar danno heeft 460 dochters in 1e lactatie met 1413 liter melk met -0,23 vet en -0,13 eiwit.
ze gaan er dus vanuit dat in de verdere lactaties ze naar -0,04 eiwit gaan.. ik heb altijd het idee dat oudere koeien lagere gehalten hebben. weet robert nog wat het eiwit was toen ie ingezet was? volgens mij 1000 liter met + 0,10 eiwit
gabbertien

Berichtdoor Sander » za dec 10, 2016 15:30

wat was toen de ms?
Sander

Berichtdoor boerenkoe » za dec 10, 2016 16:55

gabbertien schreef:ik ga even lekker lopen zeuren; maar danno heeft 460 dochters in 1e lactatie met 1413 liter melk met -0,23 vet en -0,13 eiwit.
ze gaan er dus vanuit dat in de verdere lactaties ze naar -0,04 eiwit gaan.. ik heb altijd het idee dat oudere koeien lagere gehalten hebben. weet robert nog wat het eiwit was toen ie ingezet was? volgens mij 1000 liter met + 0,10 eiwit

Dit kan idd niet kloppen. Hele draai opnieuw berekenen dan maar..... :lol:
boerenkoe

Beroep: doe maar wat, maar het lukt altijd!
Interesses: goeie koeien

Berichtdoor Robert » za dec 10, 2016 19:32

ik hoorde vandaag dat Pilot dood is. Stier is geen 10 jaar geworden. Werd ook niet meer geleverd voor €5,- de laatste tijd dus al langer weg. Jammer want niets mis met die stier.
Stond te praten en kreeg (y) over Goldmar, stond de fokker van Goldmar net naast me. Even gevraagd naar de nabetaling. Afgelopen jaar nog wel maar nu niet meer omdat de stier ook al dood is. Ik snap er niet meer van. Niets is makkelijker verkopen dan een oude bekende stier met bekende naam. Maar om e.e.a. reden blijken oude namen in de stierenwereld al het slachthuis aan te hebben gedaan.
Robert

Berichtdoor Corjan » za dec 10, 2016 21:55

Heb al 20 pagina's geen bekende stieren naam gezien :oops: Moet ik mij nu zorgen gaan maken of ik wel blijf bestaan :?: :oops: :oops:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Sander » za dec 10, 2016 22:17

vraag het me ook wel eens af :oops:
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij