Nieuwe indexdraai

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe indexdraai

Berichtdoor Sander » wo aug 25, 2010 11:06

Rene van der wind schreef:ik ben ook niet zo kapot van spencer.
Maar wij gebruiken gelukkig geen rooie stieren van crv. al dat stadel bloed vinden we niks.
dat is mijn mening.
gr Rene

vind stadel (y) koeien.
wil nog wel rieten van hebben :yes:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor teuntje93 » wo sep 08, 2010 20:42

Sander schreef:
vind stadel (y) koeien.

daar ben ik het helemaal mee eens :yes: :yes: van onze tien oudste koeien zijn er 5 van stadel afkomstig. Dat wil toch wel wat zeggen.
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » do sep 09, 2010 13:12

teuntje93 schreef:
Sander schreef:
vind stadel (y) koeien.

daar ben ik het helemaal mee eens :yes: :yes: van onze tien oudste koeien zijn er 5 van stadel afkomstig. Dat wil toch wel wat zeggen.

Inderdaad, als 6-7 jaar geleden 90% van je kalveren/vaarzen een Stadel was, blijven er niet zoveel van over :mrgreen: :mrgreen:
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor elevator » za sep 11, 2010 05:39

hanskoeienliefhebber schreef:
teuntje93 schreef:
Sander schreef:
vind stadel (y) koeien.

Inderdaad, als 6-7 jaar geleden 90% van je kalveren/vaarzen een Stadel was, blijven er niet zoveel van over :mrgreen: :mrgreen:

Maar teuntje93 is der tevreden mee.....
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor elevator » za sep 11, 2010 05:46

Bij de draai in de VS is de CRV stier Diamond https://www.cr-delta.nl/modules/stierzo ... 0377829950 de lijstaanvoeder van de buitenlandse stieren met een Net Merit van $ 628 (y)
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor Robert » za sep 11, 2010 10:44

Op de TPI ranking komt Diamond achter de niet USA geteste stieren:
Snowman, Nastgarden, Parocas, Goldwyn, Leko, Radon, Giambi, Shottle, Showtime, Valjean, Thelo, Bjorkil, Orange, Oscar, IJlster Talen, Truman, Orbit, Ramos, VanGogh, End-Story, Opman, Limbo en Sam Arden.

Het is een goede en bruikbare stier maar die marketing mannetjes weten het weer heel mooi te brengen. :wink:
Als veehouder moet je de verder kijken ..... er komen heel wat andere, waarschijnlijk voor ieder onbekende, stieren voor hem op een ander lijstje. Maar wellicht is de veehouder ook onder de indruk van Nasgarden, de nummer 1 leverbare stier uit het buitenland op TPI basis :wink:
Robert

Berichtdoor Frans-Jan » za sep 11, 2010 10:56

Robert schreef:Op de TPI ranking komt Diamond achter de niet USA geteste stieren:
Snowman, Nastgarden, Parocas, Goldwyn, Leko, Radon, Giambi, Shottle, Showtime, Valjean, Thelo, Bjorkil, Orange, Oscar, IJlster Talen, Truman, Orbit, Ramos, VanGogh, End-Story, Opman, Limbo en Sam Arden.

Het is een goede en bruikbare stier maar die marketing mannetjes weten het weer heel mooi te brengen. :wink:
Als veehouder moet je de verder kijken ..... er komen heel wat andere, waarschijnlijk voor ieder onbekende, stieren voor hem op een ander lijstje. Maar wellicht is de veehouder ook onder de indruk van Nasgarden, de nummer 1 leverbare stier uit het buitenland op TPI basis :wink:

Het maakt toch geen .... uit waar en op welke lijst een stier staat, het gaat erom of hij past binnen jouw veestapel om het fokdoel te bereiken wat jezelf voor ogen hebt :yes: :yes: En als je economisch wilt fokken moet je op het laatste rijtje selecteren( de prijs....) :mrgreen:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor Robert » za sep 11, 2010 16:17

Daar ligt het probleem vaak, geen fokdoel bij veel veehouders of het niet goed in kunnen schatten van de beperkingen / tekortkomingen van de veestapel.
Hans werd de gek aangestoken met het veebeoordelen maar het is zeker ook een onderdeel van het boer zijn en met goede combinaties is veel te winnen.

Dat Diamond op 1 staat NM van de buitenlandse stieren in USA is aardig maar het is geen reden dat hij in je fokdoel moet passen.
Robert

Berichtdoor Frans-Jan » za sep 11, 2010 16:57

Ben het deze keer ook met Hans eens, veebeoordelen is een nuttig en aangename bezigheid. Ik denk dat als veel boeren zomers eens naar een paar veebeoordeel avondjes zouden gaan ze best zelf paringen zouden kunnen maken i.p.v. sap, wms, triple aAa of wat er nog meer is. Gewoon een stuk of drie, vier stieren in je vat die jou fokdoel het dichtst benaderen. Koe tochtig, zwakke punt proberen te verbeteren en beblaffen die hap :yes: :yes:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor M H » za sep 11, 2010 18:54

Frans-Jan schreef:Ben het deze keer ook met Hans eens, veebeoordelen is een nuttig en aangename bezigheid. Ik denk dat als veel boeren zomers eens naar een paar veebeoordeel avondjes zouden gaan ze best zelf paringen zouden kunnen maken i.p.v. sap, wms, triple aAa of wat er nog meer is. Gewoon een stuk of drie, vier stieren in je vat die jou fokdoel het dichtst benaderen. Koe tochtig, zwakke punt proberen te verbeteren en beblaffen die hap :yes: :yes:

heb ik jaren gedaan, alleen is mij dat achteraf niet best bevallen, want op de stierenkaart kun je erg moelijk waarnemen welke stieren "kracht" vererven, dacht soms echt dat het een perfecte paring was, waren de onderdelen van de koe best redelijk, alleen was het totaalplaatje waardeloos, alles hing los aan elkaar, nu met AAA, zie ik toch wel dat de koetjes wat sterker en completer zijn, als je die codering aanhoudt, en je kijkt dan of het uier of benen verbeterd meoten worden, dan blijft er vaak maar 1 of 2 stieren over, en wordt het fokbeleid een stuk eenvoudiger, en doeltreffender
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor elevator » ma sep 13, 2010 09:28

Robert schreef:Op de TPI ranking komt Diamond achter de niet USA geteste stieren:

Kan best wel dat op de TPI ranking Diamond niet bovenaan staat maar dat had ik het niet over .
Maar Diamond scoort op Net Merit hoger dan bijv.Goldwyn en Shottle .
Dat de hoogste stier op zo'n lijstje niet de beste combinatie met een koe is is logisch maar de kans erop is wel groter .
En ik vind het gewoon leuk dat een Nederlandse stier een keer bovenaan staat ..... :)
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor Erikjan » wo dec 05, 2012 08:23

De nieuwe fleckvieh indexen staan weer online.
http://www.lfl.bayern.de/itz/rind/bazi/index.php
Wille blijft de nummer 1 alleen hij is behorlijk gezakt in dochter vruchtbaarheid :cry:
http://www.lfl.bayern.de/itz/rind/bazi/ ... &genotyp=g
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Robert » wo dec 05, 2012 14:20

Kijken jullie crossie lovers nu ook al hopperderplop naar de nieuwe indexen. :cry:

Dat gaat de verkeerde kant op 8)
Robert

Berichtdoor Erikjan » wo dec 05, 2012 15:02

Robert schreef:Kijken jullie crossie lovers nu ook al hopperderplop naar de nieuwe indexen. :cry:

Dat gaat de verkeerde kant op 8)

Kijken, kijken en geen nieuw doorgekomen fokstieren kopen :yes:
Ik wacht eerst een paar draaien af om eventueel een nieuwe fokstier te kopen.
Passion lijkt mij wel een leuke stier om op de fleckviehcrossies te gebruiken. Ook hier wacht ik nog zeker één draai mee :yes: .
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor jochem » do dec 06, 2012 14:57

Waarom wachten met het inzetten van Passion?
Ik zou de stier niet volop inzetten maar 10/15 rietjes is volgens mij geen probleem.

Aantal dochters
1. Lakt. 86
2. Lakt. 13
jochem

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Veefokkerij en alles er om heen.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij