Nieuwe indexdraai

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe indexdraai

Berichtdoor hulsteins » zo apr 29, 2018 18:38

hoe ken je nou met droge ogen beweren
dat de hele Fokwaarde-schatting voor LeVensDuur
in NL
over de afgelopen 5 jaar
zo ie zo nog de minste waarde heeft ?
afgezien van aanpassingen voor zwaarder inwegen van de afvoer in de 3e lijst
( 't minste wat we zouden kunnen zeggen dat ie in de huidige situatie
slecht getimed is ) ,
maar met een 2014 waar men koeien vasthoudt voor Quotumloos
1e trimester 2015 waar de melkprijs bijna onder de superheffing daalde en de paniek en verwarring compleet was
rest van 2015 koeien aanhouden voor dierrechten
2016 koeien aanhouden voor fosfaatrechten (en standstilletje hendelen)
2017 koeien afvoeren voor veestapelbeheersing
2018 koeien afvoeren ivm P rechten .
voeg daar aan toe de totale wereldwijde blamage voor 't NL I&R systeem om redenen die we allemaal kennen

en dan nog stellig beweren dat die cijfers nog ergens op slaan
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor king » wo mei 02, 2018 21:56

Nieuwe NVI benadrukt kwaliteit CRV-stieren

Kwam bovenstaande quote tegen op de crv-site :? :roll:
Oftewel als grootste organisatie hebben ze de fokwaarde berekening zo weten te laten veranderen (q) dat het net lijkt of dat hun stieren de beste zijn :cry: :? :roll:

Of lees ik dat nu weer verkeerd :?:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Freddy » wo mei 02, 2018 22:18

king schreef:
Nieuwe NVI benadrukt kwaliteit CRV-stieren

Kwam bovenstaande quote tegen op de crv-site :? :roll:
Oftewel als grootste organisatie hebben ze de fokwaarde berekening zo weten te laten veranderen (q) dat het net lijkt of dat hun stieren de beste zijn :cry: :? :roll:

Of lees ik dat nu weer verkeerd :?:

Dat lees je goed. Ook de andere firma's kwamen met soortgelijke teksten.
Maar nvi is een berekening die ze dus nog wel eens aan willen passen. Ik bepaal zelf wel welke eigenschappen van stieren ik belangrijk vind en dus zwaar laat wegen (positieve gehalten, plusje in melk, niet te groot, vruchtbaarheid, uiergezondhejd en persistentie). Heb ik geen nvi voor nodig.
Je moet alleen wat langer zoeken, omdat deze stieren niet altijd boven aan staan op de kaarten.
Freddy

Berichtdoor Hans van Bergen » do mei 03, 2018 09:16

Zoals je kon lezen in Veeteelt EN in Boerderij is de aanpassing van de NVI gedaan op basis van een enqeute die door 24% van de melkveehouders in NL en VL is ingevuld :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » do mei 03, 2018 11:12

Ik las dat sinds de gemonics stieren er zijn dat de inteelt zorgelijk toeneemt...

En da's prachtig voor de economie (y)
Tochtigheidsdingetjes, vage pilletjes en powerpoedertjes, de vet, pompen, stro, mineralen, gisten, bi-carbonaadjes, veehandelaar en Rendac, allemaal varen zij er wel bij :yes: (y) (y)

En in december is het eindejaarsgeschenk van CRV een witte doktersjas... 8) :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Niek Arends » do mei 03, 2018 15:52

Henk schreef:
En in december is het eindejaarsgeschenk van CRV een witte doktersjas... 8) :wink:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Hans van Bergen » do mei 03, 2018 16:21

Mineralen en of een poeder toedienen aan een melkkoe is volkomen normaal
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Erikjan » vr mei 04, 2018 07:37

Bij mijn geliefde Fleckvieh kun je gewoon zoeken met ingestelde fokwaarde kenmerken.
Kun je voor jezelf een lijst met stieren opstellen die voldoen aan je eigen criteria.
Jammer dat zoiets in Nederland niet mogelijk is.
http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_default.pl#

Afbeelding
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Erikjan » vr mei 04, 2018 07:54

Henk schreef:Ik las dat sinds de gemonics stieren er zijn dat de inteelt zorgelijk toeneemt...

Tochtigheidsdingetjes, vage pilletjes en powerpoedertjes, de vet, pompen, stro, mineralen, gisten, bi-carbonaadjes, veehandelaar en Rendac, allemaal varen zij er wel bij :yes: (y) (y)

Dat is niet het probleem van genomics, Henk. Het probleem is dat huidige HF koeien niet meer te managen zijn in de normale Nederlandse omstandigheden met veel gras in het rantsoen. Je ziet op veel bedrijven al de situatie ontstaan dat er graskuilen in overvloed zijn. Echter worden er ondertussen allerlei bijproducten bijgekocht om de boel aan de gang te houden.
Witkoppen zouden voor veel bedrijven een betere optie zijn.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Hans van Bergen » vr mei 04, 2018 09:14

Dat is met de huidige p wetgeving gewoon niet mogelijk :no: Fkeck vieh minder melk meer koeien meer jongvee dus uiteindelijk vele duizenden kg melk minder te leveren.
Hans van Bergen

Berichtdoor boer pieter » vr mei 04, 2018 09:27

ja vind ik ook onzin erik ik voer bijna alleen gras kuil en dat gaat prima :yes:
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » vr mei 04, 2018 12:43

Erikjan schreef:
Henk schreef:Ik las dat sinds de gemonics stieren er zijn dat de inteelt zorgelijk toeneemt...

Dat is niet het probleem van genomics, Henk. Het probleem is dat huidige HF koeien niet meer te managen zijn in de normale Nederlandse omstandigheden met veel gras in het rantsoen. Je ziet op veel bedrijven al de situatie ontstaan dat er graskuilen in overvloed zijn. Echter worden er ondertussen allerlei bijproducten bijgekocht om de boel aan de gang te houden.
Witkoppen zouden voor veel bedrijven een betere optie zijn.

Probleem van inteelt wordt nog altijd onderschat en vergoelijkt. Je moet ook wel wanneer je binnen 1 ras blijft :yes:
Verder klopt het wat je zegt. Er worden dieren gefokt waarmee in de bladen sier kan worden gemaakt door hun geweldige cijfertjes. Er is maar een kleine groep veehouders die dit kunnen vertalen naar de praktijk :idea:

Is in feite al jaren gaande. Gegeven moment zou je denken goh eens ziet men het licht. Maar aangezien ze gemoniks ingevoerd hebben blijkt het dat helaas de oogkleppen nog wat groter zijn geworden...

Effe heeeeeel iets anders maar indirect issut te linken; las zojuist in een blad over dekjes voor de kalfjes voor in de zomer :shock: Wss hebben de dek-ologen na intensief onderzoek geconcludeerd dat kalfjes zonder dekje dood gaan of erger :cry: dus voor de zekerheid doen we ze in de zomer maar een lekker fris jasje aan :yes:

Wat wel inventief is, is dat die dekjes vliegen doden (y) maar dan denk ik al gauw in gemoede vliegen moet je aanpakken als ze er nog niet zijn :idea: dus madendood in je putten en strohokken.
Doe je dat niet stik het weer van de vliegen en hebben alle kalfjes een zwarte kop van dat ongedierte...

Veehouderij fietst verder en verder van de oorsprong vandaan... En nee we hoeven niet terug naar de oer-os :wink:
Maar een veestapel die bij eenvoudig management een goed inkomen genereert zou prima zijn (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor paluca » vr mei 04, 2018 20:27

Biggie ♀ x Doorman x Fever x Triumphant
http://www.dedorreholsteins.nl is geheel vernieuwd en doorlinken naar complete afstammingen en meer dan 300.000 bezoekers. regelmatig beste vaarzen te koop van beste afstammingen en samenwerking gezocht : http://www.genhotel.nl/fokbedrijf/dedorre
paluca

Beroep: afgekeurd
Interesses: koeien

Berichtdoor JKvW » za mei 05, 2018 14:25

Toename van inteelt is inderdaad zorgelijk. KI's kijken toch veel naar hoog x hoog dus opeenstapeling van dezelfde genen. MAAR, als je dat als boer niet wil hoef je die stieren toch niet te gebruiken? En daar gaat het vaak mis: de hoogste (genomics) stieren van de kaart worden gepakt en afstammingsinformatie is summier en wordt niet of nauwelijks bekeken.

Er valt met wat speurwerk naar andere afstammingen en een computerprogramma dat de inteelt beperkt genoeg resultaat te halen bij HF. Ook zonder pilletjes, drankjes, pompen en andere kunstgrepen. Is voor de individuele koe curatief nog wel eens handig maar als je al dit soort toevoegingen standaard nodig hebt om het motortje draaiend te houden zou ik eerst het management (voeding) maar eens kritisch tegen het licht houden. Gisten en bi-carbonaat is natuurlijk een ander verhaal en kunnen veel toevoegen aan de efficiëntie en opname van het rantsoen.

Hier nu het laatste jaar ook wat ervaring met kruislingen: ik heb er alle geduld mee en ben ook zeker niet negatief maar tot dusver winnen de HF's het op alle fronten (ook gezondheid!) met uitzondering van vruchtbaarheid. De komende jaren komt er nog wel aardig wat meer bij en ik laat me graag overtuigen maar ben het nog allesbehalve.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor opelmanta » za mei 05, 2018 15:08

Je moet Henk vooral gelijk gaan geven in zijn inteelt ideeën.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij