Nieuwe indexdraai

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe indexdraai

Berichtdoor G.U. » za mei 05, 2018 18:43

Is voor de crossers toch alleen maar mooi al die inteelt. Vreemd bloed er op en je krijgt nooit weer zoveel heterosis :cheers:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » za mei 05, 2018 18:50

opelmanta schreef:Je moet Henk vooral gelijk gaan geven in zijn inteelt ideeën.

Nee hoor :no: blijf vooral lekker inteelten (y) Ik zeg alleen dat jij je blind houdt...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Erikjan » za mei 05, 2018 19:18

Hans van Bergen schreef:Dat is met de huidige p wetgeving gewoon niet mogelijk :no: Fkeck vieh minder melk meer koeien meer jongvee dus uiteindelijk vele duizenden kg melk minder te leveren.

https://www.foodlog.nl/artikel/dubbeldo ... rhouderij/
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor john jakobs » za mei 05, 2018 20:24

vond het wel een lachwekkend verhaal
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor opelmanta » za mei 05, 2018 21:39

Henk schreef:

Nee hoor :no: blijf vooral lekker inteelten (y) Ik zeg alleen dat jij je blind houdt...

Neen, Henk. Ik heb mij daar wel in verdiept. Ik loop niet blind elke praatjesmaker achterna die een stukje schrijft.
Inteelt zit onder 3,25 %. Daar is niks ingewikkelds aan. 6 Goedkoopste zwartbonte pakken van CRV en het is klaar. Krijgen ze allemaal een stier.

Wat die zomer jackjes betreft; als ze er beter van groeien dan heb die man gelijk. Ik gebruik ze niet. En gisten ook niet, bi carbonaat is me te veel werk.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor JKvW » zo mei 13, 2018 15:21

Tsja, je kunt moeilijk ontkennen dat het een probleem is. In de ratrace naar de hoogste genomics is veel geoorloofd maar men zou zich beter kunnen focussen op het totaalplaatje ipv de laatste 50 punten NVI. Als je ziet dat er bij veel organisaties nu stieren bovenaan staan waar binnen 5 generaties aan beide kanten meerdere keren Bookem of Planet, Ramos, Shottle evt. Goldwyn en vooral O-Man voorkomt dan vraag ik me af wat we daarmee opschieten. Vooral omdat de meeste veestapels al aardig vol zitten met die genen. Aan de ene kant zijn het stieren die qua gezondheid, productie, vruchtbaarheid, levensduur e.d. veel kunnen toevoegen maar door zo in te telen gooi je een deel van die behaalde papieren vooruitgang direct weer overboord.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Henk » zo mei 13, 2018 15:26

Ach, de Karels & Ludwigs zijn er strax goed mee :yes: Vroeg of laat heeft elk melkveebedrijf kruislingen lopen :yes: Da's in de varkelarij en kippelarij al vele decennia heel gewoon :yes:

Henk

Berichtdoor opelmanta » zo mei 13, 2018 17:41

Weinig overtuigend en weinig wetenschappelijk allemaal. Ik ontken het beweerde Holstein probleem. En dat vind ik helemaal niet moeilijk.
Kruisen om ander vee te krijgen is wat anders maar het beweerde probleem bestaat niet.
opelmanta

Berichtdoor king » zo mei 13, 2018 18:01

opelmanta schreef:Weinig overtuigend en weinig wetenschappelijk allemaal. Ik ontken het beweerde Holstein probleem. En dat vind ik helemaal niet moeilijk.
Kruisen om ander vee te krijgen is wat anders maar het beweerde probleem bestaat niet.

Dan denk ik dat t voor jou hoog tijd wordt, om eens een paar lesjes erfelijkheidsleer en genetica te volgen :yes: 8)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor sivert » zo mei 13, 2018 21:10

opelmanta schreef:Weinig overtuigend en weinig wetenschappelijk allemaal. Ik ontken het beweerde Holstein probleem. En dat vind ik helemaal niet moeilijk.

:?: Je praat als een advocaat
sivert

Berichtdoor hulsteins » zo mei 13, 2018 22:32

JKvW schreef:

Tsja, je kunt moeilijk ontkennen dat het een probleem is. In de ratrace naar de hoogste genomics is veel geoorloofd maar men zou zich beter kunnen focussen op het totaalplaatje ipv de laatste 50 punten NVI. Als je ziet dat er bij veel organisaties nu stieren bovenaan staan waar binnen 5 generaties aan beide kanten meerdere keren Bookem of Planet, Ramos, Shottle evt. Goldwyn en vooral O-Man voorkomt dan vraag ik me af wat we daarmee opschieten. Vooral omdat de meeste veestapels al aardig vol zitten met die genen. Aan de ene kant zijn het stieren die qua gezondheid, productie, vruchtbaarheid, levensduur e.d. veel kunnen toevoegen maar door zo in te telen gooi je een deel van die behaalde papieren vooruitgang direct weer overboord.

je zegt dus dat de nieuwe generatie veel is ingeteeld op veel verschillende stieren

da's een contradictio in terminis

en je zegt dat ze qua gezondheid , productie , vruchtbaarheid , levensduur e d veel kunnen toevoegen

da's curieus ten aanzien van hun hoge inteeltgraad

d'r zit een feedback in 't systeem , dat zijn de proefstierdochters
die komen nu een generatie later pas boven , dus méér risico op afwijkingen
maar vooralsnog geen aantoonbare systeemfouten .
Hoogop een algemene overschatting van alle positief verervende stieren
en méér rangorde-fouten bij jonge stieren (op basis van uitsluitend genomics)
De inteeltdepressie is vooralsnog een mirage
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor karst-jan » ma mei 14, 2018 01:55

Henk schreef:Ach, de Karels & Ludwigs zijn er strax goed mee :yes: Vroeg of laat heeft elk melkveebedrijf kruislingen lopen :yes: Da's in de varkelarij en kippelarij al vele decennia heel gewoon :yes:

Ze houden hun foklijnen wel zuiver
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor JKvW » di mei 15, 2018 13:48

hulsteins schreef:je zegt dus dat de nieuwe generatie veel is ingeteeld op veel verschillende stieren

da's een contradictio in terminis

Lijkt mij niet. In 5 generaties zitten al 15 vaders. Als daarbij de genoemde stieren meerdere keren terugkomen in de afstamming zodat er b.v. maar 6 unieke vaders over blijven in de afstamming is er behoorlijk ingeteeld.

hulsteins schreef:en je zegt dat ze qua gezondheid , productie , vruchtbaarheid , levensduur e d veel kunnen toevoegen

Zou dat niet met de populatie te maken hebben? Een stier als O-Man vererfde veel eigenschappen die zeer welkom waren met daarbij bloed (in de 1e generaties) dat in de populatie niet overdreven veel aanwezig was. Planet, Bookem ea waren ook redelijk afwijkend t.o.v. de populatie en misschien bereik je dan sneller resultaat/ vooruitgang. :?:
JKvW

Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Henk » di mei 15, 2018 16:01

JKvW schreef:
hulsteins schreef:en je zegt dat ze qua gezondheid , productie , vruchtbaarheid , levensduur e d veel kunnen toevoegen

Zou dat niet met de populatie te maken hebben? Een stier als O-Man vererfde veel eigenschappen die zeer welkom waren met daarbij bloed (in de 1e generaties) dat in de populatie niet overdreven veel aanwezig was. Planet, Bookem ea waren ook redelijk afwijkend t.o.v. de populatie en misschien bereik je dan sneller resultaat/ vooruitgang. :?:

Ik wil het feest niet bederven hoor :wink: maar juist gezondheid, vruchtbaarheid en levensduur is nog veel te winnen :idea:
Als ik es wat op het boerenweb rond struin merk ik dat het heel gewoon wordt gevonden dat de verse koeien enkele weken op stro blijven. Of dat een koe na het afkalven haast standaard een klets water in de pens wordt gepompt. De TKT is ook nog steeds een zorgenkindje. Dus ja; ik denk dat je op deze 3 punten middels crossen wel es blij verrast zou kunnen worden :yes:

Henk

Berichtdoor opelmanta » wo mei 16, 2018 09:21

Je moet niet alles geloven dat op het internet staat Henk. Er zijn ook veel kruislingboeren die schrijven dat ze eigenlijk niet goed koeien kunnen verzorgen. Geloof ik niks van, dan gingen ze wel wat anders doen. Of kregen ze vanzelf geen lening meer.

Ik heb een strohok, kunnen twee koeien in. Tkt maak ik mij niet druk om. Ik maak melk, geen kalfjes. Vwp 60 dgn; Tkt 390 dagen; 1,5 rietjes.
Die pomp heb ik wel eens gebruikt omdat de veearts het een mooi ding vind. Hij glimt ook maar ik heb het idee dat ik er wel eens een koe mee heb verdronken.
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij