Hebben andere organisaties dan Delta wel een doel ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Hebben andere organisaties dan Delta wel een doel ?

Berichtdoor M H » wo aug 18, 2010 10:58

er wordt gesuggereerd dat delta geen doel heeft, nu vroeg ik mij af wat het doel van andere organisaties is, en wordt dit ook gehaald. Hier wordt bijvoorbeeld veel door SAMEN geinsemineerd in de buurt, ik zie dat bij die boeren het eiwitgehalte niet altijd echt meevalt. zelf heb ik 6 dieren van design van SEMEX aan de melk gehad, niet 1 had een LW boven de 100, en er is er niet 1 ouder geworden dan 5 jaar.
ik kan tot heden prima uit de voeten bij delta, zeer veel keus, en ook stieren die al langer op de kaart staan. Als je wilt kruisen kun je tegenwoordig ook bij Delta terecht, met mijns inziens ook redelijke stieren. dus ik ben benieuwd
M H

Beroep: veehouder

Re: HEbben andere organisaties dan Delta wel een DOEL????

Berichtdoor Robert » wo aug 18, 2010 11:38

Leuke discussie maar past dat niet in dit topic viewtopic.php?f=1&t=3067&start=465
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor M H » wo aug 18, 2010 12:29

Robert schreef:Leuke discussie maar past dat niet in dit topic viewtopic.php?f=1&t=3067&start=465

vind ik niet, over het algemeen is het een topic waar delta wordt afgezeken, uitzonderingen daargelaten. ik ben altijd van het standpunt, probeer jezelf boven de rest uit te tornen, maar ga de concurrent niet af lopen zeiken.
en aangezien mijn ervaringen met delta mijns inziens goed zijn, en ik weinig ervaring heb met alle andere, zou ik wel eens willen weten of deze organisaties wel een duidelijke richting hebben,

en het belangrijkste komen ze ook uit waar ze heen gestuurd hebben ik de fokkerij. En hier heb ik mijn grootste twijfels over!!!
M H

Berichtdoor pieterv » wo aug 18, 2010 12:30

en ik heb geen goeie ervaringen met delta...

ach,

we hebben het er al zo vaak over gehad. Was fokkerij maar 1 + 1 = 2! Maar dat is het niet! Ik heb zo m'n buik vol van al die fokwaarden en die genoom selectie's!! KI's doen niet altijd wat ze moeten doen en dat zie je maar al te goed!
Hoe dom kan een ki zijn door altijd maar O man, goldwyn, shottle te gebruiken...
De stieren starten altijd heel hoog in fokwaarden en kelderen razend snel naar beneden!! Hoezo? betrouwbaar??
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Herre-Kuiper » wo aug 18, 2010 13:34

Oman stijgt nog steeds elke draai, en wat Goldwyn heeft laten zien de afgelopen jaar, dat is gewoon subliem.
En Shotlle is gewoon ook een heel beste stier, Groot minpunt is zijn eiwit, maar voor de rest laat die stier toch echt geen minpunten zien.

En de grootste fout die de Ki's op het moment maken is: Genomics stieren in te zetten als stiervader. :no:
Herre-Kuiper

Beroep: Student
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Robert » wo aug 18, 2010 14:44

Oké
Delta is nix beter of minder dan anderen. Ki organisaties zijn per definitie prutsers met bar slechte resultaten terwijl ze altijd successen claimen :?

Alleen heeft de coop het lastig (zoals je te vaak hoort :wink: ) . De coop werkt met boerengeld en de veehouders willen graag wat terug zien van het geïnvesteerde want de veehouders moeten zelf naar de bank om geld te lenen.
Daarbij is de communicatie niet het sterkste punt van een coop (in het algemeen).
Van allerlei avonturen in het buitenland waar het rendement maar :? van blijkt te zijn. Meestal hoor je er nix meer van en dat is voldoende voor een conclusie. Andere samenwerkingsprogramma's zijn vanwege gebrek aan succes afgebroken. Dat heeft dus geld gekost en graag horen de geldschieters hoeveel......
Daarbij nieuwe ontwikkelingen. Niet alleen genomics dat zonodig zelfstandig uitgevoerd moest worden. (Coops kunnen moeilijk samenwerken in projecten) Na een paar jaar kwamen ze er achter dat samenwerking toch voordeliger is. Ondertussen zal de USA/Canada formatie voorlopig wel de standaard zetten. Maar of genomics uiteindelijk meer bijdraagt dan het gebruik van boerenverstand blijft nog maar de vraag. :? Niet voor niets dat daar over gemopperd word. Helaas weer gevolgd door een stilte of promotie die moet overtuigen.
Maar ook het gesexte sperma is natuurlijk een ontwikkeling waar veel op ingezet is. Helaas staan de machines in NL nu meerdere dagen per week stil. Overal in de wereld zijn die machines neergezet en alleen ST (de rechtenhoudende organisatie) heeft flink verdient en absurde contracten voorgelegd die ondertekend zijn. Een aardige vraag wellicht op de eerste vergadering. :wink: (Ik kan de prijzen van gesekst sperma op de internationale markt redelijk inschatten :wink: )

Een paar jaar geleden was er weinig concurrentie. De nieuwe weg van de index had de eerste Holstein golf overwonnen. De omzetten buitenlands sperma of alternatieve aanbieders zakten. Maar toen ging de service niet omhoog en de prijzen niet naar beneden. Eigen stieren waren de top maar bleken toch (internationaal) minder goed dan gedacht.
Daarbij van lokaal naar provinciaal naar regionaal, naar nationaal, naar internationaal. De afstand met de geldschieters en klanten werd groter en structuren minder flexibel. Andere clubs waren goedkoper of boden betere resultaten of betere service of betere contacten. Daar ga je dan als overheerser van de markt. Dan krijg je moppers en kun je alleen maar verliezen. Vooral als je geen goed weerwoord klaar hebt en je je als organisatie of persoon verongelijkt voelt. (Kijk ook eens naar Monsanto, ook een extreme overheerser op hun gebied met een slechte naam, die volgens mij terecht is)
Maar gelukkig zijn veel geldschieters hondstrouw en op meerdere wijzen gebonden aan de coop. Maar de service werd beter, het aanbod van stieren is nog steeds schrapen, maar er zij er te vinden of al dan niet gehuurd :wink:
Het andere rassen aanbod is bij de coop veel sneller gekomen dat een aantal jaren geleden voor mogelijk werd gehouden. De prijzen zijn volgens menigeen altijd te duur maar t.o.v. anderen acht ik die redelijk.

Maar er zijn natuurlijk zaken waar alle veehouders niet blij mee zijn. Laten we de woorden onafhankelijk stamboek maar niet vallen want dan staan de haren van beide partijen recht overeind :wink: Om over 'de waarheid' van en in indexen en fokwaarden maar te zwijgen. :P Dat heeft geresulteerd in gemopper op de coop maar moet je niet verwarren met de stierenkaart.

Van al dit bovenstaande hebben andere partijen geen last. Dit komen hier om sperma te verkopen.
De nu nog twee andere KI's in Nederland dragen in meer of mindere mate bij aan de veeverbetering. ALTA heeft zover ik weet ook altijd bijgedragen aan de veeverbetering. Als de stieren van "andere clubs" niet goed genoeg zijn dan ga je naar een ander.
Importeurs hebben het nog makkelijker. NL is toch een specifieke en kleine markt. Je zoekt één of enkele stieren uit van je homeland. Daarbij haal je nog een exotisch rasje erbij en hop de markt op. Nu worden de marges minder maar altijd nog beter dan ontwikkelingslanden waar ieder strijd voor een kleine marge en grote omzet.
In ieder geval is er ruimte voor anders denkenden bij andere clubs. De coop mag ook wel eens blij zijn dat ze die klanten niet hebben. Dat scheelt veel gezeur :lol:
De importeurs zijn veelal zelf ook coops die in eigen land dezelfde problemen hebben als in NL, dus dat maakt het leed kleiner. Semex heeft het in Canada zelf ook moeilijk en ook de Duitse veehouder baalt regelmatig van de overheersende KI/Stamboek
De KI-clubs hebben tegenwoordig een prachtige stierenkaart alleen is de prijs meestal te hoog. De marge op het inseminatietarief is te laag dus moet de marge op de sperma maximaal. Een goedkoop en goed stiertje die iedereen zoekt is dan moeilijk te leveren met een ruime marge.
Gelukkig is er voor de veehouderij organisaties nog een belangrijk punt. De gemiddelde veehouder interesseert zich niet of nauwelijks voor fokkerij. Van die dommigheid kan iedere aanbieder gebruik van maken om zelf geld te verdienen :wink:

In de toekomst zal er nog wel meer kritiek komen. Cijfersverwerking, vergelijk en analyse is een belangrijke tak waar de markt ook ge/verdeeld gaat worden.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor pieterv » wo aug 18, 2010 18:59

Mooi stukje Robert maarre... wat doen we eraan? Wij zijn niet akkoord met de coop maar toch doen ze verder met wat ze bezig zijn = geen rekening houden met wat de veehouder wil!!
GES proefstieren inzetten is helemaal van het domme!! Zoiets koop ik al helemaal niet! Ik was al niet akkoord met het fokbeleid daar (= geen aankoop van sperma meer) en nu zal 't der zeker niet op verbeteren als ze alles onder Shottle, Oman en Goldwyn deden EN de GES erbij...
Laat ze maar doen met wat ze bezig zijn. Er zijn ki stations genoeg die het wel doen op een andere (al dan niet) betere manier!!
Daarbij vind ik de kostprijs van het sperma ook een belangrijk aandachtspunt!! Rekening maar eens uit!!
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Henk » vr aug 20, 2010 08:43

Herre-Kuiper schreef:
En de grootste fout die de Ki's op het moment maken is: Genomics stieren in te zetten als stiervader. :no:

Ik snap geen bal van dat genomics :no: en ik wil dr ook geen bal van snappen :no:
Zolang een zelfgefokte stier of andere eigen stier betere dieren geeft dan al dat hoogberekend grei, geef dan mijn portie maar aan fikkie... :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » za aug 28, 2010 09:34

het doel van ki samen is mij ook niet geheel duidelijk om maar eens wat anders van crv bij de kop te pakken. kreeg gister post van proefstieren.

manhattan vader moonlight :| en uit de massias. die massias meden ze zei bas toen wij der op bezoek waren 1,5 jaar terug. zeg dan niks

synergy schrale bol

superjoc met moeder 83 punten uier. bol staat raar op achterbenen

climax kan ook nie normaal op zijn benen staan. lelijke bol

red pepper en radon lek mij de besten die der bij zat.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor ArnoH » di sep 21, 2010 17:29

Waar Delta bijna uitsluitend Nederlandse (HF) stieren op de stierkaart zet, komen er door andere organisaties zoals K&L en Semex buitenlandse stieren of andere rassen in Nederland.
Waar bij Delta voornamelijk Addison, Jocko en Oman zonen beschikbaar zijn. Is bij verschillende andere organisaties al goede! zonen beschikbaar van Goldwyn of Shottle.
Waar bij Delta de kaart voor andere rassen nog niet erg uitgebreid is is dit bij andere ki-organisaties wel. Zo staat de stier Peterslund al enkel jaren op de site vermeld. Echte in Zweden staat deze stier niet eens in de top 50 van het ZWR ras.
ArnoH

Berichtdoor Wimk » di sep 21, 2010 19:16

ArnoH schreef: Echte in Zweden staat deze stier niet eens in de top 50 van het ZWR ras.

Weer een nieuw ras :?: Je zult het ras SRB bedoelen :yes: Svensk RødBroget :yes:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor JA » di sep 21, 2010 20:30

Volgens mij heeft CRV peterslund goedkoop op de kop kunnen tikken omdat die in Zweden niet meer werd gebruikt met het oog op inteelt, hebben er trouwens hier prima dochters van, oudsten moeten bijna kalven voor 4de keer (y) en gebruiken em nog steeds :D

Opzich kun je volgens mij bij crv alle srb stieren wel bestellen. Het duurt dan wel een half jaar voor je de rietjes hebt, maar dan heb je ook wat :wink:
Eerst hier weetikniet hoeveel jaar verkondigen dat die kruislingen geen kwartje waard zijn, je ook wel kian kon gebruiken, want dat was ook een kruisling en nog meer van dat soort ongein.
Dan erachter komen dat er stug werd doorgezet met crossen omdat de resultaten (y) waren
Sinds een jaar worden we bestookt met boekjes over rassen die passen vol onnozelheden omdat als ze geld ruiken ze ineens alle principes over boord gooien en dus ook aan crossies willen verdienen (n)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor redgold » di sep 21, 2010 21:04

helemaal mee eens (y)
redgold

Berichtdoor Frans V » di sep 21, 2010 22:04

JA schreef: willen verdienen (n)

Zie hier het doel van elke willekeurige ki-organisatie :mrgreen: Als het niet linksom wil dan maar rechtsom :yes:
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij