Hebben andere organisaties dan Delta wel een doel ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Hebben andere organisaties dan Delta wel een DOEL????

Berichtdoor Sander » wo feb 24, 2016 00:47

Sander schreef:
bertus schreef:
Sander schreef:las tussen de middag ff boerderij van 4 november over fokkerij. menigeen is volledig de draad kwijt. der worden uitspraken gedaan door mensen die echt geen kloten verstand hebben van fokkerij. ja op papier, getalletjes daar zijn ze goed in. En boeren kopen blijkbaar massaal duur sperma van stieren met slechte betrouwbaarheid. ik zal het wel niet snappen. :?

geeft niks Sander, ik snap het ook niet :no: en die andere boeren snappen er ook niets van maar die vertrouwen blind op de blauwe ogen van de verkopert. :shock:

ik vind het nogal schokkend. van de week ook nog een excursie gehad naar een fokker. ook daar werd volop mee gedaan aan de ratrace. praten over succesvolle oude koeien is er niet meer bij maar kalveren/pinken zijn tegenwoordig de beesten waar je over praten moet incl een vracht aan getallen wat ze scoren. de vaders zeggen me al niks meer en soms vadersvader ook nie. :oops: iedere fokker zijn ding natuurlijk, maar de ki's shoppen der ook en betalen flink geld voor dat jonge spul.

vanavond inleiding gehad van ai total. bovenstaande reacties kun je gewoon weer opschrijven. stierenkaart vol proefstieren met de grootste halleluja cijfers terwijl der nog geen dochter van aan de melk is en stiertje van 9 maand oud waar 250 euro voor een rietje wordt betaald omdat zo'n jonge stier nog zo weinig sperma produceert. de fokkerij is gewoon ziek in mijn ogen.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Erikjan » wo feb 24, 2016 09:32

Sander schreef:vanavond inleiding gehad van ai total. bovenstaande reacties kun je gewoon weer opschrijven. stierenkaart vol proefstieren met de grootste halleluja cijfers terwijl der nog geen dochter van aan de melk is en stiertje van 9 maand oud waar 250 euro voor een rietje wordt betaald omdat zo'n jonge stier nog zo weinig sperma produceert. de fokkerij is gewoon ziek in mijn ogen.

Ik neem aan dat je niet stil in een hoekje hebt gezeten om het verhaal aan te horen. Hoe reageerde de inleider op je opmerkingen.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Marcel V » wo feb 24, 2016 09:44

Erikjan schreef:
Sander schreef:vanavond inleiding gehad van ai total. bovenstaande reacties kun je gewoon weer opschrijven. stierenkaart vol proefstieren met de grootste halleluja cijfers terwijl der nog geen dochter van aan de melk is en stiertje van 9 maand oud waar 250 euro voor een rietje wordt betaald omdat zo'n jonge stier nog zo weinig sperma produceert. de fokkerij is gewoon ziek in mijn ogen.

Ik neem aan dat je niet stil in een hoekje hebt gezeten om het verhaal aan te horen. Hoe reageerde de inleider op je opmerkingen.

Sander is na een uur door de beveiling buiten gezet :mrgreen:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Re: Hebben andere organisaties dan Delta wel een doel ?

Berichtdoor john jakobs » wo feb 24, 2016 10:03

:lol: :lol:
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Robert » wo feb 24, 2016 10:09

Zo hebben wij pas een verhaal van Alta aangehoord.
Degene die zaken doen met hun, hebben die beslissing zelf genomen.
Met enige aandacht was die keuze zeker anders geworden.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » wo feb 24, 2016 11:26

Erikjan schreef:

och ja. hoe serieus moet je iemand nemen die zegt dat dochters van een stier heel lang blijven lopen als de eerste dochter nog geboren moet worden. ik heb opmerkingen gemaakt daarover, over dat ik de vaders en zelfs de moedersvader niet eens ken, zo snel dat het gaat. dat sperma duur is, gepleit voor meer geduld maar zoiets past totaal niet in hun straatje. hoog keer hoog is het devies en zo snel mogelijk. en dan zitten er mensen in de zaal die het er wel mee eens zijn en genomics een zegen vinden voor de sec kenmerken. zal de bankman binnenkort eens vragen of hij al verband ziet tussen genomic gebruik en inkomen. want dat moet dan toch duidelijk zichtbaar worden nu. :yes:

kon rieten kopen om kas te spekken van de club, maar de club kan die paar centen zo wel van mij krijgen, daarvoor ga ik geen rommel in mijn vat stoppen, ook al is het heel hip.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Erikjan » wo feb 24, 2016 11:45

Sander schreef:och ja. hoe serieus moet je iemand nemen die zegt dat dochters van een stier heel lang blijven lopen als de eerste dochter nog geboren moet worden. ik heb opmerkingen gemaakt daarover, over dat ik de vaders en zelfs de moedersvader niet eens ken, zo snel dat het gaat. dat sperma duur is, gepleit voor meer geduld maar zoiets past totaal niet in hun straatje. hoog keer hoog is het devies en zo snel mogelijk. en dan zitten er mensen in de zaal die het er wel mee eens zijn en genomics een zegen vinden voor de sec kenmerken. zal de bankman binnenkort eens vragen of hij al verband ziet tussen genomic gebruik en inkomen. want dat moet dan toch duidelijk zichtbaar worden nu. :yes:

kon rieten kopen om kas te spekken van de club, maar de club kan die paar centen zo wel van mij krijgen, daarvoor ga ik geen rommel in mijn vat stoppen, ook al is het heel hip.

https://www.k-l.nl/nieuws/de-marke-zet- ... or-inteelt
Als het niet werkt heeft K&L het antwoordt :wink:
Erikjan

Berichtdoor karst-jan » wo feb 24, 2016 11:51

Dat waren wel heel erg slechte vaarzen lactatiewaarde van bijna 90. Dat is gewoon janken.
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Erikjan » wo feb 24, 2016 12:00

karst-jan schreef:Dat waren wel heel erg slechte vaarzen lactatiewaarde van bijna 90. Dat is gewoon janken.

Wel grappig dat de Marke een kruisingsproef uitvoert. Ben ook erg benieuwd naar de vaders van de HF vaarzen.
Erikjan

Berichtdoor Marcel V » wo feb 24, 2016 13:10

karst-jan schreef:Dat waren wel heel erg slechte vaarzen lactatiewaarde van bijna 90. Dat is gewoon janken.

Daarom stelt zo'n proef ook weinig voor :no: . Als een groep vaarzen 90lw scoort begin je al met rommel en heb je in het verleden al aardig wat fouten gemaakt...
Marcel V

Berichtdoor Erikjan » wo feb 24, 2016 13:30

Marcel V schreef:Daarom stelt zo'n proef ook weinig voor :no: . Als een groep vaarzen 90lw scoort begin je al met rommel en heb je in het verleden al aardig wat fouten gemaakt...

Melkveeproefbedrijf De Marke onderzoekt en demonstreert een schone en rendabele melkveehouderij. Het doel is de belasting van het milieu tot een minimum te beperken. Concreet gaat het ons om de verliezen van ammoniak, nitraat, fosfaat en broeikasgassen zo veel mogelijk te beperken. Mest en mineralen gebruiken we zo efficiënt mogelijk, zodat de behoefte aan grondstoffen en energie zo laag mogelijk is. Dit verkleint de ecologische voetafdruk van de productie. Zo zorgen we ervoor dat Nederland een aantrekkelijk land voor melkproductie blijft.

Gezien de doelstellingen van De Marke zullen de koeien/vaarzen krap worden gevoerd. Dit heeft natuurlijk zijn weerslag op de resultaten. Dat de HF vaarzen hier meer onder lijden is wel duidelijk. Als de Procross uit dezelfde ROMMEL hier wel mee overweg kan geeft toch te denken.
Erikjan

Berichtdoor Marcel V » wo feb 24, 2016 13:43

Valt weinig over te denken Erikjan, eerst fok je een veestapel met hoge productieaanleg en dan besluit je om deze slecht/onder norm te gaan voeren en verzorgen :shock: :? . Dan raar opkijken dat ze niet goed presteren en trots zijn op je crossies dat die daar wel tegen kunnen . Wij noemen dat het paard achter de wagen spannen :yes: :mrgreen:
Marcel V

Berichtdoor Erikjan » wo feb 24, 2016 13:47

Door de invoering van de fosfaatrechten gaan we met zijn allen beter letten op de voeding. Dit houdt in dat we krapper gaan voeren met alle gevolgen van dien voor de superieure HF koeien :wink: .
Ik ga er vanuit dat de verzorging van het vee op De Marke niks te wensen over laat.
Erikjan

Berichtdoor Freddy » wo feb 24, 2016 14:17

Ik mis de belangrijkste getallen:
Melkproductie en gehalten. Begrip lw kan ik niets mee
en zoals door anderen ook al aangegeven: wat is de verklaring voor de lage lactatie waarden van de vaarzen??
Dat houdt dus in dat de oudere (Hf) koeien het dus veel beter doen?
Freddy

Berichtdoor G.U. » wo feb 24, 2016 14:30

Freddy schreef:Ik mis de belangrijkste getallen:
Melkproductie en gehalten. Begrip lw kan ik niets mee
en zoals door anderen ook al aangegeven: wat is de verklaring voor de lage lactatie waarden van de vaarzen??
Dat houdt dus in dat de oudere (Hf) koeien het dus veel beter doen?

Lactatiewaarde is juist wel interessant om binnen een koppel koeien te vergelijken. Lw 90 is 10% slechter dan gemiddeld. Lw 98 wordt ik trouwens ook niet wild van....
Wâldgaren dairy
G.U.

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij