Bedrijfsinspectie II

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor Roderick » do dec 02, 2010 15:49

Solly Vie, maar zo werkt het gewoon niet. :no:
Als ik smoggels net na het melken door mijn koppel liep keek het een stuk minder dan om 17.00 's middags. :yes:
Koeien worden op keuringen ook met een nokvolle uier geshowt, omdat het gewoon mooier kijkt. 8)
Een net geschoren koe, met een volle uier, toont gewoon een HEEL stuk beter, dan een rauwe ragebol, met een lege frietzak eronder. :yes:
Het dier wordt van scheren en wassen nix beter, maar je presenteerd haar aan de inspecteur in volle glorie, waardoor hij beter kan zien wat haar kwaliteiten zijn. :yes:
Hoe kan een inspecteur zien hoe de beadering is op de uier, of de droogheid van de benen, als er een vieze vacht op zit. :?: :?:

Als ik vaarzen mos verkopen scheerde ik ze ook altijd helemaal, en probeerde de kopers iig na de middag op het erf te krijgen. :idea:
Kon je toch al snel 100-200 eurie per dier meer vragen, ook al is het dier er nix beter van geworre. :no:
Tis net als Frans-Jan al schrijft.......een autoverkoper zet zijn auto's ook glimmend en op een voetstukje in de showroom :yes: .....het toont gewoon 3x beter dan een vuile modderbak in een grasveld je voor het huis. :roll:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Re: Bedrijfsinspectie

Berichtdoor Frans-Jan » do dec 02, 2010 17:39

Henk V schreef:
Als je mee doet aan bedrijfsinspectie moet je gewoon je koeien zo laten zien als dat ze er alle dag bij lopen :idea: En nix veranderen offie nou om 8u smoggels komt of om 4 uur smiddags :idea:

Kost je nog melk ok bij zon vaars als je loop te zoooien met haar melkingen (n) (n)
Niet als je echte melkkoeien hebt i.p.v. die excoten :lol: :lol: Melk zo ie zo al geen twee dagen na elkaar op zelfde tijd, de ene keer is melker om 5 uur uit school en de andere keer om 6 uur of zelfs nog later :oops: :oops:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Re: Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor freek essink » vr dec 03, 2010 10:58

Roderick schreef:Solly Vie, maar zo werkt het gewoon niet. :no:
Als ik smoggels net na het melken door mijn koppel liep keek het een stuk minder dan om 17.00 's middags. :yes:
Koeien worden op keuringen ook met een nokvolle uier geshowt, omdat het gewoon mooier kijkt. 8)
Een net geschoren koe, met een volle uier, toont gewoon een HEEL stuk beter, dan een rauwe ragebol, met een lege frietzak eronder. :yes:
Het dier wordt van scheren en wassen nix beter, maar je presenteerd haar aan de inspecteur in volle glorie, waardoor hij beter kan zien wat haar kwaliteiten zijn. :yes:
Hoe kan een inspecteur zien hoe de beadering is op de uier, of de droogheid van de benen, als er een vieze vacht op zit. :?: :?:

Als ik vaarzen mos verkopen scheerde ik ze ook altijd helemaal, en probeerde de kopers iig na de middag op het erf te krijgen. :idea:
Kon je toch al snel 100-200 eurie per dier meer vragen, ook al is het dier er nix beter van geworre. :no:
Tis net als Frans-Jan al schrijft.......een autoverkoper zet zijn auto's ook glimmend en op een voetstukje in de showroom :yes: .....het toont gewoon 3x beter dan een vuile modderbak in een grasveld je voor het huis. :roll:

Als een inspecteur de kwaliteiten niet kan schatten als een dier niet geschoren en gewassen is, komt die mijn erf niet eens op. Als de benen droog zijn, zijn ze sowiso schoon. Ik ben zelfs van mening dat je de kwaliteit van een uier beter na het melken kunt beoordelen dan ervoor, let wel het gaat om kwaliteit niet om mooi zijn.
freek essink

Berichtdoor Roderick » vr dec 03, 2010 14:26

Da zei ik vroegah ook :oops: :oops: .....het is alleen heel moeilijk in te schatten hoe de beadering van het uier of de droogte van de benen is, met een pak haar erop......dus kun je hem da nie kwalijk nemen. :no:
Uierkwaliteit is idd makkelijker leeg......maar vol ook totaal geen probleem, want dan trek je even aan het vel van het achteruier, dan weet je genoeg.
Achteruierhoogte is heel....heeeeeeel.....HEEL moeilijk n te schatten bij een leeg uier.
Je zul zien, dazze het altijd te laag inschatten. :yes:
Roderick

Berichtdoor freek essink » vr dec 03, 2010 14:36

Het lijkt mij zinvol dat er hier een inspecteur op reageert. Maar staat beadering tegenwoordig op het keuringsrapport?
freek essink

Berichtdoor martin b » vr dec 03, 2010 16:51

freek essink schreef:Het lijkt mij zinvol dat er hier een inspecteur op reageert. Maar staat beadering tegenwoordig op het keuringsrapport?

En die kijken mee :yes:
martin b

Berichtdoor Sander » vr dec 03, 2010 21:36

heb het nut van beadering ook nog nooit begrepen. Hoor je wel eens met veebeoordelen van jury, volgorde uiers. Is beadering een pluspunt. Waarom heeft nog niemand mij ooit uit kunnen leggen.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Leanne » vr dec 03, 2010 21:49

Des te meer aders (beadering) in en rondom het uier, des te meer bloed er door het uier stroomt. Dit betekend dus mogelijk een hogere melkproductie, minder zuchtvorming(of zucht dat sneller verdwijnt) en betere uiergezondheid(afvalstoffen worden sneller afgevoerd)

Betere kwaliteit uier dus!

Dat is zoals ik het geleerd heb(en klinkt ook wel redelijk aannemelijk) :roll:
Leanne

Beroep: Student CAH> WUR
Interesses: Fokkerij, gezondheid en ondernemerschap

Berichtdoor Wimk » vr dec 03, 2010 22:25

Door elk uier lopen evenveel aders, alleen niet altijd duidelijk zichtbaar die liggen verder onderhuids. Ook is de dikte van de ader per koe verschillend.
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor freek essink » za dec 04, 2010 00:39

Wimk schreef:Door elk uier lopen evenveel aders, alleen niet altijd duidelijk zichtbaar die liggen verder onderhuids. Ook is de dikte van de ader per koe verschillend.

Klopt exact, daarom zie ik het nut er ook niet van in hoewel het wel makkelijk is met infuus inbrengen, zal dat de reden zijn? Anatomisch gezien heeft het geen nut, sterker nog durf ik bijna te beweren dat minder beaderde uier minder ontstekingsgevoelig zijn en dan met name die koeien die een zeer kort melkadertje hebben. De meeste aders en ook de slagaders lopen inwendig naar de uier.
freek essink

Berichtdoor Roderick » za dec 04, 2010 02:04

:shock: :shock:
Wat een onzin hier zeg :shock:

Goed beaderde uiers zijn een teken van melkrijkheid, en super uierkwaliteit (dun vel)
Het is algemeen bekend, dat koeien met soepele uiers minder mastitis hebben, omdat ze veel mooier leegmelken. :yes:

@ Freek....steek jij ooit een infuus in een uier. :?: :roll:
Roderick

Berichtdoor dieterv » za dec 04, 2010 09:24

Freek heeft het wellicht over de melkader,
maar verder ben ik het eens met Roddy, ik vind goed beaderde uiers ook een teken van melkrijkheid :yes:
http://www.crossbreeding.be blijft in ontwikkeling
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor JA » za dec 04, 2010 09:43

Waarom hebben die vreemde rassen bij ons dan veel minder beadering, maar zijn ze veel minder gevoelig voor uierontsteking en zucht e.d.
Trouwens waarom moet melk altijd van een koe afstralen, heb liever zo'n O-man achtig type waar je het niet aan ziet maar die het met gemak doet (y)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor hulsteins » za dec 04, 2010 10:04

dieterv schreef:ik vind goed beaderde uiers ook een teken van melkrijkheid

das enkel emotie
net als tot voor kort er gefokt werd op wigvorm
ook een teken van melkrijkheid ??
nobody in the rest of the whole wide world heeft dat ooit begrepen
en wrsl daarom loopt NL nu weer voorop in de fokkerijwereld met
het kruisen
en met de gebruiksveeprijzen
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor freek essink » za dec 04, 2010 10:47

Roderick schreef::shock: :shock:
Wat een onzin hier zeg :shock:

Goed beaderde uiers zijn een teken van melkrijkheid, en super uierkwaliteit (dun vel)
Het is algemeen bekend, dat koeien met soepele uiers minder mastitis hebben, omdat ze veel mooier leegmelken. :yes:

@ Freek....steek jij ooit een infuus in een uier. :?: :roll:

Natuurlijk bedoel ik de melkaders onder de buik die met een Gilette worden geschoren om beter te lijken, maar dat verhaal over dun vel gezonde uiers en beter leeg melken gaat volgs mij niet altijd op. Althans dat staat haaks op jouw stelling van de wortelbosjes, want rassen als scandinaviërs monties en fleckies of kruisingen daarvan hebben immers een signeficant lager celgetal. Ik zie meer een relatie tussen passende bespiering en celgetal, het is een weerstandsverhaal. Kijk naar de alom geprezen O Man die niet echt uitblinkt in uiervorm en beadering maar de dikachtige dochters presteren bovenmaats qua gezondheidskenmerken. Ik ben van mening dat als een koe aanleg heeft om vlees aan te zetten, ze geen of weinig vet aanzet als ze energie over heeft en dus de lever ook niet vervet en juist daar gaat het vaak mis. Geen enkele koe kan goed functioneren als haar lever niet optimaal werkt. Als bonus krijg je bij een mooi bevleesde koe ook nog eens een leuke premie op haar laatste levensdag, dus t/m de laatste dag salderen.
freek essink

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij