Bedrijfsinspectie II

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor JKvW » vr nov 10, 2017 12:32

Hans van Bergen schreef: En jullie moeten eens leren dat dat wat jullie thuis allemaal mee maken niet geld voor de rest van de werel.

Behalve als het in Oeffelt gebeurd? Dan geldt het wel voor de rest van de wereld?

De rietjes van Planet waren destijds trouwens niks duurder dan de rietjes van Atlantic, volgens mij zelfs goedkoper. Maar door de bank genomen zal het type boer dat Planet, O-Man en Shottle aanschaft inderdaad wel selectiever te werk gaan dan de 100% CRV-gebruiker.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Sander » vr nov 10, 2017 13:36

Hans van Bergen schreef:En om een indruk te krijgen van een stier hen je juist info van heel veel bedrijven nodig.

daarom lever jij ook heel veel info aan, dikke schreeuwerd dat je bent
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » vr nov 10, 2017 17:46

Sander schreef:
Hans van Bergen schreef:En om een indruk te krijgen van een stier hen je juist info van heel veel bedrijven nodig.

Probeer jij nou gewoon ook eens een zinnige bijdrage aan de fokkerij te leveren :yes: Daar wachten we nog steeds op. :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » vr nov 10, 2017 17:47

JKvW schreef:
Hans van Bergen schreef: En jullie moeten eens leren dat dat wat jullie thuis allemaal mee maken niet geld voor de rest van de werel.

Behalve als het in Oeffelt gebeurd? Dan geldt het wel voor de rest van de wereld?

De rietjes van Planet waren destijds trouwens niks duurder dan de rietjes van Atlantic, volgens mij zelfs goedkoper. Maar door de bank genomen zal het type boer dat Planet, O-Man en Shottle aanschaft inderdaad wel selectiever te werk gaan dan de 100% CRV-gebruiker.

En dat moet je dan dus meenemen in de aanhoudings cijfers
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » vr nov 10, 2017 18:26

Sander schreef:

Dit is ook weer een indicaie dat je argumenten meer dn op zijn. Ik heb doe hier aan beweiding van weilanden met natuurwaarde van huis so werk ik met eigen stieren zoals ik al vaak uitgelegd heb. Dus naats koeien van Manhattan, Simon Even, Kian, Talentino, en zo vanalles heb ik ook Oeffelt Lens, Tim, Affelay, Tom Cas Jackson, etc etc. Dus daar heeft niemand zoveel aan die info. Maar ja dan moet je eerst iets van fokwaardes begrijpen. En dat leren mensen weer als je aardig tegen ze bent :idea:
Hans van Bergen

Berichtdoor poekske » vr nov 10, 2017 22:32

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Sander » vr nov 10, 2017 22:59

mijn argumenten zijn helemaal niet op. ik vind je gewoon soms een dikke schreeuwerd. en dan meld ik dat ff. je verwijt mensen hier van alles maar zelf doe je dus ook niets aan wat je andere mensen verwijt. (n)
Sander

Berichtdoor king » vr nov 10, 2017 23:27

Hans van Bergen schreef:
Sander schreef:

Probeer jij nou gewoon ook eens een zinnige bijdrage aan de fokkerij te leveren :yes: Daar wachten we nog steeds op. :yes:

Uit jouw reacties blijkt vaak, dat jij denkt dat je de fokkerij zelf uitgevonden hebt, maar ik kan je verklappen , dat is NIET zo :idea: :idea: . Sterker nog vind de reacties over fokkerij van de menig ander forumlid heel wat zinvoller.

Onder andere als het gaat over bepaalde cijfers, waar jij nogal eens mee schermt. het blijkt namelijk nogal moeilijk voor je te zijn, om die op de juiste manier te interpreteren :idea: , daarnaast maak je regelmatig cijfers belangrijk , die het totaal niet zijn en omgekeerd.

Verder hou ik er over op, tenslotte heet dit topic Bedrijfsinspectie, en daar doen we niet aan , dussssssssssss
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Sander » za nov 11, 2017 09:07

yep al tig bijdragen off topic. ik begon met de opmerking dat er maar weinig vaarzen 89 punten hadden gekregen dit jaar. terwijl al jaren de genomic bolletjes erg hoog scoren voor ext. dat vind ik dan opvallend dat er maar twee met 89 punten zijn in heel nl. volgend jaar maar ff zien hoeveel het er dan zijn :wink:
Sander

Berichtdoor marcelv » za nov 11, 2017 12:19

Sander schreef:yep al tig bijdragen off topic. ik begon met de opmerking dat er maar weinig vaarzen 89 punten hadden gekregen dit jaar. terwijl al jaren de genomic bolletjes erg hoog scoren voor ext. dat vind ik dan opvallend dat er maar twee met 89 punten zijn in heel nl. volgend jaar maar ff zien hoeveel het er dan zijn :wink:

Tis een verwachtingswaarde Sander, dat die nooit gerealiseerd word interesseert niemand :no: . Stiertje is al geslacht en een zoon of kleinzoon met nog hogere verwachtingen staat op zn plek :mrgreen:
marcelv

Berichtdoor Henk » za nov 11, 2017 14:17

Wegwerpfokkerij :idea: Alles moet tegenwoordig snel sneller snelst.
En als je dan es nuchter nadenkt en concludeert dat de NL HF gemiddeld nu 28 kg melk/ dag produceert dan vind ik dat lachwekkend en triest tegelijk :| Het toont aan hoe belachelijk deze opgeklopte wereld in mekaar steekt...

De fokstieren zijn de laatste 30 jaar op papier wel 10x beter dan indertijd.
Maar ondertussen stijgt de melkproductie alleen maar door een langere lactatie.... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » za nov 11, 2017 14:44

Als ik tegenwoordig op bedrijven kom waar koeien 2 x zoveel geven als jou koeien in een normale lactatie, dan is er toch echt wel wat gebeurd. Loop ik in de stal en zie een koppel koeien zonder veel mankementen, goed in het vlees en goede uiers eronder.
Rollend jaarproductie 11 tot 12 duizend kg.

Je hoort mij niet zeggen dat het de laatste economie is,of dat de laatste liters weinig kosten. Maar de koeien doen 't wel.
Als ik daarbij reken de kunstmestgift en de aankoop van voer, dan zijn de dieren goed in staat om efficient te produceren.

Sprak gisteren nog met een oude koeienboer en fokkerij liefhebber. Die vond de koeien de laatste decennia heel wat beter dan het vee uit zijn jeugd.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Henk » zo nov 12, 2017 09:50

Kan allemaal wel wezen Robert :yes: en de fokkerij bekritiseren heb jij een hekel aan want het is een hobby van je en dat is helemaal prima (y) , en uiteraard zitten op vtf alleen maar de toppers :wink: maar je bent het toch eens met mijn stelling, of niet :?:
Het staat heel stoer wanneer de VT kopt met 'HF bijna aan de 10.000 liter gemiddeld op jaarbasis!'
Maar de enigste winst zit in meer melkdagen, zeer wss het gevolg van steeds slechter drachtig kunnen krijgen :?
Je deelt hun liters door het aantal lactatiedagen, moeilijker is het niet.
De gemiddelde zb HF komt niet verder dan 28 liter/dag/jaar :idea:

Kun je wel weer naar allerlei topboeren wijzen maar daar staat tegenover dat er dus ook zijn die met HF net aan 20 liter melken.
Heb ik het er niet eens over wat wel of niet economisch interessant is :no:
Alleen maar dat de gemiddelde HF in ons landje 28 liter per dag produceert.

Is geen verwijt hoor :no: alleen maar een constatering :yes:

Als je kijkt naar de cijfers zouden de koeien van vandaag minstens het dubbele moeten produceren dan 20 jaar terug :yes:
En niet om te stoeve of zo hoor :wink: maar ruim 25 jaar geleden waren wij nog vrij intensief met HF op stal. Molken wij ca. 8500 kg gemiddeld, in 305 dagen is 27,9 kg gemiddeld...

Maar ik sta open voor elke uitleg die aan toont dat de HF overal 35 liter geeft hoor :yes:
Zelf denk ik dat de HF helemaal kapot gefokt is. Sprookjes houden de mythe in de benen.

Robert schreef:Sprak gisteren nog met een oude koeienboer en fokkerij liefhebber. Die vond de koeien de laatste decennia heel wat beter dan het vee uit zijn jeugd.

Klopt helemaal :yes: dat ziet iemand met weinig fokkerijkennis als ik ook :yes:
Visueel zie je dat met name de uiers gigantisch gewonnen hebben (y) Maar dan weet die oude koeienboer ook dat zeg vanaf de melkquotering, dat de melkproductie flink is gestegen :yes: Maar dat ie pakweg de afgelopen 10 jaar haast stabiel is gebleven.

Reken van de afgelopen 10 jaar alles es terug naar 305 dagen. Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet, maar daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Over afgelopen jaar zouden we dan uit komen op 8600 liter in 305 dagen.

Ik wil helemaal de HF niet afzeiken of zo hoor :no: ........nou oke een heel klein bietje 8) maar ik loop gewoon de feiten na die er liggen. En als die feiten niet kloppen hoor ik dat graag :yes:

Maar ik heb er de gruwelijke schurft aan dat alles zo wordt opgeklopt en de hemel wordt in geprezen (n) terwijl er eik helemaal niks spectaculairs aan het handje is....

Tis allemaal commerce :idea: prima hoor (y) maar wel bij de feiten blijven.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » zo nov 12, 2017 11:14

Jij praat weer mooi over gemiddelden dat dat is onzin. Als ik hier in de buurt kijk dan zijn zijn er legio boeren met 80 koeien en 40 tot 50 hectare. Die hebben ruwvoer over. Voor mais is de grond niet geschikt en een nat najaar geeft veel bagger.
Maar ook in het voorjaar zijn ze net 10 dgn later aan het maaien en het grassen bestand is niet optimaal.
Deze boeren zitten ook in het gemiddelde van 28 kg. Daarbij is er een grote melkverplaatsing geweest vanuit het zuiden en oosten naar het noorden.
Het grote verschil in bedrijfsvoering is intensiviteit. Aardig dat je dat zelf benoemd
Een kg te veel eigen voer of één kg voer aankopen. Bij het laatste koop je wat je nodig hebt en stijgt de productie.

Jij haalt er van allerlei uitspraken bij over topboeren. Dat heb je niet van mij en is geen argument
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » zo nov 12, 2017 11:39

ik dacht gister ik probeer het ff weer ontopic te trekken. maar trekken aan dood paard zie ik wel :wink:
Sander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij