Bedrijfsinspectie II

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor Robert » zo nov 12, 2017 13:31

de wijze uit het oosten zegt, op topic 8)
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor JKvW » zo nov 12, 2017 13:43

Henk schreef:Wegwerpfokkerij :idea: Alles moet tegenwoordig snel sneller snelst.
En als je dan es nuchter nadenkt en concludeert dat de NL HF gemiddeld nu 28 kg melk/ dag produceert dan vind ik dat lachwekkend en triest tegelijk :| Het toont aan hoe belachelijk deze opgeklopte wereld in mekaar steekt...

De fokstieren zijn de laatste 30 jaar op papier wel 10x beter dan indertijd.
Maar ondertussen stijgt de melkproductie alleen maar door een langere lactatie.... :roll:
Behalve de verontrustend hoge mate van inteelt die de meeste KI's erop na houden hebben we het stadium van wegwerpfokkerij gelukkig al lang weer verlaten. Tegenwoordig veel aandacht voor gezondheids-en gebruikskenmerken en iets minder voor absolute producties. Wellicht dat dat ook direct een verklaring is van de geringe productiestijging, veelgebruikte stieren als b.v Cricket, Atlantic, Ramos, Big Winner en Mascol staan nou niet bepaald bekend om hun productiedrang. Wel denk ik dat er op gezondheid en de door jou zo bekritiseerde vruchtbaarheid grote stappen worden gezet. Er zijn tegenwoordig genoeg stieren te vinden met bovengemiddelde vruchtbaarheid. Dus dat HF kapotgefokt is vind ik echt grote onzin.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Henk » zo nov 12, 2017 17:35

Robert schreef:Jij praat weer mooi over gemiddelden dat dat is onzin. Als ik hier in de buurt kijk dan zijn zijn er legio boeren met 80 koeien en 40 tot 50 hectare. Die hebben ruwvoer over. Voor mais is de grond niet geschikt en een nat najaar geeft veel bagger.
Maar ook in het voorjaar zijn ze net 10 dgn later aan het maaien en het grassen bestand is niet optimaal.
Deze boeren zitten ook in het gemiddelde van 28 kg. Daarbij is er een grote melkverplaatsing geweest vanuit het zuiden en oosten naar het noorden.
Het grote verschil in bedrijfsvoering is intensiviteit. Aardig dat je dat zelf benoemd
Een kg te veel eigen voer of één kg voer aankopen. Bij het laatste koop je wat je nodig hebt en stijgt de productie.

Jij haalt er van allerlei uitspraken bij over topboeren. Dat heb je niet van mij en is geen argument

:lol: :lol: :lol: tis mij allemaal prima Robert :yes: Fokkerij is voor mij evengoed een dure hobby :oops:
Maar ik kom er iig eerlijk voor uit... :wink:

Met vergelijkingen gaat het altijd om het gemiddelde :yes:
En ik quote de VT:
623.031 zb HF produceren 9958 kg in 354 dagen = 28,13 kg melk per dag :idea: Oja, ook het laagste eiwit% van alle rassen :yes:

Mooier is het niet :no: en mooier kun je het niet maken :no:
Jij vindt dat very confronterend blijkbaar...ja sorry :oops: ik heb die cijfers niet gepubliceerd he... :roll:

Stel Robert, jouw meisje komt thuis en vertelt trots dat ze met dr salaris van € 3000/ mnd naar € 4200 is gegaan :cheers:
Maar terwijl jij de champagne ontkurkt zegt ze terloops 'euh maar dan wel per 6 weken'..
Zeg jij ook 'ja he dan verdien je nog geen cent meer op jaarbasis!'

Snappie :?: :yes:

354 DIL plus zeg 45 dagen droogstand = ca. 400 dagen :yes:
Elk jaar loopt die koe met gemiddeld 28 kg ook nog es een maand uit :yes:
We gaan er gemakshalve en uit ervaring maar van uit dat jouw 11000 en 12000 kg makkers daar nog een paar weken op doen.

De 305 dgn productie is overboord gekieperd. Vanaf toen is het gesodemieter begonnen :arrow: geveinsde productiestijging :yes: uiteraard met dikke letters in de papiertjes :yes: want de schoorstenen van alle fokkerijklupjes moeten blijven roken :yes:
Is prima allemaal (y) :yes: ook ik smijt er met geld heen :oops: maar ga je nu niet in allerlei bochten lopen wringen alsof we jaarlijks zo geweldige progressie maken :roll: want dan frame jij jezelf :idea:

Maar ook de VT :idea: :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor king » zo nov 12, 2017 19:20

JKvW schreef:
Henk schreef:Wegwerpfokkerij :idea: Alles moet tegenwoordig snel sneller snelst.
En als je dan es nuchter nadenkt en concludeert dat de NL HF gemiddeld nu 28 kg melk/ dag produceert dan vind ik dat lachwekkend en triest tegelijk :| Het toont aan hoe belachelijk deze opgeklopte wereld in mekaar steekt...

De fokstieren zijn de laatste 30 jaar op papier wel 10x beter dan indertijd.
Maar ondertussen stijgt de melkproductie alleen maar door een langere lactatie.... :roll:
Behalve de verontrustend hoge mate van inteelt die de meeste KI's erop na houden hebben we het stadium van wegwerpfokkerij gelukkig al lang weer verlaten. Tegenwoordig veel aandacht voor gezondheids-en gebruikskenmerken en iets minder voor absolute producties. Wellicht dat dat ook direct een verklaring is van de geringe productiestijging, veelgebruikte stieren als b.v Cricket, Atlantic, Ramos, Big Winner en Mascol staan nou niet bepaald bekend om hun productiedrang. Wel denk ik dat er op gezondheid en de door jou zo bekritiseerde vruchtbaarheid grote stappen worden gezet. Er zijn tegenwoordig genoeg stieren te vinden met bovengemiddelde vruchtbaarheid. Dus dat HF kapotgefokt is vind ik echt grote onzin.

Aangezien we hier vrolijk verder gaan, wil ik hier nog wel ff op reageren:
Wat betreft die vbh, er zijn idd tegenwoordig meer stieren die hoger scoren, dan een aantal jaren terug, maar met de groeiende inteelt, zal dat niet zoveel opschieten (denk ik).
Dat nog icm de basis waar ze vanuit gaan!?!? de tkt in nederland is al jaren boven de 400 dgn, en als dat de basis waar vanuit wordt gegaan met het cijfer VBH, moet een stier volgens mij rond de 110 scoren, wil je echt weer stappen vooruit gaan :idea:

Hiermee is gelijk 1 van de belangrijkst redenen van het succes van crossen geleverd. 1 de meeste andere rassen hebben een aanmerkelijk betere vbh, en 2 het heterosis eroverheen en je kunt weer knap elk jaar een kalf telen
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor hulsteins » zo nov 12, 2017 20:09

[quote king ]
Wat betreft die vbh, er zijn idd tegenwoordig meer stieren die hoger scoren, dan een aantal jaren terug, maar met de groeiende inteelt, zal dat niet zoveel opschieten (denk ik).
Dat nog icm de basis waar ze vanuit gaan!?!? de tkt in nederland is al jaren boven de 400 dgn, en als dat de basis waar vanuit wordt gegaan met het cijfer VBH, moet een stier volgens mij rond de 110 scoren, wil je echt weer stappen vooruit gaan :idea:

Hiermee is gelijk 1 van de belangrijkst redenen van het succes van crossen geleverd. 1 de meeste andere rassen hebben een aanmerkelijk betere vbh, en 2 het heterosis eroverheen en je kunt weer knap elk jaar een kalf telen[/quote]
Dat denk je dan misschien verkeerd
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » zo nov 12, 2017 20:14

Henk schreef:
Met vergelijkingen gaat het altijd om het gemiddelde :yes:
En ik quote de VT:
623.031 zb HF produceren 9958 kg in 354 dagen = 28,13 kg melk per dag :idea: Oja, ook het laagste eiwit% van alle rassen :yes:

Mooier is het niet :no: en mooier kun je het niet maken :no:
Jij vindt dat very confronterend blijkbaar...ja sorry :oops: ik heb die cijfers niet gepubliceerd

Snappie :?: :yes:

354 DIL plus zeg 45 dagen droogstand = ca. 400 dagen :yes:
Elk jaar loopt die koe met gemiddeld 28 kg ook nog es een maand uit :yes:
We gaan er gemakshalve en uit ervaring maar van uit dat jouw 11000 en 12000 kg makkers daar nog een paar weken op doen.

De 305 dgn productie is overboord gekieperd. Vanaf toen is het gesodemieter begonnen :arrow: geveinsde productiestijging :yes: uiteraard met dikke letters in de papiertjes :yes: want de schoorstenen van alle fokkerijklupjes moeten blijven roken :yes:
Is prima allemaal (y) :yes: ook ik smijt er met geld heen :oops: maar ga je nu niet in allerlei bochten lopen wringen alsof we jaarlijks zo geweldige progressie maken :roll: want dan frame jij jezelf :idea:

Maar ook de VT :idea: :idea:

T is toch beter dat ze 354 dagen 28 geven dan 305 dagen
:roll:
hulsteins

Berichtdoor king » zo nov 12, 2017 21:46

hulsteins schreef:[quote king ]

Hiermee is gelijk 1 van de belangrijkst redenen van het succes van crossen geleverd. 1 de meeste andere rassen hebben een aanmerkelijk betere vbh, en 2 het heterosis eroverheen en je kunt weer knap elk jaar een kalf telen

Dat denk je dan misschien verkeerd[/quote]
Jaaa, want jij hebt er verstand van :? :roll: (n)
king

Berichtdoor Sander » zo nov 12, 2017 22:41

jij hebt anders in dit topic ook niks te zoeken :P
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor king » zo nov 12, 2017 23:55

Sander schreef:jij hebt anders in dit topic ook niks te zoeken :P

klopt eigenlijk helemaal :oops: , maarre t gaat al een hele tijd ergens anders over
king

Berichtdoor hulsteins » ma nov 13, 2017 14:55

de allerbesten gaven toen toch een flink dotje minder
en de tkt was ook lang niet 365 :
viewtopic.php?f=1&t=1639&p=567434&hilit=blisaerd#p567434
hulsteins

Berichtdoor Henk » ma nov 13, 2017 17:46

hulsteins schreef:T is toch beter dat ze 354 dagen 28 geven dan 305 dagen
:roll:

Maakt niet uit. Alleen in het tweede geval is de koe allang weer een kalf verder en bezig met een nieuwe lactatie :yes:
Met 305 dgn bedoelde ik overigens dat hier de productie naar werd omgerekend.
Maar beter zou zijn 365 dgn minus droogstand = zeg 320 dgn.
Volgend jaar maken ze mss een lactatie van 360 dagen en is de VT aan het :cheers: omdat de koeien door de 10.000 liter zijn gegaan...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » ma nov 13, 2017 18:24

Idd we kunnen beter gewoon over dag produktie gaan praten :idea: Want daar gaat het uiteindelijk om :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor hulsteins » ma nov 13, 2017 18:43

slechts 1 lactatie
van 1100 dagen
met 28 liter gemiddeld (=30 800 ofwel landelijk gemiddelde)

en je ben spekkoper

misschien nog iets bijschaven aan de persistentie ,
en een 100 % natuurlijk tochtonderdrukking (bij voorkeur een poedertje voor in de meneert)

Zie je bijv bij legkippen ook :
330 eieren in 365 en dan zijn ze leeg .
Die gaan ook niet proberen om ze 400 eieren in 365 dagen te laten leggen ,
maar die proberen die 0,9 ei per dag op te rekken tot 14 of 15 maanden
hulsteins

Berichtdoor Corjan » ma nov 13, 2017 20:01

En je denkt dat dat haalbaar is met alle koeien een lactatie van 1100 dagen :?: ........Denk dat je ondertussen beter gewoon je koetjes optijd drachtig zien te maken :!:

We hadden laat in September een heatwave en lijkt dat erna veel bedrijven toch wat melk kwijt geraakt zijn. Of het heft een andere reden dat kan ook. Maar ik zie het op mijn bench mark groep dat ze allemaal een 2 3 kwijt zijn :wink: Makkelijkst is verse koein om het weer op te krikken dan 1100 dagen wachten :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor john verhaar » ma nov 13, 2017 22:14

Om je Voer efficiency hoog te houden moet je veel kalveren produceren
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

VorigeVolgende