Bedrijfsinspectie II

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor Hans van Bergen » wo nov 15, 2017 16:27

Sander schreef:yep al tig bijdragen off topic. ik begon met de opmerking dat er maar weinig vaarzen 89 punten hadden gekregen dit jaar. terwijl al jaren de genomic bolletjes erg hoog scoren voor ext. dat vind ik dan opvallend dat er maar twee met 89 punten zijn in heel nl. volgend jaar maar ff zien hoeveel het er dan zijn :wink:
Dit is by far the stupidest opmerking die je maar kunt maken :lol: Mijn leraar fokkerij gaf altijd het voorbeeld dat er eens een leerling thuis een aantal koei onder de 100 lw had weggedaan en da de lw still 100 war. Ik dacht da die da maar verzonnen ha en da niemand zo stupid kon zijn maar wel dus :yes: En dan nog beweren dat Arie Hamoen een oen is :lol: :lol: :lol: :lol:

Misschien had je eens iets moeten leren van Arie :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor vendelboer » wo nov 15, 2017 16:47

hmmm hans van bergen , volgens mij is er iets wat JIJ niet snapt. :roll:
vendelboer

Berichtdoor G.U. » wo nov 15, 2017 16:50

Ik vind sander zn opmerking wel terecht. Allemaal haleluja qua exteriur maar in de bi niet terug te zien... en dan bi vergelijken met lw gaat helemaal krom :lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hans van Bergen » wo nov 15, 2017 16:53

En ik heb het notabene al uitgelegd :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Sander » wo nov 15, 2017 18:00

Hans van Bergen schreef:Daar is niks bijzonders aan. Zo zal het ieder jaar zijn. Inschrijvingen lopen langs een normaal lijn. De meesten krijgen 79,5 tot 80 punten en daarvandaan wor het minder. Ieder jaar dus zullen een beperkt aantal vaarzen 89 punten krijgen net zoals een beperkt aantal, maar alweer meer, koeien excelent worden.

ja hier heb je het uitgelegd. en dat klopt. maar zijn het er maar twee omdat de lat vorig jaar omhoog is bijgesteld of zijn het er twee omdat ze niet meer konden vinden en moet de lat dit jaar naar beneden bijgesteld worden. zeg het maar hans. het aantal van twee viel mij gewoon op.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor hulsteins » wo nov 15, 2017 18:41

tis al tig jaar dat er tussen de 1 en 5 vaarzen met 89 punten zijn

net als de lactatie-lengte die ook al jaren zo'n 354 dagen is ,
want Henk vorige week ook eindelijk ontdekt heeft
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor G.U. » wo nov 15, 2017 18:57

Gemiddeld av is anders nooit precies 80 en ook geen 85 dus hoezo normaalverdeling
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor teuntje93 » wo nov 15, 2017 19:43

Corjan schreef:
teuntje93 schreef:als je koeien niks meer geven zou ik eerst ff naar je voeding kijken! Een gewone holstein koe blijft echt wel melk geven hoor. Niet eindeloos maar 400-500 dagen gaat prima. Veel beter als lijsten van 300 dagen

Geef maar eens een voorbeeld :!: Niet alleen 1 koe maar een hele koppel :!: :wink:

Waar we het nu mee moeten doen is dat als je DIM over de 160 dagen gaan je elke 10 dagen 1 kg verliest op de koppel :!:

Dus iemand met 400 dagen de koeien aan de melk verliest 4 kg aan dag gemiddelde en met 500 dagen een 9 kg dag gemiddelde :!: Knap als je dan nog geld verdiend :wink:

En bij Hullie staan alle koeien inmiddels droog en vraagt zich Eigen af waar het mis gegaan is :!: :mrgreen:

Dan wordt er hier weinig verdiend :oops: :wink: Zit met de tkt jaarrond zo rond de 450. Laatste maanden wat hoger, nu zitten we op 480. Zal me verder ook worst wezen. Liefst had ik dat mijn veestapel met een tkt van 700 uit de voeten kon maar dat is niet helaas
Enige waar het mij om gaat is om met lage kosten zo veel mogelijk kg vet en eiwit te produceren. En daar optimum in. Dat is in ons geval zo'n 2.4 tot 2.7 kg vet en eiwit per dag. Zullen natuurlijk genoeg boeren zijn die wat fanatieker zijn en dit beter kunnen maar ik vind het prima zo. Lage tkt bezorgt me alleen maar werk en de koeien worden er minder oud om.

Ik wil ook niet zeggen dat hoe hoger hoe beter is, het optimum van jaarrond kalven of krap rond de 400 dagen is gewoon achterhaald. Zeker als je Holsteins melkt en ze zich een beetje hun best laat doen :yes:

JKvW schreef:Verkijk je je niet op het belang van die liter meer melk? Het gaat toch uiteindelijk om de grammen vet & eiwit? Er zijn zat koeien die pas hun maximale grammen v+e per dag bereiken tussen 100 en 200 dagen in lactatie, of zelfs nog extremer. Als je die (te) snel drachtig maakt haal je niet het optimale eruit denk ik.

Juist!! Focus op kg vet en eiwit en niet op randzaken zoals kg melk of tkt :idea:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor boer pieter » wo nov 15, 2017 20:20

Is allemaal heel leuk maar dat gaat volgens mij niet lukken met een jaar rond opstallen en veel mais
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Sander » wo nov 15, 2017 20:22

hulsteins schreef:tis al tig jaar dat er tussen de 1 en 5 vaarzen met 89 punten zijn

onzin.
2017 4 waarvan 2 rood
2016 11 waarvan 2 rood
2015 11 waarvan 1 rood
2014 9 waarvan 2 rood
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » do nov 16, 2017 09:24

boer pieter schreef:Is allemaal heel leuk maar dat gaat volgens mij niet lukken met een jaar rond opstallen en veel mais

Volgens mij omschrijf jij nu precies het bedrijf van Teuntje... :wink:
Kheb de afgelopen jaren zijn koetjes regelmatig mogen zien :yes: en idd; ze mogen gezien worden (y)

Met dat in het achterhoofd zou ik bijna gaan stellen dat Teuntje gelijk heeft en dat tkt van geen belang is.
Echter, oa de usa boys wijzen juist op het belang van een correcte tkt.

Als beiden nu voor ons hun eigen gedachtegang uitcijferen voor ons dan zijn wij weer een heel dotje wijzer :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Troost » do nov 16, 2017 10:23

Een goede bekende van mij, die in het verleden aardig wat melk uit zijn koeien wist te trekken, is voorstander van een langere tkt. Heeft in het verleden daar wel eens uitspraken over gedaan: http://edepot.wur.nl/201335
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor Arno » do nov 16, 2017 10:31

Voor ons is het vrij simpel ,weinig intresse in fokkerijgetalletjes ,veel koeien per man dus geen tijd en intresse voor ingewikkelde uitzonderingen voor mientje 37 die zo lekkel volhoud als ze niet drachtig is.
Verse koeien melken nou eenmaal economischer als oudmelkse ,en yup er zijn echte goeje 'koeienmensen' die net zo veel of meer melk halen bij een lange tkt maar dat zijn uitzonderingen ,niet de regel.
Hier een tkt van 376 en gem dagen aan de melk ergens in de 150 meestal ,en dat proberen we nog steeds lager te krijgen.
Hier hoor je ook wel s van die mensen die zeggen dat het ze niet kan schelen wanneer een koe drachtig word ,meestal vertalen we dat soort geneuzel als 'we hebben eigenlijk best veel moeite om ze drachtig te krijgen' :wink: :lol: :lol:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor wit » do nov 16, 2017 10:43

Als iedereen besluit dat een korte TKT niet interessant is komen we er vanzelf achter dat het merendeel van de koeien hier toch niet zo geschikt voor blijkt te zijn ,met als gevolg dat het afkalven dan idd meer risico's met zich meebrengt.
Gem leeftijd van de veestapel zal eerder gaan dalen als gaan stijgen bij oplopende TKT.
wit

Berichtdoor opelmanta » do nov 16, 2017 10:47

Arno schreef:Hier een tkt van 376 en gem dagen aan de melk ergens in de 150 meestal ,en dat proberen we nog steeds lager te krijgen.

Dat is allemaal niet zo fraai. Je zet koeien minimaal 58 dagen droog of je hebt erg veel uitval in de eerste helft van de lactatie. Of, en dat kan ook nog, je verkoopt veel verse koeien.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij