Bedrijfsinspectie II

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Bedrijfsinspectie II

Berichtdoor boer pieter » ma jun 08, 2015 15:00

daarom zijn die cijfers toch wel goed ,denk dat de meesten van ons wel zo,n veestapel willen (y) alex
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Alex » ma jun 08, 2015 20:02

hulsteins schreef:de vraag is tuulk : hoeveel punten hadden de moeders (als vaars :!: ) van die 56 vaarzen ?
ik denk dat Alex 2 en 3 jaar terug ook al reclame maakte met gemiddeldes van 84 à 85 punten

aangezien ze veel spoelen zoals ie oa in december op dit topic zei
met snowmannen unos meridians en moguls , rietjes van 50 tot 200 euris schat ik zo , of meer ,
en razor en caliber , kweet zo de préfix nie ,
en dat uit de betere koefamilies uit de hele wereld

kan je dus wel bedenken dat ze de helft of minder van 't aanwezige vee als fokvee gebruiken
de rest als ontvangster ,
dus , naar mijn idee ,
waren de moeders van deze 56 vaarzen bovengemiddeld gepunte dieren dus méér als 85 punten gemiddeld ,
als vaars , tegen 84,8 nu ,
dus de vooruitgang is niet zo positief ,
de vooruitgang is alleen door selectie niet door fokkerij .

niet alles voor zoete koek slikken

Maar als het zo simpel was dan had iedereen al lang alleen nog maar vaarzen moeten hebben van 89 punten. Je fokdoel moet zijn om de vaars minimaal 85 punten voor ext te houden en zorgen dat met fokkerij ze twee keer zo veel gaat geven met betere gezondheids kenmerken. Daar doen we het voor. Dus ik vind 85 punten gem. meer dan genoeg. Nu zorgen dat de vaarzen allemaal net zo veel geven als Madison. 20000 liter melk in 400 dagen met 85 punten. Daar gaan we voor.
Alex

Berichtdoor Sander » ma jun 08, 2015 20:51

Sander schreef:
merk je dan ook dat de gemiddelde levensproduktie van afgevoerde dieren ook elk jaar toeneemt?

na het lezen van 20.000 kg in 400 dgn bij vaarzen herhaal ik de vraag nog maar een keer :wink:
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor john verhaar » di jun 09, 2015 01:35

Ze hoefen natuurlijk niet zolang mee te gaan als ze 50 kg p/d geven,afschrijving per kg melk is al gauw beter
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Sander » di jun 09, 2015 05:34

klopt, maar als dat de achterliggende gedachte is dan heb je een beste kronkel in je hoofd.
Sander

Berichtdoor melkverwerker » di jun 09, 2015 08:59

What pays the Bill, is de achterliggende gedachte bij elke beslissing in bedrijfsvoering.
Je kosten min opbrengsten is wat je overhoud.
Denk dat o&a bij Alex wat hoger ligt als gemiddeld, en dus bi een belangrijk instrument is in de bedrijfsvoering i.v.m reclame.
400 dagen 20000 liter hoe vertaal je dat van 1 koe naar een gehele veestapel lijkt mij ook een interessante vraag.
melkverwerker

Beroep: operator van melk naar poeder
Interesses: fokkerij en boomstammen door de bagger sjouwen

Berichtdoor Sander » di jun 09, 2015 12:51

melkverwerker schreef:What pays the Bill, is de achterliggende gedachte bij elke beslissing in bedrijfsvoering.

economisch mogelijk de interessantste manier om een koe 2 lactaties volgas te laten draaien en daarna te slachten en volgende formule 1 vaars te laten opdraven. maar het is niet alleen de economische wet die telt, zeker niet in nl.
Sander

Berichtdoor melkverwerker » di jun 09, 2015 13:14

Als je daar nou eens geen twee maar meer lactaties van maakt evt met langere tussenkalftijd zodat de koe weer krachten op kan doen voor de volgende lactatie.
Het niet drachtig willen worden is vaak ook een manier van zelfbescherming.
Energie kan niet altijd verdeeld worden.
melkverwerker

Berichtdoor Corjan » di jun 09, 2015 14:01

melkverwerker schreef:Als je daar nou eens geen twee maar meer lactaties van maakt evt met langere tussenkalftijd zodat de koe weer krachten op kan doen voor de volgende lactatie.
Het niet drachtig willen worden is vaak ook een manier van zelfbescherming.
Energie kan niet altijd verdeeld worden.

Ja die lul verhalen horen we al 20jr :wink: Geen boer die ze hele veestapel zo gefokt heeft :wink: Dus ondertussen moet je kalfkoeien zien als feest en nie om bang voor te zijn :wink: En dit kun je wel in een jaar voor elkaar hebben :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor melkverwerker » di jun 09, 2015 15:52

In NL wordt een lul verhaal als we laten de koeien er wat langer er over doen om drachtig te raken, ipv door dé negatieve energie balans worden de koeien slecht drachtig. Beter geslikt als in buitenland?

Nee die boer op tv had ook zoiets als dit is mijn land en jullie mogen er naar kijken, je kunt ook zeggen kijk dit is mijn land ik hoop dat een ander net zo van de groene weide geniet als ik.
melkverwerker

Berichtdoor melkverwerker » di jun 09, 2015 15:58

Hoe ga je je hele veestapel zo fokken dat ze een iets langere tussenkalftijd hebben, dat fok je niet dat beslis je door later te insemineren, dit is een mindset die boeren niet willen die willen elk jaar een kalf omdat onderzoeken aangeven dat dit het beste is ( voor de ki organisatie).
Waar je wel op kun fokken is persistentie.
melkverwerker

Berichtdoor Corjan » di jun 09, 2015 17:21

melkverwerker schreef:In NL wordt een lul verhaal als we laten de koeien er wat langer er over doen om drachtig te raken, ipv door dé negatieve energie balans worden de koeien slecht drachtig. Beter geslikt als in buitenland?

Nee die boer op tv had ook zoiets als dit is mijn land en jullie mogen er naar kijken, je kunt ook zeggen kijk dit is mijn land ik hoop dat een ander net zo van de groene weide geniet als ik.

Valt allemaal wel mee met dat negatieve energie verhaal :yes: Ten minste hier. Zal wel weer eens wat getallen uit de PC schudden :idea:

Maar snap nie echt wat het probleem is als koetjes netjes elk jaar kalven :wink: ........Mij lukt het btw nie met mijn poor management en blijf nu steken op 388 dagen :oops: :oops: Maar daar zitten koeien tussen die ik met 25-30 liter droogzet 8) maar meer koeien waar ik de laaste 100 dgn met 15 kilo per dag zit te kijken :oops: Zal vast de enige wel zijn :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor walmark » di jun 09, 2015 17:51

:no: denk het niet, cj :? 90% van het verschil tussen jouw witkoppen en zwartkoppen is direkt or indirekt toe te schrijven aan het verschil in energiebalans 8)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Sjaak007 » di jun 09, 2015 19:26

melkverwerker schreef:Hoe ga je je hele veestapel zo fokken dat ze een iets langere tussenkalftijd hebben, dat fok je niet dat beslis je door later te insemineren, dit is een mindset die boeren niet willen die willen elk jaar een kalf omdat onderzoeken aangeven dat dit het beste is ( voor de ki organisatie).
Waar je wel op kun fokken is persistentie.

Houdt jezelf dit lulverhaal maar voor. Elke 14 dagen kortere TKT onder dezelfde omstandigheden, betekend 1 kg melk per koe per dag meer. En afkalfmoment als risicomoment zien heb ik niet veel problemen mee, maar om dit als excuus te gebruiken om de een langere TKT te accepteren is zo krom als maar kan. Juist door een langere TKT zal dit risico alleen maar groter worden.
Sjaak007

Berichtdoor poekske » di jun 09, 2015 19:44

Hoe langer de tkt hoe vetter de koeien afkalven dikwijls. En das (n)
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij